Jump to content

Forskjefter til AR-15


slemmo

Recommended Posts

Valget står mellom Daniel Defence Omega, Larue Tactical eller Midwest Industries, hva er egentlig forskjellen på disse?

Jeg skal bruke dem til å feste Magpul MBUSsikter, vertikalgrep og etterhvert tofot.

 

Skal kjøpe 16" rifle om det har noen betydning.

 

Hvem bør man velge?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp viking tactics sitt nye railforskjefte.

Da får du med en del løse rails som du kan feste hvor du vil og du slipper å ha rails rundt hele forskjeftet.

Det er bare ubehagelig å holde i. Samt at du ikke trenger det til IPSC.

 

Vikings nye rail er også mindre i diameter enn de andre alternativene dine slik at du får ett bedre grep om du har litt små hender. Eller om du liker å skyte med tommelen fremover slik som Magpul forkyner.

Link to comment
Share on other sites

Eller om du liker å skyte med tommelen fremover slik som Magpul forkyner.

 

Interessant poeng, jeg skyter mye lerduer og ser for meg at jeg godt kan tenke meg å skyte med pekefinger og tommel fremover i den farten man skyter praktisk rifle.

 

Viking Tactics ser ut som den som kalles JP/VTAC hos Capsicum: http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... no=JPHG-4M

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å kjøpe forskjefte (uten rails) med lengde tilpasset 20", de er mye bedre å holde i. Små rail-biter kan skrus fast på det meste av forskjefter. Husk at i standard får du ikke brukt to-fot, og det er max-lengde på vertikal-grep.

 

Det skal bli openbørse etterhvert, men har ikke råd til optikk med en gang, derfor backupsiktene til Magpul.

Men rifleforskjefter passer på 16" altså?

Link to comment
Share on other sites

Jepp.

 

Jeg har V-tac riflelengde forskjefte på min.

 

Du må regne med å enten spytte i penger for en lavprofil gassblokk, eller å dremle av ørene til remfestet (avhengig av hvilken gassblokk som sitter der orginalt, selvfølgelig). For min del var valget greit, jeg dremlet ører. Da beholdet jeg en gassblokk som er pinnet og ikke en som er skrudd. Om det har noen reel betydning vet jeg ikke men jeg foretrekker det slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best kommer vel an på smaken......

 

Men som flere sier her, V-Tac, der kan man skru på rail etter egne ønsker. Samt at det er mere behagelig å skyte "lang arm" med enn forskjefter med fast rail.

Du vil til slutt finne ut at du har begrenset bruk for rails til Praktisk

Link to comment
Share on other sites

Hva som er best kommer vel an på smaken......

 

Men som flere sier her, V-Tac, der kan man skru på rail etter egne ønsker. Samt at det er mere behagelig å skyte "lang arm" med enn forskjefter med fast rail.

Du vil til slutt finne ut at du har begrenset bruk for rails til Praktisk

 

Tanken med å kjøpe skjefter med rails var egentlig bare for å feste de åpne siktene og evt tofot og vertikalgrep under, men om de har faste rails rundt baut eller om man skrur de på der man trenger de er jo forsåvidt et fett for min del.

Jeg skal bare ha en konkurransebørse som funker, er ikke så bekymret for at zombiene skal komme.

Link to comment
Share on other sites

Til praktisk har du i grunnen ikke bruk for magpul mbus. Til standard er det vel greiest med en 20" med gode faste sikter. I Open har du ikke bruk for buis men ett godt optisk sikte.

Forskjefte med rails kan man egentlig ikke forsvare til praktisk hvis man tenker på bruken. Det er evt noe man kjøper pga følelser. Det beste til bruken er vel noe ala v-tac eller bushmasters runde forskjefte.

