Jump to content

Tyrkiske hagler med flere!


cowboy-gutten

Recommended Posts

Jeg vett det er mange som har meget "rasistiske" holdninger til tyrkiske hagler.

 

Det er ingen hemelighet,mange lever med det utten å vite om det engang. Hvis man skal kjøpe seg en hagle for første gang og spør en "proff" om våpen valg svarer han uten å tenke seg om og på en innlysene måtte: O/U! Å så spør du: Hvilket merke bør jeg velge. Trenger jeg si noe mer du får et svar som er likt uanset hvem proff du spør. Prøv å kjett.... IKKE star baikal ikke fair ikke lamber.. ... Men en Beretta!!!

 

Uten å tenke svarer de på en nesten åpenbar måte: Beretta. Å det er finne våpen også det da . Men det er kjedelig å se ol vinner etter ol vinner som har beretta. Den dagen noen viner ol i skeet med en Star baikal eller Stoger eller fair ja da blir overskriftene store.

 

Men tilbakke til tyrkiske hagler... Sanheten er att alle ( de fleste i allefall ) hagler og rifler som er ladd smeller når man drar i avtrekkeren uansett om det er fair eller beretta. det er smak å behag.

 

Desuten sente jeg denne melingen Kun for å se hva andre mener ikke for å si at beretta er dårlig for det er det ikke det er jo verdens største våpen fabrikk. Jeg personelig har bestilt en AtA arms O/U som er prikk lik en beretta i mekanisme. Våpen prudusenter kopierer verandre det er ikke noe nytt. Så når jeg kansje en dag Vinner OL med fulthus i skeet så kan beretta og perazzi og rizzini bare pakke sammen og være flaue.Man blir nemelig ikke god om man kjøper beretta.... Man blir god fordiman trener og trene er nemelig komfortabelt med en beretta og andre store fabrikanter med forselige vekt justeringer og meter lange choker og lange løp og gull inlegg å sånt. Våpen er Våpen uanset. Du får ikke avslag på våpen søknaden for di det er en tyrkisk hagle. Eller rusiske. Eller noe anet du smir samen og kaller våpen..

 

Med all respek

 

Jeg trenger å høre hva andre mener, får i mitt nermiljø er den eneste kunskapen om våpen slikk: Hagle det er Shotgun og Ak-47 er som regel det eneste våpenet som fins. Og alle våpen forsåvidt blir bare kalt GUNERE.

Link to comment
Share on other sites

Disse tyrkerne, som selges her er vel stort sett billige alternativer med endel flere feil og mangler enn vanlig? Blaute løp, dobbelt skudd og en rekke andre morsomheter, men de tar seg relativt godt ut på veggen i forretningen og prislappen høyst spiselig. Ikke alle har tro på at pris/kvalitet har sammen heng, ei hagle er ei hagle ikke sant.

Til mitt forsvar; har kun solgt en og da var kjøper så hekta på pris, at jeg ikke rakk å nevne at vi hadde bedre, om enn noe dyrere alternativer, for den skulle de ha.

Nå har vi heldigvis fått en økonomi modell fra italienske Silma, så slipper man å forholde seg til ting man ikke har videre tro på. Silma lager forresten noen hagler for ikke ukjente Franchi og Beretta.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke haglen mye,vil jeg absolutt ikke anbefale noen en Tyrkisk hagle :shock:

Kjøper du en Tyrkisk hagle så får du ikke kvaliteten på en Beretta,Og kjøper du en Beretta får du ikke kvaliteten som på en Engelsk hagle. Du får det du betaler for,har hatt hagler ifra alle disse landene.Men du bør jo se ann hvor mye det skal brukes,ikke vits i å svi av 50000 på en hagle om den blir brukt 1uke i året eller om du er førstegangs jeger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv ei Yldis hagle som jeg kjøpte lattlig billig ny.

