Jump to content

Antall magasiner til praktisk


Martin_O

Recommended Posts

kommer ann på kapasitet. Normale er vel minimum 4 stk hvis man de tar 15-18 skudd....

En stage kan være opptil 32 skudd men man skyter vanligvis ikke tom. Si man planlegger to mag bytter og bruk av tre magasiner. I tillegg er det greit å ha et shit-happens magasin. man kan miste ett eller få en forkiling etc.

Link to comment
Share on other sites

Begrensningen på 15 skudd i magasinet gjelder bare production.

 

Forøvrig en regelendring som burde ha sørget for at lederskapet i IPSC burde ha tatt sine hatter og frakker og funnet seg annet å gjøre... :evil:

 

Til til topic...

 

Jeg har som regel med 10 magasiner til "hovedvåpen" stevner og 5 til stevner innen sivilpistoløvelsene. Dog har jeg enda tilgode å oppleve at det hjelper på resultatlistene... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig en regelendring som burde ha sørget for at lederskapet i IPSC burde ha tatt sine hatter og frakker og funnet seg annet å gjøre... :evil:

 

Det var vel ikke så populært at folk valgte "en billig CZ 75" pga magasin kapasitenen kontra andre dyrere våpen.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

har klart meg med fire magasiner til standardpistolen en god stund, men noen ganger kunne det vært greit med et par ekstra i baggen.

 

tre er et absolutt minimum for "høykapasitetsvåpen", skyter du singlestack er det nødvendig med mellom fem og åtte, avhengig av kaliber.

Link to comment
Share on other sites

15 skuddsbegrensningen er noe av det mest dustete som har blitt tenkt ut !

 

Why? Å "pålegge" et mag bytte ved middels lange stager er vel ikke så dustete? Det er vel heller med på å gjøre forholdene like for alle skyttere i prod, på de stager hvor det er mer enn 15 skudd. Men dersom noen mener det er en bakdel å måtte stille mer likt med de som skyter et våpen med lavere mag kapasitet så har vel vedkommende en fordel ved å stille med fler skudd i magasinet?

Og det viser jo bare enda bedre hvorfor regelen er innført, nettop for å utjevne "fordelene" ved våpen, slik at vi skal stille "på lik linje" når det gjelder våpen. I prod så skal det ikke være noen større fordeler med et våpen fremfor et annet, det har vi open til!

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Why? Å "pålegge" et mag bytte ved middels lange stager er vel ikke så dustete? Det er vel heller med på å gjøre forholdene like for alle skyttere i prod, på de stager hvor det er mer enn 15 skudd. Men dersom noen mener det er en bakdel å måtte stille mer likt med de som skyter et våpen med lavere mag kapasitet så har vel vedkommende en fordel ved å stille med fler skudd i magasinet?

Og det viser jo bare enda bedre hvorfor regelen er innført, nettop for å utjevne "fordelene" ved våpen, slik at vi skal stille "på lik linje" når det gjelder våpen. I prod så skal det ikke være noen større fordeler med et våpen fremfor et annet, det har vi open til!

Har du lest prinsippene for praktisk skyting?

Dette er ikke DFS der alle skal skyte med samme våpen.

 

Burde vi satt begrensningen ved 8, 10, eller what?, vil altid finnes pistoler med mindre kapasitet

 

Production divisjon har egen godkjenning for hver enkel pistol, et av argumentene for å sette 15 skudds regelen var at det stadig kom nye pistoler med større kapasitet, den siste som ble godkjent var vel Sig sin Blackwater, den tar 20 plugger.

Om man oppfattet det slik at enkelte pistoler ble bygget kun for å få fordeler med mag kapasitet, med stadig lengere grep, hadde det egentlig holdt å ikke godkjenne dem. Klassen er for tjenestepistoler som IKKE er bygget for sportsskyting.

Har ingenting med at man ikke skal ha noen fordel med sånn, eller sånn våpen. Enkelte konstruksjoner vil alltid være bedre egnet innenfor sporten, uansett divisjon man skyter, samtidig vil det også være personlige følelser, og hva som passer den enkelte.

