Jump to content

Prosjekt .338 RUM til langhold


Lars_o

Recommended Posts

Har siden sluttstykke.com vært fascinert av langholdsskyting, og har hatt litt planer om å anskaffe en passende rifle til det bruk. Har en 458 win mag fra før som ikke er spesielt godt egnet til langhold, samt en Sauer 200 STR som forsåvidt er godt egnet, men den skal brukes til DFS-skyting. Dessuten synes jeg Saueren er litt kjedelig, så da er forutsetningen for å skaffe seg noe morsomt til stede.

 

Rifla nå er bestilt, en Remington 700 XCR i .338 RUM. Tar nok noen uker før jeg får denne i hus, da våpensøknad må behandles først.

 

Kikkert er på vei i posten, og det ble en Zeiss Conquest 6-20x50 med mildot.

 

Montasjer vet jeg ikke helt hva jeg skal sette på, men for langhold er det stort sett bare picatinny-skinner som er aktuelle, da jeg ikke har funnet vanlige skinner med tilt.

 

Så får man se hvordan det går etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trenger litt råd her ang. montasjer.

 

Har kjøpt en Zeiss Conquest 6,5-20x50, og har målt at den trenger ca 20 mm klaring fra objektivet til bunn av montasjeringene. Ser for meg at jeg kjøper en Nightforce 20 MOA picatinny-skinne og setter på, og spørsmålet blir da hvor lave ringer jeg kan bruke. Vil skinna bygge nok slik at jeg kan bruke lave ringer? Da bygger ringene 6,3 mm over skinna, så bygger skinna f. eks 8 mm(?) og så blir løpet smalere fremover. Noen her har vel tilsvarende montasjer og kan si hva som passer?

 

Tenkte å få bestilt opp montasjer slik at det er klart når rifla kommer.

Link to comment
Share on other sites

Det beste vil nok være å vente til du har fått skinna, og har montert den. Da er det lettere å måle ut hva du har av høyde å ta av.

Forøvrig så KAN det være en ide å ha noen få mm klaring mellom kikkerten og løpet, for montering av feks linsebeskytter og/eller mirage-bånd.

Personlig er jeg glad i Leupold sine PRW eller QRW montasjer. Solide som hønn!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Prøvde også å bestille en Nightforce-skinne fra Opticsplanet, men der fikk jeg akkurat mail om at denne kunne de ikke sende ut av USA på grunn av produsentens begrensninger. Hvor kan disse kjøpes da? Ønsker en skinne med rekylklakk på, så risikoen for å klippe skruer er mindre.

Link to comment
Share on other sites

Montasjer vet jeg ikke helt hva jeg skal sette på, men for langhold er det stort sett bare picatinny-skinner som er aktuelle, da jeg ikke har funnet vanlige skinner med tilt.

 

Leupold sine long range skinner har innebygget tilt, og koster en brøkdel av ei picatinnyskinne. Hvor mye tilt er jeg usikker på, Leupold selv skriver 20 MOA på sidene sine, mens midway oppgif 1/4 grad, som da tilsvarer 15 MOA.

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=595804

 

Om det er mer/mindre solid enn picatinny har jeg ingen anelse om, men er vel neppe aktuelt siden du har fått tak i nightforceskinna.

 

Spennende forsjekt for øvrig!!

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, det var dessverre litt sent, men ellers ville jeg nok gått for en leupold-skinne. Har god erfaring med de på 458-en, så solide og gode montasjer. Eneste ulempen jeg ser med den i forhold til picatinny-skinne er at man er litt mer låst med tanke på plassering av kikkert. På 458-en kunne jeg tenkt meg å hatt den ørlite lenger frem, men ringene butter i kikkerten.

 

Som du sier så er jo prisen en brøkdel, komplett montasje nå havner på ca 2000, med leupold-skinna og standard ringer ville det blitt 700.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var søknaden i orden. Fikk brev med godkjennelse og beskjed om å innbetale gebyret, så kommer selve godkjenningen i posten om et par dager. Da blir det nok en tur til Arendal så fort det lar seg gjøre, men det kan jo også ta tid, neste helg er det elgjakt, så muligens første helga i oktober er den i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig noen bilder. Begynner å ligne noe nå, mangler kun munningsbremsen av de utvendige tingene.

