Jump to content

Elgjakta 2010


Truls

Recommended Posts

En flott dag på elgjakt, men litt tåkete. Fikk dyr på posten min, og skjøt en okse med 7 tagger. Den kom gryntende etter en annen, og stoppet akkurat i en liten åpning i granskogen, og falt for en 400 grain North Fork i 458 win mag på ca 10 meter. Det var eneste dyret vi fikk felt i dag, men prøver på nytt i morgen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hull på byllen - fikk skutt min første elg i dag! Og ungene var med på post og fikk med seg det hele!!

-Hundefører (17 år!) meldte om ferske spor og spinnvill bikkje. "Pass på! Jeg slepper bikkja!" hørte jeg på radioen, så gikk det ti sekunder og elgen kom i fullt trav inn på min post. Dyr har jeg hatt på post mange ganger, men enten i for stor fart, på for langt hold eller feil dyr. Vi har skutt kuene våre, så defensiv som jeg er så jeg selvsagt først ei ku, uten kalv. Men så fikk jeg til full innvendig jubel se to lange pigger, og gjorde meg klar. Uten heads-up fra vår eminente unge hundefører hadde jeg ikke rukket å få opp børsa en gang, så kort tid fikk jeg. Elgen kom inn på ca 30 meter og godt under meg. Jeg hoiet, og han sakket farten, og stoppet bak fire tjukke grantrær. Typisk! I det elgen beveget seg videre ut av mitt utsyn beveget jeg meg parallelt i dekning av stein og vegetasjon ca 20 meter til høyre. Ei glenne så lovende ut, og i det elgen skulle til å ta opp trav igjen fikk jeg se bog i kikkerten og klinte til. "Bang-> klapp sammen!" Den datt rett ned gitt. Slik jeg hadde håpet på med et greit plassert skudd med 300RUM. Som den ferskingen jeg er i situasjonen mistok jeg kramper for liv, og satte to i bakkant av skallen fra der jeg stod, på 30 meter. Det kunne jeg spart meg for, men jeg fikk da med meg hovedpulsåren og "bløgget" elgen. Praktisk... Hodet var nesten av og dette skapte litt styr i galgen senere ved flåing. Skuddet satt høyt på min side og gikk skrått nedover og forover i dyret. Innslaget satt like under ryggraden i forkant av bogen, så hovedsikringen gikk, tydeligvis. Mindre kjøttødeleggelser enn jeg fryktet, men tyngre kuler står på lista for vinteren. Min fabrikkammo åpner på 1000+ m/sek (180gr), og det er unødvendig på norsk elghold under 150 meter.

-Det var en pen fjorårsokse med klyft, 152 kilo varm i galgen! Jo, det ble visst tatt bilder. Får poste de når de kommer. Ungene? To av mine fem, på 9 og 10 år, andre året de er med på post. Oppførte seg eksemplarisk, og fikk med seg hele moroa. Vil veldig gjerne være med igjen, hurra!

Link to comment
Share on other sites

Her er årets elgjakt over, etter fire dager i skauen.

 

Resultat: En 12-taggers okse på 270 kilo, to koller, tre ungdyr og en kalv. Totalt ca. 1200 kilo slakt som skal til oppstykking nå i løpet av et par dager.

 

Ble en elg på undertegnede i år, en kalv på 100 kilo, skutt midt i bogen med 7mm remmag på 25 meters hold. Neste år blir det .30-06 i skauen, for å få ned utgangshastigheten en smule, samt å øke kulevekta fra 160 til 185 grs.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange som har hatt fine jaktopplevelser i høst ja :)

 

Selv startet jeg elgjakta med å skyte en tiur.

 

Etter mange lange regntunge og forblåste dager kom endelig finværet.

Kjerringa var med for første gang.

Vi satt ikke mange minutter før sola kikket opp over tretoppene, en herlig dag!

