Jump to content

Prosjekt .338 RUM til langhold


Lars_o

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I dag fikk jeg endelig prøvd rifla for alvor. :D Dro opp i skogen og satte opp en skive for innskyting på ca 95 m.

 

Presisjonen var bedre enn forrige gang, men fremdeles ikke helt der jeg vil ha den. Beste treskudds-samling på ca 27 mm er dårligere enn jeg vil ha det. Noe av det må nok også skytteren ta skylda for, men banesaueren holdt ca 10 mm rett ut av eska, så hadde forventet under 20 mm av denne iallefall. Det får bli litt testing av ladninger så får jeg se om jeg får krympa samlinga litt.

 

Ladningene som ble testet var 94 og 95 grain Rhino 30 bak en 250 grain Lock-base. 94 grain ga hastigheter på 868-861-859 m/s. 95 grain ga 873-859, så der er nok maks nådd siden det ikke ga noe hastighetsøkning. 92 grain ga bare 807 m/s, så stor forskjell opp til 94 grain. På 95-grainsladningen var det også antydninger til avtrykk av utkasteråpningen i sluttstykke. Ikke mye, men dette er for meg et klart tegn på at makstrykk er nådd.

 

Prøvde også 90 grain bak en 300 grain Scenar, dette ga 790-795 m/s, så der er det nok noe å gå på.

 

Jeg tror nok Rhino 30 ikke er helt riktig krutt for patronen, så kommer til å prøve litt andre krutt. 250 grain kule bør klare over 900 m/s uten overtrykk.

 

Tok også å testet kikkertkneppingen med å skyte firkant. Kneppene stemmer veldig bra, og den returnerer til utgangspunktet helt feilfritt. Forsåvidt ikke overrasket når det er en Zeiss, men alltid greit å teste.

 

På vei hjem igjen har jeg et vann hvor det er hogget mellom veien og vannet. Dvs. ypperlig for lengre hold. :D Skjøt på en liten snødekt bergknaus som er på ca 590 m. Kneppa opp 50 knepp, ut fra ren gjetning da jeg ikke har laget meg klikktabell ennå, men det stemte rimelig bra, var bare 5-6 knepp over. Derimot var sidevinden betydelig mer lumsk, så måtte kneppe 8 knepp sidelengs for å treffe det jeg siktet på.

 

Men dette er jaggu meg moro! Skyte, spotte, se treffet, og så snaue to sekunder etterpå høre lyden av kula som slår i fjellet, :D:D Endte opp med å skyte 45 skudd, på noe som bare skulle være litt testing.

 

Det var heller ikke store forskjell på treffpunkt på 590 m med 250 grain Lock-base og 300 grain Scenar, selv om utgangshastigheten var ganske forskjellig. Hadde forventet mer forskjell, men nå fikk jeg riktignok ikke testet veldig mange skudd, da 300 grainsladningen bare var noen få testskudd.

 

Vektor-bremsen gjør iallefall jobben, rekylen nå minte mest om Sauer 200 STR i 6,5x55, dvs. veldig lite rekyl. Klarer ikke å holde siktebildet helt på målet da den spretter litt sidelengs, men ikke verre enn at jeg klarte å finne igjen siktepunktet før kula slår ned. Synes heller ikke smellet var så ille for skytter, tror nok det er verre for sidemannen, ja. Snøen under munningen hadde iallefall klare spor av gasstrykk. :lol:

 

Bilder kommer, men sitter på en pc uten mulighet for konvertering av raw-filer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husker jeg rett var det en slik brems Buster hadde på sin Sauer'n i 6,5x55 IMP under Norgesmesterskapet i BR 500 når en kaffkopp veltet på nabobenken av blåsten :lol:

 

John-A

 

Ikke overrasket, når jeg ser hva den gjør med snø på trærne og ved siden av munningen med min, selv om jeg vel brenner omtrent dobbelt så mye krutt.

