Jump to content

Vedlikehold av pistol


schold

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er den relativt nye eier av en tanfoglio combat sport, og lurte på om noen mer erfarende i faget kunne gi noen gode råd når det gjelder vedlikehold av pistolen. Som med alt innenfor sporten, er det vanskelig å finne to personer som er enige om annet enn å være uenige. Jeg rengjør i hvert fall nå løpet ved å spraye det med ballistol, vente noen minutter, og deretter presser jeg gjennom noen pusselapper som er sprayet med mer ballistol.

 

Imidlertid er det også noen som anbefaler meg å "vaske" hele pistolen i våpenolje? Hva slags type olje er dette og anbefales dette? Andre tips mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tanfoglio Sport Combat selv, og en Tanfoglio Gold Match. Den første har jeg hatt i mange år, den andre er forholdsvis nyervervet.

Begge mine er rustfrie, er din svart må du passe på å stelle den raskt hvis den har vært ute i fuktig vær.

 

Jeg har alltid pleid å tørke av dem etter hver skyting. Altså av med sleide og ut med løp og fjær. Hvis du ikke skyter med skudd som soter mye eller bly og tørker ofte sitter ikke skiten så fast.

Har sånn "blyklut" fra KleenBore, vanlig bomullsklut stjålet av kona, vanlig Kleenex og Q-tips. I tillegg til bronsebørste til løpet.

Løpet drar jeg gjennom etterpå med en pusseklut. Ikke ha så mye pusseklut at du må presse/dra hardt.

 

Så setter jeg den sammen med litt olje på de nødvendige stedene. Jeg bruker Pro-Long sin olje, og er fornøyd med den.

Veldig sjelden jeg har dem "kjemisk rene, er de veldig skitne har jeg Gunk-out som tar alt men da må jeg olje godt etterpå.

Pass på ved bruk av sterke renseremedier at den må oljes inn godt over alt. Gjerne ta ladegrep og trekk av flere gannger og pass på at den har olje.

Ting beveger seg veldig fort når skuddet går, og "går det tørt" med så små toleranser som er i et våpen er veien til unødvendig slitasje veldig kort.

 

Obs: Husk å spenne hanen forsiktig ned når du har sleiden av. Kommer du borti avtrekkeren er ikke det så sunt for våpenet ditt.

Ellers gjelder det å unngå "våpenvold": slippe ned sleiden uten skudd i magasinet, ikke avtrekk uten skudd eller blindskudd i kammeret.

 

Anbefaler også at du kjøper en buffer. Denne monteres på fjærguiden inn mot ramma. Den tar av for mye hvis du skyter harde ladninger.

 

 

Det er sånn jeg gjør det, sikkert mange andre metoder og tips også.

 

Hehe, dette skulle bare være noen få ord! Men det dukket opp nye ting hele veien.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ett tips om å bruke "bremse-rens" på vanskelige steder. Løser opp det meste men fordamper fort, har du en kompressor/luft på boks el.l. får du blåst rent før det tørker opp. Ikke noe for den daglige puss, men kan være greit hvis det bygger seg opp rusk og rask over tid.

 

På glideflatene liker jeg (obs: fortsatt fersking) Brian Enos Slide-Glide fordi det virker som den ikke "forsvinner" så fort som andre oljer jeg har prøvt. På avtrekk og slikt bruker jeg minst mulig -en dråpe tynn (symaskin) olje. Noen mener at olje i avtrekk tiltrekker seg støv og bare er i veien, men samtidig er det jo kjekt å beskytte metallet mot unødig slitasjen og *kremt* rust..

 

Noen andre synspunkt på bruk av smøremidler, hvilke og hvor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker store mengder bremserens selv, spesielt på ting som AK-47, FN-FAL osv.

 

Godt å vite når jeg skal pusse alle AK-47'ene mine :lol: .....

 

Sorry, klarte ikke helt å dy meg, men vedlikehold av AK-47 en Tangfolio pistol har vel omtrent det til felles at de er våpen. Og ikke så mye annet?

Link to comment
Share on other sites

De sentertente pistolene mine er konstant dynket i en salig blanding av oljer, først og fremst helsyntetisk motorolje eller sagkjedeolje, det meste gjør nytta. Jeg bruker pistolene mine ofte, og pusser ganbske ofte(etter 200-500skudd), og da gjør det ikke noe at pistolen er full av olje. Hvis du derimot er av det slaget som er på banen en gang i skuddåret, vil du kunne oppleve at denne tilnærmingen gir deg en pistol full av sieg dritt, og redusert funksjon.

 

De oljene som IKKE skal i en pistol, er tynntflytende "verktøy på boks", annet tynt herk med mye løsemidler, og silikonoljer.