Etter 45 min på post rotet jeg i sekken etter ei brødskive, da madammen fikk helt panikk...

Der kom`n, en fin 5-tagger på 150 meter.

Vi fikk bare et blikk av den inniblant skogen, men mitt forsøk på å raute fikk da stoppet dyret, det smalt, han datt :D

Link to comment
Share on other sites

Fekk meg ein 2,5 åring med 3 takkar på lørdag, 5 meter og ned som ein sekk med potet.

Serdeles effektivt med heimelada 225grs Interbond i sentralnervesysemet..

 

Men er litt betenkt, me skaut tre vaksne dyr i helga på minst 2,5 år.

Alle tre er under vektgrensa til ungdyr: ku 144, okse 158 og okse 159. Dei to oksane kunne vært brødre.

Link to comment
Share on other sites

Her er årets elgjakt over, etter fire dager i skauen.

 

Resultat: En 12-taggers okse på 270 kilo, to koller, tre ungdyr og en kalv. Totalt ca. 1200 kilo slakt som skal til oppstykking nå i løpet av et par dager.

 

Ble en elg på undertegnede i år, en kalv på 100 kilo, skutt midt i bogen med 7mm remmag på 25 meters hold. Neste år blir det .30-06 i skauen, for å få ned utgangshastigheten en smule, samt å øke kulevekta fra 160 til 185 grs.

 

 

En kalv på 100 kg??? Hvor jakter du? hvor jeg jakter så veier en stor kalv 60-70 kg.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss har det foreløpig godt på tverke med alt i år. Felt kun en av 4 elg. Burde vært ferdig men har hatt skikkelig uflaks. Ingenting går som det skal. Jamthunden min på 1,5 år gjør en kjempejobb men grunnet veldig uflaks har vi ikke fått skutt får hun ennå.

 

MEN gubben til søskenbarnet mitt derimot skøyt en fin okse her om dagen: En 22-tagger.

http://laagendalsposten.no/nyheter/felt ... -1.5706284" target="_blank" target="_blank

 

_IMG_0444.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men er litt betenkt, me skaut tre vaksne dyr i helga på minst 2,5 år.

 

Her i nabo bygda. Har også det vært svært varierende med kvaliteten, men det har vært bra med elg. Gevir messig ser det ut til å stå dårlig til. Det er skutt flere 1.5 åringer med bare kroker og 2.5 og 3.5 åring med sykkelstyre. Ungdyrsvektene har variert veldig. Flott 1.5 årig okse på 150 kilo og kviger under 80 :shock:

 

Ser uttil å ha vært god tilvekst, men i år har det blitt observert svært lite kyr med kalver. Ku okse forholdet er blitt byttet helt om her. I hvertfall på 2 av laga jeg har vært med på. Er bortimot 3 til 1 i forhold okse, kyr.

 

Fleste parten har allerede gitt seg med bortimot fulle kvoter.

 

11 okser og 4 kuer/kviger observert på det ene laget. 6 piggokser derav 3 felt.

 

Lite brunst aktivitet har jeg sett her. Oksene lukter brunst, men det er lite feiinger og groper og observere. Mange på vandring?

 

Ble desverre funnet en dau 8 tagger rett over grensa til naboen i går. Hadde ligget kort tid, var kald og stiv, men ingen lukt. Så ut til at den har stukket seg på noe spisst, rett i hjerte regionen. Mye blod i nærområdet.

Link to comment
Share on other sites

Vi startet elgjakten (som vanlig) den 10. oktober, og etter to drev og 3 timer var elgjakten over...

Kalv, 6 spirs okse og 4 spirs okse datt på postene og resten av dagen gikk med til flåing og slakt.

 

Fikk en kalv fra "potten" i ekstratildeling, men den blir mest regnet som bifangst under hjortejakt frem til ekstratildeling av restkvote starter.

 

Korteste elgjakta jeg har vært med på.. :?

