Jump to content

kikkert sikte i vater/hvordan


knutmstien

Recommended Posts

Tenk deg hvis du monterer siktet 45 grader skjeft mot venstre, og justerer siktet 1 MOA opp. Da vil du samtidig justere skuddet 1/2MOA opp og 1/2 MOA til venstre.

Her stryker du i matte, husk på pytagoras, kom tilbake med korrekte verdier etter at du har regnet riktig.

Link to comment
Share on other sites

Dessutene er det en seiglivet myte, at høyden på montasjen har noe å si for hvor mye effekt man får av kanting.

 

den har noe å si!

Men den har svært lite å si iforhold til virkningen av kantingen...

 

Akkurat hvorfor kula drar ut til sia og du kanter er jo enkelt å se for seg. Du kan tenker deg en overdrivelse at våpenet peker oppover en god del iforhold til siktelinja rett fram (overdrevet krum kulebane). Tilter du rifla 90 grader til venstre vil du ikke få noe av vinkelen oppover/elevasjon du skulle hatt, men sende kula ut til venstre istedet. For små vinkler vil du bare treffe ørlitt for lavt, men jo krummere kulebane jo mer sideveis feil vil du få selv på små vinkler...

Link to comment
Share on other sites

Kula treffer der den gjør, det er siktet man stiller inn slik at trådkorset stemmer med der kula treffer.

 

Velger du å flytte trådkorset ett knepp lavere enn der hvor kula treffer, treffer bare kula ett knepp høyere enn der du sikter.

 

øh, ja, men nå snakker du bare om avstanden børsa/kikkerten er innskutt på, så snart du skal kunne ekstrapolere ut til andre avstander må du nødvendigvis ta hensyn til vinkelen mellom der løpet peker og siktelinjen.

Dersom løpet sitter rett under kikkerten vil den bare føre til høydejustering, mens om den er kantet vil vi også få sideforskyvning, selv om kikkert er i vater.

 

Det er ofte lettere å visualisere slikt om man overdriver tallene, som f.eks 90 graders feil på monteringen og 1 meter montasjehøyde. Da blir det brått åpenbart.

 

Men for all del, det er nok snakk om så små tall i praksis at de fleste kan ignorere de.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men ved 90 grader feil som du skriver, blir det ikke høyden men "bredden", som gjør at man også må kompensere sideveis hvis man ønsker å treffe på en annen avstand enn det børsa er innskutt på, bare ved å klikke på siktet etter en tabell.

 

Grunnen til at jeg skriver "bredden" er at mange tror at dette kan overføres til hva som skjer når man avfyrer et gevær, kantet iforhold til hvordan geværet ble innskutt.

 

Skyter man først inn geværet på en avstan med geværet rett, dvs siktet i vaster, og løpsaksen loddrett under siktet, for så å avfyre et skudd med hvor geværet er kantet, får man treffpunktavvik både i høyde og side, men dette avviket er uavhengig av hvor høy montasjen er.

 

Også om man skyter inn på 100m, klikker opp 6 klikk for å treffe på 200, men avfyrer ikke geværet rett, får man et treffpunktavvik som skyldes kantingen. Nå også spiller høyden på montasjen ingen ting.

 

 

Strengt tatt kunne siktet sittet ut på siden også, så lenge geværet er innskutt, gir effekten av å skyte med kanting det samme treffpunktavviket. Til og med om du endret skyteavstand, ville det om du hadde en riktig tabell, og skrudde de klikkene både i høyde og side, slik at man treffer uten kanting, gi den samme effekten av kanting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at man ikke kan rette i vater et trådkors med rifla hvor siktet er litt skjevt montert dersom montasjen har tilt. Skuddet vil gå sideveis uansett dersom siktet ikke er 100% i vater.