En av de mest brukte våpnene i divisjonen koster under 8K, og tar 18-19 +1 skudd

Pålagte mag bytter er en uting som også strider mot prinsippene. ihvertfall ved comstock scoring.

Link to comment
Share on other sites

[ hadde det egentlig holdt å ikke godkjenne dem. Klassen er for tjenestepistoler som IKKE er bygget for sportsskyting.

 

 

Og hvilken hva ville skje hvis PDC brukte kapasitet for å nekte å godkjenne nye våpen?

man ville få ørten "hvor er xx ikke lov mens YY er det? XX tar jo bare ett skudd mer og takket være brilliant design er grepet kortere enn YY" spørsmål.

 

man hadde vel tre valg:

1 la ting være som det var med flere og flere skudd i magasina

2: introdusere boksen i PD

3: introdusere maks antall skudd i magasin

 

GA valgte nr 3.

 

 

Og divisjonen (ikke klassen :wink: ) er for DA pistoler som ikke er spesifikt bygget for PD.

Kan være "tjenestevåpen" men også ikke.

 

Kriteriene er (sitat Pinto):

 

1. It's not "traditional" Single-Action-Only, it's not ported or compensated, and it's barrel length is 127mm (5") or less;

2. It's intended for broad appeal, not specifically created for Production Division;

3. It's available to any lawful purchaser, not restricted to privileged persons (e.g. factory team members);

4. It's been available for purchase for at least 12 months (preferably in at least two IPSC zones);

5. It's been physically handled by at least one member of the PDC.

 

Internally, we have a "generally available for 1 year" criteria, but this cannot, and is not, carved in stone, which is another reason why we have a Production Division Committee (PDC), comprised of four of the greatest minds in IPSC (and me!), who consider each model on a case-by-case basis and, if thought fit, approve them for listing.

 

For example, if Glock offer their new Model NN, which is identical in all respects to a Glock 17, except that it's in 38 Super, we'll most likely waive the 1 year period, but not because we love Glock, and certainly not because we're chasing sponsorship dollars which they rarely, if ever, give us. In this case, the different calibre is neither here nor there but, for argument's sake, it helps Regions who can't use 9x19mm (Buon Giorno, Bella Italia!), without hurting anybody else.

 

By the same token, we approved the S&W M&P series almost immediately after we lovingly fondled them at the 2006 SHOT Show, because it was obvious that the M&P series was going to be huge worldwide with Law Enforcement, and they weren't being "made specifically for Production Division", another class of gun we'll reject. Remember we're trying to appeal to products made by "mainstream" gun makers, not create yet another "cottage industry".

Link to comment
Share on other sites

4 magasiner er greit å ha, og på de aller fleste øvelsene gidder jeg ikke ha med mer enn 3.

 

 

Pålagte mag bytter er en uting som også strider mot prinsippene. ihvertfall ved comstock scoring.

Alle pistoldivisjonene har pålagt magasinbytte på langøvelsene, litt ulike måter å styre det på, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

4 magasiner er greit å ha, og på de aller fleste øvelsene gidder jeg ikke ha med mer enn 3.

 

 

Pålagte mag bytter er en uting som også strider mot prinsippene. ihvertfall ved comstock scoring.

Alle pistoldivisjonene har pålagt magasinbytte på langøvelsene, litt ulike måter å styre det på, men likevel.

 

Denne må du forklare, gi meg noen eksempler på ulike måter man styrer pålagte magasinbytter?

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Alle pistoldivisjonene har pålagt magasinbytte på langøvelsene, litt ulike måter å styre det på, men likevel.

 

Denne må du forklare, gi meg noen eksempler på ulike måter man styrer pålagte magasinbytter?

 

STIG:)

 

Som Cardinal skriver, på 32 skudd må alle lade om minst en gang.

 

Open, maks 170mm mag

Standard/Modified boks, ikke mulig å stable noe med 32skudds mag der

Production, maks 15skudd

Revolver, maks 6

 

Ordet "pålagt" stammer fra et innlegg tidligere i tråden, er litt unøyaktig og likevel fullt forstålig.