Link to comment
Share on other sites

Her er årets elgjakt over, etter fire dager i skauen.

 

Resultat: En 12-taggers okse på 270 kilo, to koller, tre ungdyr og en kalv. Totalt ca. 1200 kilo slakt som skal til oppstykking nå i løpet av et par dager.

 

Ble en elg på undertegnede i år, en kalv på 100 kilo, skutt midt i bogen med 7mm remmag på 25 meters hold. Neste år blir det .30-06 i skauen, for å få ned utgangshastigheten en smule, samt å øke kulevekta fra 160 til 185 grs.

 

 

En kalv på 100 kg??? Hvor jakter du? hvor jeg jakter så veier en stor kalv 60-70 kg.

 

Denne kalven hadde gått og beitet på innmark i hele sommer, og hadde fått "godt" med mat. Vi har tatt vare på kolla, i tilfelle hun har tenkt å fortsette å fôre opp kalvene sine like bra fremover. Normal størrelse på kalv omkring her er mellom 80 og 90 kilo, men denne var en tanke større enn normalt.

Link to comment
Share on other sites

ja da er en jaktdag over, i morgen skulle jeg få klikkpatroner hehe. fikk først en kalv på post som kua ble påkjørt før i sommer. denne kalven skulle ned og datt gjorde den. så ble det en rask ompostering og den ene unghunden spora på og ut kom ku og kalv. skaut kalven først og så kua.så i morgen er jeg hundefører og 7 elger på samvittigheten i år.

Link to comment
Share on other sites

var på elgjakt med laget forrige helg etter storoksen. Vi jaget hele søndagen å såg aldri noe til elgene som er i området, men det var noe hjort som kom. Etter lørdagen ble det bestemt at oksen skulle bli sluppet fri (er fritt frem for hvem som helst å gå uten laget å skyte).

Jeg var ute på en innmark der elgen OFTE blir tatt. var ute ved marka i 7 tida og da sto det 3 kyr utpå, og oksen lå og oppserverte sine fruer :lol: jeg kom meg inn på 50 m ca og sto her lenge å ventet på mer lys for å være sikker på at det var storoksen sjæl som var der. Etter ca 10 min så blir dyra litt vär meg og trekker rolig innover, men stopper og forsetter å beite. oksen sto hele tida med ræva rett mot meg. Etter vel og lenge snudde den breisida til og loffet oppover marka. Jeg gryntet lavt en gang og da snudde den bare på hode, uten noe mer reaksjon enn det, jeg gryntet høyere neste gang og da stoppet den og sendte av gårde et dempet 3006 skudd, og reaksjonen uteble totalt!! oksen snudde bare rompa i mot å loffet noen skritt bort fra meg. Der stoppet den, fremdeles med ræva mot meg, og tittet rundt seg, og det samme gjorde kyrene. Jeg håpet på at oksen snart skulle bli ustabil og så helt frisk ut. Etter en liten stund loffet den videre innover marka, og etter ca 200 m så vinkler den og skiller lag fra kyrene jeg sender av gårde et nytt skudd før oksen forsvinner inn i tetta. :cry:

Jeg har aldrig skutt elg før, men hadde regnet med noe form for reaksjon! jeg gikk ned til skuddplassen og lette etter hår og blod, men fant ingenting. Ringte da til ettersøksansvarlige som mente jeg skulle gå inn i tetta å se om den lå der. Så sagt så gjort. Kom meg ikke lenger en 5 meter inn i tetta før eg kvisteknekk gjør meg oppmerksom å jeg ser bakenden på et dyr. Dette var alt annet enn hva jeg hadde forventet etter farten den hade til skogs. Fikk omsider lirket ned børsa fra skuldera, og gikk litt sideslengs og så at det var oksen som sto der, og la krossen midt i nakken sendte avgårde skudd nr 3 for dagen, og oksen datt som en sekk!

