Jump to content

SBSK inviterer til BR50 stevne


Ole_Netland

Recommended Posts

SBSK ( Sørlandets Benk Skytter Klubb ) vil den 11/9-10 Kl.10-15 avholde BR 50 skytekonkurranse på Birkeland skiskytterstadion.

 

Norges første BR50 stevne.

 

Planen var først ett lite lokalt stevne, men ting utvikler seg stadig her etter som at dette er første BR50 stevne her i landet.

At vi først gikk ut med "fritt våpen" som nå er delt i klasser er ikke noe som må skremme deg fra å komme, alle kan stille med det de måtte ha av salongrifler i skapet. Dette stevnet skal være så folk kan komme å prøve seg på BR50 og ha det gøy.

Folk vil stille med forskjellige ambisjonsnivå og forskjellige våpen, men alle er akuratt like velkommen til å delta.

 

Så i dette stevne konkurerer vi i to klasser, vekt over 4 kg og vekt under 4 kg. Mens for å notert norges rekord må våpen være iht gitte regler.

 

Rifle kamret kun for kal. 22 Long Rifle, (randtenning) OBS: Kal. 22 Magnum er ikke tillatt.

 

Heavy Varmint Kal. 22 (HV/22)

Alle våpen er tillatt som oppfyller følgende krav:

a. Har en manuell og mekanisk – eller elektrisk avfyringsanordning.

Fri forstørrelse på kikkertsikte. (eks. 36x)

b. Vekt som ikke overstiger 6,12kg (13,5lbs) inkludert siktemidler.

c. Stokk med forskjefte som har flat eller konveks underside og med bredde maksimalt 76,2mm (3”)

 

Sportsrifle (Sporter) Kal. 22.

Alle våpen er tillatt som oppfyller følgende krav. .

a. Vekt som ikke overstiger 4,0 kg inkludert siktemidler. (vekt av eventuell ”To-fot” skal ikke regnes med)

b. Kikkertsikte med maks. 12x forstørrelse. Kikkert med variabel forstørrelse skal tapes fast på maks. 12x.

c. Våpenet må ha en “repeter” mekanisme med magasin for minst 2 patroner, og fungerende sikring.

d. Det vil også bli tillat med halv-auto .22 rifler (àla Ruger 10/22) om de øvrige spesifikasjoner om mål og vekt overholdes - og skytter skal selv medbringe ”kammerflagg” som viser at kammer er tomt i våpenet.

e. Stokken må være standard fabrikkprodusert av typen Sportsrifle, eller “jaktmodell” for det aktuelle våpen.

f. Det er ikke tillatt å frese - eller bore ut treverk - utvendig på stokken for å redusere vekt.

 

Konkurransen vil bli 25 skudd på 30 minutter.

 

Bruk av tofot eller skytestand tillatt. Hver enkelt må ordne med dette selv.

(parkering ca 300m fra standplass)

 

Konkurransen er åpen for klubbens medlemmer, og andre skyttere.

 

Påmeldingsavgiften er på Kr.150,- pr. person, og vil bli innkrevd på skytebanen.

Dersom noen ønsker å delta med flere våpen er prisen 150kr for første våpen, deretter 100 kr pr våpen.

 

Hvis du ønsker å bli med, så send gjerne en forhåndspåmeldingtil:

tommypetter@getmail.no . Påmelding på banen er mulig fra kl 0900 og utover.

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde:

- Fullt navn

 

Sponsor for stevnet er

KH Precision

 

Her er stedsbeskrivelsen:

Koordinater

WGS 84:N 58° 20.234', E 8° 13.749'

WGS 84 - desimal:58.33723, 8.22915

 

http://kart.gulesider.no/m/IJ1ei

 

ett par bilder hvor det skal foregå.

1282405100_resized.jpg?width=640&height=480

1282405135_resized.jpg?width=640&height=480

1282405141_resized.jpg?width=618&height=464

 

vi vil supplere med info som eventuelt mangler her fortløpende.

Link to comment
Share on other sites

Påmelding:

 

Våpenvekt under 4kg:

Tommy Pettersen

Kjetil A. Egholm

Svein Olav Birkeland

Kim Albert Bekke

Espen Birketvedt

Anders Føreland

Pål Moi

Jan Myhre

 

 

Våpenvekt over 4 kg:

Krister Engvoll

Ole Netland

Erik Lund

John Flatby

Carl Sandberg

Jan Harald Helledal

Reidar Sviland

Stein Johannesen

Pål Erik Jensen

Sigurd Lersbryggen

Link to comment
Share on other sites

Resultater Br50 11/9-10

 

Det møtte 14 skyttere på stevnet, en skytter skjøt begge klasser.

