Jump to content

.223 rifle /ble på mystisk vis til 6,5x55 rifle


A.Helmersen

Recommended Posts

Er godt igang med jegerprøven, og har derfor begynt å sett på våpen. Har allerede en remington 870 liggende som jeg får i arv. Hadde ingen planer om å kjøpe rifle da jeg hovedsaklig kommer til å jakte rype og rådyr. Men har lest at en del bruker rifler med fin kaliber til rypejakt på vinter. Fikk derfor lyst til å kjøpe en slik rifle til rådyr, rype og rekreasjon.

 

Har derfor noen spørsmål som jeg sitter igjen med etter å ha lest en del poster om .223 rifla.

 

1. Er det vanlig/fordelaktig med lyd-demper?

 

2. Jeg ønsker en rimelig rifle, er denne ok? : http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... em-9005691 Eventuelt andre forslag, har satt meg en maks pris på rundt 6k.

 

3. Finnes det rifler av denne typen som lett kan deles slik at den tar mindre plass i sekken? Da tenkt i en situasjon da en går hovedsaklig med hagle, men med mulighet til å ta ut riflen om situasjonen tillater det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet.

 

1. Det er ganske vanleg etterkvart, og vert berre meir og meir vanleg. Montering av lyddempar har plussar og minusar, alt etter kva ein skal bruke det til. Etter mi meining har det medst plussar.

 

2. Det der er mykje rifle for pengane, og ei grei rifle å starte med. Hugs på at du må ha ein god kikkert i tillegg, som og kostar pengar. Kjøpar du den der til 4000, so har du ca 2000 igjen på budsjettet til kikkert og montasje. Det blir ikkje topp-kvalitet, men du klarar deg med det no i starten i alle fall.

 

3. Ja, det fins. Ikkje mykje å velge i, men det fins. Til ditt budsjett og bruk (vinterjakt på rype) so vil vel Star Baikal enkelskotrifle vere den mest aktuelle. Ikkje verdens beste den heller, men den funkar.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

 

Hvordan er Star Baikal sammenlignet med den jeg linket til?

 

Hvor mye tror du en pakke som inkluderer rifle, kikkert og lyd-demper kan komme på? (På hver av disse riflene?

 

 

Kan alltids legge i et par tusen ekstra hvis det lønner seg i forhold til hva man får for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Husk nå bare på at Star Baikal enkelskudd rifle har et avtrekk som er helt for jævlig. Det var forferdelig tungt på den riflen jeg prøvde. Den har fått ktitikk for det. Men mulig det kan fikses av en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Husk nå bare på at Star Baikal enkelskudd rifle har et avtrekk som er helt for jævlig. Det var forferdelig tungt på den riflen jeg prøvde. Den har fått ktitikk for det. Men mulig det kan fikses av en børsemaker.

 

Takk for tipset. Noen som har erfaring med Weatherby'en?

Link to comment
Share on other sites

Star-rifla er litt spesiell. Den bygger på same prinsippet som enkeltløper-hagla. Den er vel so godt som den billegaste rifla som er i handelen, og ber litt preg av det. Fordelen med den er jo då at den er billig, men og at den er lett, hendig og delbar. Til rypejakt med rifle passar den veldig godt! Ver obs på at avtrekket ofte er dårleg på dei.

 

Det blir vanskeleg å samanlikne med den Vanguard'en, fordi riflene er so ulike. Vanguerd'en er jo ei boltrifle med magasin, og på ein måte meir allround. Eg ville nok heller gått for den om eg var deg.

 

Ei riflepakke med rifle, kikkert og montasje får du frå ca 6000 og oppover. Star-rifla med kikkert får du nok endå billegare. Skal du ha på dempar må du rekne med 2-4000 ekstra, alt etter kva dempar du skal ha, og kor du handlar. Kva pris du kan få på ulike pakkar på dei to nevnte riflene er vanskeleg å seie konkret.

 

I den prisklassen bør du og sjekke ut Howa-rifler og Zastava M85 hos Jaktdepotet. Zastava'en er vel den billegaste boltrifla (med magasin). Howa er velkjent for å gje veldig mykje rifle for pengane.

Link to comment
Share on other sites

Vanguarden er ikke noe dårlig valg. Den er teknisk sett samme rifle som Howa 1500 med den gamle topunktssikringen som ikke låser hevarmen og litt annet skjefte. Eneste minus jeg kommer på ved den er at løpet (hvis ikke hukommelsen svikter meg) har 1:12" riflestigning som kan gi problemer med stabilisering av tunge kuler. Normalladninger med 55gns kuler er ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

G-sport har Savage stevens i 223 med 1:9 snurr. Tåler litt tyngre kuler da.