Da var det bare å ringe jaktleder om at oksen var tatt, og ringe til svigerfar for å få han til å komme med traktor for å hente meg og byttet :D

Etter alt dette, så var det på høy tid å slippe jubelen løs, og betrakte dyret!

det som lå å ventet på meg var en stor 8 tagger okse med litt fjøl. Dette er veldig skjelden vi ser her jeg jakter, og bøndene mente at dette geviret var noe av det peneste som noen gang er skutt der nede! :D

vekta har jeg ikke per dags dato (den blir hengt på vekta når den skal sjæres ned over helga.

Min første elg, og for en elg! fornøyd jeger i skrivende stund nå! fikk også en stor kronhjort på samme marka to dager tidligere, så for en jakt uke!!! :D:D kommer aldri til å oppleve dette igjen!

 

151020100724ee626f4ac38e457484.jpg?55

 

edit: er klar over at det ikke er et helt bra trofe bilde, mtp at jeg sitter overskrevs, men det gikk så fort når transporten kom.

 

1510201007580ba51de7181f43cf84.jpg?70

Link to comment
Share on other sites

Video fra siste jaktdagen på siste posten. Hadde okseløyve igjen og fekk besøk av ei ku på posten.

 

Siden vi då ikke hadde det igjen på løyvet så ble mobilen brukt som våpen i stedet:)

 

http://www.youtube.com/user/andersfland ... nGcyh9nP3Q" target="_blank

 

Ikke nok med at jeg fikk filmet kua, men kua låg seg også ned ved posten min. Og der låg ho heilt til jeg fekk beskjed å forlate posten min, då fant hu ut jeg ikke var ei elg! Noe av det råeste jeg har vært med på!

 

Edit: Her er kua i sikte. Ikke lett å sjå, men man ser konturene av elgen om man ser godt etter.

http://www.youtube.com/user/andersfland ... 1EAnkUYJ5Y

Link to comment
Share on other sites

da er elgjakta over og vi har at et dyr til helga, bynte dagen med at det sto 5 dyr på jordet her på mårran. ringte jaktleder og sa det sto dyr her som vi sku ha. tenkte han kunne sende noen som ikke har skutt dyr i år. men da var det greit at jeg tok kviga om jeg fikk det til.så da ble det 8 dyret på samvittigheta.så da har vi skutt 24 av 25 dyr.mangler en pigger så er vi ferdige om det ikke blir tilleggs dyr da.

Link to comment
Share on other sites

Lite dyr i mitt terreng i år og det er mange mil i føttene mellom hvert dyr jeg har sett. Jeg har sett 3 dyr og vært heldig å få skutt de. En liten 5 taggers okse, kvige og 1,5 årig okse.

 

Det fine er at vektene virker å være på vei opp igjen. Vi har i mange år slitt med små dyr, men i år er ungdyra store og fine. 130 kg kvige og 1,5 okse på 145 er ikke verst...

 

Det uheldige er at vi har ulv i terrenget/området i år og det er noe forbanna dritt for å si det mildt..Ingen tør slippe bikkjer bla...

 

Ligger bilder på bloggen min..

Link to comment
Share on other sites

Sitter med litt tanker ang. elgjakt til neste år. Vurderte å lage ny tråd, men tar det her i første omgang. Det finnes jo mye jaktlag rundt omkring, men som alle vet så er det jo ikke bare bare å komme seg inn der.

Det å være borteboer i noen dager for å komme seg ut på jakt er ingen problemer.

 

Så om noen VET at de trenger folk til neste år, enten elg/hjort/rådyr etc, (har mer eller mindre bestemt meg for å reise bort noen dager på jakt neste år) så er det bare å rope ut. (kan gjerne være plass til 2stk)

 

edit: Holder forøvrig til i Trøndelag. (bare å spørre om det er noen spørsmål)

 

Kim Jørgen

Link to comment
Share on other sites

Video fra siste jaktdagen på siste posten. Hadde okseløyve igjen og fekk besøk av ei ku på posten.

