Jump to content

Elgjakta 2010


Truls

Recommended Posts

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kun 8 timer til avreise. Skal opp til trøndelag en tur. Håper været slår til. For i fjor var det fryktelig vått der oppe :?

 

Bikkjene er så som så med. Så det skal bli spennde å se hvordan de fungerer. Eldste har snev av løpetid igjen og ungbikkja har vært ustabil i det siste. Men noe skal en vel greie å få has på

Link to comment
Share on other sites

Børsa er innskutt og pussa, stokken er pusset opp i vår og har nå fått noen nye strøk med finishing oil, nytt regntøy er kjøpt inn og bagen er pakka med alt jeg trenger! Gjett om jeg er klar til lørdag?? Kjører hjem rett etter jobb i morgen. Første elgen henger faktisk i taket allerede. Det ble påkjørt en kalv på valdet vårt idag så den knakk begga bakføtterne og måtte avlives. Men dette blir utrolig spennende! Jaktvåpengarderoben ble utvidet i vinter med ei børse i 338WM så den er klar, ammo er ladet opp med god en kombinasjon av 250 grs Woodleigh RN og MRP. Ei fin ladning som samlet under 20 mm på 100 meter! Det er heller ikke meldt så aller værst vær i helga! Dæven så bra dette blir bra! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja nå pakkes siste rest......kort møte på morran på jobben så bærer det til skogs :D

 

Og det virker som alt er klart.....og i år har jeg med 9,3x57'n til skogs, og det blir veldig spennende.

 

Meldes om fint vær også...skitt jakt alle som skal ut til lørdag!

Link to comment
Share on other sites

Har begynt pakkinga og det meste er på plass. Nypussete rifler og godt innsmørte fjellstøvler står klar. Drar til Nord Trøndelag i morgen. 4 elger har vi på kvoten. Gleder meg som en unge til lørdagen. Skal bli godt å komme i gang. Vel, da er det bare å ønske alle elgjegere lykke til og håpe på at stor oksen blir et pent bilde i kikkertsikte. Skitt jakt alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Da er alt pakket og klart for første dyst i morgen tidlig :D Hos oss er det 12 elg på kvoten foreløpig. Pleier ofte å få et par til til andreperioden, så vi får se. Lovende er det at vi nettopp så en skikkelig rugg av en okse, med et nydelig skovlgevir ute på enga. Riktignok blir den spart førsteuka, men senere lever den nok farlig 8) Seks voksne og seks kalver på kvota i år. Uvanlig mye kalv, men det går vel alltids. Tidligere år har vi hatt såpass få kalver at vi har kunnet ta bare tvillingkalver. Dette går vel neppe i år, men prøver nok å spare enkeltkalvene første uka i hvert fall, slik at det er mindre sjanse for at kua tas for å være kvige.

 

Været snakker man ikke om.

 

Ellers blir det første elgjakt for min nygamle Tikka m65 i 280rem. Den blir kortholds/hundeførerbørse, da jeg har et Nikon 1,5-4,5x20 montert på den, og dessuten fordi den er både kort(47cm løp) og lettere enn min Kongsberg 393. Hadde vært himla artig å få en elg med denne. Lades opp med Woodleigh 175grs. Ikke helt eksepsjonell presisjon på akkurat den ladninga, men absolutt innenfor elgkravet på kort hold i hvert fall.. 30mm ca. På grunn av det korte løpet på 280en er hastigheten sobre 760m/s, men dette tror jeg er glimrende elgmedisin.

 

I morra har jeg imidlertid en post med litt hold på, så da blir det Kongsbergen med storZeissen som blir med.

 

Blir neppe mer enn 4 dager på meg i førsteuka pga jobb og familieforpliktelser, men skitt det er da noe det også :D Føler meg alltid litt uheldig når jeg er innom Kammeret og får inntrykk av at mange her inne jakter nesten hele høsten, men så snakker jeg med mine urbane venner, som kan håpe på to turer etter rypa og KANSKJE en tur etter rådyr HVIS de har flaks, og så føler jeg meg heldig igjen. Har mer tilbud om jakt enn jeg har tid til, og det aller meste er gratis eller svært rimelig, så jeg skal vel egentlig ikke klage.

