Jump to content

Bleking av skalle - Guantanamo neste?


Minuteman

Recommended Posts

Ja, det var det jeg lurte på. Hva skjer når man kommer på apoteket og bestiller 5-6 liter hydrogenperoksid med 30% oppløsning. Dette er jo ikke akkurat hyllevare, og etter at den terrormistenkte usbekieren David Jacobsen ble buret inne for oppbevaring av det mediene kaller "bombestoff" sammen med noe vaskemidler så går det vel et eller annet varsel til PST ved et slikt kjøp. Neste sjekk viser en hillbilly langt til skogs med både svartkrutt og langholdsvåpen nok i skapet til å klassifiseres inn på Dagbladstandarden "våpendesperado" og tilhørende ekstremgrupperinger som bedriver langhold, praktisk og (gud forby) benkeskyting på 500 meter sammen med gretne gamle gubber. :roll:

 

Ja, hva skjer da?

:?

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok først som sist finne ut om du kler orange kjeldress.... ;)

Men først bør han vel stikke på apoteket og kjøpe en økonomitube med vaselin? ("...og så bøyer du deg framover og sprer beina -- send meg gummihanskene, Olsen!")

 

Men litt mer seriøst: 5-6 liter 30%? :shock: Har du tenkt å bleike skaller for hele fylkets beholdning av elg-, rådyr- og reinsdyrjegere, eller? 30% er relativt heftige saker, jeg for min del ville ikke oppbevart mer enn maks ei litersflaske i eller i nærheten av heimen. Sånt bør også oppbevares med en liiiten lufting på korken, ellers bygger trykket i flaska seg opp, også sier det *sploff*, også har du en god porsjon heftig blekende og nokså etsende væske skvalende rundt på gølvet. Det er da man håper intenst at man nylig har renset sluket for organisk graps...

Link to comment
Share on other sites

Ja, seriøst. Vi snakker ikke om pannelappen på et lite rådyr her, men en stor elgskalle (15-takker, ikke min dessverre) og hele skolten til en reinstorbukk. Sist jeg gjorde dette med en elgskalle gikk det med 2 kg bomull, en halv søplesekk surret rundt og 4 liter 30% som ble helt over igjen mange ganger i en periode på 2 uker. Såpass måtte det til for at ikke hele greia skulle se ut som gammel tannråte. Men når selv Kammerater undres, hva sier apotekeren til PST? Kan dette bli et problem? Seriøst! :twisted:

 

PS: Skal ikke ha noe uttynna hårvann :lol:

8)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger å bruke 2 kg bomull, 4 liter HP og 2 uker for å bleke en elgskalle så er det et velment tips å heller overlate blekingsjobben til noen som kan det;)

 

Har ennå min 30% 1 liter flaske. ca 15 rådyr og et ukjent antall elger har jeg bleket. Bleke ble de, og jeg har ennå over halve flaska igjen...

 

 

Så 4 liter og en følelse av å bli overvåket av pst, kan du lett unngå om du gjør ordentlig forarbeid.

 

Mvh Erikr

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bleker skaller så bruker jeg 1 liter 49,5% blandet i en del Kritt til det blir en tykk masse

så maler jeg skallen med dette(utside og innside) og pakker den inn i aluminiumsfolie.

 

Etter 1 døgn skyller jeg den godt i vann og den er kritthvit. :D

 

Den blandingen ut av 1 liter holder til 5-6 elg skaller

Link to comment
Share on other sites

For å unngå å bruke så store mengder peroksid er det bare å drite i bomullen og heller bruke krittpulver (selges på apoteket det også). Peroksid og krittpulver blandes til en passe tykk grøt og smøres på skallen. La stå til grøten er tørr.

Link to comment
Share on other sites

Om du brukte 4 liter over to uker på EN skalle, så synes jeg det er merkverdig at den skallen eksisterer i dag... Når du bruker plast og bomull holder det evig nok med 10 % løsning, og normalt nok med et par døgn, om du har fått det skikkelig dekket til.

 

Bruker du ei ss kaustisk soda i vannet mens du koker, har du også spart deg for mye av arbeidet, da den trekker ut mye av fettet som gulner beinet.

Link to comment
Share on other sites

hmm..denne tråden passer meg bra! Driver å skal bleike en rådyrskalle tenkte jeg. For første gang.. hva er best for en amatør, 30% og bombull eller 30% og kritt? :)

Eller holder 10% som en her mener? Kjenner en som driver litt med det her, og han klager over at han synes 10% er for dårlig. Men skallene blir jo hvite da...

Link to comment
Share on other sites

Dra av remser med tynn tynn bomull, ha på litt vann og stryk bomullen i tynne lag over hele skallen slik at alt som skal være hvit er dekket av ett fint lag bomull.

 

La det så tørke til neste dag. Dette for at vi lettere skal se hvor hydroperoksiden er strøket på. Jeg bruker en liten "dryppert" til å spre hydroperoksyden over den tørre bomullen. Begynn øverst slik at det rinner nedover skallen så er det mer kontroll på hva som går til spille/renner av. Stryk forsiktig på bomullen så den legger seg godt inntil skallen. Neste dag er det bare å plukke av bomullen og vips !

 

Tipper du klarer en uhorvlig mange skaller pr flaske 30%.

Link to comment
Share on other sites

30% er aggressivt og etsende. 30-50% er farlig og kan gi eksplosive blandinger med organisk materiale. Sånt er ikke for hvemsomhelst å leke med.