 

Siden vi då ikke hadde det igjen på løyvet så ble mobilen brukt som våpen i stedet:)

 

http://www.youtube.com/user/andersfland ... nGcyh9nP3Q" target="_blank" target="_blank

 

Ikke nok med at jeg fikk filmet kua, men kua låg seg også ned ved posten min. Og der låg ho heilt til jeg fekk beskjed å forlate posten min, då fant hu ut jeg ikke var ei elg! Noe av det råeste jeg har vært med på!

 

Edit: Her er kua i sikte. Ikke lett å sjå, men man ser konturene av elgen om man ser godt etter.

http://www.youtube.com/user/andersfland ... 1EAnkUYJ5Y" target="_blank

 

Var dette oppi Tella/Hodalen?

Link to comment
Share on other sites

Får dere ståloser i terrenget der ulven jevnlig er innom? Er i et terreng på Rena for første gang. Bra med elg, og ingen hund har blitt tatt av ulven flere år, men elgen vil ikke stå i los :(

 

Er det typisk for ulveterreng? Eller kan forklaringen like gjerne være lauvfall, brunst, elgjaktstart(masse folk) eller annet?

Link to comment
Share on other sites

Vi sliter med å få ståloser, om det er pga. ulv veit vi ikke, men i sommer/høst har det blitt observert flere ulver i kommunen her og det er funnet over ett dusin elgkadaver i skogene i kommunen. Noe vi i midlertid ser er at elgen har flokket seg. Det er gjerne flokker opp mot 9 dyr. Dette tyder på ulveaktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Video fra siste jaktdagen på siste posten. Hadde okseløyve igjen og fekk besøk av ei ku på posten.

 

Siden vi då ikke hadde det igjen på løyvet så ble mobilen brukt som våpen i stedet:)

 

http://www.youtube.com/user/andersfland ... nGcyh9nP3Q" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ikke nok med at jeg fikk filmet kua, men kua låg seg også ned ved posten min. Og der låg ho heilt til jeg fekk beskjed å forlate posten min, då fant hu ut jeg ikke var ei elg! Noe av det råeste jeg har vært med på!

 

Edit: Her er kua i sikte. Ikke lett å sjå, men man ser konturene av elgen om man ser godt etter.

http://www.youtube.com/user/andersfland ... 1EAnkUYJ5Y" target="_blank" target="_blank

 

Var dette oppi Tella/Hodalen?

 

 

Akkeruat hvor du referere til vet jeg ikke, men dette var i Steinkjer. Akkeruat lokalnavnet det er jeg litt usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Får dere ståloser i terrenget der ulven jevnlig er innom? Er i et terreng på Rena for første gang. Bra med elg, og ingen hund har blitt tatt av ulven flere år, men elgen vil ikke stå i los :(

 

Er det typisk for ulveterreng? Eller kan forklaringen like gjerne være lauvfall, brunst, elgjaktstart(masse folk) eller annet?

 

Ble jo tatt en hund på rene forrige helg. Har vært både streifdyr og flokker i jaktterrengene der i år... Vi har hatt noen sto loser men ikke flust.

Link to comment
Share on other sites

Quattro elgfall, på den 3 jakt dagen.

 

Vårt elglag har i år 20 dyr på kvoten og kan ta ut ku med kalv også for det er blitt bestemt at bestanden av elg skal ned for å redusere skader på jordbruk, skog og trafikkulyker.

 

I dag har jeg godfølelsen etter å ha trukket en fin post som er forholdsvis trang, 50m-100m sikt.

Jamt hunden som vi bruker tar ut elg som stopper opp i stålos etter kort stund i noen tetter. Der står losen sikkert 1 time mens hundefører kun har sett 1 dyr inne i tetta.

