Jump to content

Elgjakta 2010


Truls

Recommended Posts

Takker for komplimenter :D

 

Vi (vårt lokale jaktfelt) ble forresten ferdig med elgjakta i dag. Etter to dagers jakt, og ca 4-5 timers effektiv jakt, datt den sjuende og siste elgen ca kl 02.00.

Vi er en effektiv jeng jegere, men jaggu er det mye elg i området også. Åsså så mange kyr med tvillinger :shock: Jeg gikk ut av tellinga. Skal sankke med jaktleder i morgen for å høre hva han har summert opp av observasjoner/sett elg. Store individer er de også. Tidligere på høsten/sensommere er det ikke uvanlig å se 12-13 okse på samme jorde. Alle over 10 spir. En god del rundt 20 spir. I dag "snublet" jeg over 3 stykker i dette kalibret(20spir) på bare ett drev. I år skulle vi bare ta en okse. Den datt i går :wink: , så det ble bare med å nyte synet i dag.

Ting tyder på at vi har dervet en sunn forvaltning :)

 

Lykke til med resten av jakta til alle dere andre kammeret's elgjegere :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 222
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå nærmer det seg dessverre slutten på årets elgjakt. Idag falt det 1 kalv, og dermed gjenstår bare 1 kalv. Jeg er forøvrig enormt fornøyd med årets jakt! Har felt 2 elger, og igår skjøt jeg mitt aller første rådyr :D Nesten uvirkelig da bukken var felt, makan til å være heldig! :D

 

Skal etterhvert få til et blogginnlegg. Har noen bilder, og ikke minst spennende jaktsituasjoner å dele :)

Link to comment
Share on other sites

Da var det omsider min tur til å pakke sekk, børse og det som er for å komme meg på elgjakt.

 

Turen går til et område ved Krøderen hvor vi stortrives både sosialt og jaktmessig.

 

Etter en sommer og høst som kommer til å gå inn i historien som de tøffeste ukene og månedene av mitt liv, håper jeg det snur når losen går i morra. Har for første gang ingen større forventninger eller forhåndsglede, og det skremmer meg. Men satser som sagt på at det snur i morra.

 

Skitt jakt, folkens! Og ikke glem å oppdatere med bilder her. Gjør godt å kikke litt for en jegersjel som er litt på siden av seg selv... :)

Link to comment
Share on other sites

2qk5n3n.jpg lørdag hadde jeg med meg en jeg er onkel til på opplæringsjakt.han er 16år og første året han sitter på elgpost.og jaggu ble det elg på han.med det samme jeg ga klarsingnal smalt det.kviga gikk ca 100 m med et velrettet skudd.jeg skaut og et skudd som traff langt bak,dette pga vi så lite reaksjon i førsteskuddet og derfor skaut jeg ett skudd når jeg fikk sjangs idet hu raste ut.det var en storfornøyd ung elgjeger med sin aller første elg :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

På Osmarka hvor jeg jakter er det hjorten som er i flertall, men sammen med 14 hjorter så har vi også fellingstillatelse på 3 elger. De siste årene har vi fredet storoksene for å få fram flere av de og i år åpnet det for å felles en okse med mer enn 6 tagger på storvaldet(vårt vald er en del av et større vald hvor våre 3 elger inngår, det totale anntalet på elger det er tillatelse på her kjenner jeg ikke til for øyeblikket, trur det er 10-12 elger). Før jakta så har vi sett flere okser mellom 12 og 22 tagger og selvfølgelig(!) så var det gamlekaren i hjemmet som rakk å treffe på en av de først. :twisted:

 

bilde kan sees på dette blogginlegget http://helgeturer.blogg.no/1284661431_h ... _til_.html

Geviret teller 20 tagger og er 120 cm bredt.

 

I hjemmet så er vi enige om at dette er et bra medaljegevir. Jeg og broren min er sikre på at det må være gull, mens gamlekaren som er pessimist av natur sier beskjedent at det sikkert ikke holder til det 8)

Hva tror dere andre?

