Jump to content

Prosjekt .338 RUM til langhold


Lars_o

Recommended Posts

Endelig et par kilo med N570 i hus. Nå får jeg se om det blir noe respektabel hastighet på 300-grainerne også. Forøvrig utrolig grovkornet, trodde N170 var store korn på, men N570 begynner å nærme seg riskornstørrelse :shock: Blir spennende å se hvordan uniflow-målet håndterer dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Juhu, da var 15 testpatroner ladd med N570, og Uniflow-målet var ikke overlykkelig, akkurat. Måtte skru ut droptuben, helt umulig å få kruttet gjennom, så droppet den og slapp ladningen rett i kruttrakta istedet. Men imponert over nøyaktigheten til målet, var bare variasjon på et par tre kruttkorn fra gang til gang. Kontrollveide nesten alle, og veldig jevne. Det var imidlertid uhyre viktig å ikke ta opp igjen armen på målet hvis det satte seg fast, bedre å bare ta i for å få kuttet kornet som blokkerte målet. Hadde en som jeg tok opp igjen, den ble det mye mer avvik på.

 

Men blir litt tuklete å lade i store mengder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gikk til innkjøp av spottescope fra Biltema i dag. Har lett en stund i bruktmarkedet, men så plutselig at Biltema og Clas Ohlson har slike. Tittet på Clas Ohlson sitt i helga, men synes det virket dårlig, slarkete skrudd sammen og fikk ikke lyst på det, selv om det koster kun 799. Biltema sitt så jeg på i dag, og det virket mye bedre, så da ble det et slikt til 899. Tenkte som så at det er verdt forsøket, funker det ikke er det ikke allverdens med kroner.

 

Etter å ha pakket ut og testet litt i dag, må jeg si jeg er positivt overrasket. Kikkerten kommer i en koffert av alu og plast, det følger med stativ, pusseklut, softcase både til kikkerten og stativet samt en bærerem. Så langt alt greit. Monterte så kikkerten på det medfølgende stativet, selv om jeg var litt skeptisk til dette. Skepsisen viste seg å stemme, stativet som medfølger kan henges opp foran gongen istedet. Det er bare å kaste, lett og upresist hode, plast og aluminium som gjør at hele kikkerten vibrerer så for man prøver å se i den.

 

Monterte derfor kikkerten på Manfrotto 055 med kulehode som jeg har, og da ble det en annen verden.

 

Jeg hadde ikke allverdens forventningen til en så billig kikkert, så kikket litt gjennom den på forskjellige ting utover. På 20x er den forholdsvis lys og fin, og faktisk også skarp og fin. Når den skrus opp til 60x så blir den betydelig mørkere. Jeg hadde forventet at den kunne være vanskelig å få fokusert ordentlig på 60x ut fra omtaler av billigkikkerter før, men til min store overraskelse gikk dette rimelig bra. Jeg ser lett bilskilt på 900 m slik at man kan lese skiltnummeret. Fant ikke noe motiv med mindre tekst, men ut fra skiltet, tipper jeg at bokstaver av halvparten av størrelsen skulle vært lesbare på den avstanden. Da bør jeg også klare å spotte både trace og kulenedslag på tilsvarende avstand, men det gjenstår å se. Skal også teste hvor langt unna jeg kan se kulehull etterhvert.

 

Kikkerten er lett og fin og ganske liten, så det går an å ta med og bruke på jakt, ulempen er stativet som ikke funket.

 

Ulempen med kikkerten er at den veldig følsom for øyeplassering på full forstørrelse, samt at den blir noe mørk. Men igjen, hva kan man forvente av en dings til 900 kr? Jeg er iallefall godt fornøyd så langt.

 

Link til kikkerten: http://www.biltema.no/no/Fritid/lek-og- ... t-2060x60/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her skjer det ikke stort for tiden. Børsa er uten kikkert, så det ble jaktfelt med 458 win mag i helga som var. :D Morsomt det og. Håper dog Vortexen kommer snart.

 

Bestilte meg en Voodoo tactical shooters mat på Ebay, og fikk denne i dag, trodde jeg. Men når jeg pakket opp esken, har de klart å sende meg en riflebag til AR/HK-type. Denne er jo helt ubrukelig for meg, men de innrømte feilen og skulle sende den riktige drag-bagen. Men de ønsket også at jeg skulle sende tilbake den jeg har fått feil, siden den kostet over 100 dollar. De skulle refundere frakta, men har ikke fått noe svar når jeg ba om bekreftelse på at de ville ha den tilbake når frakta kommer på 630 kr, ca 115 dollar. :shock: Posten Norge er dyr. Så får vi se, mulig jeg plutselig har en ekstra veske.