Link to comment
Share on other sites

Som lovet noen bilder:

 

Fjellduk er fint som noenlunde tørt liggeunderlag.

skyting%2020.11.2010_1.jpg

 

En gammel pappeske med noen teipbiter på gjør nytten som skive.

skyting%2020.11.2010_2.jpg

 

Beste samling på ca 27 mm.

skyting%2020.11.2010_3.jpg

 

Skjøt på fjellpartiet midt i bildet, avstand ca 580 m.

skyting%2020.11.2010_4.jpg

 

Bremsen lagde groper på hver side av munningen. Her etter ca 20 skudd.

skyting%2020.11.2010_5.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok en liten runde og tapet om tårnene på Conquesten etter Roe's modell.

 

tapet%20taarn_1.jpg

tapet%20taarn_2.jpg

 

Har ca 10 mil oppover nå, men litt usikker på innskytingen nå, så kan være at det er litt mer. Glemte å skru ned til null etter siste skyting, og glemte også å se hvor nullstillingen var før jeg tapet om, så da forsvant innkytingen. Time will show, når jeg får skutt inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har sittet med PCB og feltkortet til Roe et par timer nå og fylt ut, og det kan anbefales. Var en lærerik økt, først med å forstå logikken i skjemaet, så hvor mye utslag feil i vindbedømming eller temperaturendringer gjør når avstanden passerer 500 m, og spesielt ut over 800 m. En 40x40-gong på 1000 m så skal klikkingen sitte rimelig rett på for å få førsteskuddstreff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt navnet ja, men jeg mistenker at han har lest på nettet og muligens kjøpt en i USA, som han i etterkant har målt opp og kopiert. Her er den jeg har kjøpt nemlig: http://www.longrangehunting.com/forums/ ... ake-31231/

 

De er bare litt like kan du si :D

 

Tror vel strengt tatt ikke Kirby Allen har kopiert en norsk brems, i så fall er jeg mektig imponert!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var innom XXL i kveld og fikk brukt opp gavekortene jeg fikk til jul. De gikk med til en Zeiss PRF avstandsmåler, så nå kan jeg begynne å verifisere klikktabellen på litt lengre hold. Hadde også tenkt å handle litt kuler, men det var helt tomt, kun småkalibrede greier opp til .30 igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på langholdsskyting på Blaker i dag, og fikk testet litt ladninger samt litt på gonger. Ladningen som jeg hadde tenkt å bruke til å banke gonger med viste seg å være helt på bærtur, og alt for svak. Det var 92 grains med N170 bak 250 grain Lapua Lock-base. Med denne kula satt til 92 mm lengde, ga det bare usle 800 m/s, og store variasjoner. Hadde hastighet fra 778-820 m/s, som selvfølgelig gir dårlig presisjon. Jaja, 50 patroner som bare lager "litt" lyd, men nesten ubrukelig til å treffe med.

 

Hadde jo selvfølgelig også med meg en del andre ladninger, så fikk testet disse over kronografen og så på samlingene i kikkerten. Målte ikke, kun estimerte noen av de ut fra størrelsen på lappen. Været var noe snøvær, ca 0 til -3 grader.

 

Kule 250 grain Lock-base

93 grain N170 Ikke fått måling på Ingen trykktegn

94 grain N170 835 m/s Ingen trykktegn

 

Kule 250 grain Scenar COL 93 mm

91 grain Rhino 25 865 m/s Svak antydning til merke fra utkasteråpning

92 grain Rhino 25 880 m/s Svak antydning til merke fra utkasteråpning, men to patroner som ble liggende litt i kammeret før skyting, hadde tildels kraftig merke etter utkasteråpning

 

Kule 300 grain Scenar COL 93 mm

92 grain Rhino 30 820 m/s Ingen trykktegn

92,5 grain Rhino 30 830 m/s Svak antydning til merke fra utkasteråpning

 

Dette tyder på at jeg nærmer meg maks trykk for en vinterladning, jeg tror nok disse med trykktegn på her kan være skumle å skyte om sommeren, så da må jeg ned i ladning. Hadde dog håpet på å komme opp på 900 m/s med 250 grains kule, og 850 med 300 grains, så litt mer forsking og prøving må til. Rhino 25 er vel nærmest så langt, men også den som ga mest trykktegn, så vet ikke om jeg tør gå noe høyere med den, nei.