Den hadde ved levering en feil bakerst på kameret som jeg måtte file bort før hagla kunne brukes. Ikke helt imponerende kvalitetskontroll. Stokken er fin til og være ei billighagle, men passer nokk bedre til tyrkere uten nakke.

Metallet er en eller annen type alulegering lett men gir ikke intrykk av kvalitet.

Så kan en jo diskutere ting som at den ikke sikrer automatisk ved lukking og endel andre tekniske løsninger.

Alikevell, bøsja har smelt vær gang jeg drar i avtrekeren, og den dagen jeg kjøpte den, hadde jeg ikke råd til og betale mer.

Slik jeg ser det, er det ikke noe galt i å kjøpe ei rimlig hagle, og heller bytte ut en dag man har for mye penger eller kommer over noe brukt man liker.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir som å si at så lenge Lada`en fra 1982 starter og går,så er den like god som hvilken som helst annen bil der ute!

 

Om man kun skal til butikken for å handle melk en gang i uka så er jo igrunn den ladaen bra nok da? Eller? :lol:

 

 

Ikke i 2010..Nå er det høy poseringsfaktor som gjelder! 8)

Link to comment
Share on other sites

Disse tyrkerne, som selges her er vel stort sett billige alternativer med endel flere feil og mangler enn vanlig? Blaute løp, dobbelt skudd og en rekke andre morsomheter, men de tar seg relativt godt ut på veggen i forretningen og prislappen høyst spiselig. Ikke alle har tro på at pris/kvalitet har sammen heng, ei hagle er ei hagle ikke sant.

Til mitt forsvar; har kun solgt en og da var kjøper så hekta på pris, at jeg ikke rakk å nevne at vi hadde bedre, om enn noe dyrere alternativer, for den skulle de ha.

Nå har vi heldigvis fått en økonomi modell fra italienske Silma, så slipper man å forholde seg til ting man ikke har videre tro på. Silma lager forresten noen hagler for ikke ukjente Franchi og Beretta.

 

Dette er jo 100% tullprat! Hvor er det du har dette tullet fra ???

 

I Tyrkia som alle andre steder er det gode og dårlige produsenter. All optikk fra Tyskland er ikke det råeste. Alle hagler fra Italia er ikke bra. Det forekommer jammen feil på biler fra Japan også selvom det ikke er ofte.

 

Jeg har etterhvert fått en hel del erfaring både egne og via gode bekjente i bransjen i andre land og en lærer fort hvem en skal holde seg unna. Fra de gode tør jeg legge veldig mye penger på bordet i ett veddemål som omhandler reklamasjoner og produksjonsfeil om en skal sammenligne med både Beretta og Silma. Siden Franchi ikke lager en skrue selv er å trekke fram dem ganske legitimt. Et merke nesten utelukkende basert på underleverandører er jo ikke akkkurat noe kvalitetstegn. Vet du foresten egentlig hvem som produserer hva for hvem?

.

En får sammenligne på like fot - en kan ikke forvente at en Weatherby til 3000,- er like bra som en Sauer til 20 000,- Det en kan forvente er at den er like feilfri. Noe tyrkiske O&U hagler fra de gode fabrikantene er minst like gode på som italienerne.

Hvorfor i all verden tror du tyrkiske produsenter er de største underleverandører til Beretta konsernet?

 

Egentlig litt synd at forumet og det gjelder ikke spesielt i denne tråden , men generelt har blitt en plass der 2,3, 4 håndsinfo, rykter ,synsing og hva faren til onkelen, til svogeren til hepstars engang sa på den jakta vet du....blir gjengitt og fra enkelte framsatt/framstilt som den eneste store sannheten

 

Jeg har jo etterhvert blitt æresmedlem i GGGu som savner de gamle dagene da en delte erfaringer og gode råd, og det en ikke kunne noe om fant en kvalitetsinformasjon om. Gammelt ordtak sier at tale er sølv, taushet er gull og er noe ganske mange aktive brukere skulle bruke tid på å forstå meningen med. Men dette er jo selvfølgelig bare mine gamle skrøpelige bein og noe demente hjerne som sier så det skal dere ikke bruke noe mer tid på..... :lol: Og egentlig skulle jeg kanskje bare tenkt på det selv før jeg trykket enter............