 

Jeg holder mer enn én knapp på 10% og litt mer tid, selv om heller ikke 10% er noe man bør få på huden eller - Gud forby - i øynene. Tenk HMS, folkens. Akkurat krutt og tennhetter er disse kjemikaliene noe som kan gi ganske ugne bivirkninger hvis man ikke veit hva man driver med

 

HYDROGEN PEROXIDE SOLUTION, 30%

 

Health Rating: 3 - Severe (Life)

Flammability Rating: 0 - None

Reactivity Rating: 3 - Severe (Oxidizer)

Contact Rating: 4 - Extreme (Corrosive)

Lab Protective Equip: GOGGLES & SHIELD; LAB COAT & APRON; VENT HOOD; PROPER GLOVES

Storage Color Code: White (Corrosive)

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/h4065.htm
Hydrogen Peroxide,10%

 

Health Rating: 2 - Moderate

Flammability Rating: 0 - None

Reactivity Rating: 3 - Severe (Oxidizer)

Contact Rating: 4 - Extreme (Corrosive)

Lab Protective Equip: GOGGLES & SHIELD; LAB COAT & APRON; VENT HOOD; PROPER GLOVES

Storage Color Code: Yellow (Reactive)

http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/h4068.htm

 

@gutten i kruttrøyken: Gjør deg sjøl en tjeneste og prøv grundig med 10% først. Hvis du er amatør, bør du ikke leke uhemmet med noe såpass heftig som 30% peroksid.

 

han klager over at han synes 10% er for dårlig. Men skallene blir jo hvite da...
Nettopp. Hva er da egentlig problemet? At de ikke blir hvite bare han knipser med fingrene, men han må la dem ligge til bleking en liten stund?
Link to comment
Share on other sites

Okei, da får jeg prøve med 10% da. Men er bomull best da eller kritt? Aldri hørt om det med kritt før se. Sorry hvis jeg gjør det oppgitt sako, men er ikke så lett når "alle" ser ut til å holde en knapp på 30%. Jaktblader inkludert... :wink:

Men takk for svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sorry hvis jeg gjør det oppgitt sako
Jeg er ikke oppgitt. Men som sagt et par-tre-fire ganger tidligere er dette et stoff som man bør ha en sunn respekt for, og man bør følge en del sikkerhetsregler. Akkurat som med ei ladepresse, det er da ingen her inne som mener at man bør sette i gang med å utvikle ladninger uten et visst kunnskapsgrunnlag?

 

Peroksider er nokså lunefulle forbindelser :!:

Link to comment
Share on other sites

Okei, da får jeg prøve med 10% da. Men er bomull best da eller kritt? Aldri hørt om det med kritt før se. Sorry hvis jeg gjør det oppgitt sako, men er ikke så lett når "alle" ser ut til å holde en knapp på 30%. Jaktblader inkludert... :wink:

Men takk for svar :wink:

 

Fattern er preparant, og har levd av det i 30 år. 10 % holder for han, så jeg tror det burde funke... Tar lengre tid, men tiden fra perfekt til ødelagt får tilsvarende mer glidende overgang, så faren for at beinet skal gå i oppløsning er langt mindre. Kritt er mer grisete etter min mening, bommull funker som snus! Bruk bomull på rull, slik at den kan legges skikkelig inntil beinet, bruk hansker og trykk den inntil etter du har dynket den, så legger du plast på. To døgn skal være nok på en elgskalle, om du har kokt den bra.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: kjøp av vannstoff med styrke over 15% krever spesialtilatelse til å kjøpe fra apotek! 30% er meget effektivt men også feil bruk kan gjøre skallen porøs og etterhvert vil den smuldre hvis ikke riktig framgangsmåte benyttes :wink: Vær megetb forsiktige med å bruke dette uten vernebriller og gummihansker :P
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte ( måtte bestilles ) en liter 30% hydrogenperoksid på et apotek i Oslo sist høst. Gubben bak disken ble veldig nysgjerrig på hva jeg skulle bruke dette stoffet til. Når jeg sa det skulle brukes til bleking av skaller i forbindelse med storviltjakt, ble han umiddelbart mer avslappet og hjelpsom. Etter terroravsløringene, og nysgjerrigheten til apotekeren jeg handlet med, har jeg lurt på om ansatte på aopteket er instruert til å grave litt om hva kundene skal bruke hydrogenperoksid til. For eventuelt å rapporterere politiet ved mistanke om uregelmessigheter. Bare en tanke som slo meg.

 

Kan hydrogenperoksid tynnes ut med vann ?

 

Hvis ja, blir en liter 30% hydrogenperoksid + en liter vann = to liter med 15% hydrogenperoksid ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan i all verden klarte du det :?:

 

I alle fall, dette er det jeg vil gjøre om igjen. Dette var først forsøk, ikke så værst av en amatør synes jeg selv. Mulig jeg bruker for mye hydrogenperoksid, men ser ikke helt hvordan et drammeglass hårvann og litt kritt skal komme til over alt her, øyehule og neseganger osv. Det sto 30% på de flaskene jeg brukte og jeg holdt vel på i ti dager husker jeg rett. Skallen ble ikke oppløst, har faktisk brukt M8 gjenger fra baksiden av plata :lol: Tennene tok desidert lengst tid.

 

Tar gjerne imot tips om hva jeg kan gjøre bedre/sikrere, men håper bildet Fosse klarte å legge ut for meg viser størrelsen på skallen som skal blekes.

8)

Link to comment
Share on other sites

Kan hydrogenperoksid tynnes ut med vann ?
Ja, så absolutt. Kjøper du 10% peroksid, er de andre 90 prosentene vann. Kjøper du 30%, er de andre 70 prosentene vann.

 

Men bare for ordens skyld, gjør som man lærte i kjemitimene på skolen når man skulle fortynne syre: Bland peroksiden i vannet, ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...