 

Uansett:

God jakt alle sammen, og måtte Diana stå oss bi :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Må nok vente noen dager til her ja, begynner den 5 okt. Vi har 13 dyr på kvoten. Men har vært med på så mange jakter nå så ventetiden er ikke lenger noe problem selv om jeg gleder meg til en viss grad nå også.

Link to comment
Share on other sites

gleder meg som en unge selv til elgjakta! begynner ikke før den 10ende her, men går fort dit også!

 

200grn mega som blir med i år tror jeg, håper på og prøve denne kula i år!

17 elg på post i fjord, og ingen skuddsjanser! :evil:

men får trøste seg med at det kommer flere sjanser :D

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem idag fra ei uke elgjakt i Sverige, som endte flott, iallefall for min del.

 

Første drev 23. september (igår), driveren kom nedi tjukkskogen rett foran meg(å shølinj) og meldte fra på jaktradioen at det var elgspor med god teft i. Like etterpå begynte bandhunden å lose på sporene like innenfor meg, og pulsen steg. Etter hvert gikk losen bort i fra min post og opp. En annen jaktkamerat skimtet så vidt i to stordyr som fulgte den andre siden av ryggen oppover i god fart. På kvoten hadde vi kalv og okse, men noen minutter senere fikk vi beskjed at vi kunne skyte kalvløs ku på oksen, av jaktleder. Det var sett to store hudyr i terrenget tidligere i år som gikk uten kalv og vi fikk bekreftet at det antakeligvis var disse vi "skuvet" på. To minutter etter beskjeden fra jaktlederen braket det noe voldsomt i hoggkantet innom meg, jeg la meg langflat i en stor flisdonge fylt av maur og fikk skikkelig anlegg i tilfelle det var elg. Like etterpå ser jeg noe stort som kommer travende mot veien, og jeg ser fort at det er de to kuene som kommer(Å dæven, sa jeg stilt inne i meg selv). Jeg legger an og finner den fremste kua i trådkorset, når den befinner seg 5 meter fra veikanten, lar jeg skuddet gå. Jeg siktet ganske høyt i hals/bog, og elgkua faller rett ned. Etter litt bannskap i jaktradioen gikk jeg frem og kunne betrakte dyret, og respekten jeg hadde får den døde elgen hang i kroppen min lenge etterpå.

Det var volsomt til stas for en sytten åring som, for første gang fikk elg på post.

 

20gy9uo.jpg

Kua falt for en selvladet lapua mega på ca. 60 meters avstand.

Antatt slaktvekt ca. 170 kg.

 

 

Så her har dere elgjegere noe å glede dere, og gnage på til i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :mrgreen:

 

Gratulerer! :D

 

Skjøt selv min første elg ifjor ! :D Var 16 og fikk sitte på post med egen rifle!

Satt på post og frøys fælt og plutselig hørte vi at dt smalt fra naboposten hvor onkelen min satt, fikk bekreftet noen minutter etterpå at han hadde skutt en kalv. Så jeg tenkte at dt ikke kom til og komme noe elg mot posten vår rett etter skuddet.

 

Så døde jo Walkien, så jeg fant fram reserve batteriet og mens jeg satt og skifta kom dt plutselig ei Elgku og 2 kalver luntende ut av skogkanten, kasta fra meg walkien og ble heilt varm og rolig! Fikk greit beskjed av fattern om og sikte meg inn på den bakerste kalven! Jeg siktet og skjøt og kalven datt med en gang og fattern skjøt den andre kalven!