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanskje leit, men tyrkiske hagler har ikke det beste rykte, selv blandt billig haglene. Andre deler av dette tulle plukker jeg jo opp i mitt daglige arbeid, omgang med jegere, skyttere en og annen børsis og gun bug, folk som ikke deler mine interesser bruker jeg ikke så mye tid på.

Det med blaute løp ble meg fortalt av en sylfersk, men veldig aktiv børsis på 79år, for noen uker siden, den som fortalte det til ham er vel kanskje død nå. :(

 

Er vel ikke så nøye hvem som leverer til hvem, mere hva som blir levert, går ut i fra at det har noe med spesifikasjoner å gjøre, er jo fult mulig å produsere med bra materialer og toleranser der det er nødvendig og så skippe det peset der det ikke er det. Noe lignende skjer i min egen produksjon av jaktpatroner, en og en på rockchucker'n, trimmes, tennhull debures, sot fjernes fra hette lomma, alt meget nøye i alle ledd, kontra trenings ammo som raser ut av Dillon pressa i strie strømmer.

 

Går uten videre utfra at hos deg finnes en utsøkt samling tyrkere. :?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke så veldig imponert over den ytre finishen heller på tyrker haglene, men som du sier

så er det viktigere med god mekanisme, men når heller ikke det er brukbart på tyrker haglene så

er det bare å styre unna. Ser det stadig dukker opp folk som har problemer med sine tyrker hagler,

ser det nylig er kommet inn en som har problem med sin hawk hagle, tilfeldig ? nope.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 sier det bra her. Ser ingen grunn til å utdype det nærmere. Har selv en Stoeger 2000 som fungerer utmerket. Ville valgt den igjen. Handler vel som det meste annet om at man tar godt vare på den. Tror det er en tendens blandt folk at pga at den er billig er man ikke så nøye med vedlikehold og den slags. Klart den vil vare kortere tid da.

 

Litt O.T men føler det må sies. Fryktelig mange her på forumet som virker fryktelig utstyrsfiksert, og som "rakker" ned på alt som ikke koster skjorta. Stort sett fungerer det meste som selges tilfredstillende. Til syvende og sist er det mannen bak geværet som blir avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Her er det mye synsing om kvalitet, pris og sammenhengen mellom disse.

Tror det er noen som må trekke nisselua litt opp. Tyrkia er et i-land ikke u-land dvs de produserer det du bestiller.

Kan ikke se at Toyota har noen lavere priser på biler produsert i Tyrkia enn i andre land, dvs de bestiller iht kvalitet, ja de setter standaren, men det er fremdeles de som jobber som leverer kvaliteten.

Ja og i motsettning til flere av dere har jeg selv besøkt fabrikken til Toyota i Istanbull da dette er den fabrikken som har den laveste feilprosenten på sine biler, ikke i Tyrkia men i alle fabrikkene til Toyota

Dersom dere skal diskutere kvalitet sett dette i samenheng med pris, importør, avanse på produktet, produksjonskostnader, leveringsbeskrivelse.

 

"Det med blaute løp ble meg fortalt av en sylfersk, men veldig aktiv børsis på 79år, for noen uker siden, den som fortalte det til ham er vel kanskje død nå."

 

Blaute løp? og dette er trykktestet til?

vi bør ikke ta en kommentar fra en enkeltperson og sette dette i sammenheng med alle våpen produsert i et land med mer enn en produsent.

 

Dette er ikke kritikk av enkeltpersoner, men en oppfordring til at de svar som blir gitt er dannet på fakta og ikke synsing.