 

HV

Krister Engvoll 241

Pål Erik Jensen 233

Ole Netland 232

Stein Johannessen & Anders Førland 230

Erik Lund & John Flatby 229

Reidar Sviland & Carl E Candberg 221

Svein Olav Birkeland 161

Alexander Langseth 148

 

 

Sporter

Tommy Pettersen 225

Bent Storå 212

John Flatby 207

Catrine Skjervedal 148

Pål Moi 92

Link to comment
Share on other sites

Kopierer over også i denne tråden.

Veldig bra.

Som Poacher sier så har NBSF egne skiver for BR50.

Ta kontakt på PM så kan vi få en prat om div. detaljer - og BR50 skiver har vi på lager.

(Beklageligvis så er forbundets hjemmeside nede av en eller annen grunn. Vi jobber med saken.)

Link to comment
Share on other sites

Da har vi kommet til at det vil bli skyting i to klasser, jeger og sporter, eller LV og HV om du vil, skille på klassene går ved 4,76kg (10,5p).

HV og UL konkurerer i samme klasse, men for å bli notert som tellende norgesrekord i HV er max vekt 6,12kg (13,5p)

 

 

Dersom noen ønsker å delta i begge klassene er prisen 250 kr pr pers for å skyte begge klasser.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

For at vi skal skal kunne tilby et best mulig opplegg, så er det viktig at dere gir meg et lite hint på email: tommypetter@getmail.no om dere ønsker å delta.

 

Dette med tanke på hvor mange lag vi får, kiosk, tidsplanlegging, hvor mange blinker trenger vi, personellressurser osv.

 

Så, for de av dere som ønsker å komme vennligst send meg en forhånds påmelding på email.

 

Dette kommer til å bli en knallbra dag.... :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål:

 

Hvis jeg ønsker å delta med AR15 med .22LR convertionset og 6-24x50 kikar, hvilken klasse havner en i da?

For meg så ser det ut til at den ikke går inn i sporter pga stokken, samt heavy v sier ikke noe om at halvauto er tillatt?

 

Ellers vil jeg foreslå at vi tillater alle slags .22LR rifler å delta i hovedstevnet, og så blir det heller en differensiert poengliste der de som oppfyller kravene til teknisk reglement kommer inn i kampen om norgesrekordene, og så kan vi andre konkurrere om "beste skytter" på stevnet.

 

Uansett, jeg stiller nok med den "sorte ondskapens rifle" :lol:

Link to comment
Share on other sites

"sorte ondskapens rifle"

Nei, det er "en maskin som kan skyte mye fortere enn et gevær"

 

I stevnet stiller jeg med "Anny"

22082010213.jpg

 

og Sauer 200STR dersom de går i hver sin klasse, om jeg så skal skru diopter på Anny - må finne fram vekta....

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan desverre ikke delta. Men turen sørover for å skyte et BR50 stevne hadde jeg gjerne tatt om det ikke var andre planer som var i veien.

Men vil gjerne gi en stor honnør for iniativet og at det endelig nå blir et skikkelig BR50 stevne her på berget.

 

Hipp hurra for Sørlandets BenkSkytterKlubb! u178.gif

 

 

(Litt barnslig smilie, men jeg syns den passer) :)

Link to comment
Share on other sites

du er velkommen til å stille med halvauto ja.

etter NBSF sine regler så må halv autoer være under 4 kg for at de skal notere poengsum. Men på dette stevnet har vi kun satt grensen på 4kg og da fri vekt og kikkert og vinner vil bli kåret ut fra det. Men det vi raporterer inn til NBSF for rekord notering og slikt må være iht NBSF sine regler, så da må halv autoen være under 4 kg og kikkert max 12x (kan tapes fast på 12x dersom den kan gå høyere)

Link to comment
Share on other sites

Flotte saker :D

 

Dersom noen ønsker å delta med flere våpen er prisen 150kr for første våpen, deretter 100 kr pr våpen.

Hadde vært artig å stille med både Sako og Anschutz, men tviler på om jeg klarer å presse Finnfire`n under 4kg, regner med dette er ment som 1 våpen i hver klasse :?: ............eller er det mulig å skyte 2X heavy :?:

 

Vi blir ganske sikkert 3 stykker som tar turen.

 

Edit:

Er det krav til single mating om man stiller med magasin i HV :?:

Link to comment
Share on other sites

du skal få lov å skyte med 10 våpen i hver klasse om du vil det.

