Jump to content

Elgjakta 2010


Truls

Recommended Posts

Noe av det siste jeg opplevde i terrenget i fjor, var å se en diger okse med skovlgevir som reiste gjennom storskogen. Jeg var for seint ute. Derfor har jeg tenkt å trene MYE på løpende elg før årets sesong, sånn i tilfelle den digre oksen skulle dukke opp igjen - sikkert enda større enn i fjor.

 

Hva er den beste måten å sikte på når man trener løpende elg? Følger dere elgen med trådkorset i skjegget, eller går dere "gjennom" elgen på samme måte som man gjør når man skyter fugl med hagle?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enig med "hjortebrøl" i det han skriver,og er sikker på at du skjønner dette når du får trent litt på løpende elg !

Storoksen fra ifjor,skal du heller være stolt av,for ikke å ha slengt et dårlig skudd etter,ettersøk er aldri hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Hva er den beste måten å sikte på når man trener løpende elg? Følger dere elgen med trådkorset i skjegget, eller går dere "gjennom" elgen på samme måte som man gjør når man skyter fugl med hagle?

 

Jeg følger elgen med tråkorset ca i skjegget. Det går sikkert ann å gå igjennom elgen også. Det er vel bare å prøve litt å se hva du liker best.

 

Det er litt typisk kammeret at når noen spør om noe så får de heller en lekse om jaktmoral etc.

 

Jeg er sikker på at Truls er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv når han får trent litt.

Link to comment
Share on other sites

For best resultat på banen, hold samme fart i gevær som elgen, og hold i skjegge-gropa. Dette er ett markert siktepunkt. Om du drar igjennom som med hagle, må siktebildet ved avfyring være lenger bak på elgfiguren (større fart i geværet enn på skiva), og du får ett lite markert siktepunkt. Det ihvertfall min erfaring.

 

Det som er viktig med all skyting på bevegelig mål, er at bevegelsen må komme fra hofta. Ikke armene. Armene skal være låst i forhold til overkroppen, og svingen komme fra hoftene. Dette gjelder hagle, rifle på banen, og rifle i skogen. Dette lærer du ved å trene mye på løpende elg. Du kan også lære dette ved å klikke mens du forsøker å holde taklista i siktekorset. Altså tørrtrening. Løpende elg er veldig bra trening for å beherske skudd mot bevegelig vilt. Selv om avstanden og farten på skiva er slik at man aldri kunne tenkte seg å skyte på lignende i skogen. Man får trent inn grunnelementene ved skyting på bevegelig mål, og dette er viktig også om elgen kommer på 10 meters hold....

Man lærer hvor vanskelig det egentlig er, og blir ydmyk ovenfor oppgaven i skogen.

 

Når det gjelder skyting på bevegelig vilt i skogen, er det mange andre faktorer. Jeg antar at du er kjent med det, og at det er unødig å fortelle at løpende elg på bane ikke direkte kan overføres til skogen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

[........

 

Det er litt typisk kammeret at når noen spør om noe så får de heller en lekse om jaktmoral etc.

 

Jeg er sikker på at Truls er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv når han får trent litt.

 

Bra svart...og det er jeg også helt sikker på at han er voksen nok til ta den avgjørelsen selv. Det viktigste tror jeg er at man prøver løpende på banen....da ser man hvordan det er....og jeg fikk selv en liten aha opplevelse, første gangene jeg prøvde løpende. Trene på å kjenne sin egen begrensning er lurt.....

 

Og får å svare på det trådstarter spurte om....så holdt jeg korset i skjegget når jeg skjøt løpende....men det har ikke vært så mye skyting på løpende for meg siste årene da. Men det var slik jeg gjorde det...og antakelig gjør fortsatt.

 

PS! tilslutt....det jeg er enig i fra tidlige poster er...man skal aldri angre på skudet man ikke skjøt....

Link to comment
Share on other sites

Hallo.!

Litt på sidelinja men... vi (jaktlaget) står etter diverse uheldige trekninger uten jakt terreng i år. ikke mye morro med 3 elghunder i bingen.. er mildt sagt deprimert, har mest lyst til og slutte med hele elgjakta og gå over til småviltjakt...

skulle vel ikke være noen som vet om noe ledig?? Har referanser

 

 

Per

HAR ORDNET SEG :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

å skyte på en løpende elg i skogen på 100 meter mener jeg er helt uforsvarlig (etc., etc.)

 

Vi kan godt være enige om det du skriver, men det var altså ikke det jeg spurte om.

Jeg spurte hvordan folk sikter når de trener på løpende elg på skytebanen.