I ettertid har dt området blitt kalt dt store kalvefallet av de andre på jaktlaget! :P

 

Må innrømme at jeg fikk blod på tann så gleder meg masse til i mårra :D

Link to comment
Share on other sites

Da er første jaktdag over og det endte vel så bra som det kan gå! Hadde dårlig tro på at det ble noe spennende siden peiler på hunden vår ikke funket idag, men fattern tok gråhunden og gikk på et ferskt spor. Etter ei stundt hørte jeg lokkelyder et godt stykke unna. Jeg lokket litt tilbake og etter ei stund hørte jeg oksen litt nærmere. Da lokket jeg et par ganger og etter ca 3-4 min trodde jegikke mine egne øyne. Først ut av skogen kom ei svær ku med to kalver og ca 30 m bak så jeg oksen kom. De var fullstendig rolige og hadde ikke anelse om at det var noen bak og de var heller ikke klar over at jeg satt klar der. Da oksen kom utpå myra stilte han bredsiden til og jeg sendte avgårde ei 250 grs woodleigh RN på ca 80 meters hold. Oksen tegnet veldig godt og jeg var bombesikker på hvor jeg traff. Han begynte å se litt utstø ut, men plutselig kastet han seg rundt 180 grader og skulle begynne å løpe. Da sendte jeg et skudd i nakken på den og da datt han i smellen. Dette var min aller første elg så opplevelsen var helt rå! Underlig følelse da jeg gikk ned og så oksen ligge der.. Kua og kalven gikk videre til neste post, men vi bestemte oss tidligere idag for ikke å skyte tvillingkalver. Oksen veide 225 kg og var feit og fin!

 

62194_10150278006100338_731260337_14848221_6334317_n.jpg

 

62194_10150278006105338_731260337_14848222_1151494_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da oksen kom utpå myra stilte han bredsiden til og jeg sendte avgårde ei 250 grs woodleigh RN på ca 80 meters hold. Oksen tegnet veldig godt og jeg var bombesikker på hvor jeg traff. Han begynte å se litt utstø ut, men plutselig kastet han seg rundt 180 grader og skulle begynne å løpe. Da sendte jeg et skudd i nakken på den og da datt han i smellen.

Grattis!Moro å få prøvd nytt kaliber!Hadde nok holdt med ett skudd fra 338en men..Det Rådyret som har løpt lengst som jeg har skutt,ble felt med 338Win mag og 225gr Woodleigh..

Link to comment
Share on other sites

Han hadde ikke kommet seg langt om jeg ikke hadde skutt 2. skuddet. Jeg var 100% sikker på at skuddet var rett plassert, men siden dette var min første elg tenkte jeg at "han skal ingen steder" så da skjøt jeg ett skudd til :) Jeg trodde ikke det var muuulig at det skulle være min tur idag! Endelig!!

Link to comment
Share on other sites

Kjapp rapport fra årets første dag: Nydelig vær. Det er MYE elg i området. Fire elg-fall på 3 drev. 2 kalver, 1 kvige og 1 okse.

Undertegnede felte en av kalvene og denne lille 20-takker's oksen :mrgreen:

DSCF1597.jpg

Dette tror jeg dog ikke den største oksen som er felt på vårt jaktfelt. Det blir spennende å se slaktevekta.

 

Skulle gjerne gitt en lang beretning om denne flotte dagen på elgjakt, men tiden strekker ikke til.

 

Grattulerer til alle elg-skyttere :D

 

Mvh "Sofus"

Link to comment
Share on other sites

er sett flere digre okser på bygda nå, den ene telte dem 24 tagger på.men den har vel kalender og rygger inn i en skogtapp som vi ikke ser inn om hehe,er grunder for dem blir gamle og store vel. 8)

 

Hvis ikke så har jeg ku og kalv utpå gården her opptil flere ganger i uka, hvis det er "bra" nok :D (Ligger jo ett liiiite støkke unna området ditt men :D )

Link to comment
Share on other sites

har vel nok med elgen vi har på bygda her hehe. :P di fleste går vel med et håp om og skyte den digre oksen, men har da felt et par pene selv og jeg synes jaktsitvasjon teller mer her etter. arti og få dem for hund synes jeg. bikkjene er det viktig og få skutt for skal en få gode hunder, og bikkjer er vi avhengi av

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...