 

Satser på å dra en tur på Villmarksmessa i morgen eller i helga, så da får vi testet motstandsdyktigheten for fristelser på ting som havesyken ser. :roll:

Link to comment
Share on other sites

I dag ga jeg f. i å vente lenger på Vortexen, og kjøpte meg en jaktkikkert istedet. Dette var uansett planen, men hadde tenkt å vente litt med det. Endte opp med en Docter Classic 3-12x56 med lys, montert på lave Leupold QRW. Retikkel nr 4 med lysdot. Virker grei nok til jaktbruk, bør også være lyssterk nok til å kunne brukes til villsvinjakt hvis anledningen skulle by seg. Var litt spent på om det var nok klikk til å få den i null med 20 MOA skinne, men det ser ut til å gå helt fint. Etter nullstilling så ser det ut til å være ca 10 knepp igjen. Etter nullstilling med forrige kikkert, måtte jeg opp 5 knepp, så tipper det er noe tilsvarende her. Justeringsområdet er 10 mil, så da har jeg ca 8-9 mil, som holder ut til ca 1200 m. Det holder lenge med denne kikkerten. Da er det iallefall mulig å begynne å teste og skyte litt igjen. :D

Link to comment
Share on other sites

Legger ved et bilde også, laveste Leupold QRW oppå en Nightforce 20 MOA skinne. Ca 5 mm. klaring til løpet, men avhengig av at man ikke må ha kikkerten så langt bak, da tar objektivhuset i skinna foran. Det ser ut som det går akkurat for meg, men jeg har kikkerten ganske langt frem.

 

docter_montert.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok ikke hjulpet, jeg kan ikke komme jeg heller. Kommer til å bestille en Vortex, men ikke før de er på lager her i landet. Docter'n virker grei, men litt dassrulleffekt fra 3-4x forstørrelse, så i realiteten er det vel en 4-12. Men skal vel funke til å legge ned noen elger. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått skytematten/riflebagen fra Voodoo Tactical. Kjekk sak, men det er i korteste laget for en langholdsrifle. Remingtonen min med 66 cm løp og vektor-brems går akkurat inni. En rifle med lenger løp så må bremsen tas av. Det går forsåvidt fint, det er en egen lomme rett ved munningsholderen som bremsen passer fint inn i. Jeg kunne også tenkte meg en ekstra lomme på utsiden, fikk bare plass til avstandsmåler, vindmåler og en notatblokk i lommen som er. Kikkertlommen er fin hvis man skal ha med ekstra kikkert. Men alle lommer må jo tømmes før den kan brukes som skytematte. Men utbrettet er den stor og fin, mye større enn et vanlig liggeunderlag, med antisklimateriale på de riktige stedene. Og kjekt å kun trenge å ha med en på skytebanen, litt mindre logistikk. Så jeg er godt fornøyd så langt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testskutt litt i dag, testet litt ladninger samt skjøt på en stein på 840 m. Satte opp skiver på 217 m, og begynte med innskyting av den nye kikkerten. Skjøt noen skudd med standardladningen med 96 grain Rhino 30 bak 250 Scenar, men fikk ikke noen gode samlinger. Etter ca 10 skudd så jeg plutselig at kikkerten hadde sklidd en snau cm i ringene, så da var det frem med torx-nøkkelen og få justert den tilbake og strammet skikkelig til denne gangen.

 

Det var ca 10 grader, og standardladningen ga ca 915 m/s, uten trykktegn på hylsa. Skjøt ti skudd over kronografen, maks på 923 og min på 909, resten lå på 911-917. Ser bra ut, men med noen slengere i hastighet.

 

Fortsatte så med test av N570, stige på 90-92 grain bak 300 Scenar. 90 grain ga ca 835 m/s, 91 grain ga ca 850 m/s og 92 grain ga ca 858 m/s. Ikke spesielt tydelige trykktegn på noen av de, men med maksladningen ser jeg at hylsene begynner å få remington-merke. Hadde dessverre glemt mikrometeret, så får ikke målt hylsehode ennå, men tar det litt senere. Presisjonsmessig så det ut som 91-grainsladningen var best, men vanskelig å si, siden stillingen var noe feltmessig med en jaktkikkert med 12x forstørrelse. Men hadde tre skudd som berørte hverandre, og to som satt litt lenger unna, totalsamling ca 50 mm. Virket lovende med tanke på at det var på 217 m.

 

Testet også kjapt med 225 Nosler accubond. Med 96 grain Rhino 25 ga disse ca 950 m/s, med 97 grain ca 960 m/s. Presisjonen virket grei, men også her trengs det mer testing. Skjøt bare tre skudd av hver. Ingen trykktegn på noen av de.

 

Brukte også matten fra Voodoo tactical, og den var god å ligge på, holdt seg tørr og finn, og stor nok til at hylsene holdt seg på matten etter utkast. Bilder kommer litt senere.