Kr 4000 for kun rifla, eller kr 6000 for pakke med kikkert. Billig, men god rifle. En kompis har denne, og den skyter bedre enn vi klarer og prestere.

Ligger desverre ikke i nettbutikken, så ingen link. Får lese på gammel manuel måte i papirkatalogen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Oj, det var mange svar midt på svarte natta!

 

For et flott forum da gitt.

 

Skal se mer på de Howa riflene.

 

I hvilke sammenhenger kan man ha behov for tyngre kuler? Og hvilken riflestigning er å anbefale?

 

(Som dere skjønner så er jeg greit uvitende angående rifler)

Link to comment
Share on other sites

Howa Lightning 1500 virket jo perfekt for min bruk, også var den hyggelig priset.

 

I tillegg ser jeg at jakt-depoet har pakkepris på rifla inkl kikkert. Og nå trer min uvitenhet om rifler inn igjen. Hvilket alternativ bør jeg gå får?

 

Nikko Nighteater - Pris inkl rifle: 5.250,-

3-10x42

 

Bushnell Legend - Pris inkl rifle: 6.990,-

3-9x50

 

Nikko Stirling Pris inkl rifle: 6.990,-

Diamond

3-12x56

 

Weaver Grand Pris inkl rifle: 7.990,-

Slam 3-10x40

 

 

Kommer som sagt til å bli brukt på rype, rådyr og rekreasjon. Tror ikke jeg kommer til å skyte på rype/rådyr over 70-80 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ad tyngre kuler og riflestigning: 1:9" stabiliserer opp i minst 70gns, 1:7 opp til 90gns. Tyngre kuler brukes først og fremst ved skyting på lengre hold for å gi mindre vindavdrift og bedre fluktegenskaper. Les i trådene om langholdsskyting, så finner du mye kunnskap om fysikken bak dette :mrgreen:

Ad kikkert: Du har et ganske vidtfavnende bruksområde som kan være vanskelig å dekke med en kikkert. En rype på 80m hold er et lite mål, så høy forstørrelse, gjerne kombinert med tofot, er helt klart en fordel. Rypen er også godt kamuflert, så klar og skarpttegnende optikk er å foretrekke, MEN det trekker prisen opp.

Rådyrjakt stiller gjerne andre krav avhengig av hva slags terreng du jakter i. I tett skog kan 3x som minste forstørrelse tidvis bli for mye (mine erfaringer er fra hjortejakt).

En løsning kan være å gå på f.eks. en 3-12 kikkert i en god montasje med hurtigkobling og senere supplere med en kikkert til, f.eks. en 1,5-6 eller et rødpunktsikte.

På min egen .223 har jeg en Swarovski PV 3-12x50, men den er kanskje litt utenfor budsjettet ditt :roll:

Link to comment
Share on other sites

En rype på 80m hold er et lite mål, så høy forstørrelse

Den tar jeg ikke? Jeg har skutt flere ryper, og mange andre slags fugler med åpne sikter på .22LR på hold godt over 50m, og både ryper, ender og skarv på godt hold med en Aimpoint 2000 oppå rifla.

 

Om budsjettet kniper, og du ser ut til å ende på ei rifle som har åpne sikter - vurder å vent med å kjøpe kikkert istf. å hive penger på en dårlig en. For å være litt stygg, er du helt fersk, så oppdager du ingen ryper på langt hold uansett... :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig med M67, dropp kikkerten! Kjøp deg gode montasjer i stedet!

 

Deretter så averterer du her etter en avlagt, billig, (Er du freidig nok anmoder du om donasjon!) men fungerende kikkert. Maaange her inne har lagt ned månedslønninger på kikkerter i 10-20 tusenkronersklassen, og har skuffer og skap mer eller mindre fulle av pensjonert opptikk som for mange duger i lange baner til det bruket du ser for deg!

 

Da har du noe å begynne med som ikke koster mange kronene fram til du bare MÅ ha en diger europeer til x-tusen!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kom over en tråd der noen mente at weatherbyen var bedre en Howa'en. Det gjør det vanskelig å rettferdig-gjøre 2,500 kr dyrere pris på Howa'en.

 

Finnes det noen rifler .223 i prisområdet mitt som har "riktig" kulestigning?

 

 

Ser ut som om jeg uansett må opp til rundt 10.000 kr totalt for å få en pakke med kikkert, montasje og ok lyd-demper.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur og du vil komme over ganske mange som syns Howa'en er betre. :wink: Er nok mykje smak og behag ute og går.

Howa (og Weatherby for den del) får mykje skryt og gjer det bra i testar. Uten kikkerten får du Howa'en ned mot samme pris som Weatherby'en.

