Jump to content

kikkert sikte i vater/hvordan


knutmstien

Recommended Posts

hei har sittet og fabblet litt på hvorfor jeg på 100 meter ligger i midten av skiva men på 300meter ligger bortimot 10-13 cm til venstre?

fant ut de måtte ligge i kikkertsikte (nightforce nxs 2,5-15x50) med MRL retikkel,dvs flere linjer horisontalt og loddrett.

fant ut av att vis rifle ligger vater og kikkert IKKE,så må de bli dette resultatet når jeg bruker 3 tråkors nedover på 300 :?

børsa mi er ei blaser r93 proff,så ikke mange flater man kan sette en 20 cm vater på for og vatre..

eneste er sluttstykke som er ca 1 cm bredde :roll:

samme gjelder forøverig kikkert ofc..

 

så er de noen som kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal fikse dette?eller har jeg feil i utgangspunktet med tråkors,og att de kan vere noe annet som hindrer droppet i og gå rett?`(vindstille :wink: )

 

 

mvh en deppa knut på stien

Link to comment
Share on other sites

En av gammelkara sa -Skyter du hegre med børsa blir den ødelagt.... :wink:

 

Eller - Kan den ha blitt ladet med vinkelkrutt.... :twisted:

 

Jeg pleier å stille inn korset etter en linje jeg vet er i lodd, (vindu/dørkarm etc.)

Og dette gjør jeg når børsa holdes i skytstilling... :)

Link to comment
Share on other sites

Har du skinne eller todelte baser på børsa?

Har du skinne er det veldig enkelt å få den rett, om du har føleblad for hånden! Ta en titt her:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=86421&page=2

 

Har til dels brukt samme metoden med todelte baser, da disse var flate på toppen, men man må da spe på med en real dose list og lureri...

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare sette opp en1,5 m høy papp plate på 100 m, strek en lodd rett strek med en tykk svart sprit tusj, (bruk en lang vater) sett en klistrelapp helt nede på streken.Bruk loddlinjen i retikkelet ,den skal følge streken på pappen, skyt et par skudd i denne klistrelappen, juster så 140 knepp opp hvis du har cm knepp, skyt en par skudd til(sikt på samme lappen) treffer du da i streken høyt oppe, er sikte i lodd.

Hvis ikke, tegner du en tynn strek over ene ringen og litt på røret( slik at du kan se hvor mye du vrir på siktet) det er ofte lite som skal til før du flytter treffpkt en 4- 5 cm. sett fast siktet igjen å prøv på nytt,du bør da ha kommet nærmere streken, du må sjekke dette ved å justere opp å ned til nullstilling igjen under skyting for å være sikker på at det blir greit. du vil uansett ikke unngå at kula drar litt til høyre på 300 m, pga twisten på pipa di, men mere enn 2-3 cm tror jeg ikke avdriften skal være, håper dere skjønner hva jeg skriver, da jeg ofte skriver som en sau :) dette har ihvertfall fungert for meg. hvis noen har en bedre og enklere måte så vil jeg gjerne ha innspill på dette.

Mvh Tor Erik

Link to comment
Share on other sites

Dørkarmer er ikke til å stole på når huset er bygget etter norsk standard, min erfaring. Heng opp ei snor med lodd i. da er du sikker på at du har et loddrett punkt å stille kikkert siktet etter.

Har flere rifler, og for å få de like vatrer jeg opp børsa og stiller inn kikkerten etter ei lodd snor.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig ikke noe problem å finne en dørkarm som er i vater, men hvordan vet du at du holder børsa i vater? Hjelper lite å vri kikkerten til den flukter med dørkarmen om du holder børsa 45 grader...

Venter spent på lure forslag her, dette har jeg problemer med selv..

Link to comment
Share on other sites

Er mye morro man kan kjøpe, men hvis man ikke har øyne som Marty Feldman er det som regel håp.