 

rifle1.jpg

rifle2.jpg

 

Har også endelig fått laget meg et eget laderom. Har bodd i huset i fire år, men rommet har bare blitt brukt til lager så langt, men nå er det ryddet og gjort klart. Fremdeles litt rot på benken, men nå er det relevant rot. :D

 

laderom.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pokker og. Skulle bare ta en liten kontroll på stuebordet av nullstillingen av kikkerten, og merker at parallaksejusteringen er veldig løs. Virker kun å få justert de første 50 metrene, deretter skjer det ingenting, og rattet er helt slarkete. Merkelig, da jeg vet at jeg har fått skrudd den hele veien tidligere, og kikkerten er heller ikke skutt med.

 

Men ringte Sportsbutikken der jeg kjøpte den, og de sender ny kikkert på mandag, så sender jeg bare denne i retur. Enkelt og greit, og god service.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i die-sett hos Jaktdepotet i dag, så nå ble det en liten økt bak ladebenken. Merket fort at det var lenge siden jeg har ladet flaskehylser, for første hylsa smurte jeg ikke godt nok, med det resultat at den satte seg fast i dien, og reiv like godt av randen også. Da ble det en tur i garasjen og bore ut bunn av hylsa med 9 mm bor, fjerne utstøterstanga, og gjenge opp med M10. Skrudde så i en bolt og banket med en dor på denne, så kom den ut igjen. Neste hylse smurte jeg ekstra godt, og da gikk det fint med de resterende.

 

Fikk laget meg en mal for patronlengde, maks lengde var 95,4 mm. Da satt kula i bommene, men magasinet er 94 mm, så da er begrensningen på maks lengde der.

 

patronmal%20og%20hylsebrett.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd rifla i dag for første gang :D Skjøt noen skudd med lånt kikkert, mest bare for å få prøvd å skyte med den. Fikk ikke noen spesielle samlinger, men det ser lovende ut. Fikk også kronografert og første testladning med 92 grain Rhino 30 bak en 250 grain Scenar ga 807 m. Tydelig en del å gå på der, men det var jo også startladningen.

 

Litt uvant å skyte med tofot, og jeg tror nok neste prosjekt er å bedde hele stokken. Den er litt for myk, slik at løpet ligger nedpå i forskjeftet.

 

Rekylen var langt fra avskrekkende selv uten brems, men siktebildet hopper i vilden sky, så gleder meg til bremsen kommer. Men svak ladning gir jo også dertil rekyl, klar over det.

Link to comment
Share on other sites

I dag kom erstatningskikkerten i posten, med ferdig returlapp for den defekte. Meget bra service av http://sportsbutikken.no. Har akkurat skrudd den på og vatret opp som best jeg kan, men må nok ta en liten test med en strek på skiven og skru oppover for å se at den er vatret opp helt.

 

Nå blir det muligens en tur på Myrespiten til helga, må få skutt litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter den lille prøveskytingen, blir neste prosjekt å få beddet rifla. Den originale plaststokken er noe myk, spesielt i forskjeftet, så her satser jeg på å frese ut plass til en H-profil i alu, for så å bedde denne fast. Satser på å surre noen lag med elteip rundt løpet, slik at når jeg fjerner den så blir det frittliggende.

 

Det som blir spennende er om beddemassen fester seg til stokken, plast kan være litt kilen der. Om noen har tips til beddemasse, så tar jeg gjerne i mot. Har en halv pakke med Acraglas Gel liggende, men må ha noe mer for å fylle opp tomrommene i forskjeftet.

 

Foreløpig har jeg bare kommet så langt at stokken er maskert, og kjøpt inn alu-skinna.

 

stokken%20maskert.jpg

aluprofil%20til%20bedding.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var en tur til Landrø og fikk kjøpt noe krutt. De hadde ikke inne N560, så en kilo med N170 prøves istedet. Fikk også kjøpt noe N530 til 458-en, kan bli morsomt å se. Har hørt rykter om at N500-serien gir mye munningsflamme.

 

Kjøpte også en boks med 300 grain Scenar, samt en pakke med Acraglas gel. Så da har jeg nok til å bedde hele stokken.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur til Landrø og fikk kjøpt noe krutt. De hadde ikke inne N560, så en kilo med N170 prøves istedet. Fikk også kjøpt noe N530 til 458-en, kan bli morsomt å se. Har hørt rykter om at N500-serien gir mye munningsflamme.

 

Kjøpte også en boks med 300 grain Scenar, samt en pakke med Acraglas gel. Så da har jeg nok til å bedde hele stokken.

 

Prøv med MRP (N15) og/eller MRP2 (eller Rhino 30). De i tillegg til N560 er de som jeg synes funker best til 250grs kuler. Har prøvd N170 også, men de ga lavere hastigheter. N570 har jeg såvidt prøvd på 300grs scenar, men har ikke prøvd over kronograf ennå. Men presisjonen så bra ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, har prøvd med Rhino 30, men det ga dårlig med hastighet, bare 807 m/s i min rifle, ladeboken sier 880 med startladningen. Skal selvfølgelig lade oppover og se hvordan det går, men jeg tror kanskje det kruttet er bedre til 300 grs kuler.

