Jump to content

Bør/kan vi henge ut folk på kammeret?


WinchesterM94

Bør/kan vi henge ut useriøse folk?  

84 members have voted

  1. 1. Bør/kan vi henge ut useriøse folk?

    • Ja
      63
    • Nei
      21


Recommended Posts

Hei folkens.

 

Jeg spør da jeg for nesten 2 uker siden kjøpe noe av en bruker på kammeret. Tingen er ikke kommet frem og bruker svarer ikke på pm(men han leser de) Dum som jeg var betalte jeg på forskudd da jeg anser det å handle med folk på kammeret som trygt da vi er ett lite samfunn av aktive brukere. Og vi bør kunne stole på hverandre. Jeg har nettopp sendt brukeren en ny pm der jeg fortalte hva jeg syns og at denne tråden her blir laget og at jeg kommer til å henge han ut med nick om jeg ikke får ett svar. Så jeg spør nå dere hva syns dere bør vi kunne ha denne retten eller går vi da over streken?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig.

 

Hvis en bruker av kammeret lurer en annen, og at det videre åpenbart er en svindel mener jeg det er helt på det tørre å henge jævelen ut på tørk....

 

Hvis personen ikke har vilje til å rydde opp, hvorfor skal ikke andre få vite om det?

 

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo politianmelde forholdet, som er på sin plass hvis det er et betydelig beløp. Men slike saker har gjerne flere sider, og alt fra pengemangel til private grunner kan være årsaken. Jeg ville som nevnt før, gå videre via moderator på forumet før politiet evt ble innblandet... Offentlig uthenging bedrev vi for mange hundre år siden. Gapestokk f.eks

Link to comment
Share on other sites

betal aldri forskudd :!: betal når du har varen i hånda :!:

Det blir jo like ille, bare at da er det selger det går ut over når kjøper ikke betaler.

 

Selv leverer jeg aldri varen før jeg har pengene.

 

Og for å svare på tråden: Jeg hadde hengt ham ut; lovlig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jo det bør du. Det er vel av allmenn interesse at ikke flere blir snytt. Kan tv 2 hjelper deg og div nettsteder offentliggjøre useriøse aktører må du kunne opprette en tråd der du spør om andre har erfaringer eller kjenner nn da du har kjøpt men ikke fått varen.

 

Om det skulle foreligge "private grunner", pengemangler etc er uinteressant.

Link to comment
Share on other sites

:P Det er STOR forskjell på å henge ut folk og å skrive et innlegg hvor det ADVARES mot useriøse brukere her.

Har du en dårlig erfaring med en bruker mener jeg at du absolutt bør dele det med andre brukere her og bruke nick'et til vedkommende, men fra det og til å 'henge' ut vedkommende med navn blir kanskje litt drøyt. Vær sakelig, og ikke missbruk det at du vet navnet bak et nick!

Link to comment
Share on other sites

Både og, snakker som privatperson her i denne sammenhengen.. Ha litt is i magen WinchesterM94, og ta det litt med ro. Det kan være årsaker som gjer at ein person ikkje svarer deg, eller har fått sendt det du har betalt for, til deg.. Å henge ut personer, som ein ikkje er 100 % sikker på er kjeltringer, er absolutt feil og blir veldig galt. Er det ein notorisk kjeltring som gjentatte gonger gjer dette, her inne eller andre plasser, så fortjener han visst å bli hengt ut.

 

Eg har hatt 1 case, der eg solgte ein gjenstand til ein fyr via nettet, ikkje her inne. Det var ein gjenstand til Kr : 560.- og eg hadde x antall telefoner, mail og sms til fyren, og trua til slutt med at eg anmeldte han til politiet, og at Namsmannen, eg forbanna meg på at eg ikkje skulle gje meg, sjølv om dei pengen kunne eg godt ha klart meg uten, så var det av prinsipp. Eg tok til slutt kontakt med Politiet der vedkommend budde, fekk dei til å kontakta han, eg vips, så ringte Politiet meg tilbake og sa at han skulle betale meg, 3 dager seinere var pengene på konto. Kva dei hadde sagt til vedkommende, det veit eg ikkje og eg driter det også. Det tok nesten 10 måneder før saken var ute av verden, brukte sikkert halvparten av pengene kun i telefoner og sms, men prinsipp er prinsipp..