Link to comment
Share on other sites

...det er inni mekanismen som betyr no,ikke om det er brukbar finnish på utsiden!

 

Å joda. Det er mye drep i god finish! Jeg har Yildiz med dårlig finish og bommer støtt, så det er vitenskapelig dokumentert av meg... :lol:

 

Men over til alvor.... Jeg har Yildiz og har hatt den i fem år. Skyter lite, men det smeller hver gang. Av og til smeller den faktisk dobbelt, men det skjer såpass sjelden at det ikke er noe mønster i det. Har hatt den inne hos børsemaker, men de finner ingen feil.

 

Er ikke imponert av verken finish eller kvalitet egentlig, bortsett fra at den ikke ruster.

 

For meg er det en rælhagle, og jeg skal ikke ha tyrkerhagle igjen. Har hørt litt mye negativt om dem, selv om selgere sier de har veldig lite feil. Forventer så klart ikke all verden når hagla er så billig, så det er vel sikkert verdt de få kronene. Jeg kjenner etter hvert mange eiere av hagler, og ingen av dem har tyrker. Ingen av dem har noensinne hatt problemer med sine. Baikal, Sabatti, Beretta, Zoli, Benelli, Merkel er noen av merkene.

 

Jeg kommer nok til å kjøpe tysk eller italiensk neste gang, men det får bli noen år til. Tipper tyrkern holder en stund til.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i all verden tror du tyrkiske produsenter er de største underleverandører til Beretta konsernet?

 

Forskjellen er at Beretta selv tilpasser og monterer.

 

Min befatning med tyrkisk industri er fra skipsvert og skipsutstyrsleverandører. Tilnærmet alt de lager på den fronten annet enn rene stålkonstruksjoner er skrot, kort og greit søppel.

 

Når feks folk kjøper hagler som må files på (vet av 2 i tilegg til den som nevnes over her) før en kan få en patron inn i kammeret, børser som iflg stempling og importør, er trykkskutt til 1340bar-blastålblaleverertilBerettablatyrkiailandbla-vel-minner veldig om det de leverer av skipsutstyr-skrot!

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke kritikk av enkeltpersoner, men en oppfordring til at de svar som blir gitt er dannet på fakta og ikke synsing.

 

Jeg har fakta :wink:

Jeg har sett ved flere anledninger at disse børsene ikke holder mål, det er flere av de unge i våres forening som dessverre handlet billige tyrker børser til lerdueskyting da de ikke hadde råd til noe annet, men når tennstifter og andre ting ryker under et stevne kun etter kort tid skal jeg love deg at de har angret på at de har kjøpt seg en tyrker.

Nå er det vel kanskje ikke slik at alle Tyrkiske fabrikanter er like dårlig men det vet jeg ingen ting om, men jeg ville ikke kjøpt en billig børse med aluminiums kasse uansett fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

"Det med blaute løp ble meg fortalt av en sylfersk, men veldig aktiv børsis på 79år, for noen uker siden, den som fortalte det til ham er vel kanskje død nå."

 

Blaute løp? og dette er trykktestet til?

vi bør ikke ta en kommentar fra en enkeltperson og sette dette i sammenheng med alle våpen produsert i et land med mer enn en produsent.

 

Dette er ikke kritikk av enkeltpersoner, men en oppfordring til at de svar som blir gitt er dannet på fakta og ikke synsing.

Synsing? Når fyr har blitt 79 og har vært levende opptatt av alt som smelle ved hjelp av krutt, siden tidlig teen år, skutt aktivt rifle og hagle, bygger, bygger om, tilpasser, lager deler og reparerer det meste som skyter i et par mannsaldre , og er minst like aktiv nå som for 30årsiden. Mener du det er umulig at han bakgrunn for å si noe om tyrkiske hagler. Stakkars deg.
Link to comment
Share on other sites

Kanskje leit, men tyrkiske hagler har ikke det beste rykte, selv blandt billig haglene.