 

Så puss... siden kontaktflater og innvendige deler i pistolene mine bader i olje, er det ikke noe problem å pusse ut kruttslam. slammet holdes mykt av oljen, og kan tørkes ut med ei fille- påfør ny olje, og monter, vips, klar til bruk.

 

Puss av piper.. sålenge du skyter mantlet ikke-korrosiv ammo, trenger du ikke pusee pipa di. børst og skrap kruttslam utav kammer og evt kompensator, dra igjennom ei lett oljet fille for å få med løs dritt, og du er ferdig.

 

Piper fulle av bly må skrubbes med egnet redskap- kobberbørste, lewis lead remover etc.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for gode svar. Det er greit å ikke finne opp hjulet på nytt hele tiden, og setter pris på erfaringene og rådene. Ellers morsomt at RonnyL har lik pistol som meg - jeg skal følge forslagene dine som om de var skrevet i sten :-).

Link to comment
Share on other sites

Hva med teflonbelagte kuler, er de å anse som "belagte" eller blykuler? (mtp rens av løp og innendørs skyting)

 

for sikkerhets skyld skrubber jeg alltid pipene mine reine for bly før jeg skyter mantlet ammo, uansett stype blykule som ser skutt, og uansett mengde bly i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt sagkjede olje tidligere. Forutsettningen for å bruke denne metoden er at du kan plukke våpenet ned i atomer å så får satt den sammen igjen. 1911 type pistoler burde ikke være noe problem, det finnes masse oppskrifter på nett og youtube. Dersom du ikke får plukket våpenet ned i atomer for grundig rens så blir oljen seig.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på konstruksjonen, f.eks en glock være ganske tørr de fleste steder.

som think sa, er hvor ofte du rengjør en viktig faktor for hvordan du skal smøre.

mine pistoler demonteres totalt en gang i halvåret, og da er det ikke noe problem at alt bader i olje, tvert imot. hvis du derimot aldri demonterer og pusser noe lenger inn i mekansimen enn "field-strip", kan det oppstå problemer med olje som størkner og gjør mekanismen treig eller setter fast smådeler.

 

Om du ikke føler deg komfortabel med total demontering, kan et alternativ være å fylle mekanismen med enellerannen tynn olje eller løsningsmiddel, og blåse det reint med trykkluft, for så å smøre opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

HK P30 har serviceintervall på 25000 skudd (mulig trigger return spring intervall er endret til 12.500 skudd). Det betyr at det samles MYE dritt i avtrekksdeler. Metoden jeg er anbefalt (men ikke har prøvd) er å kjøpe stor boks med WD40 eller 5-56 på Chlas Ohlson, disse boksene er under høy trykk. Spyl rent ned i mekanismen, blås rent med trykkluft smør opp igjen.

 

Jeg er ikke fristet til å plukke P30 i atomer, selv personer som har fått tatt "armorers" kurs av HK bruker opptil 1 time på å få på plass "trigger return spring".

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg mener å ha både lært og lest at wd40 og 556 bør ungås i våpen, spesielt når det ikke plukkes i "atomer", men husker selvfølgelig ikke hvorfor. Var da jeg ble anbefalt å heller bruke bremserens for rengjøring. Noen som kan forklare?

Link to comment
Share on other sites

Sålenge du pusser løsemiddelet godt ut, det ikke skader metall, og du smører opp med en olje etterpå, spiller det egentlig ingen rolle hva du pusser med.

WD-40, bremserens, rødsprit, varmt vann, whitespirit, lampeolje, aceton, alt kan bukes til å pusse metalldeler reine, sålenge du tørker reint og smører opp etterpå.

En anerkjent oppskrift på solvent til puss av våpen(Ed's Red) inneholder whitespirit, aceton, lampeolje, og automatgirolje, så man kan bruke det meste..

Link to comment
Share on other sites

Er WD-40 "farlig" ?

Sitter med boksen i hånda og leser -etterlater en beskyttende hinne mot rust og korrosjon-.

Etter å ha gått i 8 timer i regn og tåke med hagla, har jeg tenkt det er greit med en sprut WD-40

i og utenpå pipene. (Sprayboksen er vel fast inventar i de fleste biler). For deretter å kjøre 2-3

timer, for så endelig å sovne i sofaen foran TV'n.

Link to comment
Share on other sites

På laderommet hos meg står det en verktøyboks halvfull av lampeolje. Mine håndvåpen får ei natt oppi der en gang iblandt. Alle kruttrester, sot og avleiringer forsvinner som dugg for solen, med litt hjelp av ei tannbørste. Men jeg må ta av skjeftet, det kan bli ødelagt av oljen. Etterpå lar jeg oljen renne av, for så å gi alle kriker og kroker en god ommgang WD 40. Lampeolje er også den fineste og beste avfetting av biler.