 

Eg har handla i alle dager, via Finn, Qxl, Kammeret, og andre fora, alltid betalt på forskudd, og alltid fått mine varer, til og med handla av deg WinchesterM94, og som sagt, har kun gode erfaringer.

Men av og til, så må ein stikke fingeren i jorda og berre innrømme, at før eller seinere vil ein gå på ein smell. Betal derfor aldri store summer, til nokon uten at du har nok av både personalia og kontonummeret.. Få vedkommende til å ringe deg, sende mail, så har du litt å gå på.

 

Får du ikkje svar, eller varen på ei stund, så gå til Politiet, du har kontonummeret, sender du Admin her ein PM, så kan det hende du får epost adressa til vedkommende også... Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Har som Mauser stort sett bare gode erfaringer med handel fra medbrukere på nettforum, og har alltid betalt/fått betalt på forhånd. Når ett forum har kjøp/salg avdeling med såpass høy aktivitet som kammeret burde det også være rom for en løsning der brukere kan legge inn tilbakemeldinger på handel -både positive og negative. Det er ikke snakk om å "henge ut" noen, men brukere som ikke betaler eller sender varer som er betalt for må forvente at de blir omtalt med brukernavn. Evt gjøre som http://avforum.no/avtorget/ -der en kan legge inn tilbakemeldinger etter handel i brukerprofilen til den det gjelder.

 

At det i tillegg handles med våpen er også en grunn som gjør at evt useriøse/svindlere bør belyses. På den andre siden vil det gjerne kreve en del merarbeid fra moderatorsiden for å holde slike tråder "ryddige".

Link to comment
Share on other sites

De fleste store forum der det drives kjøp og salg har en eller annen form for positiv og negativ varsling som feks: http://www.candlepowerforums.com som har cheers, jeers and hall of shame: http://www.cpfmarketplace.com/mp/forumdisplay.php?f=20

 

Mener absolutt at slike opplysninger bør tilkomme øvrige forumbrukere og potensielle kjøpere.

Men som moderatoren skriver er det nødvendig å ha tunga i rett munn her og det vil nok påføre moderatorkorpset enda mer arbeid.

På CPF blir det neimen ikke lagt noe i mellom i karakteristikkene av brukere som ikke vet å oppføre seg!

Link to comment
Share on other sites

og en huskeregel :!:

betal aldri forskudd :!: betal når du har varen i hånda :!:

 

 

Det fungerer sjelden i praksis. Som regel ved internetthandel er det forskuddsbetaling som gjelder. Om man snur på flisa, så kanskje selgeren ikke sender varen før han har pengene på konto. Dette går som sagt begge veier.

Link to comment
Share on other sites

og en huskeregel :!:

betal aldri forskudd :!: betal når du har varen i hånda :!:

 

Det fungerer sjelden i praksis. Som regel ved internetthandel er det forskuddsbetaling som gjelder. Om man snur på flisa, så kanskje selgeren ikke sender varen før han har pengene på konto. Dette går som sagt begge veier.

 

Postoppkrav folkens. Ypperlig ordning.

 

Vedrørende uthenging burde du jo bare gjort det istedet for å spørre, nå er jo sjansen spillt og er ikke engang duganes til en trussel.

 

Seriøst, hvem er kødden?

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Postoppkrav folkens. Ypperlig ordning.

-L-

 

 

niks. elendig ordning. koster 60-70kr ekstra som selvfølgelig kjøper må betale.