 

Rifla er også helt tydelig på at den liker de harde ladningene best når det kommer til presisjon. Med 300 grain Scenar hadde jeg treskuddssamling på ca 20 mm(estimert) på 100 m. Også med N170 så samlet de hardere ladningene bedre enn den svakeste.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for sist!

 

Noe slo meg. Har du prøvd flere kronografer, eller bare denne ene? Jeg synes du får utrolig lave hastigheter i forhold til mine ladninger, og i tillegg trykktegn, så her er det noe muffins! :|

Med 87grs N15 så ligger jeg på ca 900m/s med 250 grs Scenar (på sommers-tid) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nei, har bare prøvd denne ene. Men jeg har kronografert 458 win mag-en også på den, og der fikk jeg forventet hastighet, samt en 22 LR som også ga forventet hastighet. Men jeg skal legge tipset bak øret, og se om jeg får prøvd en annen kronograf også.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet opp noen flere testpatroner i kveld, og prøver meg med 92,5 grain med Rhino 25 bak en 250 grain Scenar, men nå med kula satt til COL 94 mm. Regner med dette reduserer makstrykket litt. Friflukten er da 1,5 mm.

 

Til 300 grain Scenar prøver jeg med 93 og 93,5 grain med Rhino 30, også her med COL 94 mm. Her er friflukten 2,4 mm. Med 94 mm så går ikke patronene i magasinet lenger, men enkeltskudd er greit enn så lenge. Bestilte ny magasinboks fra Wyatt's som tillater COL på 97 mm, så da blir det litt friere mtp. lengden. Er ikke umulig det blir litt brotsjing av friflukt også etterhvert.

 

Får komme tilbake med resultatene når jeg har fått testskutt disse til helgen. Satser på ca 0 grader eller mindre, dette blir IKKE noen sommerladninger.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet litt i dag, men kun på 100 m, ikke noe langhold.

 

95 gr N170 bak en 250 gr. scenar gir kun 850 m/s, med forholdsvis stor variasjon, så dette kruttet har jeg ikke helt troa på lenger i dette kaliberet. Ikke noe trykktegn.

 

96,5 gr. Rhino 30/MRP-2 bak samme kule ga 893-895-893. Hadde også noen variasjoner opp på 923 m/s. Denne ga samling på tre skudd på ca 28 mm.

 

Med 300 gr. Scenar så prøvde jeg 93 og 93,5 gr. Rhino 30. Dette ga hhv. 803-817 og 846-839-839. Men med spesielt den kraftigste ladningen så er trykktegnene tydelige, med avtrykk av utkaster, utflatet tekst på hylsen og treg bolt. Tror jeg skal prøve med N170 på denne tunge kula. Samlingen var heller ikke noe å skryte av, men nå var skytestillingen litt ymse, så vil prøve på skytebanen med 93 grain før jeg avskriver den helt.

 

Prøvde også Rhino 25 bak 250 Scenar, nå med 92,5 grain. Ga 899-873-881, men denne gang ikke noe spesielle trykktegn.

 

Skjøt også en del mer med 96 grain Rhino 30 og 250 Scenar, og ga hastigheter 880-890. Denne fikk jeg også best samling med, men en treskuddssamling på 16 mm, som nærmer seg der jeg ønsker presisjonen. Det som var litt merkelig var at hastighetene var synkende utover i seriene. Kronograferte disse skuddene, og hadde 893-889-879-875-868 og videre nedover til ca 850.

 

Trykktegnene er også litt rare, de første skuddene gir ikke trykktegn, men mer trykktegn etterhvert som jeg har skutt litt mer. Dette samsvarer ikke i det hele tatt med synkende hastighet, så jeg er litt villrede angående dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, har vurdert det, men synes den blir altfor dyr. Dobbel pris i forhold til Rhino, så da prøver jeg litt mer med Rhino først. Går jo unna litt krutt her...:)

 

