Jump to content

Luftgeværkule i 22 LR-hylse?


Mikkel

Recommended Posts

Har fundert litt på om det lar seg gjøre å nappe ut kula i en 22 patron, helle ut alt eller mesteparten av kruttet, og så lirke på plass en 5,5mm luftgeværkule. Formålet er å lage en slags superslapp 22LR-patron med ekstra lett kule, noe liknende eikenøtt, til skyting der man normalt ikke tør å skyte med salongrifle pga dårlig bakgrunn/rikosjettfare. Noen som har prøvd, eller har noen formening om hvordan dette vil fungere?

Link to comment
Share on other sites

Tror dette blir ganske fiklete greier. Vil iallfall anbefale å bruke luftgeværkuler i cal .22. Har eksperimentert litt med luftgeværkuler cal .22 i .22 Hornet. Erfaringene her er at presisjonen blir såpass dårlig at det ikke er brukbart til noe som helst. Har prøvd med alt fra bare tennhetta som drivmiddel til en liten dose N-110.

 

Edit: Så at du allerde hadde tenkt på luftgeværkule i .22.

Link to comment
Share on other sites

Er vel mest tiltenkt små uønskede kreaturer innendørs, der en 22LR vil bli "overkill", og lite trygt pga penetrasjon og rikosjettfare. De zimmer-patronene er forsåvidt interressante, men de er vel ikke akkurat lagervare hos hvilken som helst våpensjappe? En annen grunn er prosjektilet. Luftgeværkula veier mye mindre enn de letteste 22LR kulene, og er veldig myke. Vil derfor ikke penetrere stort. Presisjonen som kreves er ikke allverden. Det viktigste for meg er at det er safe å prøve.

Link to comment
Share on other sites

prøvde selv en variant over dette en gang. hadde en Daisy luftpistol (S&W mod 29 kopi) med utskiftbare løp ala Dan Wesson og tapet opp begge ender av løpet til det passet i en gammel .38S&W svartkruttsak.

puttet en luftgeværkule direkte i løpet, og matet cylinderen med nedkortede .38 Specialhylser med bare tennhette.

Vel, det smalt jo på et vis, og noe kom ut, men ofte ble skjørtet på kula igjen i løpet. (dette var diabolokuler)

Nei, det var ingen som helst presisjon. Prøvde med rundkuler og det gikk bedre, men de rikkosjerer mye lettere så jeg tror kanskje ikke det er noen løsning for deg.

Jeg ville prøvd eikenøtter eller bare gått for et passe lite kraftig luftgevær...

 

men, artig var det, og helt ufarlig så lenge jeg brukte vernebriller.Jeg har prøvd mye rart i mine våpen som de egentlig ikke var påtenkt til, og med en viss fornuft øker det bare din egen innsikt i hva som kan være vits i.

 

Lykke til, kikk på andre typer luftgeværkuler også om du bestemmer deg for å prøve.

Luftgeværkuler er rent bly, så de er lette å stuke opp en tiendel i løpet slik at de passer skikkelig. Det brød jeg meg ikke om siden skjørtet ofte ble igjen... Sjekk og tenk etter hvert skudd så går det fint.

Link to comment
Share on other sites

Zimmer-patronene er faktisk ikke til å spøke med, de er en god del kraftigere enn normale luftgeværer.

 

Det går fint å dytte en .22 luftgeværkule ned i en .22lr-hylse som er tømt for krutt, har skutt slike utav diverse .22pistoler.

Aner ikke hvordan de går nei, men jeg traff en blikkboks på et par-tre meters hold.

 

Skjørtet på luftgeværkuler måler ofte rundt 5,55-5,57, men dette blir skviset med i hylsa. man får antagelig gassteting allikevel, fordi skjørtet blir blåst opp av trykket. kulehodet er underdimensjonert, men det kan nok gå greit allikvel, i endel luftgeværpiper fungerer kolehodet som en "bore-rider"(finnes det noe godt norsk ord?), det er kun skjørtet som griper i riflene.

 

Mulig kula blir sittende i pipa om du skyter slikt i en langløpet rifle.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, det fungerer jo forsåvidt, men noen fordel fremfor å bare bruke et luftgevær ser jeg ikke helt. Jeg har av nysgjerrighet nappet et par kuler og etterfylt med luftgeværkuler i 5,5mm, og resultatet er en luftgeværkule med meget varierende hastighet dersom man lar kruttet være i hylsa, og en luftgeværkule i relativt lav hastighet dersom kun tennsatsen benyttes. Jeg har også forsøkt i .222 Rem, og med kun tennhette kunne jeg faktisk skyte på blink med middels presisjon på 10 meters hold. Med et par grains N320 bak kulene fikk de tildels imponerende hastigheter, de av gangene kruttet faktisk tente.

 

Eksperimenteringsgleden til tross - jeg må nok påstå at jeg har hatt større glede av å sende luftgeværkulene gjennom luftgeværet enn gjennom kruttvåpnene :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må alt være så snusfornuftig ?

Jeg syns det er spennende og morsomt med litt snodige påfunn så lenge ikke sikkerheten er truet.

Enig.

Mye av det jeg føler jeg kan i dag, er basert på nettopp slike forsøk (og ufortjent mye flaks ettersom vettet ikke bestandig har stått i forhold til oppnådde resultater). At det dermed ikke har vært like vellykket bestandig, betyr ikke at man ikke skal fortsette å søke resultater. For det er nemlig viktig; man får resultater -- enten de er forventet eller ikke!

 

At jeg fremdeles lever, har har alle fingre, øyne, sanser & tær er ikke nødvendigvis min egen feil, men flaks ispedd en tanke fornuft og uimotståelig eventyrlyst har avstedkommet noe nyttig informasjon uansett...

 

Men heller ikke det er viktrig. Hvis dette har avstedkommet glede alene for den som har puslet med dette, er det mer enn sedvanlig grunn til at arbeidet skal vernes for all ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...