 

Jeg husker når jeg begynte med dette sent på 80 tallet var akkurat det samme sagt om de fleste italienske og spanske haglene. Marocchi, Zoli, Fair osv var "billigmøkka" til 1990,- og 2990,-

Ting fra Eibar var bare dritt og kunne ikke brukes til noe.

Hører ingen si idag at Zoli Kronos osv er bare dritt. Lanber er det ikke lenge siden du kunne kjøpe for en slikk og ingenting, var ok iforhold til prisen

 

Nå idag 20 år etterpå ser en jo at dette var surreprat på samme linje som din generalisering at alle hagler fra Tyrkia er dritt, noe jeg med god samvittighet kan karakterisere som akkurat det jeg kalte det.

Fra egen drift kan jeg også si at den mest feilfrie hagla vi selger er produsert i Tyrkia. Nå du har solgt ca 400 enheter av noe i Norge og hatt reklamasjoner på 3 er det en svært hyggelig feilprosent.

Nei hyllene har ikke et utsøkte utvalg av tyrkerhagler som du kalte det, men 2 merker vi har meget gode og gode erfaringer med i en årrekke som også er markedsført i hele resten av verden med samme erfaring.

 

Andre deler av dette tulle plukker jeg jo opp i mitt daglige arbeid?:

 

Ja når vi prater om det. Er det ikke snart på tide du flagger HVOR du har ditt daglige arbeid som andre bransjetilknyttede brukere av forumet gjør??

Link to comment
Share on other sites

Det du sier Sauer 150 tror jeg ikke så mange tar alvorlig, skryter av Tyrkiske børser men rakker ned på kvalitetsvåpen, husker du at du en gang for noen år siden påstod at Beretta 686 / 682 ikke tåler 20'-30' tusen skudd i året :roll: mener du fortsatt dette?

 

Har ikke sagt at 686/682 ikke tåler å skyte 20-30 skudd med,. Har simplelten sagt hva min erfaring var etter å ha sjekket bruktmarkedet på 682 XTR når den var ganske ny. Av de som var på bruktmarkedet var det mye slitne jern etter 1,5-2 år. Og siden vi var 3 kompiser som lurte på det samme - var det ikke få hagler vi kikket på i Norge/Sverige/Danmark

 

Hvor ser du jeg rakker ned på kvalitetsvåpen?

 

Enig med sportsskyter, du sier det er så så lite % feil på tyrker haglene sauer150, pussig da at det er mange innlegg på forumet om folk som plages med sine hagler. Kjøp tyrker

hagle den som vil det, jeg styrer laaaaaaangt unna, og vil ikke anbefalle de til en vordende jeger.

 

Igjen nå må dere lese det jeg faktisk skriver ikke hva dere tror jeg skriver!

Om dere leser innleggene igjen - ser du at jeg skriver at det er varierende kvalitet, men å generalisere slik dere gjør at at er made in Turkey er sorgen og ingenting er bra og med en feilmargin større enn alt annet er jeg ikke enig i og det er jeg ganske sikker på jeg har tallmessig materiale som overgår det de fleste av dere har tilgang til. Så der er vi uenige.

Link to comment
Share on other sites

"Det med blaute løp ble meg fortalt av en sylfersk, men veldig aktiv børsis på 79år, for noen uker siden, den som fortalte det til ham er vel kanskje død nå."

 

Blaute løp? og dette er trykktestet til?

vi bør ikke ta en kommentar fra en enkeltperson og sette dette i sammenheng med alle våpen produsert i et land med mer enn en produsent.

 

Dette er ikke kritikk av enkeltpersoner, men en oppfordring til at de svar som blir gitt er dannet på fakta og ikke synsing.