 

Har montasjen tilt, da er løpet og siktet ikke parallelt til hverandre og når trådstarter har en Nightforce, da er jeg skråsikker på at han/hun også har montasje med tilt. Hvis dette er tilfelle, da er siktet sikkert montert skjevt mot høyre hos trådstarter. Spindrift går opp til høyre.

 

Er det kulebanekompensator med flere tråkors nedover, da spiller det ingen rolle så lenge siktet og løpet er parallelt. Jeg har aldri tenkt over dette her, og skal man skyte på lengre hold, da er det best å kjøpe seg et 36mm. sikte hvor man kan justere flere MOA.

 

Rett meg hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

@amatør

 

Jeg tror ikke noen bestrider at det blir helt feil å avfyre med kanting, når børsa er skutt inn i vater.

Dette er utvilsomt også en helt annen problemstilling enn hva som blir tatt opp i tråden.

 

Spørsmålet er om det spiller noen rolle at ting ikke er i vater dersom man skyter inn og skyter med samme vinkel, OG justerer for ny avstand kun med vertikale klikk, og her mener jeg det blir avvik, som igjen er avhengig av høyden på montasjen.

 

Hvor mye avhenger selvsagt av avstand og hvor mye den er ute av vater, men litt "breddeforskjell" vil det nødvendigvis bli, selv om 90 grader er mest av teoretisk interesse.

 

(semi off topic: finnes vel sniper rifler med sidemontert kikkert for å senke profilen, men de får da en svært avansert kilkktabell om man har veldig høye presisjonskrav.)

Link to comment
Share on other sites

Har montasjen tilt, da er løpet og siktet ikke parallelt til hverandre
Løpsaksen og sikteaksen er aldri paralelle. Enten må man legge tilt inne i siktet via justeringstårnet, eller man må ha tilt i montasjen. Det utgjør ingen forskjell, bare at man har igjen mer tilt inne i siktet, slik at man kan få mer tilt totalt, og kan skyte på lengre avstand.
Link to comment
Share on other sites

I min pure ungdom, så ble jeg satt til å skyte 84mm rekylfri kanon. Her står siktet på siden av rifla, ikke oppå. Det fungerer 100% utmerket, og vi traff det vi skjøt på både 800 og 1200m, og den greia har krum kulebane...

 

Det som teller (bortsett fra små avvik fra at kikkert og løp er til side for hverandre) er at siktepunktet justeres loddrett. Ikke at rifla er i "vater". Feilen som oppstår fordi siktet ikke er rett over løpet er forsvinnende liten ift. feilen som oppstår om en justerer siktepunktet sideveis med høydeskruen. Det er altså høydeskruen som skal stå loddrett. På de fleste kikkertsikter så er retiklet "rett" altså det er i vater/ lodd når side og høydeskruene er det, men ikke alltid, dette må sjekkes. Se nedenfor.

 

Det viktige er altså at en har kikkerten i lodd, og det oppnås best ved å sikte på noe som er vannrett eller loddrett (selv bruker jeg den store vateren i syd, og satser på at havet er vannrett) en kan og henge ei loddsnor på skiva.

Så skrur en rifla fast i kikkerten med den vinkelen en selv ønsker, den vinkelen som best sikrer at siktet kommer i lodd når en holder rifla i skytestilling. Selv gjør jeg det sånn passe på øyemål loddrett...

 

Den enkleste måten å sjekke dette på er da å skyte på loddsnora på blinken (har du skivetrekk, så kan du ikke tegne ei loddlinje ved standplass og tro at den er i lodd når skiva er framme)

 

Skyt på bunnen av snora, f.eks. 5 klikk til siden, og så stiller du opp, så mye som det er plass til, og skyter på nytt, treffene skal nå KUN flytte seg i høyden.

Stemmer dette så skrur du fast en libelle på kikkerten, så du kan se hva som er vater uten å ha ei loddsnor på målet. Ferdig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

Det er først når man skal skyte på en annen avstand, og trenger å kompensere for kulefallet, at man får et sideavvik, hvis siktelinja ikke er loddrett over løpsaksen.