Han bestemmer seg for å dytte losdyret frem fra tetta og gjør dette. Da drar losen sørover mot nærmeste post. Han melder over radioen at det kom først 3 dyr (ku, kalv og en 6 pigger okse) og at det kommer en mindre okse (3 pigger) løpende litt etter de andre.

Nå begynner det å bli spennende, jeg ser på Astro GPS’en at de har kurs mot meg. Her er det bare å reise seg opp og forberede seg best mulig.

Jeg hører de kommer i mot meg med kvist knekk og brak i gjennom skogen.

Ser en buske beveger seg bak en liten kolle, jeg står klar.

Der kommer det først frem en kalv i full fart som jeg bestemmer meg for å skyte. Skyter litt langt fremme på kalven slik at den blir litt lealaus i det ene forbeinet, bestemmer meg for å skyte ett oppfølger skudd og kalven går ned å blir liggende.

Rett etter den kommer den største oksen (6 pigger) som jeg ikke får skutt på før den løper over en kolle 50 m lenger bort.

Men så begynner det å knake igjen, nå kommer den minste oksen (3 pigger) i full fart og samme løypa som de andre. Børsa opp og sikter meg inn, bang og oksen stuper kråke rundt og blir liggende på stedet.

Melder over radioen at 2 dyr ligger nede.

 

Hører at hunden har tatt opp igjen losen ca. 100m ifra meg, hører også at kua som jeg ikke har sett ennå driver å gørter (lokker) på kalven.

Høre at det drar unna for så å komme tilbake igjen inne i tetta før det dreier unna mot en annen post ca. 300m unna.

Han kan melde om att det er ku og okse som kom i full fart ved hans post.

Ser at det dreier mot meg igjen og stopper opp i stålos ca. 200m ifra meg.

Da kommer jeg til å tenke på å prøve å lokke litt, hører at losen kommer litt nærmere meg for hver gang jeg lokker.

Etter 5-6 ganger så er de bak en liten kolle ca 70 m ifra meg, men jeg kan ikke se de.

Etter noen minutter så ser jeg hunden oppe på kollen som går bort å napper i den døde kalven som ligger der. Da kommer kua for å ta hunden med oksen hakk i hel.

Bestemmer meg for å ta oksen hvis jeg får en mulighet, men den står ikke fri fra kua så jeg blir stående å vente på en brukbar mulighet.

Etter litt bestemmer kua og oksen seg for å gå tilbake bak kollen og blir borte fra meg.

Jeg prøver å lokke igjen og der kommer de tilbake over kollen.

Denne gangen stiller oksen seg opp med bredsiden til på ca.50m, bang og oksen går rett ned i smellen.

Kua forsvant bak kollen igjen

Jeg melder fra på radioen at ett dyr til ligger nede.

Jeg går frem til kollen for å se på oksen som ligger nede, da ser jeg kua står 50m foran meg med bredsiden til, opp med børsa og bang kua løper 40m før det detter og blir liggende død.

 

Mitt livs jaktopplevelse i løpet av ca.20 min.

 

Sauer 202 med 9.3x62 og Hausken standard demper.

Link to comment
Share on other sites

Jakta bare fortsetter å gå trått på denne kanten. Kan skylde på lite og feil elg i tillegg til udugelig hund. Står igjen to dyr på kvota, ku og kalv. Skulle være fort gjort å bli ferdig om de riktige dyrene kom på post.

 

Selv har jeg fått skutt to elger i år. En liten kalv på 70 kilo falt for .300 Win Magen første uka.

 

Forrige fredag kom det ei lita kvige på post uten hund etter seg. Satt og så på dyret i et par minutter før jeg bestemte meg for å skyte. Ungdyr går på kalvkvoten herover, også voksne dyr under 150 kilo. Jeg la korset bak bogbeinet på kviga og lot skuddet gå. Den 150 grs tunge TSX plystret igjennom dyret på en avstand av 20 meter. Når jeg kom frem til dyret hadde kviga vokst betraktelig i snyteskaftet..