Synsing? Når fyr har blitt 79 og har vært levende opptatt av alt som smelle ved hjelp av krutt, siden tidlig teen år, skutt aktivt rifle og hagle, bygger, bygger om, tilpasser, lager deler og reparerer det meste som skyter i et par mannsaldre , og er minst like aktiv nå som for 30årsiden. Mener du det er umulig at han bakgrunn for å si noe om tyrkiske hagler. Stakkars deg.

 

Det er mulig du synes synd på meg, men din aktive børsis på 79 fikk dette fortalt av en kar som nå, desverre er død. Dvs du tar utalelsen fortalt til en kar fra en annen og legger hans kunskap til utsagnet for å gjøre dette til en sannhet.

Ja!! jeg mener det er mulig din kompis på 79 ville sagt noe annet dersom det hvar han som hadde hagla i sine hender, for da er det 1 hånds informasjon og ikke en viderefortelling av hva en har fortalt om en hagle som vi andre eller din kar ikke vet hverken produksjon år, tillstand på våpnet, bruk eller noe annet.

 

Så dersom du ikke kan vise til alder, bruk, vedlikehold eller produsent så mener jeg det er synsing, så stakars meg for at jeg ikke stoler på 3 hands info om et våpen av utkjent merke eller alder og ikke klarer å sette dette i sammenheng med at alle hagler produsert i Tyrkia drit.

Link to comment
Share on other sites

Dette skrev du en gang på sluttstykket.com :wink:

 

Sitat sluttstykket.com

 

Beretta 686 / 682 tåler ikke 20'-30' skudd i året. De vil ramle fra

hverandre med det volumet.

 

Beklager O.T

Det du sier Sauer 150 tror jeg ikke så mange tar alvorlig, skryter av Tyrkiske børser men rakker ned på kvalitetsvåpen, husker du at du en gang for noen år siden påstod at Beretta 686 / 682 ikke tåler 20'-30' tusen skudd i året :roll: mener du fortsatt dette?

 

Har ikke sagt at 686/682 ikke tåler å skyte 20-30 skudd med,. Har simplelten sagt hva min erfaring var etter å ha sjekket bruktmarkedet på 682 XTR når den var ganske ny. Av de som var på bruktmarkedet var det mye slitne jern etter 1,5-2 år. Og siden vi var 3 kompiser som lurte på det samme - var det ikke få hagler vi kikket på i Norge/Sverige/Danmark

 

Vi sjekket som sagt ca 30 stk av disse haglene som skulle ha gått fra 40-60' skudd. Fra vårt ståsted som potensielle kjøpere var disse uaktuelle å kjøpe grunnet det vi anså som overdreven slitasje.

Var heller ingen av oss som endte opp med en slik nettopp av den grunn.

 

Om en skal sitere fra flere år gamle innlegg kunne det jo være greit å ha med resten av det som ble skrevet også. Blir litt for dumt å ta 2 linjer ut av en sammenheng for å henge det på ett annet emne som ikke er i nærhenet av å omhandle det samme.

Leke med ord for deretter å slå hverandre i hodet med dem kan sikkert være underholdende i blant, men dette var vel for å si det forsiktig en ganske formiddabel OT?

 

Men det er jammen imponerende at du fortsatt sitter med sitater fra gamle SL :D

Link to comment
Share on other sites

Av antall inlegg på forumet som går på feil på tyrkiske hagler, kan man vel påstå at

de har en vesentlig høyere feilprosent en andre hagler til samme pris.

 

Jeg har kikket gjennom de 10 første sidene her, og fant 16 førsteposter med en eller annen feil på hagla. 3 av dem var fra tyrkere (ikke alle fra samme merke). Av andre merker så var det Franchi, Star, Winchester, Beretta, Lanber osv. Ut i fra de 10 sidene, kan man ikke si bombastisk at tyrkerhagler har høyere feilprosent enn noen andre. Kanskje man må litt lenger tilbake i tid.