Men tror jeg satser på 96 grain Rhino 30 bak 250 Scenar til jaktfelten til helga, så får vi se hvordan det går. Bare å passe på rekylopptaket, kikkerten har øyeavstand som er i minste laget. :shock: En annen ting jeg har lest er at nye hylser kan gi litt større variasjoner enn engangsskutte, pga. de bruker litt energi til å forme hylsen, som gir varierende trykk. Nå har jeg straks skutt alle 200 hylsene en gang, så da blir det å teste med engangsskutt neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kom til å tenke på at årsaken til hastighetsvariasjonen muligens er tennhettene. Mulig Remington og CCI-magnum-hettene rett og slett blir for svake når det er kaldt, slik at det ikke blir ordentlig tenning av kruttet. Så en test av dette, og Federal 215 var betydelig bedre spesielt i kaldt vær. Hmm, da blir det nok en ting som må handles og testes. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, har ikke prøvd Matchking, kun Scenar og Lock-base. Lock-base har jeg ikke fått til å gå ordentlig, men Scenar begynner å nærme seg. Fikk 16 mm samling på tre skudd som beste. Men med det hastighetsavviket jeg har, så må jeg få fjernet det først, så tror jeg nok presisjonen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Har fått lada opp ammo til jaktfelt i morgen. Lader med 96 grain Rhino 30/MRP-2, og har nå brukt Federal 215-hetter, så får jeg se hvordan det funker.

 

Har også gått til innkjøp av en Redding Competition Seater die :roll: Har sett at kulene beveger seg litt når jeg har rullet patronene over benken, noe som tyder på at de blir satt litt skjevt. Sannsynligvis skyldes det litt upresis maskinering av Lyman-dien som jeg har brukt. (forøvrig ikke første gang jeg har den erfaringen med Lyman-isetter). Etter bruk av Redding-dien, så er det synlig forskjell i rettheten, disse kulene beveger seg ikke om sin egen akse når de ruller over bordet. Tok en gammel og en ny, og det er ikke bare synsbedrag, helt klar forskjell.

 

Nå har jeg også et måleur slik at jeg kunne målt kastet, men mangler et konsistent sted/jigg å legge patronen i. Er det noen som har en ide om hvordan en slik kulekastmåler ser ut, og om det går an å lage seg en enkel variant selv av noe vinkeljern? Et lite sveiseprosjekt er alltid moro.

 

Har også fått den forlengede magasinboksen, så da er det bare å få målt friflukten nøyaktig, og så levere til børsemaker for å brotsje opp friflukta og ta ut litt i bakkant slik at magasinboksen går inn. Får ca 4 mm lenger patronlengde, til 97 mm, så begynner å nærme seg 338 Edge i totallengde. Mangler bare litt i hylsekapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også et måleur slik at jeg kunne målt kastet, men mangler et konsistent sted/jigg å legge patronen i. Er det noen som har en ide om hvordan en slik kulekastmåler ser ut, og om det går an å lage seg en enkel variant selv av noe vinkeljern? Et lite sveiseprosjekt er alltid moro.

 

Er det ikke mulig å kappe toppen av, og lagre opp lyman-dia du nettopp har forkastet da? Opplagring foran og bak, åsså måleuret på dertil egnet svingarm eller på egen fot med settskrue. Så kan du rigge hele greia på ei picatinny-skinne for estetikkens skyld :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fant en gammel tråd med noen tips angående måling av hylsehodeekspansjon, som jeg har lest og testet. Dette sammen med hastighet kan gi en grei indikasjon på hvor trykket er. viewtopic.php?f=22&t=1802&p=12823&hilit=hylsehode+villkatt#p12823

 

Kontrollmålte nye hylser, og de måler 13,85 på hylsehodet. Deretter var det å måle de engangsskutte hylsene. 95 grain N170 bak 250 Scenar ga 850 m/s, og hylsehodeekspansjon på 0,03.

96,5 grain Rhino 30 bak 250 Scenar ga 895 m/s, og hylsehode på +0,05. Her er jeg etter min oppfatning på passe trykk. Har skutt flere skudd i dag med 96 grain Rhino 30 bak 250 Scenar, og disse hylsene var også på +0,05, selv om dette var hylser som var skutt for annen gang. Tyder på at denne ladningen ikke øker ekspansjonen, og da mener jeg at den er grei.

 

Med 93,5 Rhino 30 bak 300 grain Scenar, derimot, da var trykktegnene tydelige. Hylsehodet på disse måler 13,95, dvs. +0,10. Da er nok trykket for høyt etter min smak. Mulig noen er uenige, så gjerne syng ut. Denne ladningen ga 840 m/s. Ser ut som målet om 850 m/s med 300 grain kan bli vanskelig å nå med fornuftige trykk.