Link to comment
Share on other sites

Da var 3 jaktdager med fantastisk vær desverre over. Man er rimelig heldig med været når man kommer hjem solbrent, i Trøndelag! Laget mitt har skutt 2 elger av totalt 5 på kvoten. Undertegnede fikk i dag besøk av noe han er sikker på var 2 hjort. Det skal sies at det er litt uendighet innad i laget om dette egentlig var rådyr, men jeg gir meg ikke før sporene er studert litt nærmere. Jeg håper at uka som kommer går raskt unna, og at det også blir flott vær når del 2 av jakta starter. :-)

Link to comment
Share on other sites

På Osmarka hvor jeg jakter er det hjorten som er i flertall, men sammen med 14 hjorter så har vi også fellingstillatelse på 3 elger. De siste årene har vi fredet storoksene for å få fram flere av de og i år åpnet det for å felles en okse med mer enn 6 tagger på storvaldet(vårt vald er en del av et større vald hvor våre 3 elger inngår, det totale anntalet på elger det er tillatelse på her kjenner jeg ikke til for øyeblikket, trur det er 10-12 elger). Før jakta så har vi sett flere okser mellom 12 og 22 tagger og selvfølgelig(!) så var det gamlekaren i hjemmet som rakk å treffe på en av de først. :twisted:

 

bilde kan sees på dette blogginlegget http://helgeturer.blogg.no/1284661431_h ... _til_.html

Geviret teller 20 tagger og er 120 cm bredt.

 

I hjemmet så er vi enige om at dette er et bra medaljegevir. Jeg og broren min er sikre på at det må være gull, mens gamlekaren som er pessimist av natur sier beskjedent at det sikkert ikke holder til det 8)

Hva tror dere andre?

 

Flott okse!

Osmarking altså?

PS! Bra side!

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

Jepp, jeg er "Markagaffe" vettu. Nylig flyttet tilbake til bygdaog storkoser meg med det. Herlig plass hvis en er jakt og fiskeinterresert :) (hvis en ikke er det så er nok ikke osmarka plassen hvor det skjer mest) :wink:

 

Mork ser jeg, fra Averøya da kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte en liten oksekalv i dag. Tipper at slaktevekta var rundt 40 kg. Jeg fikk tvillingku og storokse på post, og en av tvillingene ble med hjem :wink:

63023_474940611420_655331420_7176960_633194_n.jpg

 

Ser masse lyse og røde hår ja. Bra at slike kalver blir skutt. Grattis!

 

Fikk du telt taggene på oksen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte en liten oksekalv i dag. Tipper at slaktevekta var rundt 40 kg. Jeg fikk tvillingku og storokse på post, og en av tvillingene ble med hjem :wink:

63023_474940611420_655331420_7176960_633194_n.jpg

 

Ser masse lyse og røde hår ja. Bra at slike kalver blir skutt. Grattis!

 

Fikk du telt taggene på oksen?

 

Hvorfor er det bra?

 

Edit: Hva vil det si at den har masse lyse og røde hår?

Link to comment
Share on other sites

Oksen hadde 10-12 tagger tenker jeg. Var lange fine tagger i geviret i allefall. Kroppen på oksen var i allefall stor.

Kalven var liten. Slaktet ble hengt opp ved siden av en hjort som veide 56 kg, og slaktet til kalven var da betydelig mindre enn hjorten. Kalven var mager og som toreelg sier hadde den noen røde hår ennå.

 

Olsbakk, jeg veier rundt 90 kg. når jeg er nydriti :wink: og etter bildet å bedømme så er jeg vel ikke så mye mindre enn kalven :lol:

Link to comment
Share on other sites

i dag ble favoritt drevet tatt. og jeg fikk prøve posten som jeg har snakket om leenge. å joda, der kom han. etter 1-1,5 time med båndhund valpen remi (elghund). på ca 150 m hold small det. etter første skuddet, ble den stående bare å gynge sideveis. så jeg bestemte meg for å ta et skudd til å da stoppet den helt opp, før den plutselig gikk i bakken.

 

1,5 års okse med to tapper på ca. 7 cm :lol::wink: vekta ble 135 kg.

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

Jepp, jeg er "Markagaffe" vettu. Nylig flyttet tilbake til bygdaog storkoser meg med det. Herlig plass hvis en er jakt og fiskeinterresert :) (hvis en ikke er det så er nok ikke osmarka plassen hvor det skjer mest) :wink:

 

Mork ser jeg, fra Averøya da kanskje?

 

Nei, fra Mork på andre siden av Langfjorden.