 

Nå har jeg kun tatt utgangspunkt i førsteposten (de postene som tyder på at det er et problem i overskriften). Jeg stoler ikke på de som sier de har hørt om/vet om en eller annen som har problemer med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Syns jeg har set mange jeg men, ikke bare på kammeret, du har rett i at det også forekommer feil

på andre hagler, sån er det bare, men har fått intrykk av at det er flest feil på tyrkere. Kjenner en

børsemaker, vi diskuterte tyrker hagler en gang, han sa det var mye feil på de, tror den karen vet va han snaker om.

Men nå tror jeg generelt at alle hagler blir bedre for vært år som går, stor forskjell på nåtidens hagler å de som ble

produsert for eks for 7-8 år siden. Men det er vel også en grunn til at de haglene det er mye feil på er billige,

man får som regel kvalitet etter det man betaler, og kan nevne en fordel med å kjøpe lit dyrere, det er at de

ofte har god garanti, for eks franchi: 7års garanti og benelli med 10års garanti.

Link to comment
Share on other sites

Ja når vi prater om det. Er det ikke snart på tide du flagger HVOR du har ditt daglige arbeid som andre bransjetilknyttede brukere av forumet gjør??
Dette er ganske komplisert, se for deg et innlegg jeg har skrevet. nede i venstre hjørne er det ett par knapper, den ene er merket med profil, trykker man på den knappen, kommer profil info'en opp, leser man den får man svar.
Link to comment
Share on other sites

Så dersom du ikke kan vise til alder, bruk, vedlikehold eller produsent så mener jeg det er synsing, så stakars meg for at jeg ikke stoler på 3 hands info om et våpen av utkjent merke eller alder og ikke klarer å sette dette i sammenheng med at alle hagler produsert i Tyrkia drit.
Syns i grunn det er å kreve litt mye at man skal klaske i bordet en rapport ala de levert av Veritas, for kunne si noe.

Jeg ment det med den av døde som en fleip, når en som har drevet med faget i nær 60år, ser jeg det som en selvfølge at karen har fanget opp litt underveis. Og sitter etter mitt syn inne med en ganske enorm kunnskap om både nye og gamle våpen, når slike øser av sine erfaringer, lytter jeg mere enn gjerne. Skal man vente på vitenskapelig rapporter, vil det være veldig mye man går glipp av er jeg redd. Ca 99% av det som er skrevet på forumet her, faller vel også utom de kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Ser helt klart ut fta ekspertenes vise ord her, at jeg må ha vært fantastisk heldig :shock:

Min Hatsan Escort autohagle har faktisk fungert helt upåklagelig i mer en 5 år, den har aldri feilfungert, skyter meget bra skuddbilder med de patronene den liker, jeg har brukt den hovedsaklig til sjøfugl, og gått rundt 1500 jaktpatoner, og 700-800 lerduepatroner. Har pusset den muligens 4-5 ganger, og den ser jævlig ut. Men den virker, har faktisk vart lenger en jeg hadde regna med, for 3700,-

 

At en finner crap fra Tyrkia, tviler jeg ikke det minste på, men å si at ALT som kommer derfra er ubrukelig noe drøy påstand, uansett om det kommer fra en figur på 200 år, eller en supererfaren dude som har hatt en knekt tennnål.

Link to comment
Share on other sites

......... så at du har sett 30 stk av disse som har vært slitt tror jeg ikke noe på.

+1

Leirdue bana der eg pleide gå er åpen 5 dager i uka, 8 timer for dagen.

En har en på fulltid som driver bana.

Beretta børsene som de hadde hatt der bytta de tennstift og fjør på ca hvert 250 000 skudd og brukte de så videre..

Ikke for at det var nødvendigt, prevantivt rett og slett.

Dette er meg blitt fortalt av han som driver bana.

Han har vært profesjonell storviltjeger, guide på jakt rundt om i hele verden, og han har trent skyttere både for det britiske og norske forsvaret.

Har vunnet ti britiske mesterskap i skeet og trap.