 

Dessutene er det en seiglivet myte, at høyden på montasjen har noe å si for hvor mye effekt man får av kanting.

 

Jeg er helt enig i at det kun slår ut når man skal kompensere for kulefall, men jeg har problemer med å forstå at ikke montasjehøyde har noe å si.

 

Om vi ser for oss en fullstendig kanting, 90 graders forskyvning (men kikkert fortsatt i vater), så vil nødvendigvis høy montasje føre til at løp og siktelinje får en større vinkel mellom seg, som igjen fører til større avvik når man øker avstanden utover innskytningsavstand.

 

Se på klokka di og tenk deg at den er blinken som du sikter på.

La oss så tenke oss at du har skutt inn geværet slik at du treffer midt i urskiva når løpet peker på kl 12.

 

Deretter vrir du geværet 60 grader med klokkeviseren (samme vei som klokkeviseren går).

Du sikter på nytt midt i urskiva og trekker av.

Nå vil skuddet treffe i kl 4 og treffpunktet er helt uavhengig av høy eller lav kikkertmontering.

Amatør har rett og du må tenke litt mer på saken.

Link to comment
Share on other sites

Tror du må lese alle innleggene på nytt, det er ingen uenighet om at kikkertmontasjehøyde ikke har noe å si dersom du tilter våpenet i forhold til hvordan det ble skutt inn.

Diskusjonen handlet om det hadde noe å si om våpenet var tiltet i forhold til siktet dersom det også var skutt inn slik.

 

Konklusjonen for sistnevnte er at det har veldig lite å si, men med høy montasje og lang avstand mellom faktisk avstand og innskutt avstand, har det noe å si.

Link to comment
Share on other sites

@amatør

 

Jeg tror ikke noen bestrider at det blir helt feil å avfyre med kanting, når børsa er skutt inn i vater.

Dette er utvilsomt også en helt annen problemstilling enn hva som blir tatt opp i tråden.

 

Spørsmålet er om det spiller noen rolle at ting ikke er i vater dersom man skyter inn og skyter med samme vinkel, OG justerer for ny avstand kun med vertikale klikk, og her mener jeg det blir avvik, som igjen er avhengig av høyden på montasjen.

 

Hvor mye avhenger selvsagt av avstand og hvor mye den er ute av vater, men litt "breddeforskjell" vil det nødvendigvis bli, selv om 90 grader er mest av teoretisk interesse.

 

(semi off topic: finnes vel sniper rifler med sidemontert kikkert for å senke profilen, men de får da en svært avansert kilkktabell om man har veldig høye presisjonskrav.)

 

Hvis du treffer blink med et gevær og siktet er i lodd, vil du treffe blink på ny avstand ved å justere med de nødvendige antall vertikale klikk.

Hvis løpet ikke er i samme vertikalplan som siktet, kan det for ny avstand også være nødvendig å juster med noen horisontale klikk.

Hvor mye du da må justere er ikke avhengig av høy eller lav montasje.

Amatør har rett, og du må tenke gjennom oppgaven på nytt,

Link to comment
Share on other sites

Klart det har noe å si for det tenkte eksempelet, visualiser med en 5 meter høy montasje som er veldig skrått montert, så ser du løsningen.

Cluet er at en lang montasje gjør at avstanden, horisontalt, blir lengre pga vinkelen.

Det blir riktignok kun av akademisk interesse, men forskjellen er likefullt der.

Link to comment
Share on other sites

det er det jeg sa tidligere i tråden... montasjehøyden har litt å si, men for med normale variasjon i høyde på kikkertmontasje og vinkler så er feilen der så liten at den ikke er målbar engang.

...men om man canter rifla får du i høyest grad målbar feil, og tilsvarende får du feil om kikkerten ikke lodd over løpet!

 

Metoden nevnt av t-erwibe tidlig i tråden funker. Bruk den, skyt og vær glad :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...