Vi får ta resten på privaten.... :D

Link to comment
Share on other sites

Er heime en snartur og lar valdet ligge i ro i tre fire dager. Vi har skutt en liten okse hittil. Tre dyr er igjen på kvoten. Fantastisk flott vær med sol og nesten helt vindstille, men dessverre ikke noe godt jaktvær. Frost om natta og derav frossen mark med knas føre. Som å gå på knekke brød. Elgen hører godt og hørte hvor vi var. Drar oppover til valdet i morgen for å jakte på resten av elgkvoten. Bedre vær nå uten nattefost og ikke knas føre om morgenen.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg hjemme fra elgjakta del I. Var veldig spent, men i dag er jeg mer enn fornøyd. Det er felt seks dyr for hundene så langt. Særlig tre av situasjonene er jeg veldig fornøyd med. Ungtispa (1 år) kom først etter ei ku som ble felt. Det var hennes første elg. Hun skjønte knapt hva som skjedde. Dagen etterpå kom hun med to elger og loset som bare det. En ungokse ble felt i los.

 

Flink jente.

 

Hannhunden (5 år) sørget for resten. Det var særlig én situasjon jeg er veldig fornøyd med - det var en aggressiv okse som i hele sommer har opptrådt truende mot folk i bygda, som vi fikk. Det er forsåvidt greit nok, men det er måten det skjedde på som gjør at jeg er spesielt fornøyd med hunden. Oksen ble skadeskutt av en postskytter og trakk inn et tett plantefelt. Dette skjedde mens hunden og jeg jobbet med et annet dyr. Oksen var altså bare litt ekstra uheldig. Jeg kalte inn hunden, omposterte stubbesliterne og tok med meg skytteren og hunden frem til stedet der han hadde sett oksen gå inn i skogen. Der slapp jeg, og det gikk bare ca. ett minutt før det var full los. Det var så tett at jeg ikke så oksen før jeg var ca. 10 meter unna. Jeg ga den et skudd i bogen, dermed trakk den seg noen meter enda lengre inn i kratthelvetet. Mens vi gikk innpå på nytt, hørte vi dyp brumming fra oksen akkompagnert av en iltrende forbanne hannbikkje.

 

Da vi kunne se oksen igjen, så vi at hunden danset nesten mellom beina på den. Leppene vrengt så jeg bare så tanngarden på ham. Jeg har aldri sett ham så tent. Jeg var mindre enn 10 meter fra oksen da den plutselig bestemte seg for et eller annet. Den kom mot oss som en skogsmaskin. Hunden reagerte med å glefse seg fast i bakbeinet på oksen, jeg løftet rifla og sto klar mens oksen meide ned ungskogen mellom oss. I og med at hunden hang fast bak, holdt jeg skuddet inne så lenge som mulig og satset på at oksen ville nøye seg med et utfall. Fire-fem meter foran oss, omtrent i samme øyeblikk som jeg tenkte at nok var nært nok, kastet den seg til side, og jeg ga den et skudd i nakken. Da datt den.

 

Flink gutt.

 

Om noen dager skal vi inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

ja morgendagen kommer fort nå, her er det så mye elg som alderi før så det går nok ikke lange stunda før jomfrusmellen kommer vil jeg tru. før har vi spart ku med tvillinger men nå må vi nok ta ut noen om kvta skal ned. 25dyr skal ut og det går nok mye på ei uke,og da sier det seg selv at det blir mye vomming og slakting på kort tid. ser fram til ei god jakt uten kjedelige episoder.skitt jakt til dere andre som byner i morgen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var jakta før 2010 nesten ferdig. Blir sikkert noen helger senere og, siden at kvoten ikke er tatt. fikk bere to av fem elger grunnet for fint vær.. :? fikk ikke elgen fram på post eller i åpent terreng. Kongen sto å tryket i skogen så det var ikke lett. eneste lyden i skogen va musa som travet forbi.

 

navnskilttiur-custom-size-664-101.jpg

 

DSC_0301.JPG?height=214&width=320

Tre jakt kamerater står å prat

DSC_0329.JPG?height=214&width=320

Nydelig vær tidelig på dagen

DSC_0297.JPG?height=214&width=320

Snakker om utsikt på posten

DSC_0306.JPG?height=214&width=320

Ung oksen som jeg felte er kommet på hytta

DSC_0343.JPG?height=214&width=320

Hera studerer elgen

DSC_0553.JPG?height=214&width=320

Kjøttet er kommet i hus. som jeg har partert, pakket å merket. etter endt mørning. kjøttdeig,surret steik,ytrefilet,entrecote,grytekjøtt å småsteik.