Kjøper har heller ikke noe bedre trygghet en ved forskudd. Eneste forskjellen er at han får en pakke men har ingen forsikring om hva den inneholder før etter han har betalt...

 

og for selger har det den store ulempen at veldig mange dropper å hente pakken slik at den går i retur til selger med ei regning på noen hundre kroner.

 

 

Selger jeg noen varer blir det med forskudd. har solgt mnoe med oppkrav men da dyrere ting og hvor jeg tar noe forskudd som ett non-refundable depositum for å dekke returporto hvis kjøper ikke gidder å hente pakken.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som det store flertall vil jeg skal nevne nicket. Jeg liker å gi folk en sjanse før jeg ødlegger ryktet dems med noe som kan ha en logisk forklaring. Moderator korpset vil nok bli kontaktet men syns ikek summen er stor nok til å ville kontakte politiet for(selv om jeg sikkert burde pga prinsippet).

 

Nå har ikke brukser lest pmen jeg sendte før i dag enda og lar det ligge litt på is til i morgen. Men ser jeg den er lest og ikke noe svar eller han har vært pålogget i løpet av morgendagen uten å gjøre noe vil nick bli lagt ut for offentlig skue så følg med gjærne diskuter mere.

 

Oppkrav er som mange sier en elendigløsning. Dyr og langt fra sikker.

 

Slik tilbakemelding på kjøp og salg sidene hadde vært veldig bra noe alle qxl.no osv.

 

Og ja jeg har hatt mye kjøp via kammeret og fok har sendt varene fort og som lovet alltid(bortsett fra denne gangen).

 

Som selger håper jeg også folk er fornøyd med meg. Bla du Mauser68 jeg tror våres handel er noe du var fornøyd med?

 

Så folkens diskuter og stem og følg med i morgen. Og skulle alt være en misforstelse fra min/selgers side så kommer jeg til å beklage hvis jeg har hengt han ut med nick. Men jeg liker ikke at folk blir lurt og vil hindre andre hvis jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Postoppkrav folkens. Ypperlig ordning.

-L-

 

 

og for selger har det den store ulempen at veldig mange dropper å hente pakken slik at den går i retur til selger med ei regning på noen hundre kroner.

 

My point exactly, 70 spenn er vel en billig forsikring? Det tapet burde være lettere å bære enn tapt vare og cash.

 

Kjøper har heller ikke noe bedre trygghet en ved forskudd

 

Jeg betaler ikke før jeg har sett pakka, hvis ""pakka" viser seg å være en konvolutt tar jeg den selvfølgelig ikke ut. Gir deg ihvertfall en viss peiling

 

Ser man alternativene mener nå ihvertfall jeg at postoppkrav en den beste løsningen for begge parter om enn ikke idiotsikker.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

 

 

My point exactly, 70 spenn er vel en billig forsikring? Det tapet burde være lettere å bære enn tapt vare og cash.

 

 

Jeg betaler ikke før jeg har sett pakka, hvis ""pakka" viser seg å være en konvolutt tar jeg den selvfølgelig ikke ut. Gir deg ihvertfall en viss peiling

 

Ser man alternativene mener nå ihvertfall jeg at postoppkrav en den beste løsningen for begge parter om enn ikke idiotsikker.

 

 

-L-

 

Tapet er ikke 70 for selger. Tapet når kjøper ikke henter pakken blir flere hundre.

 

Porto ut 130+

oppkrav 70

returporto.150+

 

Og da det ikke gjelper deg å unngå noe særlig, er ikke oppkrav noen god løsning IMHO

Link to comment
Share on other sites

Blir en smule OT dette her, men posten trenger konkurranse. Posten er en elendig virksomhet som ikke skjeldent driter seg ut. En oppkrav løsning som ikke belaster sender hadde vært på sin plass.