 

Men har du noen ladedata med N170 å dele med meg, som ikke er i trykktestingsområdet :lol: ? Har sett på Accurate Reloading, men jo flere kilder jo bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det som blir spennende er om beddemassen fester seg til stokken, plast kan være litt kilen der. Om noen har tips til beddemasse, så tar jeg gjerne i mot. Har en halv pakke med Acraglas Gel liggende, men må ha noe mer for å fylle opp tomrommene i forskjeftet.

 

Jeg gjorde tilsvarende med stokken på Savagen jeg hadde. Brukte ei gardinskinne og plastic padding marine epoxy. Rubbet opp plasten med kniv og drill først, samt borret noen hull der det var ekstra godt å gå på. Dette gjorde forskjeftet stivt, men det skapte en stiv vektarm, som laget noe flex i stokken der skinna stoppet foran rekylklakken...

Link to comment
Share on other sites

Neida, synes bare å huske at jeg leste at du hadde fått sjekket trykket med strekklapper av etterbrenner, og de ladningene var muligens litt harde... :?: Kjenner til problemet, det er lett å tenke at tåler du den, så tåler du den når trykktegnene er fraværende. :D

 

Tenkte på hva du har som maksladning med N170, så kan jeg trekke fra litt og jobbe meg oppover.

Link to comment
Share on other sites

Aha.. :lol:

Så du hadde hørt om den insidenten ja. Det var nok ikke N170, men dog..

Disse rettveggede "moderne" patronene, og AI kreasjonene er noen luringer å lese trykktegn på som kjent.

Jeg har ikke noe hastigheter å komme med, men i min rifle og med COL:91mm med 250grs Sierra Spitzer så begynte bolten å lugge med 95grs. N170. Fabrikktrykket passerte vi ved 93grs. :wink:

Presisjon ble heller ikke testet. :|

Link to comment
Share on other sites

Fikk gjort litt forberedende arbeider til bedding i dag, håper å få beddet i kveld etter at barna er lagt.

 

Frest ut lit av stokken (utrolig kjekt med luftverktøy), samt lagt i skinne i forskjeftet for forsterkning, og demontert avtrekkerhus. Har også tapet der det skal tapes, så nå er det bare å prime stokken med Loctite 770 og ha på slippmiddel (Kiwi skokrem).

 

frest%20ut%20til%20bakre%20tange.jpg

skinna%20og%20fremre%20feste.jpg

skinna%20og%20fremre%20feste2.jpg

avtrekkerhus%20demontert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var jobben gjort. Blir spennende i morgen å se om stål og plast går å adskille, samt hvordan beddingen ser ut. Den ene boksen med epoxy var litt kornete, så er ikke sikker på hvor bra det er. Men når jeg åpnet den, var allerede halve stokken full av beddemasse, så ikke så veldig aktuelt å ikke gjøre mer. Men, men, går det skeis, så har jeg verktøy til å ta det ut igjen rimelig greit, så får jeg isåfall prøve på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk iallefall rifla ut av stokken i dag tidlig, men resultatet av beddejobben er vel så som så. Kiwi skokrem gjorde jobben som slippmiddel helt glimrende. Gjorde samme feilen som sist gang, og brukte litt for lite beddemasse, slik at det har ikke flytt helt opp og ut alle steder. I tillegg har den ikke festet seg til plasten ordentlig, der det er tynt, slik som ved siden av magasinåpningen, var det tendenser til at den løsnet ved belastning når jeg tok av maskeringen. Men rundt rekylklakk, baktange og i forskjeftet er det mekanisk låst i tillegg, så går vel greit. Forskjeftet ble iallefall mye stivere, så det ble iallefall bra.