Link to comment
Share on other sites

Ultralydvasker med vann og sitronsyre er noe av det mest effektive jeg bruker til å fjærne blånering.

Med bare vann og en dråpe Zalo i vaskeren bør ikke bra blånering ta noen skade.

 

WD-40 her i Europa inneholder helt andre ting en orginalen fra USA. Her er den stappfull av nafta.

Bra til å få vekk skitt, ja. Bra til å bevare våpen, nei.

Hvorfor vi skyttere, som ofte har meget dyre våpen, på død og liv skal være så kjipe på en liten flaske med god våpenolje fatter ikke jeg.

 

Venture91 hvordan du klare å avfette noe ved hjelp av fett (lampeolje) skjønner ikke jeg :D , men at det blir rent skal være sikkert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vi skyttere, som ofte har meget dyre våpen, på død og liv skal være så kjipe på en liten flaske med god våpenolje fatter ikke jeg.

 

Det er du ikke alene om.

 

I tillegg virker det som om man tror det finnes Reodor Felgen midler som smører bedre enn smøreoljer, løser kruttslam bedre enn nitrosolventer og beskytter mot rust bedre enn rusthindrende oljer (og kjøpes på Biltema) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Javel, men lukter det like godt? Personlig synes jeg kjedeolje lukter ganske trivelig, men det kommer kanskje av at jeg er veldig vandt til den. (Kjøper et 200 liters fat annethvert år).. Men når det kommer til våpen gir ikke den lukta de rette assosiasjonene. Da er det Hoppes No9 ol som gjelder. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...........Personlig synes jeg kjedeolje lukter ganske trivelig, men det kommer kanskje av at jeg er veldig vandt til den. (Kjøper et 200 liters fat annethvert år)..

 

Hogger du tømmer? Da er vi to.

 

Jeg mener at sagkjedeolje ikke skal brukes på pistoler. Spesielt på sleide/ramme flatene som skal gli mot hverandre.

 

Sagkjedeolje har høy kohesjon - dvs friksjonen internt i væsken er stor og dette gir store overflatespenninger. Sånn olje er laget for å klistre seg fast til sagkjedene slik at motorsagene løper lett. På pistoler vil den også klistre seg fast. Hvis man da har slik olje på glideflatene mellom sleide og ramme vil pistolen oppleve en motstand i oljen når sleiden rekylerer. Det er bedre med lett olje (som går over til gass etter noen 100 skudd). Da er motstanden mye mindre og sleiden glir lettere. Så får man heller smøre oftere.

 

Sagkjedeolje er kanskje fint når et våpen skal lagres for en stund - den forsvinner ikke med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Glem aldrig at skytteren Saul Kirsch egentlig er selger helt ut i fingertuppene :mrgreen:

 

Oljer som som skal tåle superhøye temperaturer er skjeldent et problem hos oss, og det fleste våpenoljer klarer seg med glans på det området. Problemet melder seg nå gradestokken nærmer seg det blå. En enkel test er å sette den oljen man bruker idag inn i kjøleskapet eller i værste fall fryseren. blir oljen uklar, matt i farge og ligner på sirup i konsistens. Vel, bytt olje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at sagkjedeolje ikke skal brukes på pistoler. Spesielt på sleide/ramme flatene som skal gli mot hverandre.

 

Sagkjedeolje har høy kohesjon - dvs friksjonen internt i væsken er stor og dette gir store overflatespenninger. Sånn olje er laget for å klistre seg fast til sagkjedene slik at motorsagene løper lett. På pistoler vil den også klistre seg fast. Hvis man da har slik olje på glideflatene mellom sleide og ramme vil pistolen oppleve en motstand i oljen når sleiden rekylerer. Det er bedre med lett olje (som går over til gass etter noen 100 skudd). Da er motstanden mye mindre og sleiden glir lettere. Så får man heller smøre oftere.

 

Det er nettop det at sagkjedeoljen hefter og er seig som gjør den egnet til å smøre grovkalibrede automatpistoler med- den blir der den skal være! Det eneste smøremiddelet jeg har klart å stoppe en 1911 med er såkalt heftefett på sprayboks, kombinert med altfor slappe 9x19ladninger.

 

Mange .22pistoler bør smøres med en tynnere olje, det er jeg absolutt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ResComp sin olje i mange år, på alle mine pistoler. Den er ganske tyktflytende, og varer også ganske lenge med en Open pistol(ganske lenge som i at man ikke har behov for å smøre i løpet av en dag med level 3 stevne)

 

Men når gradestokken kryper under null, da bli den litt for tykk. ivertfall på Open pistolen. Da er det tynnere saker som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...