Men jeg fikk jo svar fra en del andre, av folk som oppfattet hva jeg spurte om :mrgreen:

 

per-ulv: Det er ikke over ennå. Du må kanskje bare ut i markedet. Sett inn en annonse i noen utvalgte lokalaviser, det gjør ofte susen.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det siste jeg opplevde i terrenget i fjor, var å se en diger okse med skovlgevir som reiste gjennom storskogen. Jeg var for seint ute. Derfor har jeg tenkt å trene MYE på løpende elg før årets sesong, sånn i tilfelle den digre oksen skulle dukke opp igjen - sikkert enda større enn i fjor.

 

ok skal gi meg nå, men det er bare det du skriver her jeg ikke helt forstår. :roll:

Link to comment
Share on other sites

skyter stort sett elg som springer,har aldrig hatt problemet med skade syting enda.Bank i bordet,ta i tre.Men det kommer nok.Man bør nok begrense hølsa på låpende elg,selv har jeg skutt flere elger på avstander over 200 meter,men dei har vøre skade skutt før jeg har skutt.stort sett har det klart seg med ett skudd.

MEN så er det vel snakk om å få dyret i bakken etter skade skyting,kost hva det koste vil.

Tilbake til temaet,hold stikte punktet i skjegg gropa og fullfør skuddet som om du skyter på lerduer,og tenk avtrekk,det er nesten like viktig på løpende elg som ved blink skyting.

Link to comment
Share on other sites

Følger dere elgen med trådkorset i skjegget, eller går dere "gjennom" elgen på samme måte som man gjør når man skyter fugl med hagle?

 

En "relativt" kjent kar, med navn Tor Heiestad (OL-mester på løpende villsvin ja) sverger til å gå gjennom elgen, mens jeg følger med jevn fart. Du må selv finne ut hva som er best for deg. Skyting på løpende elg er en kjempefin trening/aha-opplevelse. Holdningene til å skyte på løpende elg i skogen sitter i jegerens hode. Trening på løpende elg er positivt hvis hodet sier "go".

Link to comment
Share on other sites

Løpende elg er vanskelig, og et par forsøk på skytebanen gir gjerne en skikkelig vekker. To av kompisene mine, som begge er habile skyttere, bruker forskjellige metoder på løpende elg. Han ene er en sabla god hagleskytter, og han "går gjennom" elgen. Han andre, som er god rifleskytter, bruker trådkorset, akkurat der de tynne trådene blir tjukkere stolper, på begge sider avhengig av i hvilken retning elgen går.

Jeg finner liksom ikke helt ut av det, men tror jeg skal satse på å trene på skjegget.

Link to comment
Share on other sites

Noe av det siste jeg opplevde i terrenget i fjor, var å se en diger okse med skovlgevir som reiste gjennom storskogen. Jeg var for seint ute. Derfor har jeg tenkt å trene MYE på løpende elg før årets sesong, sånn i tilfelle den digre oksen skulle dukke opp igjen - sikkert enda større enn i fjor.

 

ok skal gi meg nå, men det er bare det du skriver her jeg ikke helt forstår. :roll:

 

Det er greit det, Hjorte Brøl. Hva er det du ikke forstår? Jeg beskriver altså den siste elgkontakten jeg hadde under jakta i fjor. Jeg støkket oksen og var for seint ute til å skyte. Jeg så den altså, men skjøt altså ikke. Med andre ord - jeg holdt igjen skuddet.

Hva er det du synes er uforsvarlig? Å trene på løpende elg?

Link to comment
Share on other sites

Derfor har jeg tenkt å trene MYE på løpende elg før årets sesong, sånn i tilfelle den digre oksen skulle dukke opp igjen

 

 

Det er greit det, Hjorte Brøl. Hva er det du ikke forstår? Jeg beskriver altså den siste elgkontakten jeg hadde under jakta i fjor. Jeg støkket oksen og var for seint ute til å skyte. Jeg så den altså, men skjøt altså ikke. Med andre ord - jeg holdt igjen skuddet.

Hva er det du synes er uforsvarlig? Å trene på løpende elg?

 

 

veldig bra at du holdt skuddet igjen og ikke noe galt i trene løpende elg, men hvis den store oksen kommer i fult firsprang over en myr på 100 meters hold, tror du at du skyter da ?

se også at du skriver dette under elgjakta 2010 og ikke under en side om løpende elg (el)

Link to comment
Share on other sites

Nok er nok.

Jeg tror du misforstår meg. Jeg har aldri engang nevnt avstanden på 100 meter som du stadig kommer tilbake til. Hvis jeg fortsatt ikke har maktet å forklare hva jeg mente med innlegget mitt, håper jeg du vil ta deg bryet med å lese innlegget enda en gang og se hva det egentlig står der.

