Jump to content

Bushnell 3200 Elite 10x40 Mildot


Sharpshooter

Recommended Posts

Etter å ha blitt inspirert av M67 sin salongtråd og flere samtaler med 35 Whelen ble det til at også jeg tok steget og bestilte en Bushnell 3200 Elite 10x40 Mildot hos http://theopticzone.com

1380 kr ble prisen levert i postkassa :D:D

Siktet ble montert på Sako'n i 243 Win

IM000369.jpg

IM000370.jpg

IM000371.jpg

IM000372.jpg

IM000373.jpg

IM000375.jpg

 

Innskytinga gikk veldig greit, var som å skru seg inn med diopter. Siktet lystret kneppene.

Etter min smak er siktet skarp å se igjennom, og hittil virkelig verdt prisen :-)

Har enda bare skutt meg inn på 100 meter med to hjemmeladninger (Lapua 90 grs Scenar og Sierra 80 grs Blitz)

7 knepp i høyden er forskjellen, dette ble prøvd flere ganger og siktet er tilbake i null etter skifte mellom di to :-)

Skal prøve siktet på lengre avstander etterhvert og da får jeg vel se om erfaringene så langt stemmer.

Så langt har jeg ingen bekymringer med å anbefale siktet :-) :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

:roll: hmmm.... har lyst på denne ja. har problem med å finne den billigere, de som er billigere på e-bay vil ikke sende. kun camridgephoto eller noe sånt slår denne prisen med noen kroner.... får at du har betalt ca 36 døllar i frakt? er vel bare å legge inn bestilling :D
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var og testet Bushnell'n i dag på litt lengre hold.

Rifla var fra før skutt inn på 100 meter og kneppene beregnet med PCB. Prøvde så først på 200 meters gongen og der var det treff, deretter på 350 meter og treff der å på første skuddet.

Det må vel tilskrives flaks at kneppene stemte på begge di holdene, men morro var det uansett. En får liksom trua på utstyret når en opplever slikt.

Klikka meg opp til 650 meter og ned igjen til 200 uten treffpunkt forandring

Samme ble gjort med en annen ammo sort og samme resultat :-)

Så langt svarer siktet til alle forventninger :D Kneppene er som på en diopter, bare å kneppe seg inn, Virker stabilt og greit.

Hvordan siktet er i bruk på røffe jaktturer osv skal ikke jeg uttale meg om, men det er ikke helt slikt bruk den er tenkt til heller. Blir mest posteringsjakt og *gonging* på lengre avstander.

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik på ebay (usa)... hadde den hjem på døra for godt under tusenlappen, så jeg var meget godt fornøyd! (skulle være helt ny og ubrukt) Men det var bare helt til jeg hadde montert den og skulle grovjustere i boresighteren.

Da jeg skulle skru inn sideveis så skjedde det absolutt nada! Jeg skrudde og skrudde, og rett før jeg 'bunnet' mot venstre begynnte korset å bevege seg :x Ser ut som den fungerer normalt der ute, men det er jo bare noen få klikk å justere på før den bunner. Måtte isteden grovjustere ved å skru på basen (leupold 10/22 std skinne)

Heldigvis så ser den ut til å fungere på høydejusteringen, så den skal nok duge på salongen, men ganske irriterendes uansett! :(

Link to comment
Share on other sites

Monterte min i går (på min CZ452 Varmint 17hmr, siden jeg er tom for amo på 223'n).

Veldig grei klikk klikk klikk justering (minner litt om diopter innstilling ja med sine "grove" 1/4" klikk som faktisk stemmer med markeringene).

Tynt mildot retikkel og under innskytinga på 50m ble det for første gang 3skudd hull i hull med denne rifla (flere ganger etterhverandre), dette mest siden jeg kunne skyte omtrent hvor jeg ville i klistrelappen (så jo alt til en forandring).

Så langt lystrer den kneppa høyre og venstre, opp og ned uten ett kny. Var litt spent på dette siden jeg i farten måtte bruke BSA sine rimlige luft/22 ringer.

Retikklet står tydligvis litt vridd i forhold til tårnene, jeg vatret siktet opp mot kassa med vater på tårnet og kassa. Dette ble altså ikke helt bra (retikklet er vridd litt med urs), så når jeg skrudde meg opp til hundre meter, dro kula 4-5cm ut til høyre (max 2 cm p.g.a vinden). Og muligens litt p.g.a meg som konsentrete meg mest om høyden, men tre 3 skudds grupper havnet alle på samme sted sideveis dog i forskjellig høyde ettersom jeg skrudde meg opp (sideveis rørte jeg ikke siden den var dead on på 50m).