Link to comment
Share on other sites

mbussiktene er de billigste åpne siktene jeg fant (omtrent), gidder ikke bruke 3000,- kroner på åpne sikter når jeg bare skal bruke de til jeg får råd til optikk.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt at det skulle være så ulempe med railforskjefte, i alle fall ikke om man har railcover rundt hele, men når alle anbefaler vtac så sfår jeg kanskje høre på folkemengden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv DD 12" lite rail på min upper. Den er faktisk noen gram lettere enn vtac med samme lengde. Men så fort man setter på noen covers blir den jo litt tyngre. Jeg synes ikke den blir så gale å holde i selv om vtac el lign er bedre.

 

 

Og hvis du venter på penger til optikk skjønner jeg pointet med magpul buisen.

Link to comment
Share on other sites

Tja - smak og behag kan jo ikke diskuteres, men kategorisk å hevde at en ikke har behov for rails på en konkuranserifle synes jeg kanskje er noe drøyt. Det vil jeg si kommer helt an på skyte og treningsmetodikk og hva man eventuellt er vant med fra tidligere.

 

Rent personlig kommer jeg neppe til å gå tilbake til å skyte uten vertikalt frontgrep (VFG), hvilket var den utløsende faktoren for bytte av forskjefte på min rifle, da jeg med VFG mener å komme hurtigere tilbake på skiven samt har bedre kontroll på skivebytter ol. Skal dog anføre at jeg bruker VFGen som indekserings/håndstopper ala Magpuls metode (tommelen fremover), og ikke som gripehåndtak ala kosteskaft. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sier Vtacs nye forskjefte tenker jeg på extreme battle rail. LINK!

Koster omtrent det samme som det gamle forskjeftet, men du får med en del rails for å skru på.

Samt at det er enda mindre i omkrets, ergo synes jeg det er bedre å holde rundt.

VTAC%20Troy%20TRX%20ELI%20S3BT-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nei - det kan jeg være enig med deg i, men sånn som leveringssituasjonen til tider er på AR utstyret i Norge, kan det være at det er quadrail som er tilgjenglig på kjøptsidspunktet. Og hvis en har lyst på en quadrail er det vel bare å gi gass, uavhengig av hva en presumptiv "topp 20" liste måtte inneholde av folk ?

 

Skal jeg spå, vil vi se stadig fler av disse i tiden fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er det MI skjeftet jeg så sist så er vel dette en god del fetere i grepet og blir for min del uoverkommelig å holde spesielt med rail beskyttere - når de gjelder de to andre så er Omega rail'en lettere å montere - jeg ville egentlig tatt enten Omega eller Larue, og kanskje aller helst Omega rail'en nettopp fordi du slipper å ta av løpsmutter osv ved montering.

 

Har hatt både DD Lite, Larue og A.R.M.S forskjefte

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ja, da necroposter jeg litt i min egen tråd.....men jeg tilgir meg selv.

Men må man ta av gassblokk og løp for å montere JPforskjeftet?....ser for meg å slippe så billig unna som mulig ift. til håndarbeid (som er noe jeg absolutt ikke kan utstå) ved å velge JP fordi det passer over gassblokka om man dremler vekk ørene.....og litt også fordi alle sier det er det beste forskjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen vei utenom, du må bytte den orginale låsmutteren inne ved upperen for å få montere V-tac mutteren som danner festet til fortreet..

 

Fremgangsmåten blir da av med gassblokk og gassrør - av med orginal fortreet, av med orginal mutter, på med V-tac mutter, på med dremlet gassblokk og -rør og deretter på med V-tac fortreet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ingen vei utenom, du må bytte den orginale låsmutteren inne ved upperen for å få montere V-tac mutteren som danner festet til fortreet..

 

Fremgangsmåten blir da av med gassblokk og gassrør - av med orginal fortreet, av med orginal mutter, på med V-tac mutter, på med dremlet gassblokk og -rør og deretter på med V-tac fortreet. :wink:

 

ja, og i tillegg må man kjøpe skrustikke, clamp til upperen, armorer wrench, dremel osv.(?)....gudbedre.....er det noen i Osloområdet som tar på seg sånne jobber? :lol:

Må jo være billigere å få jobben utført enn å kjøpe alt man trenger for å gjøre det selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...