 

Flaks for meg veide kua bare 142 kilo og gikk på ungdyrkvoten. Skal jakte med samme laget i morgen, men med beskjed om å holde .300'n unna kuene dems :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hjemom en tur etter noen fantastiske høstdager i fjellet. Første jaktdagen for oss, 5. oktober, fikk bikkja en fin los som jeg etter hvert kom meg innpå. Det var regn/tåke og dårlig sikt, og for ordens skyld skal sies at jeg jakter med rødpunkt og hadde ikke noe kikkertsikte å glane i. Syntes nok elgen så litt underlig ut da jeg så hode/hals første gangen, men etter å ha stått og sett på den ei stund så oppdaget jeg jo hva som var "så annerledes". Det ble et fint trofé og artig minne.

elggevir-2010-10-05.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk skutt en kalv for bikkja idag. Ca 100 meters hold, 150grs TSX plystret igjennom halve kalven på langs. Ikke mange gram som måtte skjæres bort, får bare mer og mer tro på den kula. Håndterer dyra pent selv med en utgangshastighet på 1000 ms og trenger igjennom elgskrottene som ingen av de kulene jeg tidligere har brukt har maktet.

 

Min tredje for året, totalt har vi fått 4 av 5 dyr. Nå begynner bikkja å fungere bra også, bra jakta snart er over. Blir slitsomt å løpe til nye poster hele tiden underveis ved gangloser :lol:

Link to comment
Share on other sites

da ble det endelig full klaff!

etter 3 år på elgjakt fikk jeg en liten okse og ei ku på post. oksen gikk ikke videre :D

var ca. 30cm snø på 500 høydemeter og det ble en lang tur ned til hytta med ett lår på ryggen :D

vi var bare 5 mann så vi måtte opp å hente resten dagen etterpå.

71922_1660663400882_1366098763_1717735_99346_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på elgjakt for første gang i går, og det ble mildt sagt en spesiell opplevelse. Både for meg som førstegangsjeger, men jeg tror de mer garvede jegerene også kommer til å huske denne dagen ekstra godt.

 

Postene ble bemannet tidlig om morgenen og jaget kunne starte. Etter kort tid ble det klart at en elg var tatt ut, og denne ble fulgt på kryss og tvers i området, som er forholdsvis bratt og ulendt. Pulsen steg selvfølgelig og spenningen var umiddelbart til å kjenne på. Jaget var vel sånn ca halvveis da det ble meldt om elgfall. Merkelig tenkte jeg, siden det ikke var noe skudd som hadde hørtes. Det var vel vinden som hadde lurt meg. Men nei, det viste seg å være elgfall - og det i ordets bokstavelige mening. Rett ovenfor hundeføreren, på en berghylle, hadde han hørt et par korte spesielle lyder som minte om en slags brøling. Det ble etterhvert stille og han gikk rundt og opp for å se. Der lå det et ungdyr - dødt. Det viste seg at det hadde falt på isen, og sklidd ca 20 meter ned et berg før det hadde truffet et tre. Deretter hadde det fortsatt videre nedover og endt sin reise i en stor stein. :shock:

Elgfall uten smell fra børse.

 

Det viste seg at ryggen var brukket, og den hadde nok også fått seg en skrell i hodet da det blødde forholdsvis mye fra øret. Men vomma var hel, og dyret ble dratt ned og fraktet ut.

 

Det ble en meget spesiell dag for en førstegangsjeger, og definitivt noe jeg kommer aldri kommer til å glemme :wink:

Link to comment
Share on other sites

... Det ble en meget spesiell dag for en førstegangsjeger, og definitivt noe jeg kommer aldri kommer til å glemme :wink:

 

Veldig "morsom" historie... :-)

 

Det er en kar på laget mitt som tok sin første elg med kniv! En elgkalv hadde falt ned i en grøft, og brukket foten. Omstendighetene gjorde at den ble avlivet med kniv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...