Link to comment
Share on other sites

Hannhunden (5 år) sørget for resten. Det var særlig én situasjon jeg er veldig fornøyd med - det var en aggressiv okse som i hele sommer har opptrådt truende mot folk i bygda, som vi fikk. Det er forsåvidt greit nok, men det er måten det skjedde på som gjør at jeg er spesielt fornøyd med hunden. Oksen ble skadeskutt av en postskytter og trakk inn et tett plantefelt. Dette skjedde mens hunden og jeg jobbet med et annet dyr. Oksen var altså bare litt ekstra uheldig. Jeg kalte inn hunden, omposterte stubbesliterne og tok med meg skytteren og hunden frem til stedet der han hadde sett oksen gå inn i skogen. Der slapp jeg, og det gikk bare ca. ett minutt før det var full los. Det var så tett at jeg ikke så oksen før jeg var ca. 10 meter unna. Jeg ga den et skudd i bogen, dermed trakk den seg noen meter enda lengre inn i kratthelvetet. Mens vi gikk innpå på nytt, hørte vi dyp brumming fra oksen akkompagnert av en iltrende forbanne hannbikkje.

 

Da vi kunne se oksen igjen, så vi at hunden danset nesten mellom beina på den. Leppene vrengt så jeg bare så tanngarden på ham. Jeg har aldri sett ham så tent. Jeg var mindre enn 10 meter fra oksen da den plutselig bestemte seg for et eller annet. Den kom mot oss som en skogsmaskin. Hunden reagerte med å glefse seg fast i bakbeinet på oksen, jeg løftet rifla og sto klar mens oksen meide ned ungskogen mellom oss. I og med at hunden hang fast bak, holdt jeg skuddet inne så lenge som mulig og satset på at oksen ville nøye seg med et utfall. Fire-fem meter foran oss, omtrent i samme øyeblikk som jeg tenkte at nok var nært nok, kastet den seg til side, og jeg ga den et skudd i nakken. Da datt den.

 

Flink gutt.

 

Om noen dager skal vi inn igjen.

 

Heftig historie! artig med litt "utypiske elgfall"...Morro at unghunden kommer etter, har en øst-laika selv nå som er 9 mnd og den viser tildenser til kvaliteter. Så høsten blir spennende...

Link to comment
Share on other sites

I dag skulle det klaffe med unghunden :D. Har vært endel stang ut. Begytne først med gamle bikkja på morran, men hun virka daff. Det er nærmest syndeflod her nede i sør i dag.

 

Satt ut ny postrekke og jeg var hjemme å henta unghunden. En av psotene hadde sett baken av en elg på vei til post.

 

Så når alle var på plass slapp jeg på sporet, etter 300 meter var det los. Det stod i 10 min før det begytne å bevege på seg sakte i ganglos i retning av postrekka. Etter nye 10 min så så jeg på astroen at det nærmet det seg veldig ytterste post. Så smalt det og piggoksen ble liggende. Den kom seint over ei myr med bikkja losende bak. Den stoppet rett ved posten og ble skutt med bikkja i los. :D.

 

Skal si det var ei stolt bikkje som kom far i møte da jeg kom bort på fallet :D. Håper det løsner skikkleig nå, hun har vært litt treg frem til nå. Første elgen felt for henne aleine.

 

normal_Bilde009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte en liten oksekalv i dag. Tipper at slaktevekta var rundt 40 kg. Jeg fikk tvillingku og storokse på post, og en av tvillingene ble med hjem :wink:

63023_474940611420_655331420_7176960_633194_n.jpg

 

Ser masse lyse og røde hår ja. Bra at slike kalver blir skutt. Grattis!

 

Fikk du telt taggene på oksen?

 

Hvorfor er det bra?

 

Edit: Hva vil det si at den har masse lyse og røde hår?

 

Fordi at den mest sannsynelig er født seint, eller seint utvikla. Jaktlaget vårt så 4 slike kalver ett år, og da ble det skutt 2 stk fra forskjellige kyr. De veide 38 og 39 kg.

 

Det betyr at de mest sannsynelig blir noen lette og små 1,5 åringer også. Kanskje vinteren blir hardt for de, det vet man jo ikke. Når det er sagt levde det over 2 kalver som gikk uten ku (pga påkjørsel) her i vinter. Det var en kuldeperiode på 14 dager hvor det var 20 - 30 minus + en god del snø på bakken. De er noen maskiner de der elgene!