Link to comment
Share on other sites

JADA, jeg vet det heter Divisjon! :D

 

Ser ikke helt problemet med å nekte konstruksjoner med abnormt lange grep for å få inn flere skudd, eller våpen med magasinet stikkende ut av grepet, som f.eks Shadow.

Stock Tanfoen ble jo lempet ut av Production Divisjon pga mag brønnen.

Om man apsolutt måtte, ville boks, være en bedre løsning en å sette magasin begrensning

Link to comment
Share on other sites

Har du lest prinsippene for praktisk skyting?

Dette er ikke DFS der alle skal skyte med samme våpen.

Ja, har lest hele regelverket, flere ganger faktisk.

Er fullstendig klar over at dette ikke er Det Fossile Skyttervesen, og heller ikke der skal alle skyte med samme våpen.

 

MEN, prod div er nok med sine begrensninger opprettet for at vi skal stille noenlunde på samme nivå med verktøy. Å skyte i samme divisjon med en 1911 i 9mm og en CZ 75 SP-01 er vel ikke å starte på samme premisser eller?

Selvagt er det alltid forskjeller på pistoler, og det er derfor det finnes flere divisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Nå får du ikke lov å delta med en 9mm 1911 i produksjon.

 

Men om du på død og liv vil starte med en single stacker er det da for pokker ditt valg, når du velger noe som ikke er konkuransedyktig.

 

Lista for hva konkurentene dine starter med, kan da ikke legges etter hva den med det tåpeligste valget har valgt ??

 

Hvis jeg skulle stille i produksjon med en Walther P-38 (8+1) og lovlig i divisjonen, skal jeg da kunne syte og bære meg om at verden er urettferdig fordi mannen før meg i squaden har en Glock17 (17+1) og kreve at han ikke får lade til høyre kapasitet enn hva antikviteten min har ??

 

Da blir verden skikkelig rettferdig og god, vi blir alle bedre mennesker av det, ikke sant ?... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle stille i produksjon med en Walther P-38 (8+1) og lovlig i divisjonen, skal jeg da kunne syte og bære meg om at verden er urettferdig fordi mannen før meg i squaden har en Glock17 (17+1) og kreve at han ikke får lade til høyre kapasitet enn hva antikviteten min har ??

 

Jeg sier da ikke at alle våpen skal være like, men det MÅ da være mulig å akseptere at man innen samme divisjonen ikke stiller med våpen som gir enkelte skyttere veldig store fordeler fremfor andre?

Jeg driter egentlig i om vi må starte med tomt kammer og tomt mag ved start, men jeg har den evnen at jeg klarer å forholde meg objektiv til ting, og løarer å se at det kan virke imot divisjonens prinsipper at enkelte våpen er så fordelaktige fremfor andre.

Ikke skjønner jeg at det er noe å grine for heller. Dere som mener dette er noe dritt får heller stille til start og skrive noe annet enn prod på scoresheet'n.

 

 

Da blir verden skikkelig rettferdig og god, vi blir alle bedre mennesker av det, ikke sant ?... :roll:

 

Nei, verden blir ikke rettferdig bare fordi det blir noen begrensinger eller restriksjoner man må følge i noen divisjoner. Slik er det med det meste i livet.

 

Føler du selv at du har noen fordeler ved å stille med 19+1 eller hva det nå er?

I så fall så skyter du vel i "feil" divisjon? Skal du prøve å hevde deg på listene, så er vel ikke prod divisjonen å skyte, da det ikke er selve skytteren som kanskje gjør utslaget men heller våpenvalget? I open er det jo fritt frem, og da kan enhver skytter rigge seg til slik man vil, da blir det tettere i toppen, og mer konkurranse.

En del av disse som stiller i prod hadde vel blitt scoret i open alikevel dersom våpnet hadde blitt kontrollert. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Føler du selv at du har noen fordeler ved å stille med 19+1 eller hva det nå er?