Har en tro på at en del av disse Tyrkiske haglene kunne fått litt trøbbel med dette....?

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Ser helt klart ut fta ekspertenes vise ord her, at jeg må ha vært fantastisk heldig :shock:

Min Hatsan Escort autohagle har faktisk fungert helt upåklagelig i mer en 5 år, den har aldri feilfungert, skyter meget bra skuddbilder med de patronene den liker, jeg har brukt den hovedsaklig til sjøfugl, og gått rundt 1500 jaktpatoner, og 700-800 lerduepatroner. Har pusset den muligens 4-5 ganger, og den ser jævlig ut. Men den virker, har faktisk vart lenger en jeg hadde regna med, for 3700,-

 

 

Har samme sjøl. Til prisen så må ialefall eg leite lenge etter noko som eg treff like bra med og funker kvar gong.

Den ser somsagt jævlig ut, men etter 5000 skudd og puss ein gang i skotåret er det berre å forvente. Det er eit arbeidsjern som fungerer heilt flott.

 

No driver ikkje eg å forsvarer tyrkiske hagler, men dei eg har sett har ialfall fungert. Einaste problem eg hadde var at hammerfjøra vart slitt, så eg måtte skifte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tyrkisk produsert Stoeger av typen 12/76 halvauto synt. Den har nå gått over 1500 skudd og fungert nesten helt utmerket, hadde et problem med klikk, men etter en tur til børsemaker var det fikset, byttet slagfjær til en noe kraftigere. men dette har resultert i at den ikke lenger veksler like godt med lerdue ammo noe som i og for seg ikke et stort problem nå midt under jakta.

Jeg har hatt mye mere problemer med en Lanber Baron jeg hadde før. der kjilte ejekoren seg og hagla ville ikke altid skyte. Men det er klart at man får det man betaler for.

 

HSE.

Link to comment
Share on other sites

Min Franchi sluttet å fyre etter rundt 40 lerdueskudd. Ikke noe klikk eller action på noen måte. Lot være å skyte en liten stund (30 min) og den fungerte igjen, i ca rundt 20 skudd. Så var det samme problemet. Klagde på den, og fikk den fiksa (det tok rundt 4 uker, de fant ikke feilen).

 

Men jeg er fornøyd med hagla, den passer meg veldig bra uten noen tilpassninger. Jeg ser på hagla som et bruksvåpen, ikke noe jeg skal henge på veggen til pynt. Den skal tåle å være ute i dårlig vær og på lange turer. Man må bare pusse og stelle litt med den, så den ikke ruster og forfaller.

Link to comment
Share on other sites

Hei sportskyter, la de bare kjøpe tyrker hagler, mens de har børsene sine til børsemaker

kan vi som har andre hagler jakte problemfrit. :twisted: blir mindre jegere i terrenget

da :lol:

 

Har sett her på Kammeret at både Lanber og Franchi hagler har hatt et eller annet problem, uten at jeg synes det er dårlige hagler, tvert i mot. Når vi snakker tyrkerhagler blir alle merker konstant betegnet som dårlige, siden de har betegnelsen tyrkerhagle. Er det ikke mulig at enkelte tyrkerhagler er bedre enn andre, Fosen? Er alle tyrkerhagler ubrukelige, slik at du med din Franchi kan jakte helt for deg selv? Begynner å bli mektig irritert over massiv kritikk av hagler, som for mange fungerer utmerket. Min hagle, en Classic Light, tidligere Frankonia Gladius har ikke voldet meg et eneste problem. Hvis det er så tilfelle at du har eid en hel haug av tyrkiske hagler som har vært problematiske, er det vel fair at du navngir disse? Jeg skal på skogsfugljakt med min tyrker den 10. sammen med brodern, som har en Franchi og en kammerat av han, som har en Lanber. Regner ikke med at noen av oss vil få noe som helst problem med haglene om vi skulle være så heldige å komme på skuddhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...