 

Med 92,5 grain Rhino 25 bak 250 scenar, ga dette hastighet på nesten 900 m/s, men hylsehode på 13,90, ekspansjon på +0,05. Dvs. ikke så avskrekkende trykk. Disse hylsene skal jeg lade om med samme ladning og måle igjen, for å se om dette er maks, eller om jeg kan gå til 93 grain.

 

Skjøt også jaktfelt i dag, ladd med 96 grain Rhino 30 og 250 Scenar, men nå med 215-hetter. Fikk jo ikke kronografert, selvfølgelig, men det er mye jevnere hylsebunner nå, og lite trykktegn. Med de andre magnumhettene og samme ladning, så ga noen av patronene trykktegn, selv med lav hastighet. Min teori er at det kan ha vært noen hårfine etterbrennere, slik at kula har startet, så bremset opp i løpet før resten av kruttet har tent. Trykktoppen har da blitt høyere fordi kula må settes i fart igjen. (merk, min teori, og kun synsing). Det blir nok kun 215-hetter på alle ladninger til denne fremover, så får de andre magnumhettene brukes i 458-en.

 

Jaktfelten var morsom, og moro å få prøvd rifla i litt mer feltmessige forhold. Treffene ble litt så som så, da jeg hadde to hold uten treff, så ble poengsummen bare 16 treff med 10 innertreff, 68 poeng. Bommene var kun min feil, ved at jeg har for lite trening både sittende og stående, slik at det ble litt vinglete stillinger. Sleit egentlig mest med sittende, stående gikk bedre, de to holda uten treff var begge sittende. I tillegg klarte jeg å gi kikkerten anledning til å hilse på i panna et par ganger, så har en fin kul mellom øya :lol:

 

Før neste gang skal jeg justere litt på avtrekket, da jeg kjenner at dette er uforholdsmessig tungt. Rent og fint, men trenger mye trykk før det går av. Litt finjustering av dette ned mot tillatt vekt blir nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Jada, skjøt med 338 RUM-en :) Rifla skal jo brukes på jakt også, så da er jaktfelt fin trening. Grunnen til lav poengsum har heller ikke så mye å si med rifla og kaliberet, det må nok skytteren ta på seg ansvaret ene og alene for.

 

Justerte avtrekket akkurat nå, det var på 2,2 kilo, justerte det ned til ca 1,1 nå. Skal si det ble forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Har fått montert magasinboksen i rifla nå, så da er de 97 mm å gå på i lengde, mot 93 med originalboksen. Begynte monteringen med Dremel, men fant fort ut at det var litt for hardt stål til den, så da endte det med en tur på Jula og handling av fres. http://www.jula.no/bore-fresemaskin-125693

Har tenkt tanken på slikt utstyr en stund, men når det plutselig er et spesifikt prosjekt, så har ting en tendens til å få fart på seg. :roll:

 

Fresen virker grei nok til prisen, men kan dessverre ikke sies å være verken stillegående eller spesielt presis, men jeg fikk da frest bort de millimeterne som trengtes med ok overflate, slik at boksen fikk plass. Har dog lest litt på noen svenske forum, og det sies at det går å få den til å bli ganske bra med å fylle bakerste søyle med betong, samt bytte ut lagrene i spindelen med kvalitets maskinlagre. Får forske litt på det senere.

 

Tingen nå er at tilbringeren er litt kort, men tviler på at det har så mye å si. Hvis det skulle vise seg å bli problem, så får jeg lodde på et lite avstandsstykke foran og bak.

 

Glemte dessverre å ta bilder under prosessen, så det får bli senere.

Link to comment
Share on other sites

 

Tingen nå er at tilbringeren er litt kort, men tviler på at det har så mye å si. Hvis det skulle vise seg å bli problem, så får jeg lodde på et lite avstandsstykke foran og bak.

 

Blir antakelig ikke noe stort problem.

På 338RUM'en min så sitter det en tilbringer fra en standard 338 WinMag, og den funker helt ok etter at jeg tok opp magasinet til full lengde (ca 91-92mm).