 

Jeg begynner å bli skikkelig fornøyd med hva jeg får av hastigheter og presisjon av denne rifla, ligger helt i klasse med Lapua magnum i forhold til hva ladetabellene sier.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått målt hylsehode på de ladningene jeg skjøt i helgen. Dessverre har jeg ikke vært konsekvent, så det er litt variasjon på de som skyldes tidligere ladninger som har vært ujevne. Men etter å ha målte flere av hylsene, ser det ut til at hylsehodeekspansjonen er maks 0,03 mm på alle ladningene, med tendens opp mot 0,04 på maksladningene. Dette er innenfor det jeg regner som maks, så da har jeg funnet maksladningene med nåværende kuler og krutt. Jeg skal teste litt mer, men da med å måle hylsene før og etter skyting, så jeg vet utgangspunktet. Det er iallefall ingen av disse ladningene som gir farlig overtrykk i min rifle, så da kan alle skytes med god samvittighet, og jeg kan begynne å konsentrere meg om å finne presisjonsladninger.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemer med at kikkertsiktet mitt flytter seg i de samme ringene som du har. Strammet til flere ganger, men det eneste som hjalp var åbruke en spesiell locktite som er beregnet for dette, kan bruke hardpix og.

 

Eller har eg 338rum eg og, hadde før 338 lapua som flere her inne skriver er bedre. Men eg har iallefall fått like mye ut av min 338rum som eg fikk av lapuaen, så eg mener det kan vere opp og ned.

 

Lykketil videre med prosjektet ditt.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg noen få bilder av helgens aktivitet også.

 

Et bilde av våpen-koffert/skytematten jeg kjøpte. Det er også mulig å legge ut en bit foran matten som forlenger den med ca 60 cm. Dette er ikke montert nå. Matten er god å ligge på, men litt knotete når alle lommer må tømmes før bruk. Jeg har også bært den et stykke, den er god å bære, men jeg må nok få tak i en lomme eller to til for å få med ammo og litt mer stasj som det ikke er plass til nå.

voodoo-matte.jpg

 

Så av vektor-bremsen i aksjon, her med 92 grain med N570. Ikke så lett å se, det ble for lys bakgrunn, men ser røyken og blåsten både opp og til sidene.

 

skyting%20med%20vektor-brems_1.jpg

skyting%20med%20vektor-brems_2.jpg

skyting%20med%20vektor-brems_3.jpg

skyting%20med%20vektor-brems_4.jpg

 

Fikk også filmet ørlite, fem skudd. Ganske utrolig effekt av bremsen, med tanke på at det skytes ut 250 grain kule i 915 m/s. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt problemer med at kikkertsiktet mitt flytter seg i de samme ringene som du har. Strammet til flere ganger, men det eneste som hjalp var åbruke en spesiell locktite som er beregnet for dette, kan bruke hardpix og.

 

Eller har eg 338rum eg og, hadde før 338 lapua som flere her inne skriver er bedre. Men eg har iallefall fått like mye ut av min 338rum som eg fikk av lapuaen, så eg mener det kan vere opp og ned.

 

Lykketil videre med prosjektet ditt.

 

Espen

 

Husker du hvilken locktite dette var? Er det et stoff med krystall/glasstøv i, som skaper friksjon uten å lime?

Link to comment
Share on other sites

Disse selges rimelig til noen som har en 308 eller lignende. Det er noen merker i tverrbolten samt at den er ørlite bøyd, men jeg har prøvd den i vanlige weaver-baser, og smetter fint på plass, så fullt brukbare. Men til RUM-en klarer de rett og slett ikke å holde kikkerten fast mot skinna, så sleit litt med samlingene, kan du si. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da var nye ringer montert. Kjapt levert av Jaktfall :thumbup:

 

Nightforce Ultralight, litt skeptisk til at det ikke er stålringer, men Nightforce påstår at disse er sterkere enn stålringene siden tverrbolten og festekloa er i titan. Nå er de iallefall montert med en dråpe locktite mellom nedre ring og kikkertrøret, samt brukt momentnøkkel på bolten til skinna. Skulle dras med 8 nm, noe som var overraskende mye når jeg tok frem momentnøkkelen. Dro de mer til enn jeg hadde turt uten momentnøkkel. Da får jeg se i morgen på skytebanen om den klarer å holde kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen i dag og testet. Skal si samlingene ble bedre, ja. :D Fikk plassert skuddene mellom ringen på inner- og yttertier på elektronikkskiva, og alle satt tett. Ordentlige ringer gjorde susen. Det som var litt rart var at jeg var ca 15 knepp lav og 10 til høyre på skiva på første skuddet, skulle tro kikkerten havnet nærmere selv om det er nye ringer.

