Jump to content

Amatørlader har tråkka litt i salaten.. what to do..


TigerBlack

Recommended Posts

Har akkurat sittet å lada opp noen 9mm (4.8 grn N340 bak en 124gr kule, COL 29.00mm).

 

 

Blunderen her var at jeg klarte å gjøre noe man IKKE skal gjøre... nemlig å se visuelt at det faktisk er krutt i hylsa.. jeg veide opp å stilte inn kruttmengden, og gikk igang. Så ropte kona meg til middag og av en eller annen grunn vrei jeg kruttmålet til "Off" (Lee pro1000 presse).. Jeg kom tilbake og skulle fortsette ,men smarten hadde glemt at kruttmålet sto av, og der kom den leksa jeg akkurat har lært med at man SKAL titte oppi hylsa at det faktisk er krutt der før en setter i kula og fortsetter..

 

Det var ikke før jeg hadde kjørt igjennom ett ukjent antall, en 5-8 stk som ble ferdige og ramla oppi sammen med de andre før jeg kom på dette..

 

Så hva gjør jeg nå..

 

Jeg har veid opp alle de kulene jeg lagde og tatt ut de som var vesentlig lettere en andre. Men iogmed at jeg har flere forsjellige hylsefabrikater som tydligvis har forsjellig vekt kan jeg ikke være 100pst sikker på at jeg har fått alle, og jeg regner med at det er noen som har mindre krutt en tilrådlig..

 

Alternativene sånn jeg ser det er:

 

*lagre omgangen jeg har laget, alle sammen og slå ut kulene, for så å lade dem på nytt.. (må skaffe kulehammer først

 

*bruke kulene jeg har laget , etter å ha tatt ut de som er vesentlig lettere en alle andre..

 

 

 

Til en annen notis her, fant jeg ut at konverteringstabellen som fulgte med pressa mht hvilken disk man skal bruke for de forsjellige kruttmengdene er helt på trynet.. det hullet jeg skulle bruke ihht lista gav en helt annen kruttmengde en hva den skulle.. Glad jeg veide dette opp før jeg gikk igang...

Link to comment
Share on other sites

Ta med en "squib-rod" og en plastikkhammer, dra på banen, og skyt opp ammon. følg godt med under skytinga, og bank ut kulene av pipa når det sier "poff" i stedet for "bang".

Om ikke annet får du erfaring i å gjenkjenne "squibs", og det kan redde deg fra å sprenge pipa di seinere. Har selv kassert en pipe fordi jeg skøyt neste skudd med forrige prosjektil sittende i pipa..

Link to comment
Share on other sites

9x19mm patroner er vanskelig å høre noe fra, det er så lit volum og så stiv messing at lyden er nesten ikke-eksisterende.

 

Kulehammer er fint å ha, men det kommer litt an på mengden patroner du har ladd. etter 80-90 patroner kan jeg garantere at du er skikkelig lei!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd kulehammer, og det var noe herk og søl. Vet ikke åssen det er med pistol amo, men det beste er å dra de ut med die på pressen med kule utdrager i(vet ikke hva det heter på fagspråket). Men det bruker jeg på rifle når jeg skal ut med kuler, og en ødelegger hverken kuler, hylser eller søler krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For noen år siden gjorde jeg det samme med noe .45 acp ammo.

Jeg banket ut en del med kulehammer, men ble lei, endte opp med å ta med hammer og ei stang til å banke ut når patronen var uten krutt og det bare sa poff pga tennhetta. Viste seg heldigvis ikke å være så mange som var uten krutt...

 

Senere har jeg hørt at en del riflekarer tar ut kula i en patron og skyter ut slike kuler med det.

Har ikke testet det, men hadde nok gjort det om jeg hadde hatt patroner der noen var uten krutt i dag.

 

Du kan jo prøve å lade noen patroner uten kule hjemme og ha litt papir i toppen av hylsa i stedet, da holder kruttet seg på plass og du kan skyte ut kulene av løpet som normalt...

Link to comment
Share on other sites

Du bør aldri skyte ut en kule som sitter fast i løpet!

 

Når kulen sitter fast vil det dannes ett mye høyere starttrykk enn det som er vanlig, slik at kammertrykket ofte vil gå langt over maks.

Det tryggeste er å banke ut kulen med en stang og hammer.

Link to comment
Share on other sites

Senere har jeg hørt at en del riflekarer tar ut kula i en patron og skyter ut slike kuler med det.

Har ikke testet det, men hadde nok gjort det om jeg hadde hatt patroner der noen var uten krutt i dag.

 

Du kan jo prøve å lade noen patroner uten kule hjemme og ha litt papir i toppen av hylsa i stedet, da holder kruttet seg på plass og du kan skyte ut kulene av løpet som normalt...

 

Hallo! Det du foreslår her er i verste fall å lage en rørbombe ut av våpenet!

 

Nei, nei og atter nei! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Den beste måten å unngå sånt for framtiden, er å banke ut hver eneste fordømte kule. Du blir såpass lei, at du trolig husker til neste gang. Du har et helt og uskadd våpen, og ditto helse. Ofte har du folk ved siden av deg på standplass også. Du vil neppe utsettes for våpensprengning fra sidemannen fordi han var bedaglig vel?

 

Se det som voksenopplæring. Vil du øke den pedagogiske effekten gjentar du høyt for deg selv: "Jeg skal alltid sjekke kruttnivået" for hver kule du dunker ut :lol:

 

Lykke til, og skyt sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Du er visst ikke alene om å ha tråkket litt i salaten her...

 

Det var sikkert dumt av meg å skrive det jeg hadde hørt om noen rifleskyttere. Jeg kjenner faktisk en kar som sier han og flere andre i hans skytterlag "pleier å gjøre det på den måten". Skal oppdatere ham om denne tråden, og ikke minst den det var linket til her, skremmende lesning...

 

Håndvåpenkuler yter vel mindre motstand på sin vei gjennom løpet, men uansett, det er nok ikke å anbefale å teste ut å fyre "blanks" for å få ut ei kule som sitter i løpet!! Tar det til etterretning selv og :-)

 

Du får ha lykke til med kulehammeren !!

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...