Tok du ut mye forran, eller var det mest bak?

Link to comment
Share on other sites

Tok ikke ut noe foran, kun bak, og det er mer å gå på bak, så kan nok fint få inn en boks med 100 mm innvendig lengde. Får se om jeg muligens gjør en liten konvertering på originalboksen med å kappe den i to og sveise inn et avstandsstykke en gang, hvis jeg får lyst.

 

Eneste jeg ser kan være problemet bak med lenger boks er å få boltstopperen kort nok, siden den begynner å skrå nedover og blir liten hvis det tas ut mer av den. Men det går jo an å lage helt ny boltstopper med litt annen profil......så er det problemet løst også:)

 

Den nye boksen gikk rett inn i underbeslaget og stokken uten modifikasjoner der.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har såvidt begynt å tenke på å bytte kikkert på denne rifla. Conquesten er fin den, men den har moa-klikk og mildot, samt minste forstørrelse på 6,5 ganger. Siden jeg skal bruke den til elgjakt til høsten, så har alternativet vært å kjøpe en kikkert til, slik at jeg kan bytte før jakta.

 

Etter litt søking, kom jeg over IOR, som jeg ikke har tenkt på før. IOR har en 3-18 som ser veldig grei ut. Hadde tenkt å kjøpe en kikkert med minste forstørrelse på ca 3 likevel, og her når den går til 18 så trenger jeg egentlig bare den ene kikkerten. Den har også medforstørrende retikkel samt mil-klikk. Hadde i utgangspunktet ikke tenkt at jeg trengte medforstørrende retikkel, men etter to ganger på banen med feilskruing for korrigering fordi jeg ikke husker hvor forstørrelsen står, så ser jeg nytten.

 

Har også lest litt og ser at IOR får gode kritikker, spesielt på optikken, så ser ut som denne er verdt å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Tja, med brems er den helt fin, som en 6,5. Uten er den betydelig, men jeg synes den er grei. Nå har jeg opparbeidet meg rekyltoleranse med 458 win mag med friske ladninger i noen år, så mulig derfor jeg ikke synes den er så ille. Men om du synes 30-06 har mye rekyl, og helst ikke vil ha noe mer, så er det bare å glemme. Den er betydelig hardere enn den.

 

Ellers er riggen helt grei, begynner å finne gode ladninger som samler godt, så da er jeg fornøyd. Ut fra at det er ei fabrikkrifle tatt rett ut av esken og kun beddet, så er den knallgod, men jeg kan selvfølgelig ønske meg litt justeringer, så får se hva fremtiden bringer :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på Blaker i dag og skjøt i kulda. Litt avskrekkende med 18 blå når jeg dro, men på banen var det helt vindstille, 13-14 kalde, men sol inn på standplass, så det var ikke kaldt å skyte. Det ble derimot kaldt når sola gikk ned, da droppet tempen ganske så fort. Vi var 5-6 stykker som skjøt, samt et par tilskuere på slutten.

 

Fikk testet litt ammo også, og hadde ladet noen stiger med 225 grain Accubond og 300 grain Scenar.

 

Accubonden fikk 93-95 grain med Rhino 25 bak, og ga hastigheter fra ca 910 og opp til ca 925. Dette da i ganske så kaldt vær. Hylsehode var ekspandert 0,02-0,03 mm, slik at det ser ikke ut til at det var spesielt med trykk i disse, men grei hastighet. Ser ut som Rhino/Reloader 25 virkelig er kruttet for 225-grain kuler.

 

300 grain Scenar testet jeg med N170, fra 87-90 grain. Ikke noe trykktegn på noen av de, og hastigheter fra 780 til 810. Ser ut til at jeg kan bruke opp den boksen på disse, til jeg får tak i noe N570.