 

Tilbake til tema så håper jeg vedkommende gjør opp for seg. Viss ikke bør det ikke være noe i veien for å varsle andre brukere mot denne profilen.

Link to comment
Share on other sites

Brukere skal ikke henges ut på offentlig fora, vilkårlig hva de har gjort. Jeg minner om forumreglene, og stenger denne tråden.

 

fat_dog86

moderator

 

Kort beskrivelse: Interesseforum for jakt og skyting.

 

Formål:

kammeret.no skal fremme jakt og skyting i Norge, og være et møtested for alle som interesserer seg for dette, altså bruk av sivile våpen innenfor den til enhver tid gjeldende lovgivning, og ulike tema som følger naturlig av disse aktivitetenes mangfold. kammeret.no skal være medlemmenes ansikt utad.

 

kammeret.no skal organiseres ideelt, medlemseiet og medlemsstyrt, og fremme rekruttering til jakt og skyting. Dette skal gjøres ved å aktivt drive et diskusjonsforum for medlemmene, tilrettelegge for fokus på jakt, skyting og alt som berører dette, samt være kontaktpunkt for alle som ønsker å bruke det. Norsk Organisasjon for Jegere og Skyttere (NOJS) eier og driver kammeret.no, og kammeret kan ikke legges ned av noen; hverken enkeltpersoner eller av den til enhver tid sittende styre. Seriøsitet og faglighet skal prioriteres høyt.

 

Vil vi ha:

- Diskusjon av skyting, jakt, våpen og hjemmelading slik dette er regulert i henhold til norsk lovgivning, eller organisert av de godkjente organene sortert under blant annet Norges Idrettsforbund.

- Et sted å henvende seg for svar, uttalelser og diskusjoner på alt som berører våre aktiviteter, som; tekniske spørsmål, skyteteknikk, jakt, våpen, våpenteknikk, hjemmelading osv, samt lovgivningen i den grad dette berører sportsskytingen innenfor lovverkets rammer.

- Humor og takhøyde innenfor gruppens rammer.

- Trivsel og godt miljø.

-Brukere med bransjetilknytning flagger dette og hvor i signaturen.

 

 

 

 

Vil vi ikke ha:

- Diskusjoner eller postinger om våpen brukt eller ervervet i selvforsvarssammenheng, bæring av våpen for bruk i selvforsvar, eller andre våpenrelaterte tema som beveger seg utenfor våpen brukt i fredelige sammenhenger, altså jakt og sportsskyting.

- Diskusjoner om våpen brukt eller ervervet for aggressive og aktive sammenhenger, som opprør, borgerkrig, styrting av regjeringer, leiesoldatvirksomhet, skyting mot andre mennesker osv. Unntaket her er skyte- og våpentekniske temaer innenfor forsvaret i Norge eller andre land, dog kun i de formene som både i våpenteknikk og utførelse har klare paralleller til tilsvarende norske sivile skyteformer og våpen.

- Diskusjoner om krig eller andre konflikter – væpnet eller ikke – med mindre det konkret berører relevante tema og aktiviterer, og disse har fokus.

- Personhets. Dette kan være så mangt, men det vi mener er at vi rett og slett ikke gjør det her inne, medlemmer eller ikke, på grunnlag av personlige egenskaper, utseende, politisk eller trostilhørighet. Kritiser sak, ikke person.

- Personforfølgelse. Vi ripper ikke opp i gamle konflikter eller andres gamle uttalelser for å ramme debattmotstandere. Slikt er å dra ting ut av sin opprinnelige sammenheng, og er frekt og ufint. Tenk over at du selv ikke nødvendigvis mener nå det du mente da, og hvor feil og utrivelig det er å få slengt dette i fjeset.

- Rasisme, nazisme, fascisme og liknende. De som trenger forklaring på hvofor dette er uønsket, er heller ikke i stand til å opptre representativt for landets jegere og skyttere, og har dermed ikke noe her å gjøre.