Og ja, det står under Elgjakt 2010, fordi det er den kommende elgjaktsesongen det dreier seg om.

Jeg tror vi skal legge denne misforståelsen til side nå, Hjorte Brøl, jeg tror nemlig ikke at det er særlig interessant for de andre brukerne å lese mer om dette under en tråd som heter Elgjakt 2010, heller.

Link to comment
Share on other sites

greit jeg kan ha misforstått deg, men du skriver altså at du så en stor okse reise gjennom storskogen og at du var forsent ute DERFOR skal du trene mye løpende elg sånn i tilfelle den skulle dukke opp igjenn.

 

dette klinger ikke så godt i mine ører hvertfall.

 

 

trening på løpende elg foregår på 100 m som du sikkert vet. derfor kommer jeg stadig med denne avstanden fordi det er den avstanden man trener på

 

men jeg skal legger ned stridsøksa nå

Link to comment
Share on other sites

"Hvis ikke folk greier å holde seg unna, kan det være vi blir nødt til å avlive disse også."

Skriver Adressa.

Siden vi er så godt i gang med å misforstå tekster, er det jo fort gjort å lese at viltnemda i Trondheim truer med å avlive folk som ikke lar elgene være i fred.

Link to comment
Share on other sites

[........

 

Det er litt typisk kammeret at når noen spør om noe så får de heller en lekse om jaktmoral etc.

 

Jeg er sikker på at Truls er voksen nok til å ta den avgjørelsen selv når han får trent litt.

 

Bra svart...og det er jeg også helt sikker på at han er voksen nok til ta den avgjørelsen selv. Det viktigste tror jeg er at man prøver løpende på banen....da ser man hvordan det er....og jeg fikk selv en liten aha opplevelse, første gangene jeg prøvde løpende. Trene på å kjenne sin egen begrensning er lurt.....

 

Og får å svare på det trådstarter spurte om....så holdt jeg korset i skjegget når jeg skjøt løpende....men det har ikke vært så mye skyting på løpende for meg siste årene da. Men det var slik jeg gjorde det...og antakelig gjør fortsatt.

 

PS! tilslutt....det jeg er enig i fra tidlige poster er...man skal aldri angre på skudet man ikke skjøt....

 

Ja veldig enig i dette dere skriver. Skudd mot løpende elg er full forsvarlig, men ikke å anbefale dersom man ikke har trent mye på dette.

 

Det fine med det er at når mange jegere skyter på den løpende elgen på banen, så slår de dette fort fra seg når de ser hvor vanskelig dette er.

 

Selv driver jeg kun med smygjakt etter elg og har knapt skutt mot friske dyr i fart.

Link to comment
Share on other sites

Det var da fankern så surmaga folk er?

Jeg la ut meldingen for å kanskje å hjelpe en eller annen, men det er klart at en eller annen fyr måtte syte over det også.

Jeg ser at tilbudsfristen gikk ut 27. mai, men annonsen ligger der fremdeles - altså KAN det jo hende det kan være verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg veldig til jakta 2010! Vi har blitt tildelt 4 valgfrie dyr her. I fjor var vi pålagt 2 kalver som ikke er noe morsomt og ha på kvota når alle kuene med kalver står på jordene hos naboen!

Og siden vi har hogget i vinter har det stått mye elg der siden matfatet dems plutselig lå på bakken..

Og så klart nye jaktposter har kommet fram i dagens lys...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det var da fankern så surmaga folk er?

Jeg la ut meldingen for å kanskje å hjelpe en eller annen, men det er klart at en eller annen fyr måtte syte over det også.

Jeg ser at tilbudsfristen gikk ut 27. mai, men annonsen ligger der fremdeles - altså KAN det jo hende det kan være verdt et forsøk.

 

Helt enig med deg, detta er overhodet ikke galt. Men venn deg til at noen må kritisere alt :evil: .

Link to comment
Share on other sites

Børse nr 1 er innskutt og godkjent storviltprøve, signert og stemplet på kortet. Børse nr 2 og 3, som mest sannsynligvis blir nr 1 og 2, mens nr 1 blir nr 3, er på gang... 8)

 

DeLuxe'n blir sannsynligvis det våpenet som bli med ut i skogen, da EuroMark'en fordrer mer trening på dette kalibret enn jeg ser at jeg har kapasitet til pr nå... Det viktigste er at man skyter godt med den børsa man bruker, uansett kaliber.