Neste blir å få vridd retikklet riktigt i forhold til kassa, og så er det å skrive et balestikk kort på 17hmr.

Siktet ble jo i utgangspunktet kjøpt til denne rifla, men skulle brukes på min T3 inntil videre. Men nå vurderer jeg å ta inn ett til til T3'n (har ikke lyst til å ta det av igjen, det passer så godt der det står nå). :wink:

 

Min vurdering så lang, er at siktet er mye for pengene, det ser for meg ut til å vere klart helt ut til kantene, fast fokusen fungerer greit (litt treg til å begynne med). Retikklet er litt skjevt i forhold til tårna (men det er vel ingen krise tror jeg?). Tynt mildot, klar optikk (ikke prøvd i motsol enda, men jeg ble i hvertfall ikke sjenert av gulstikk så jeg la merke til det). Trenger nå mere tid til å bruke det, slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om gulstikk etc. Under innskytinga var det varierende skydekke (litt tungt og grått til tider), men alt ble lysere når en så gjennom siktet.

I tidligere tester av dette siktet, har øyeavstand blitt bemerket som vansklig å få rett, jeg er brille bruker og var bekymret nettopp for dette. For min del er dette absolutt ikke noe problem (heldigvis).

 

Kjøpte hos DnR Sports Og det eneste jeg har å bemerke er at han var sen til å belaste visa kortet (måtte mase litt), men rask til å sende. (OBS! Andre har raportert at der kan være problemer ved å handle hos DnRSports).

 

DnRSports sender alle kikkertsikter med USPS (dvs den je..a posten får kloa i pakken i norge, og de er trege :evil: ).

 

Pris sikte 209$ frakt ca 55$ kurs visa 5.2kr og kurs mva 5.07kr (altså 1373kr + 335kr = ca1700kr). Verdt å merke seg er at jeg også tok hjem en chrony så frakten blie i mitt tilfelle delt på to ting. Noe som for meg gav ett sikte til ca1530kr og en Gama Chrony med printer og veske til 1370kr. Alle avgifter betalt.

Tror nok jeg trygt kan gamble med garantien til de prisene der. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik på ebay (usa)... hadde den hjem på døra for godt under tusenlappen, så jeg var meget godt fornøyd! (skulle være helt ny og ubrukt) Men det var bare helt til jeg hadde montert den og skulle grovjustere i boresighteren.

Da jeg skulle skru inn sideveis så skjedde det absolutt nada! Jeg skrudde og skrudde, og rett før jeg 'bunnet' mot venstre begynnte korset å bevege seg :x Ser ut som den fungerer normalt der ute, men det er jo bare noen få klikk å justere på før den bunner. Måtte isteden grovjustere ved å skru på basen (leupold 10/22 std skinne)

Heldigvis så ser den ut til å fungere på høydejusteringen, så den skal nok duge på salongen, men ganske irriterendes uansett! :(

Hmmm ikke umulig at en eller annen har finni ut at han vil bli kvitt den da den/de viste om feilen... Man kan bli lurt.. Stussa litt over den rimlige prisen også.. Utrolig kjedelig i allefall for deg Podle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik på ebay (usa)... hadde den hjem på døra for godt under tusenlappen, så jeg var meget godt fornøyd! (skulle være helt ny og ubrukt) Men det var bare helt til jeg hadde montert den og skulle grovjustere i boresighteren.

Da jeg skulle skru inn sideveis så skjedde det absolutt nada! Jeg skrudde og skrudde, og rett før jeg 'bunnet' mot venstre begynnte korset å bevege seg :x Ser ut som den fungerer normalt der ute, men det er jo bare noen få klikk å justere på før den bunner. Måtte isteden grovjustere ved å skru på basen (leupold 10/22 std skinne)

Heldigvis så ser den ut til å fungere på høydejusteringen, så den skal nok duge på salongen, men ganske irriterendes uansett! :(

Uff, mye sitering her nå. Men har du sjekket om du kan løse justerrattet fra mekanismen? Jeg så der kom med en umbrako nøkkel som passer i toppen av tårnet, og jeg lurer på om den kansje kan brukes til å sette justerrattet i andre posisjoner?

 

Noen her som har løst justerrattet av disse Bushnellene?

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt veldig lenge på denne kikkerten og i dag bestillte jeg fra ebay. 179dollar + 18dollar i frakt!

Kikkerten ser rett og slett nydelig ut på bildene dine Sharpshooter :D

 

Skal ha min på et mauserprojekt jeg driver på med, blir nok til at jeg viser det fram når min blir ferdig.