 

i vår konkuranse her så er der kun en ting som skiller de to klassene, over eller under 4 kg, resten er fritt frem. Men dersom du derimot vil være med på listen vi raporterer inn til NBSF må alt være iht deres regler.

 

Siden dette er vårt første BR50 stevne ønsker vi at alle skal kunne delta, uansett rifle i 22lr, dette for å prøve å lokke ut lokale skyttere på sørlandet, så vi kårer vinner ut fra "våre regler", mens listen til NBSF som sakt ikke inneholder de som ikke var iht krava.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom NBSF sitt regelverk for ente gang kan jeg ikke annet tro at mating fra magasin i HV faktisk er tillatt.

http://benchrest.no/images/tekn_regelverk.pdf

 

Ref.

Nasjonale (norske) regler iht. vedtak på NBSF generalforsamling
pkt. d.

 

og

 

Heavy varmint kal.22 (HV.22)
pkt. i.

 

Om du leser dette Jofla, kunne du bekreftet.

 

Beklager OT

Link to comment
Share on other sites

kort veibeskrivelse for de som ikke er kjent...

 

Følg E18 og ta av på avkjørsel 85 og kjør mot Birkeland. Ca 10 min fra E18 til Birkeland, når du kommer inn i 40 sonen vil der være skilt mot "sentrum", derfra vil der og være skiltet mot stevnet med BR50 skilt. Kjør gjennom sentrum og ta til venstre mot Mosfjell (her er og BR50 skilt), de av dere som har skutt på DFS/pistolbanen på Birkeland kjenner igjen dette, det er samme vei så langt.

Parkering blir på høyre side ca 100m etter at du har svingt til venstre mot mosfjell. Derfra er det ca 300m å gå til standplass.

Der vil være skilt ned mot standplass.

Vi kan ikke ha biler som kjører ned til standplass pga dette er en lysløype og der er smalt, selv ikke for å laste av utstyr da det blir konflikt når biler skal opp og ned.

 

Dersom noen er i tvil om veien så kan dere ringe meg på 95961132

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål: Skal det skytes 1 eller flere skiver?

 

Tar man et søk på stevner rundt i Europa, så er det f.eks 3 skiver, som blir sammenlagt pr skytter under VM. i Nasjonale stevner er det 2 skiver kan det se ut som?

 

Kanskje NBSF sjekker opp omkring dette?

Litt dumt om man reg. kun 1 skive iår, og det skulle/burde vært 2 skiver etc...

Link to comment
Share on other sites

godt spørsmål, ut fra den info jeg har fått fra NBSF er det bare snakk om en skive her...

 

Men det du referer til, gjelder det BR50 elle Br generelt?

 

Skal prøve å få ringt Jofla i kveld.

Vi tar det her vi, Ole. Jeg har nok ikke vært oppmerksom nok når vi har snakket om dette, og det er slik at jeg ikke har sjekket dette godt nok - men vi prøver nå.

Nå er dette første 50BR stevne i Norge etter NBSF`s regelverk. Og der står det følgende:

5.3.1 GENERELT. (PROGRAM)

Program. Poengtellende konkurranse.

* Det skytes 25 tellende skudd fortløpende fra benk.

* Skyteavstand er 50m (50yds), alternativt 100m (100yds) mot spesialskive (poengtellende “INTERNATIONAL RIMFIRE 50/50) med ET TELLENDE SKUDD I HVER BLINK.

* Skytetid er 30min. Det gis vanlig ildkommando.

 

Jeg ser nå at det er nok noe mangelfult med opplysninger, og ikke iht. det internasjonale regelverket ang. ved gjennomføringen av et BR50 stevne. (dette må forbundet rette opp i regelverket til neste generalforsamling)

Skal vi følge den offisielle regelboka for BR50 hos det internasjonale organisasjon World Benchrest Shotting Federation (WBSF) - som NBSF er medlem av - har jeg tolket det slik at det er under idividuell konkurranse 3 x 25 skudd tellende.

Dvs. at det er 3 skiver a` 25 blinker (med 3 sightere på skiva)

 

Men jeg vil foreslå at man på dette stevnet skyter etter det regelverket som NBSF har i dag - dvs. en tellende serie på 25 skudd. Så får vi eventuelt endre regelverket hos NBSF og kjøre etter de inernasjonale ved neste korsvei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Må jo ha med jæ.... mye ammo da :mrgreen:

 

Neida, litt seriøst! Arrangør må da tenke gjennom om de har mulighet til å avvikle så mye skyting? Det er vel ikke det de hadde tenkt seg til å begynne med :wink:

Jeg tenkte som så at det er bedre å stille spørsmål i forkant, enn at man kommer med dette ved stevnestart, eller i etterkant..