 

Remington 700 SPS Tactical i .223 har 1:9 stigning. Den får du for 7000.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur og du vil komme over ganske mange som syns Howa'en er betre. :wink: Er nok mykje smak og behag ute og går.

Howa (og Weatherby for den del) får mykje skryt og gjer det bra i testar. Uten kikkerten får du Howa'en ned mot samme pris som Weatherby'en.

 

Remington 700 SPS Tactical i .223 har 1:9 stigning. Den får du for 7000.

 

Hvem selger den?

Link to comment
Share on other sites

*Oppdateres etterhvert som jeg får input*

 

Utifra det dere har sagt har jeg kommet fram til to alternativer:

 

1. HOWA 1500 Hough lightning til ca 6000 kr

arsenal018.jpg

 

+ Bra stokk

+ Pris

+ God omtale

+ 3 punkts sikring

- 1:12" riflestigning

 

2. Remington 700 sps tactical til ca 7000 kr

SPS.JPG

 

+ Pipe og låskasse i karbonstål

+ Bra stokk

+ God omtale

+ 1:9" riflestigning?

+ Mye ekstra utstyr

- Pris

- Myk stokk (?)

 

 

Noen som har mer å komme med med tanke på pluss og minus på de enkelte riflene?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eg har registrert at der er enkelte som er skeptiske til stokken på SPS Tactical'en. At den skal vere litt mjuk. Eg kan sjekke det om ei veke eller to, då får eg ein sånn i skapet :)

 

Det hadde vært flott! Hva gjorde til at du bestemte deg for å kjøpe en slik en da?

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært flott! Hva gjorde til at du bestemte deg for å kjøpe en slik en da?

 

For det første so har den dei eigenskapane som eg er ute etter. Litt kraftig stokk og tjukt løp. Likevel vil den med kikkert komme under 4,5 kg og kan brukast i jegerklasse på jaktfelt. Men desse eigenskapane er det fleire merker som har.

 

3 grunnar til at eg valgte den:

- Eg har hatt ei Rem 700 i 13 år, og den er eg godt fornøgd med.

- Pris

- Riflestigning på 1:9

Link to comment
Share on other sites

Skal se nærmere på de ryggesekkene.

 

Har ikke vurdert tikka brukt nei, hvorfor? Vet ikke. Kan se litt på den. Men føler meg mest komfortabel med å kjøpe nytt når det er snakk om en del lapper, på grunn av garanti og slikt.

 

Så var det denne savage rifla da. Skal sjekke den ut nå. Hva er det som gjør at den koster 2k mer enn Howa'en?

Link to comment
Share on other sites

Da har det kommet en ny kandidat inn. Tikka T3 lite. Ser en tendens til at riflene blir dyrere og dyrere etterhvert som dagene går, ikke bra.

 

Har også kommet over diskusjoner på forumet som gjør at jeg begynner å vurdere om .223 kaliber er riktig valg. Veldig mange som anbefaler 6,5x55 frenfir .223.

Link to comment
Share on other sites

Det værste er at jeg har kapital til å rive i med ei sånn rifle pga at jeg har kvittet meg med bil nå når jeg skal flytte til Oslo. Men føler det er litt overilt med tanke på første rifle. De ligger vel på rundt 20.000kr?

 

I tillegg er jeg litt usikker på kaliber som sagt. .223 vs 5,6x55. Blir ikke klok uansett hvor mange tråder jeg leser. Kansje greit å kjøpe Tikka rifla nå i .223, for så å rive i med et "monster" i større kaliber når/om det trengs.

Link to comment
Share on other sites

T3 er en svært bra rifle, absolutt en verdig kandidat. Om du velger .223 har den ett minus, og ikke et veldig vesentlig: Den bygges kun på lang låskasse.

 

Utdyp? Jeg er som du sikkert har fått med deg ganske fersk. Og skamme seg, fordi jeg fikk lyst på den rifla nå etter å ha lest om den!

Link to comment
Share on other sites

Komentar fra en som har hatt T3 SV i 223r. Flott rifle, godt avtrekk, men veier for mye til å ta med på fjellet.

Lillebror Lite, er lettere (grunnet lettere løp og litt lettere stokk).

Det jeg ikke liker med T3 generelt, er trang utkaster åpning. Den er forbaska trang, kassa er lang, og magasinene tillater ikke uten videre lange hjemmeladede patroner med tunge kuler. Disse må legges inn via utkasteråpningen.