 

Jeg skyter Glock 17 fra ett ordentlig hylster, med tilsvarende magholdere og driter i hvor jeg havner på lista - det har jeg bestandig gjort, er nok noe som henger igjen fra den gangen jeg brukte det samme utstyret og konkurerte mot folk med Tanfoer med komp og prikk..

 

Men hvis du ikke klarer å fatte at en ikke kan regulere seg til en rettferdig verden, kan jeg forsåvidt ikke gjøre mer enn å ønske at du ved en eller annen korsvei finner ut at sånn er det bare ikke...

 

Kortversjon - blir mer...

Link to comment
Share on other sites

Det er begrensninger og regelverk for alle divisjonene Glenn, og det ER lov å ha meninger om dem. Men å påstå at de fleste som skyter i production jukser, er i overkant drøyt.

Trur rett og slett jeg redder dagen min ved å unlate å kommentere mer....

Link to comment
Share on other sites

Ser dere snakker om 15 skudd limit i production. Nå har ikke jeg kommet igang med praktisk enda men etter hva jeg har forstått så er en x5 allround som jeg kjøpe ment for production. Følge med 17 skuddsmagasin, må jeg kjøpe inn andre 15 skudds mag da eller kan man bare fylle opp eksisterende mag med 15?

Link to comment
Share on other sites

Alle pistoldivisjonene har pålagt magasinbytte på langøvelsene, litt ulike måter å styre det på, men likevel.

 

Denne må du forklare, gi meg noen eksempler på ulike måter man styrer pålagte magasinbytter?

 

STIG:)

 

Som Cardinal skriver, på 32 skudd må alle lade om minst en gang.

 

Open, maks 170mm mag

Standard/Modified boks, ikke mulig å stable noe med 32skudds mag der

Production, maks 15skudd

Revolver, maks 6

 

Ordet "pålagt" stammer fra et innlegg tidligere i tråden, er litt unøyaktig og likevel fullt forstålig.

 

Nei, jeg er faktisk ganske uening der. Prinsippene i praktisk er at det skal være minst mulig "styring" og "påleggelser" i stagene. At stagen har 32 skudd er bare fint det, og at det medfører mag-bytte er også helt topp. God stage design er når stage-beskrivelsen inneholder kun "engage targets any order free style". Ved å bruke ordet "pålagt" impliserer det at man i stage beskrivelsen sier at man på ett eller annet punkt i stagen MÅ bytte mag, ikke der du selv vill eller der du føler selv at det er mest hensiktmessig, hvis antall skudd i stagen er større enn mag-kapasiteten din. Det er derfor bedre at det ble innført begrensinger i antall skudd i magasinet, enn at det ble innført obligatoriske eller pålagte mag bytter i stager med feks flere enn 15 skudd. Det blir mere opp til hver enkelt hvordan stagen skal løses slik. IMHO.

 

STIG:)

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er bare å la være å bruke mer enn 15 i mag.

 

Og til han/hun over, jeg mener ikke at "alle" i prod "jukser". Men at det er en del modifiserte våpen uten at dette blir opplyst om er det ingen tvil om.

 

Og man HAR en fordel dersom man stiller med 19+1 fremfor 15+1 også, dersom man har behov for de ekstra skuddene.

Selv så skulle jeg gjerne hatt 50+1 jeg, da jeg ikke er så fryktelig god til å treffe Alpha... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og man HAR en fordel dersom man stiller med 19+1 fremfor 15+1 også, dersom man har behov for de ekstra skuddene.

Om en velger et verktøy til og skyte production som er mindre eina enn andre som er tillatt så kan en jo ikke forvente at andre skal straffes for det? :roll:

Det blir jo som og stille i open uten rødpungt og forvente at andre skal ta sin av fordi at ikke du har..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, dere får skyte med hva dere vil. Har ikke lyst til å diskutere hvorvidt en regel er teit eller ikke lenger. Jeg forholder meg til hvordan ting er, og har evnen til å se hvorfor de har satt en slik begrensning.

Forventer ikke at noen skal ta av fiber siktene heller jeg, selv om jeg skyter med jernsikter selv.

Makan til sutring...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...