 

Får prøve å skyte med den slik den er en stund, funker det og rifla går bra, så er det jo greit nok, men tror nok jeg kommer til å gjøre det om igjen i løpet av vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt mer filing av beddemasse som var overflødig rundt avtrekkermekanisme, er den nå montert sammen igjen. Stokken ble veldig stiv og fin, ser ingen forskjell på klaringen mot løpet når den står på tofot og når jeg løfter opp løpet. Det er bra, det var det jeg håpet på. Da regner jeg også med at treffpunkt blir det samme med tofot som med å holde i forskjeftet. Løpet er nå frittliggende fra fremkant av kammeret. Fra kammeret og bak er hele mekanismen beddet, dog ikke søylebeddet. Tror ikke søylebedding har noe for seg i en plaststokk, som jo er dødt materiale fra før. Nå kan den stå en uke for herding, så må det prøves. :D

 

Ble jo litt ekstra vekt av å fylle forskjeftet med beddemasse, men det er bare bra. Veide ikke rifla før beddinga, men nå er den på 4580 gram tørrvekt med kikkert og tofot montert, og det er sånn passe.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, i dag har jeg vært på elg/hjortejakt, og hatt to situasjoner der jeg gjerne skulle hatt denne rifla klar. Satt første posten på et sted med god utsikt, og ca 300 m unna kom det tre hjorter, kalv, kolle og bukk. Bukken ble stående litt i en åpning helt stille, før den gikk videre. Denne hadde nok blitt for kort til til å justere seg inn og finne komfortabelt siktebilde til å kunne skyte, men det var en klar mulighet.

 

På ettermiddagen så jeg elgku og kalv på ca 250 m, og lå på et berg og så på de sikkert 15-20 minutter. Vi har kalv igjen på kvoten, og kalven sto helt stille lange perioder med siden til, men 250 m med 458 win mag er bare for langt. Har heller ikke testet rifla på den avstanden, så vet ikke hvordan den går, så da ble det med utsikten. Etter en stund kom de gående gjennom terrenget på ca 100 m, men da var de i god fart og uaktuelle å skyte på, selv om holdet var greit. Kan nok garantere at jeg hadde skutt den kalven om jeg hadde hatt RUM-en. Neste år blir den med på jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Tok en liten økt med ladebenken i kveld, fikk lada opp noen testpatroner med 94 grain Rhino 30 bak 250 grains Lock-base. Er ganske morsomt å lade når det tar flere sekunder for kruttet å renne ned i hylsa :D Blir dog noen tømmervaser i kruttmålet, men det glir videre med litt dunking med målearmen.

 

Har jo lest mye rart om RCBS Uniflow-målet, men med såpass grovt krutt som denne patronen bruker, fikk jeg kun +-0,1 grain avvik ved kontrollveiing. Det er jeg godt fornøyd med, og også i tråd med tidligere erfaring med N160 til 6,5x55.

 

Synes også dette er en "pen" patron, 30 nyladede stk skinner fint på benken. Proporsjonene mellom hylse, skulder og hals passer godt sammen. Har vist den til noen kjente også, og ingen har egentlig reagert over størrelsen før de får en 30-06 i hånda for å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Synes også dette er en "pen" patron, 30 nyladede stk skinner fint på benken. Proporsjonene mellom hylse, skulder og hals passer godt sammen. Har vist den til noen kjente også, og ingen har egentlig reagert over størrelsen før de får en 30-06 i hånda for å sammenligne.

 

:mrgreen::mrgreen:

Enig! Det pynter opp på benken med noen vellagede patroner av det "solide" slaget! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag dumpet siste utgave av ladeboken ned i postkassen min, og jeg må si jeg fristes av skriveriene om N560. Enormt munningsglimt blir nevnt på flere av RUM-kalibrene med N560. Sånt noe er jo moro på skytebanen. :lol: Må bare finne en butikk som har dette på lager.

Link to comment
Share on other sites

Bruker n560 til min 338 rum... og denne samler LETT hull i hull på 100m... + 5 skuddserier innenfor 5cm (hatt en på 3cm) på 400m!

Rimelig fornøyd me børsa til nå.. har heller ikke testet ammoladninger, "startladningen" gikk mer en godt nok;)

Bruker lapua scenar 250grains, og 86.5grain med n560... ;)

Kongekaliber, men dyrere i drift en mine 6.5...

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk målt riflestigningen i dag, og den er 1:10", dvs. det går fint å stabilisere 300 grain Scenar. Var også en snartur utom Jaktdepotet og svidde av noen kroner på en Caldwell tofot. To-foten jeg kjøpte tidligere ble for lav for min liggestilling, dessuten manglet den vugge, så da blir den reserve for ren benkskyting. Til helgen skal jeg ut i skogen å testskyte litt, både presisjon og hastighet. Endelig, kan man si.

Link to comment
Share on other sites

I dag kom endelig bremsen i posten. Hadde jo egentlig bestilt stor type, men den var litt leveringsproblemer på, så da ble det liten type i stedet. Det må jeg nok si at var bra, den passet utrolig bra på rifla. Skjønner godt at denne gjør at bakblåsten blir heftig for sidemannen, ja. :lol:

 

rifle%20med%20brems.jpg

brems_1.jpg

brems_2.jpg

brems_3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...