Link to comment
Share on other sites

Må jo ha med jæ.... mye ammo da :mrgreen:

 

Neida, litt seriøst! Arrangør må da tenke gjennom om de har mulighet til å avvikle så mye skyting? Det er vel ikke det de hadde tenkt seg til å begynne med :wink:

Jeg tenkte som så at det er bedre å stille spørsmål i forkant, enn at man kommer med dette ved stevnestart, eller i etterkant..

Hei Poacher - Jeg var ikke heldig med "klippe/lime" funksjon min i sted når jeg skulle skrive svaret til Ole

Var litt for kjapp - kan man si.

Se mitt nye "endra" innlegg foran

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig en mulighet å gjøre det slik som du skisserer.

Endrer man regelverket ved neste gen. møte så blir de Norske rekordene "slettet" i all hovedsak til neste år.

 

Vil heller foreslå, så sant det lar seg gjøre med hensyn til arrangør at man tar å skyter 3x25 skudd og endrer ved neste gen.møte. Om det er ønskelig vet jeg ikke?

 

Mer skyting = mer gøy :D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg snakket med jofla på telefon og mest sansynelig kommer vi til å arrangere etter det som er de norske reglene pr i dag, det er det vi har gått ut med ellers rundt om så kan fort være at folk ikke har med seg ammo nok til 3 runder.

vi skal ha ett lite møte i morgen kveld og vil nok ta stilling til dette da.

 

Dette er jo første stevne og er også ment for å prøve å rekrutere litt folk til BR50.

 

Ut fra telefonsamtalen med jofla så går det nok mot at dette stevnet blir etter de gamle norske reglene, vi har riktig nok kapasitet for å kjøre 2 lag av 3 runder, men etter som at det "påmelding på banen fra kl 9 og utover" så er det dumt for de som kommer nærmere 11 og vil delta og andre lag da er i gang med sin første serie og derfor ikke kan delta.

 

men for all del, la oss nå ikke gjøre dette vanskeligere enn nødvendig.

 

Men dette er bare noe jeg og jofla har snakekt om, og den endelige beslutningen vil nok ikke bli tatt før i morgen kveld når store deler av styret er samlet.

 

 

ser det har kommet ett par innlegg mens jeg skreiv dette, og ja, mer skyting = mer gøy. men ser vel for meg at det må bli frivillig å skyte 3 serier, og at vi "lokalt" må kåre vinner ut fra en serie ( første serien for de som skyter flere), men at dersom det blir enighet i styret, lar de som vil gå for rekorder skyter 3 serier.

Link to comment
Share on other sites

da er resultatliste på plass, de første side i denne tråden.

 

bortsett fra regnet så gikk stevnet meget bra, annlegget var optimalt til vårt bruk, mye god skyting.

 

bilder og tilbakemeldigner regner jeg med at kommer når folk kommer seg hjem.

 

Ser for øvriga at flere har sakt de kommer uten å melde avbud, påmeldingen var ikke bindene men er jo greit med ei tilbakemeldign på at du ikke kommer.

Link to comment
Share on other sites

Javel, da var 13 års venting over ( litt forbundsintern humor her :P )

 

Synes stevnet gikk bra idag, vær og vind kan vi ikke råde over, var rimelig bløtt å være standplasspersonell, og jeg så at endel skyttere fikk testa gore-texen ekstra godt idag, poacher så rimelig vasstrukken ut, og M67 stillte faktisk opp uten ytterbekledning, i ettertid ,og med et skulende blikk på resultatlistene så kan vi vel ved å lage statestikk av en person sammenfatte det slik at en skyter best når bekledningsprosenten er omvendt proposjonal med mengden regn og vind :lol:

Gratulerer M67, er en luring med .22Lr du :mrgreen: .

Synd været hindret endel folk i å møte opp, vi satser på et dette stevnet vil bli en gjevnlig aktivitet, arenaen er perfekt for dette, og tilbakemeldingene fra de høye herrer er positive. Håper alle skytterne hadde en trivelig dag på banen.

 

Edit: M67 skriver i en annen tråd oppskriften på hans suksess:

 

Joda, men først og fremst trenger en TRENING. pang-pang-pang-pang, året rundt, langt hold, kort hold, mye vind, lite vind, kaldt, varmt, opp, ned, regn ( ) kaldt, wtf. til en kjenner begrensningene sine -

Beklager men kunne i dy meg :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...