Plaser børsa i en "bukk" eller annet stødig underlag slik at den ligger vannrett og rett sideveis med kikkerten opp, og ikke beveger seg for den minste berøring. Så justeres kikkerten slik at man ser den vertikale streken i tråd korset og ser hvordan dennes tenkte forlengelse treffer i forhold til (i dette tilfellet) midten av oppspenneren(som jeg antar er i riktig forhold til en linje gjennom løpets kjerne, på denne kreasjonen). Løsne kikkerten så den kan vris slik at dette stemmer, stå bak rifla og ha gjerne mere en ett par øyne til hjelp. Holder man rifla på vanlig måte og sikter er det utrolig hvor skjevt enkelt mener rett. Dette er i grove trekk metoden jeg bruker ved montering, sjekker det gjerne med en Bushnell bore sighter etter på, men det er skjelden ytterligere justeringer er nødvendig, annet enn å sentrere retikkelen med den vanlige justeringen i side.

Link to comment
Share on other sites

 

Med fare for å ta feil, så mener jeg muligens at disse ikke har noen misjon, før evt sikte er i lodd. jeg har selv en slik vater, som jeg ikke justerte før alt var i lodd, brukte da samme lodd line på pappen som jeg justerte inn børse og sikte på.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er litt fanatisk på skikkelig montering av kikkertsikter. Skulle ordne i stand reverifla i gårkveld, men hadde en dårlig følelse på om kikkertsiktet var i vater i forhold til rifla. Ikke noe stort problem så lenge jeg skyter rev på ca. 100 m avstand, og innskyting også foregår på samme hold. Men, det var greit å få det rettet opp.

Følgende ble gjort:

Byggelaser opp for å få både horisontal og vertikal strek på veggen:

IMGn_3341.jpg

 

Deretter sjekket jeg at stativet rifla skulle ligge på var i vater. Det er forresten fruens pianostativ, men velegnet til formålet:

IMGn_3342.jpg

 

Så la jeg rifla på stativet og justerte kikkertsiktet mot laseren:

IMGn_3343.jpg

 

En siste sjekk var å legge vateren på tånet på kikkerten. Det hele såg rimelig bra ut:

IMGn_3344.jpg

 

Da gjenstår det å skyte inn, så er jeg klar for åtejakta.

Link to comment
Share on other sites

Ved siste kikkertmontering la jeg mauseren på kjøkkenbenken og vatret opp med en iphone app ved å legge telefonen på baksiktet.

La så kikkerten i ringene, som på forhånd var satt fast i basene, og vatret denne opp med iPhone på tårnet. Testet ca 15 ganger for riktig vater på både rifle og kikkert. La så på toppen sv ringene og skrudde til så jevnt som mulig. Nye kontrollmål etterpå. Funket bra.

Link to comment
Share on other sites

Er viktig å sørge for at låskassen også er i vater før man justerer kikkertiktet, ellers er man ofte like langt?

 

Egne vater fåes kjøpt for å sørge for en vatret låskasse, men det hadde ikke jeg tilgjengelig. Hadde stokken avmontert og la rifla på rekylklakken oppå en vatret overflate. La vateret oppå basen og merket av hvor "Feil" vatermerket var, vatret så kikkertsiktet identisk med dette. Ikke i nærheten av 100% selvfølgelig, men bedre enn de fleste frihåndsmonteringer mener jeg å påstå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man har vel ingen garanti for at låskassen er i vater?

Det burde være nok at kikkerten er i vater i skytestilling som tidligere nevnt. Klikker man opp eller ned og får sideveis forskyvning har man ikke en konsekvent skytestilling.

 

Sendt fra min HTC som er vanskelig å rette skrivefeil med...

Link to comment
Share on other sites

hjelper vel lite om låskassene er i vater så lenge pipa kansje ikke stikker rett ut i fra pipa, såvidt jeg kan se,er den eneste metoden som vil funke for å få sikte 100% i lodd, er den metoden jeg bruker, den er beskrevet lenger oppe i tråden.

hvis en har ei custom kasse, som er rettet i alle kanter, flater, vinkler og gjenger, og pipa likeså, går det muligens med den vater på låskasse og kikkert metoden, men på de fleste børser ikke.