 

Testet også klikktabellen, og 250 Scenar i 900 m/s fulgte tabellen for 860 m/s fra PCB. Tyder vel på at Lapua er litt optimistiske med BC-en sin. Kneppa opp 40 knepp og hadde treff på første skuddet på 590 m. Det var moro, da begynner det å funke. Da gjenstår å finjustere inn treffene, samt å gjenta det mange ganger. :)

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg byttet magasinboks, har jeg ikke fått testet denne med patroner før i dag. Det viste seg at magasinet nå var redusert til to-skudds kapasitet. Ved nærmere undersøkelser i kveld, så fant jeg ut at på underbeslaget var det en liten kant i bakkant som tilbringeren hengte seg opp i på vei ned. Tilbringeren hadde også en liten støpekant her, så den hadde ingen planer om å gli over.

 

Vel, siden jeg nå har stående en liten fres i garasjen, var det bare å ut der og spenne opp, så fikk jeg frest bort hele kanten. Måtte også grade av bakkant av tilbringeren, så nå glir den lett over denne lille fjærenden som er igjen der.

 

Legger også ut bilder av hvor jeg har tatt ut av låskassa for å få plass til magasinboksen. Som dere ser, så er ikke dremel riktig verktøy for dette, det ble tatt ut to mm for mye i midten bak. Det har ingen betydning annet enn estetisk og litt irriterende, men det viser også at det er plass til enda litt lenger magasinboks.

 

magasinboksmod_3.JPG

magasinboksmod_4.JPG

magasinboksmod_5.JPG

magasinboksmod_1.JPG

magasinboksmod_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kronografert en del skudd, og siden jeg nå har gått over til Federal 215-hetter, så har hastighetsvariasjonene blitt omtrent helt borte. Nå er det maks 10 m/s variasjon på ladningene, og det skyldes som oftest at førsteskuddet er litt raskere enn nr to og tre. Fikk dupl på kronografen flere ganger, og dette er et godt tegn. Så da kan jeg omtrent fastslå feilkilden tidligere til å være tennhettene, med ujevn tenning og dertil veldig varierende hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hastigheten med 250 Scenar ligger rundt 900 m/s nå, men jeg har et grain over maksladningen i Ladeboken for å oppnå den. Maksladningen der ligger på ca 910 m/s. Mulig pipa må ha noen skudd gjennom før den slipper opp hastigheten. Med 300 grain Scenar har jeg kun amerikanske data som er sprengfyrt, eller 338 Lapua å sammenligne med, så der er jeg litt mer usikker, men fikk bare litt over 800 m/s med N170. Forsåvidt ikke overrasket, da N170 ga utrolig dårlig hastigheter også med 250 grains kule. Nå bare venter jeg på at Landrø skal få inn N570, så skal det testes.

 

Hadde det også litt moro med 458-en i går, har ladet opp noen ladninger med N530 og 405 grain kule. Disse ga ca 710-720 m/s uten noe som helst trykktegn. Forsåvidt ikke så rart, da jeg begynte på startladningen til VV-tabellen. Men startladningen med denne ga mer hastighet enn maks-ladningen med Norma 201, så noe har Vituavhuori gjort med dette kruttet. Men det merkes bak kolben når hastigheten går opp 30-40 m/s :roll: Etter noen skudd på 100 m over kronografen, ville jeg prøve gongene på 300 m. Tabellen sa 30 knepp opp, resultat treff på første. Fikk en til å spotte, og måtte opp et knepp til for å komme midt i gongen. Skjøt fem-seks skudd på gongene, og det var treff på alle, så imponerende presisjon i jugoslavia-mauseren.

Link to comment
Share on other sites

Godt at ting begynner bli på stell. Små variasjoner vil det altid være fra rifle til rifle, så ikke stress med disse 10-15ms. Presisjon er mye viktigere!

Temperaturer og andre ting vil også spille inn, selvsagt.

 

Jada, disse grovkalibrede riflene går ofte godt. Den største utfordringen er som regel å "holde i" godt nok.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Etter litt tenking og vurdering, så er nå Zeiss Conquest-kikkerten jeg har brukt solgt. Funket helt fint, men jeg ville gjerne ha medforstørrende retikkel, samt cm-klikk. Tenkte også at en med mindre forstørrelse var fint, men med inntoget av Vortex hos norske leverandører kan jeg kjøpe to kikkerter for samme prisen av en europeer, så da kan jeg ha en til hvert bruk. Nå er en Vortex Viper PST 6-24 FFP bestilt, så håper jeg den kommer til uka. Gleder meg allerede. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...