Men - det er jo lenge igjen til 25. september, så hvem vet... 8)

 

Jakta foregår i det samme terrenget som jaktlaget har vært i siden 1984, og for å legge ut noen bilder fra det samme området som vi jakter i, håper jeg at pulsen stiger og jaktlysten river litt i kroppen også på denne siden av sommerferien...

 

Fallgevir:

fallgevir.JPG

 

Storenganoksen:

storenganoksen_s_1.jpg

storenganoksen_s_2.jpg

storenganoksen_s_3.jpg

storenganoksen_s_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jakta foregår i det samme terrenget som jaktlaget har vært i siden 1984, og for å legge ut noen bilder fra det samme området som vi jakter i, håper jeg at pulsen stiger og jaktlysten river litt i kroppen også på denne siden av sommerferien.....

 

Det skal jeg love deg at det gjorde.......fikk rett og slett litt feber her nå :D

(Er "bare" drøye 3mnd igjen....)

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg stort til årets elgjakt ja :D

Fikk en liten aha opplevelse i fjor da det ble gitt beskjed om at ku og kalv var på vei rett mot posten vår (måtte sitte med fattern i fjor ja), jeg satt meg godt til rette og fant meg et fint støhold på tårnet. ælja kom fort, og noe så jævlig og det!!!:shock: Var ikke sjans for å stoppe de selv om vi prøvde flere ganger. Holdet var vel 20m. Skulle selvfølgelig ha stått oppreist på det holdet og fått god sving på børsa, men det er ikke lett å skjønne når man er litt fersk :wink: Hadde ikke sjans til å få et godt skudd med støhold, ble altfor bundet og holdt igjen. Skal nok trene litt på løpende elg før jakta nå ja!

 

Men i år 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått elg og hjortejakt på 3-års kontrakt!! :mrgreen:

Kvoten i år på elg er 1 kolle og 2 ungdyr. Hjort får vi ikke vite før nærmere jakta, men vi får vel 2-3 hjorter tenker jeg!!

Gleder meg, faktisk bare litt under 3 mnd til nå!!! :mrgreen:

Skittjakt til alle som har fått jakt!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Skjøt opp allerede i begynnelsen av mai, og hele jaktlaget har skutt mer enn vanlig hele forsommeren. Det førte til at jeg selv opplevde at skuddene plutselig sitter der de skal - i hvert fall stort sett. Øvelse er bra greier.

Sommeren har ikke vært for varm, som er bra for viltet. Eldstebikkja har loset elg i hele vinter, og ungtispa viser gode takter. Og nå er det snart bare to måneder til jaktstart.

Noen flere som gleder seg litt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som alltid ser jeg frem til et av årets høydepunkt, men foreløbig sitter jeg med en klump i magen. Jaktlaget mitt bruker å ta fri en uke fra starten av jakta. Vi har så fått vite at vi skal på utelandstur med utmarksstudiet i den tidsperioden. Jeg blir mildt sagt ikke blid hvis jeg går glipp av friuka. Utenlandstur er jo knall det, men for all del, hold det utafor elgjaktperioden!! :(:oops:

 

I år som i fjor har vi fått tildelt 6 dyr. 2 okser, 2 ku og 2 kalver. Vi har i tillegg 5 rådyr hvis det skulle komme noe på post.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt opp allerede i begynnelsen av mai, og hele jaktlaget har skutt mer enn vanlig hele forsommeren. Det førte til at jeg selv opplevde at skuddene plutselig sitter der de skal - i hvert fall stort sett. Øvelse er bra greier.

Sommeren har ikke vært for varm, som er bra for viltet. Eldstebikkja har loset elg i hele vinter, og ungtispa viser gode takter. Og nå er det snart bare to måneder til jaktstart.

Noen flere som gleder seg litt?

Du har igjen credits på kortet ditt? ;)

 

Etter den historien om en tettpakket time i skogen, følte jeg plutselig for å smiske med deg... :mrgreen:

 

Ellers er jakta mi sånn ca på skinner. Dyr er tildelt, forskudd betalt, jaktlaget teller denne uka 7 stk i stedet for 5 stk for et par uker siden, og nytt stæsj som skal prøves under jakta er bestilt og på vei... :)

Når man i tillegg begynner å få en grunnkondisjon, så kjenner jeg at lysten på de lengste turene opp på fjellet melder seg. Det er der vi finner dyra, vi som jager etter elgen på vei ned fra fjellet... Det viser seg veldig ofte hos oss at de som går lengst og høyest, ser mest dyr. Egentlig bare til pass for flatmarksbanden... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er rart det der :mrgreen:

Jada, jeg har litt igjen på kortet. Men jeg har seriøse planer om å tømme det i løpet av neste uke. Melder meg tvert når det skjer.