Skinna på saueren min (200 str) ligger skjevt opp å kassa, prøvde snarveien der jeg også, med vater og ditt og datt, men nei, treffer til siden når en justerer en par runder opp, og skyter loddlinje testen på 100 m.

tikkaen min har også samme syndromet, forøvrig min forrige tikka hadde også dette.

Når jeg er ferdig med loddlinje skytinga på 100 m, og fått siktene i lodd, ser det faktisk helt for jevlig skjeft ut, men det funker lengre ute på myra, etter dette er det bare å spenne på en slik vater/libelle på siktet, og justere den etter samme loddlinja, som du justerte kikkerten etter , klikktabeller og data programmer vil også stemme mye bedre når denne faktoren med canting er borte. og at resten en mater inni programmet stemmer vel og merke. nå skriver jeg som en 2 klassing men håper "budskapet" når fram

Link to comment
Share on other sites

For å si det enkelt, kikkertretikkelet må være rett (i vater) under skyting. Skal du ha en libelle/vater eller annen form for indikator, hva nå enn det måtte være, så må de vise "rett" når retikkelet er rett. Hvor rifla henger å slenger under kikkerten er stort sett av mindre betydning.

Link to comment
Share on other sites

Tor Erik, metoden din forutsetter vel også at retikkelet faktisk sitter i vater i kikkerten i forhold til hvordan den går når du justerer elevasjon...?

Jeg har gjort den antagelsen og bruker samme metode selv... :roll:

 

for å sjekke hvorvidt retikkel faktisk sitter i lodd i forhold til justeringsmekanismen i siktet må man f.eks sette rifle eller kikkert fast i en skrustikke eller benk slik at retikkelet går paralellt på en linje. Deretter justerer man elevasjon og ser om den holder seg på linja.

 

her er en artig test som viser hvor mye treffpunktet går sideveis på lengre hold dersom man kanter rifla når man skyter:

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2189771

i det tilfellet der ca 20-25cm ved 5grader tilt, på 600 yards.

 

...så hjelper det jo ikke om kikkerten er montert i vater om man ikke holder rifla i vater når man skyter

 

...og Bly, løpet (eller nærmere bestemt munninga) må ligge i lodd rett under siktelinja, dersom det skal stemme på mer enn bare ett hold.

Link to comment
Share on other sites

Bah, tenkte å gå for den der midway løsningen med vater på kasse og kikkert, men nå høres det så komplisert ut etterhvert at jeg får vel levere inn til børsemaker istedet.

 

Eventuelt gi opp hele langholdsplanene...

 

prøv, skyt, ha det gøy!

 

metodene nevnt i posten her koster lite eller ingenting og får deg veldig nært, helt uten tvil nært nok til at du er inne på skiva på 500m

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg hvis du monterer siktet 45 grader skjeft mot venstre, og justerer siktet 1 MOA opp. Da vil du samtidig justere skuddet 1/2MOA opp og 1/2 MOA til venstre.

 

-Rigg rifla støtt på et bord, ta ut sluttstykket

 

-Løsne montasje ringene, se gjennom løpet mot kanten til en husvegg et stykke unna som skal dele løpet loddrett i forhold til låskassa og trådkorset

 

-Juster siktet til trådkorset er loddtrett i forhold til låskassa og kanten på husveggen som deler loddrett gjennnom løpet

 

-Trekk deg litt unna rifla og se igjen gjennom løpet for å sjekke det samme på litt avstand

 

-Dra til montasjeringene..opplever du igjen at skuddet går skjeft, da er det naboen som har bygget huset skjeft.

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg hvis du monterer siktet 45 grader skjeft mot venstre, og justerer siktet 1 MOA opp. Da vil du samtidig justere skuddet 1/2MOA opp og 1/2 MOA til venstre.

 

Ikke hvis du holder rifla så retikkelet er i vater / lodd.