Link to comment
Share on other sites

Har en elghund på 4,5 år som jeg har begynt og bruke som løshund. Slapp den første jakt dag og etter 20 min med søk ut og inn ble det uttak 300 meter unna meg, full los. sneik meg inn på men elgen ble var og begynte og trekke unna, hele tiden 100 meter unna, etter 45 min ble dessverre elgene var en annen person og la på sprang, ble da skutt på post med hunden i hælene, hadde håpet på skudd i full los og ikke i et uttak.

 

Var ute i dag igjen, 2 uttak men ingen som ble los på.. bare jeg ikke har fått en hund som jager elgen i stede for holder den??

Link to comment
Share on other sites

Skyte elg med hunden på etterjeg (hunder følger etter elgen uten los, for å få de til å stoppe igjen for å få nye los) er meget uheldig hvis det gjentaes for ofte, hunden lærer seg at det er det som gir resultat.

 

Ganglos (los på elg som går) er greit, men det absolutte høydepunktet er selvsagt å få skyte i en standlos.

De beste dyra å få los på er Ku som har med seg kalv, enslige kalver og ungdyr krever en rutinert elghund, da de skjener mye lettere. store okser sniker seg som regel ut bakveien.

 

En annen ting som er viktig er; etter uttak vent litt med å gå innpå losen, man snakker om å la losen feste seg devs la elgen bli vant til hunden og bjeffingen, ca 15 min - 30 minutter, snik deg da innpå og skyt elgen så fort du har ett godt tak, HUSK PÅ HVOR DU HAR HUNDEN DIN, og opptre rolig og sanset ved fallet, da lærer også hunden seg å optre rolig, og dette kan også dempe en hissig hund ved uttak, elgen står lettere hvis hunden er rolig i uttaket, det handler om for elgen å føle seg trygg til tross for hunden, den forbinder ikke hunden med noen direkte fare, i Områder med rovdyr kan elgene være lettere på bena.

Link to comment
Share on other sites

Reiser i morgen til Steinkjer for en uke med elgjakt! Har aldri vært på elgjakt før så dette blir utroligt spennende! Har tidligere skutt hjort, rådyr og reinsdyr. Så om jeg hadde vært så heldig å få skutt en elg i løpet av neste uke så hadde det vært utroligt artigt:)

 

Skal jakte i lag med 5 andre og vi har 4 løyver. Blir spennende! Skal gi daglige oppdateringer her så sant det er mobil dekning der:)

 

No gjenstår bare 700km i bil i morgen så er alt klart:)

Link to comment
Share on other sites

Skyte elg med hunden på etterjeg (hunder følger etter elgen uten los, for å få de til å stoppe igjen for å få nye los) er meget uheldig hvis det gjentaes for ofte, hunden lærer seg at det er det som gir resultat.

 

Ganglos (los på elg som går) er greit, men det absolutte høydepunktet er selvsagt å få skyte i en standlos.

De beste dyra å få los på er Ku som har med seg kalv, enslige kalver og ungdyr krever en rutinert elghund, da de skjener mye lettere. store okser sniker seg som regel ut bakveien.

 

En annen ting som er viktig er; etter uttak vent litt med å gå innpå losen, man snakker om å la losen feste seg devs la elgen bli vant til hunden og bjeffingen, ca 15 min - 30 minutter, snik deg da innpå og skyt elgen så fort du har ett godt tak, HUSK PÅ HVOR DU HAR HUNDEN DIN, og opptre rolig og sanset ved fallet, da lærer også hunden seg å optre rolig, og dette kan også dempe en hissig hund ved uttak, elgen står lettere hvis hunden er rolig i uttaket, det handler om for elgen å føle seg trygg til tross for hunden, den forbinder ikke hunden med noen direkte fare, i Områder med rovdyr kan elgene være lettere på bena.

 

 

Takker for gode råd, i dag ble det skutt kalv for han under full los/gang los. jeg sjøl låg hjemme og sov etter nattskift jobb, men en på jaktlaget låner han, tok ut elg etter 5 min slipp. Fikk full los etter 800 meter uttak. var fint og våkne opp til bilde av hunden på siden av den skutte kalven:)

 

Senere på dagen tok han ut en liten okse, men denne greide han ikke og holde i uttaket, fikk los på den men da var han på nabo valdet, ble ikke skutt for han og tror elgen la over en elv og der stoppet han, har heldigvis peiler på han så fant han etter hvert, måtte vasse over en elv og hente han:) fornøyd med innsatsen hans i dag:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...