 

Det var også mye folk der i dag, og jeg ble liggende mellom to stykker, og jeg glemte å si fra til de. Etter første skudd så var det noen rare blikk :shock: , så fikk beskjed av standplassleder å vente til de var ferdige. Skjønner de jo godt, de ble en del blåst av støv ut og til siden. Tror de skvatt litt. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig på en vanlig skytebanedag, er for mye jegere der som skal gjennom mølla. Skal prøve å få til noe hvis det blir litt langhold igjen. Må se om jeg får skaffet meg et kamera også som kan ta opp litt film.

Link to comment
Share on other sites

Har slitt litt med magasinet etter at jeg kjøpte Wyatts-boksen. Har bare fått i to skudd i magasinet, egentlig skal det gå tre. Så i kveld begynte jeg å sjekke nøyere, og for det første så er tilpasningen så som så. Magasinboksen er en mm for lav, slik at den blir liggende å slarke litt mellom låskasse og underbeslag. Dette løste jeg ved å sveise på fire forhøyninger på magasinboksen, ca 1,2 mm, slik at underbeslaget nå klemmer boksen fast mot låskassa. Neste problem er tilbringer, som stopper i underbeslagskanten.

 

Største problemet var bak mot avtrekkeren, og viser seg at der er magasinboksen litt bakenfor underbeslag, slik at baksiden av tilbringer butter i underbeslag. Løst ved å kappe to slisser i magasinboksen, og bøye bakkanten litt forover, slik at tilbringer går klar. Men enda går det ikke, viste seg at det var litt grader fra støpingen på tilbringer, som hekter seg opp i overgangen magasinboks-underbeslag. På'n igjen med fila, og avgrade rundt hele.

 

Fremdeles går ikke det tre patroner nedi, nå er det en liten fjær i bakkant av underbeslag(trodde jeg) som holder igjen. Frem med fresen, og frese en liten fordypning i bakkant av tilbringeren. Endelig, tenkte jeg. Men neida. Når jeg tidligere freste ut i bakkant av underbeslag, se bilder lenger opp i tråden her, så hadde jeg litt for stort fresestål, så den kom ikke helt ut i hjørnene. Nå butter tilbringeren i ene hjørnet i underbeslaget, men nå er det så sent at jeg gadd ikke å ta ut underbeslag og file det opp. Får prøve igjen senere.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg noen få bilder av helgens aktivitet også.

 

Et bilde av våpen-koffert/skytematten jeg kjøpte. Det er også mulig å legge ut en bit foran matten som forlenger den med ca 60 cm. Dette er ikke montert nå. Matten er god å ligge på, men litt knotete når alle lommer må tømmes før bruk. Jeg har også bært den et stykke, den er god å bære, men jeg må nok få tak i en lomme eller to til for å få med ammo og litt mer stasj som det ikke er plass til nå.

voodoo-matte.jpg

 

:arrow: Hvor har du kjøpt den å pris :?:

Link to comment
Share on other sites

Betyr ikke så mye om det er Sako eller Remington eller noe annet. Funka helt utmerket til jeg begynte å bytte deler. Se om du får 97 mm lange patroner ned i magasinet på Sakoen din, du :wink:

 

Matta kjøpte jeg på Ebay, men hvis du ikke må ha sort, så har Artemis disse til 1800 kr ca.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vops, der kom det jammen en ny kikkert inn døren. Montert nå i kveld, så får den ilddåpen på F-class på søndag.

 

Vortex Viper PST 6-24 FFP MRAD, levert av Jaktfall. Knallgod service der i gården. :D De hadde gått litt i surr i pakkingen, så jeg fikk en 4-16 i går. Sånt skjer, men i dag var Bjørnar innom med riktig kikkert hjemme hos meg, så kan ikke klage på at han ikke ordner opp. Helt konge! :thumbup:

 

Nå er totalvekta på riggen på 5070 gram, så krabber oppover. Har også satt på en kolbeforhøyer, slik at jeg får litt mer kinnkontakt under skyting. Foreløpig foret opp med bobleplast :roll: ,men får finne noe mer egnet etterhvert.

 

vortex_montert1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Låner denne tråden siden det er samme kaliber.

Kjørte noen ladninger over kronografen på onsdag samtidig som jeg brekkte inn løpet, ble ikke så veldig mange skudda men noen ble det da.

Remnigton 250 grs Swift A-frame fabrikk 915m/sek

250 grs Lapua lock base med 99 grs N570 og F 215 tennhetter i RP hylser COL 93,5mm 990 m/sek

300 grs Lapua senar med 91 grs N570 og F 215 tennhetter i RP hylser, COL 94 M/sek

ES under 8 m/sek og 9 grader C.

 

36" Lilja løp med 1:10 stigning

Ingen tegn til overtrykk, målt trykkring ligger under fabrikk med disse to ladningene.

Neste test blir med strekklapp og pressureTracen for å finne max trykk/ladning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...