 

Nei, men avhengig av hvor høy montasje du har, vil du få et sideveis avvik du ikke ville hatt om løpet hang loddrett under kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at skuddet ikke går skjeft dersom siktet er montert litt skjev og jeg kompenserer dette med å holde trådkorset i vater, men hva med montasjer med tilt? La oss si at siktet er montert skjevt til venstre og rifla er skutt inn kompensert med trådkors i vater på 100 meter med 20MOA tilt på montasjen. Vil da skuddet gå mot høyre etter 100 meter, selv om jeg holder trådkorset i vater?

Link to comment
Share on other sites

Tenk deg hvis du monterer siktet 45 grader skjeft mot venstre, og justerer siktet 1 MOA opp. Da vil du samtidig justere skuddet 1/2MOA opp og 1/2 MOA til venstre.

 

Ikke hvis du holder rifla så retikkelet er i vater / lodd.

 

Nei, men avhengig av hvor høy montasje du har, vil du få et sideveis avvik du ikke ville hatt om løpet hang loddrett under kikkerten.

Om man skyter på en fast avstand, og retikkelet er i vater, spiller det ingen rolle hvordan siktet er montert. Høyt lavt, ute på ene eller andre siden. Om man er innskutt, og så skrur ett knepp opp, flytter treffpunktet seg tilsvarende opp. (hvis siktet er i orden)

 

Det er først når man skal skyte på en annen avstand, og trenger å kompensere for kulefallet, at man får et sideavvik, hvis siktelinja ikke er loddrett over løpsaksen.

 

Dessutene er det en seiglivet myte, at høyden på montasjen har noe å si for hvor mye effekt man får av kanting.

Link to comment
Share on other sites

...og Bly, løpet (eller nærmere bestemt munninga) må ligge i lodd rett under siktelinja, dersom det skal stemme på mer enn bare ett hold.

Du kommer til å få hodepine om du henger deg for mye opp i hvordan du skal få til å måle dette 100% :lol:

 

Tror jeg konsentrer meg om å holde retikkelet i vater og passer på at parallaksen stemmer for det holdet jeg skal skyte på :wink:

Link to comment
Share on other sites

...og Bly, løpet (eller nærmere bestemt munninga) må ligge i lodd rett under siktelinja, dersom det skal stemme på mer enn bare ett hold.

Du kommer til å få hodepine om du henger deg for mye opp i hvordan du skal få til å måle dette 100% :lol:

 

Tror jeg konsentrer meg om å holde retikkelet i vater og passer på at parallaksen stemmer for det holdet jeg skal skyte på :wink:

 

nettopp!

 

men, Tor Erik sin metode med å skyte på en lang loddrett strek, nevnt tidligere i denne tråden, kompenserer finfint for dette såfremt produsenten av kikkerten har montert retikkelet i vater i forhold til erektorhuset... som man somregel kan anta :)

Link to comment
Share on other sites

 

Det er først når man skal skyte på en annen avstand, og trenger å kompensere for kulefallet, at man får et sideavvik, hvis siktelinja ikke er loddrett over løpsaksen.

 

Dessutene er det en seiglivet myte, at høyden på montasjen har noe å si for hvor mye effekt man får av kanting.

 

Jeg er helt enig i at det kun slår ut når man skal kompensere for kulefall, men jeg har problemer med å forstå at ikke montasjehøyde har noe å si.

 

Om vi ser for oss en fullstendig kanting, 90 graders forskyvning (men kikkert fortsatt i vater), så vil nødvendigvis høy montasje føre til at løp og siktelinje får en større vinkel mellom seg, som igjen fører til større avvik når man øker avstanden utover innskytningsavstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vrir alltid kikkerten litt til høyre for å få cast off på skjeftet. Teoretisk skyter rifla til venstre på 300m når den er innskutt på 100m. I praksis gjør den ikke det bla pga spindrift.

 

Har skutt mye med KV59F1 med offset kikkert. Spindriften "eliminerer" nesten treffpunktforskjell på forskjellige hold fra 200m - 400m uten å skru sideveis

 

Det som er det viktigste er å holde kikkerten i vater fra skudd til skudd.

 

Det er nesten ironisk at de aller fleste vil skyte bedre jaktskudd med vridd kikkert/rifle med cast off enn med ei rifle med "korrekt" montert kikkert. Se på hagleskytterne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...