Link to comment
Share on other sites

*snip*

Jeg så der kom med en umbrako nøkkel som passer i toppen av tårnet, og jeg lurer på om den kansje kan brukes til å sette justerrattet i andre posisjoner?

 

Noen her som har løst justerrattet av disse Bushnellene?

 

Den umbacoen er for å løsne på 'rattene' slik at du får nullstilt skalaen etter å ha skutt inn kikkerten... er nok redd det er en som har fått en kikkert med feil på og bare solgt den videre.

Kjipt....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har bestemt meg for og bestille fra http://www.theopticzone.com ,men jeg lurte på om noen som har denne kikkerten og kanskje et skyvelær. Lurer på diameteren utvendig på objektiv og okular, siden jeg vil bestille butler creek linsebeskyttere i samme slengen. Dessuten hadde det jo vært greit med montasjer også. Tenkte å ha kikkerten på en Howa varmint, men finner ikke baser til det i lista der. Forresten leupold standard montasjer jeg tenkte på. Hvor høye ringer trenger jeg? Det ble mange spørsmål dette, men med tanke på mine engelsk kunnskaper, så er det lettere å spørre her enn direkte på opticzone.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
  • 1 year later...

Fikk samme problem som Podle med min, sidejusteringen slutte bare å virke, eller det vil si, jeg har kanskje 20 aktive knepp helt ute til venstre, resten av kneppene er døde! :evil:

Har tatt av tårnet, men slik jeg ser det er det ingen mulighet for å fikse på dette uten å ødelegge kikkerten....

 

Er det bare å glemme å reklamere med TheOpticsZone?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dette er muligens et veldig dumt spørsmål, men blir ikke Mil-Dot og utvendige justeringstårn litt smør på flesk egentlig? Jeg mener, man kan bruke dotene til å forlegge siktepunkt på lengre avstander, ELLER lage seg klikktabell å skru seg ut til aktuell avstand.

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg ikke si.

 

Jeg bruker tårnene til å ratte meg inn til ønsket avstand. Trengs det korrigeringer så viser mildotretikkelet hvor mange klikk jeg ligger feil.

 

I tillegg vil man ved å kun bruke mildot for overhold ikke ha mer enn 4 MIL nedover å gå på,

med mindre du skyter inn på den øverste mildoten.

 

Utvendige tårn og mildot er overlegent for skyting på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

La oss si jeg har kneppet meg opp til 500m.

 

Jeg gjør en feil et sted (for det er som regel min feil), og skuddet bommer.

Gjennom siktet ser jeg at jeg bommer, og jeg ser at kula traff i jorda til høyre for målet.

Med mildot-retikkelet kan jeg tydelig se at jeg traff ganske nøyaktig 1 MIL til høyre for målet, og skuddet satt ca en kvart MIL for lavt.

 

Korrigering med MIL-klikk:

 

10 klikk til venstre (1 MIL venstre).

3 klikk opp. (0.3 MIL opp).

 

Korrigering med MOA-klikk (avregnet).

 

14 klikk venstre (1 MIL venstre)

4 klikk opp. (0.3 MIL opp).

 

Nytt skudd. Treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er ikke det, det er heller ikke nødvendig. Jeg har faktisk aldri opplevd at et noen kikkert har "justert seg selv". Det er noe enkelte tror - og en kan for hysteriets skyld sjekke det av og til når en går. Du blir fort lei...

Zeiss har innført en "sikring" på sine nye DV FL, noe så forbanna irriterende mannskit !. IMnshO

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke fra og til skytebanen, men på fjellet hvor jeg har rifla i riflesekk (rypejakt). Blir jo noen harehopp og bukkeklyv enkelte ganger, så greitt om tårnene holdes i ro, så man ikke rensker fjellberget for mose 14cm ved siden av rypa istedet for fugl i sekken. :)

 

Men M67 har sikkert rett, har bare hørt at det er viktig med slike sikringsfunksjoner, og uten egenerfaring var det greit å forespørre om problemet var fremtredende.

Link to comment
Share on other sites

Dette siktet tror jeg ikke finnes med cm klikk. Har siktet selv og er veldig fornøyd. Har aldri opplevd at det har justert seg selv. Uansett om det er blitt røska inn og ut av riflebag og bil. Har man nullstilt siktet etter innskyting så er det jo bare å ta en titt at det fortsatt står på null før skyting. Forresten så passa det perfekt med medium ringer på Howa Varminten, hvis noen andre lurer på det.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke fra og til skytebanen, men på fjellet hvor jeg har rifla i riflesekk (rypejakt

Det var det jeg også tenkte, riflene mine blir brukt - og jeg har aldri opplevd det. Derimot har jeg opplevd at sikringa på børsa har slått seg av...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...