- Survivalism, bygging av bunkere, bunkring av våpen, ammunisjon, mat osv. Slike tema genererer erfaringsmessig store mengder støy. Dessuten finnes flere dedikerte fora for dette som ikke berører våre aktiviteter.

- Diskusjoner eller postinger om politikk, med mindre tema spesifikt er innenfor sportsskyting og jakt slik dette drives i Norge i regulerte former.

- Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

- Paintball og Airsoft, da dette er såpass spesielt at det krysser den generelle interessen for sportsskytingen.

- Oppfordringer til lovbrudd.

- Bilder i signaturen, men derimot ren tekst.

 

Nettikette:

Dette kan kort beskrives som folkeskikk på nettet, men har noen momenter som skiller den mye fra daglig, mellommenneskelig kommunikasjon. Alt vi har er det skrevne ord, dermed er det langt viktigere å kommunisere presist enn ellers. Når vi skriver, mangler andre meget viktige faktorer vi aktivt bruker i direkte kommunikasjon ansikt til ansikt; tonefall, kropsspråk og mimikk. Dette er lett å glemme når vi skriver, og derfor er mulighetene for misforståelse mye sterkere til stede enn ellers. Derfor er det viktig å alltid ha for øyet at det vi skriver skal oppfattes slik vi virkelig mener det, og det kan i mange tilfeller være en utfordring. Spesielt om diskusjonen er bare er en smule opphetet, eller i ferd med å utvikle seg til en regulær krangel. I slike tilfeller er det enda viktigere å kommunisere presist.

 

Hedre dine medkammerater ved aldri å:

- Poste støtende innlegg. Du kjenner ikke alles identitet, trosretning, seksuelle legning, helse, eventuelle handicap, famileforhold og liknende. Vi er forskjellige, har forskjellige verdier og kan såres av ting vi vanligvis ikke tenker på.

- Hetse personer eller grupper. Personangrep er direkte ufint, sårende, og fremstår svært useriøst for de fleste, ikke minst utenforstående som leser forumet, og de er mange.

- Publisere privat kommunikasjon, i sin helhet eller i utdrag, selv ikke når du selv er part i den, uten alle parters eksplisitte samtykke. Med privat kommunikasjon forstås alt som uttales mellom to individer eller grupper av individer utenfor det offentlige rom, uansett hvilket kommunikasjonsmedium som benyttes.

- Poste irrelevant informasjon.

- Publisere rettighetsbelagt materiale.

 

Generelt:

- Ikke skriv meldingene dine med store bokstaver. FOLK LIKER IKKE Å BLI ROPT TIL!

- Når du siterer en annen person: Stryk ut alt som ikke er direkte nødvendig for svaret ditt. Ingen liker å lese en lang beskjed sitert for tredje eller fjerde gang, bare for å bli svart med ett ord: «Enig!»

- Motstå lysten til å «flame» (bombe) andre på nettet. Husk at diskusjonsgruppene er laget for nyttige meningsytringer.

- Husk at noen av diskusjonslistene på nettet har medlemmer fra mange land. Ikke vent at de skal forstå dine antydninger til TV, film, eller andre ting som skjer i landet ditt.

- På chattesider bør du være hensynsfull mot andre, og ikke sende store eller støtende bilder.

Hvis noen plager deg på chattesider, ignorer dem - og de vil etter hvert forsvinne. Løser det seg ikke, kontakt en moderator.

- Vær forsiktig med hva du skriver i email. Email kan veldig lett sendes videre. Tro aldri at din email bare blir lest av deg.

 

 

Ansvar:

NOJS eller kammeret er ikke ansvarlig for brukernes postinger eller innholdet i disse. NOJS eller kammeret.no er heller ikke ansvarlig for eksterne linker eller innholdet i disse. Brukerne plikter selv å påse at deres publiseringer eller eksterne linker ikke bryter med forumreglene eller med norsk lov.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...