 

Skal jeg ha en ny rifle i 223r, skal den oppfylle følgende kriterier:

Relavtiv lett, kort låsekasse, kryssmatet avtagbart magasin med mulighet for topp ladning. 50/55cm lett/medium lett løp, og lett demper, helst med 1/9 twist. Toppet med en lett og klar 40mm kikkert. Kort sagt, som en voksen salong. Jeg tror man må til Remington for alt dette, om man da ikke gir blafen i 1/9 stigning. Da er der flere alternativer.

 

Rem kan kjøes både ny og brukt, samme med det meste ellers om man ikke bryr seg med løps stigning. Våpen omkamret fra 222 til 223r, hadde ikke vært intresangt (om der ikke er bytte løp da).

 

Remingtonene er vel bland de letteste på etter markeds utstyr (om man vil kaste litt mere penger på rifla, og det vill man jo).

 

Der er mange alternativer, men først og fremst bør du se på vekt, balanse m/demper, og om du føler deg vel med rifla.

Link to comment
Share on other sites

T3-låskassen produseres bare i en lengde uansett kaliber. Det argumenteres med at dette gir en mindre stiv låskasse, men den eneste praktiske ulempen du merker i en jaktrifle er at du har samme lange ladegrep som på f.eks. en .300 Win Mag selv om du har en rifle i .223. Argumentet med stivhet gjør seg først gjeldende ved ekstrem presisjonsskyting, i praksis benkskyting på høyeste nivå.

De T3-ene jeg har vært borti samler under 20mm på 100m uansett kaliber.

 

Og skamme seg, fordi jeg fikk lyst på den rifla nå etter å ha lest om den!

Er det denne du mener ? :mrgreen:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=412340#p412340

Den har forresten 1:9" riflestigning.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kommentaren vingemutteren. Slike innlegg er verdt sin vekt i gull for meg som er fersk på rifle-fronten.

 

Virker som om hver gang jeg "bestemmer" meg for en rifle, så kommer det nye opplysninger som gjør at den blir likestilt med andre alternativene.

 

Tror nok jeg må dra til våpendepotet å prøve å bli forelsket i en av riflene.

Link to comment
Share on other sites

Det var den jeg mente ja high power! Hva ligger disse riflene på i pris idag? Har sett i en katalog fra 2008 (våpendepotet) men de prisene stemmer sikkert ikke.

 

Hmm, det med lang låsekasse kan jo være nok et argument for at jeg bør gå får 5,6x55. Grunnen til at jeg ønsker .223 er jo pga lav rekyl. Men dette kan kansje "fikses" med en god demper på en T3 tikka 5,6x55 rifle?

Link to comment
Share on other sites

Scouten ligger vel på mellom 18 og 19k. Det er endel penger, men alt stemmer bare med den riflen når du får den i hendene.

Da er du i startgropen for den triveligste fasen: Å gå rundt og tafse. Lykke til !!! :D

Hmmmmmmmmmmmmmmmm...skal jeg nå nevne Blaser R93 Professional ?

Link to comment
Share on other sites

Tja... Tips...

 

CZ 527 i .223 er ikke noe dårlig valg. Er en lang tråd om denne børsa her på forumet. God, liten børse, tilpasset kaliberet, som får mye skryt, og den koster ikke all verden heller. Sett på en Sightron (mye sikte for pengene) feks, og du har en ekvipasje du kommer til å bli godt fornøyd med i mange år. .223 har rimelig ammunisjon om du ikke lader sjøl, og om du kommer til å lade sjøl, har du uendelige muligheter til å finne gromladninger. Behagelig å skyte med, med omtrent fraværende rekyl og bra demping av lyd med demper.

 

6,5x55 er også et strålende kaliber. Duger til alt her i landet, også storvilt om du har planer om det på sikt.

 

Hva du velger blir nesten smak og behag. Om du tror du kommer til å jakte storvilt etter hvert, er noe du bør tenke på i hvert fall.

 

Merke på børsa tror jeg ikke har så mye å si. Legg noen klamme hender på forskjellige, og du vil finne ut hvilken som kan passe. Sako er jo verdt en titt, men den koster jo litt ny.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos den lokale våpenforhandleren. Og jeg stilte spørsmål om alt jeg kom på. Han som jobbet i butikken hadde gode svar på alt, men var også litt mystisk på enkelte svar. Med det mener jeg at han hadde en del åpne svar som kunne tolkes på flere måter.

 

Ut ifra hva jeg har erfart fra det 2 timers lange besøket på butikken+ det jeg har lest her på forumet så har jeg igjen "bestemt" meg for en rifle.

 

Tikka T3 lite | 6,5x55 kaliber | Leupold VX-2 3-9x40 | A-tec ctm 4 demper

 

Våpensøknad blir levert så fort jeg får jeger-status.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...