Blir det .300 på elgjakta i år?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det blir i hvertfall kaliber .30 etellerannet. Tviler egentlig på at det blir .300 wbymag, av den enkle grunnen at jeg føler meg ikke komfortabel med våpenet - ennå.

 

Du får rope ut når du er tom for credits, jeg har mer på lager. :)

Btw, det kan brukes på 200 meter også!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det nærmer seg ja. reiser oppover til dine trakter den 24. skla også jakte i steinkjer kommune. Vi har 12 dyr på kvota og det er nok i meste laget i forhold til bestanden. Men det skal bli spennende å se hvordan det står til i år.

 

Håper vi får med oss 3 hunder. Slik at det blir greit trøkk hele uka.

Link to comment
Share on other sites

12 dyr ja, grei kvote det. Hvet ikke nøyaktig hvor du jakter i Steinkjer, men etter min oppfatning skal bestanden være meget stor. Dette varierer sikkert litt fra område til område da..

 

Jakter forøvrig ikke i her, men i Velfjord i Brønnøy kommune. Har slekt der oppe, så vi jakter på eget vald :)

Kjekt med flere hunder ja. Vi har bare to, en knallgod jamthund og en ung grå elghund.

 

Jamthunden finner elg som bare det, men den klarer ikke å holde kjeft hvis den kommer nært innpå :lol: Hadde det ikke vært for det, kunne den hevdet seg godt i konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

kvota blir 24 i år og,det er mye elg her og stammen skal ned. blir mye slakting og omsettning av kjøtt men det tar nok bort noe av selve jakta,når du nesten ikke rekker på post før det har detti elg som skal berges ut. jaktledern sa at han så fram til mindre kvote da blir det nok så en må slite noe mer for elgen en slik det er nå.får håpe at det går greit og få levert noen av di voksene dyra så,di er :mrgreen: ikke så lette og selge i privat markedet.ser fram til jakta

Link to comment
Share on other sites

Blir nok noe lignende her etterhvert, jeg vokste opp med "havreæljen" nedi Østfold og husker "æljonna" som en hektisk periode med mye slit og stress.

 

Nå som kvoten er redusert in absurdium går det vel samme veien her.. :?

 

Her blir det 3 dyr i år, mot 5 ifjor da vi brukte 3 effektive jaktdager for å fylle kvoten..jaja.

Link to comment
Share on other sites

Pettern slik hadde vi det på 90 tallet her nede i sør. VI hadde 23 elg på kvoten på i underkant av 12000 mål. Elgflokkene var som kveg flokker. Etter 2 dagers jakt hang det 19 elg på låven. Da var det jobb, men nå håper vi på å få 1 eller 2 så :shock:Så et er andre tider nå, var og løp etter bikkje og elg i går, fikk ikke tak i bikkja før halv 11 i går kveld. Da hadde det gått 6 timer.

 

Fikk en mld om en rar elg på ettermiddagen so mlå nede ved ett hus. Så jeg slapp på bikkja ikke lenge etter var det los og jeg kom inn nokså fort, elgen var full av svarte klumper og byller.

 

Så jeg måtte vente 1.5 time på noen for å sjekke ut dyret med tanke på avliving. Men vi fant ut etterhvert at elgen var i god form, selv om har var plaget noe med endle som hang ned under halsen. Så vi får følge med fremover.

 

Har sjekket litt med søskenbarnet mitt som er vet. Og hun mener på at det var elg vorte virus som vistnok skal være nokså vanlig og ufarlig hvis den ikke får tilleggs infeksjoner osv. Så vi får se om ikek vi finner den igjen til jakta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mange her som ser fram te elgjakta nå tenker jeg :)

Fikk vite kvota våres i går på 16 dyr på 18000 mål, skal bli spennanes og se hvor mye elg det er i terrenget.

Hadde los med elg hund valpen i går på ku og tvilling kalver hennes første los (9mnd gammel) skal blir spennanes og se åssen det går i år :) lykke til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Da er elgjakta rett rundt hjørnet (for oss som ikke bor på vestlandet og begynner den 10), og den årvisse såre halsen inkl rennende nese på plass. Jævla dritt :evil:

Spenningen sitter likevel godt i kroppen.

Har aldri sett så mye dyr over sommeren som i år, så dette tror jeg blir bra.

Ny kule/ladning i 338`n er også klar. Litt spennende det også...

Ser ut som været i midt-norge skal bli ok til helga, så nå smiler livet. Jakta har jo vart en stund, men det er liksom noe eget med elgen, uten at jeg helt kan forklare hvorfor...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...