Jump to content

Hjort og 45-.70 Gov


Loaded

Recommended Posts

Har lenge lurt på å skaffe en hissig liten rifle til å "velte" hjort i krattskog. Har funnet ut at 45-.70 Gov er en snedig sak med en slug av en kule. Jeg synes dette virker som et gunstig kaliber fordi det tillater korte rifler. Søkte litt på fabrikkammo og fant ut at kaliberet ikke klarer 2200J på 100m med standard ammo. Jeg finner likevel ting på nettet som tilsier at dette kaliberet blir brukt blandt annet på elg. Hva skal til for å få dette kaliberet til å levere varene. Er det noen hjemmeladere her som har erfaring.

 

Takker for alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Trur du bør sjekke opp dei opplysningane der ein gong til.

Meg bekjent holder 45-70 storviltkravet i MASSEVIS. Kravet x2 eller noko i den dur.

Men det er det mange her som veit betre enn meg, mange her som har 45-70.

 

45-70 må vere glimrande på hjortejakt og korte/moderate hold!

Link to comment
Share on other sites

I min rifle holder Federal Hydra Shock kravet, mens Remington fabrikkammo ikke gjør det. Federal har en del høyere utgangshastighet, kulevekta er den samme.

 

Nå bruker jeg hjemmeladd ammo med 350 grains kuler, det er mange måter å lade til kravet på. Men det er riktig at ikke all fabrikkammo er lovlig på storvilt, faktisk så er de fleste ladninger på nær fabrikk trykknivå ikke så langt over kravet på 100 meter. Dette kommer primært av dårlige ballistiske egenskaper på flatnesede kuler med relativt lav vekt (ei 300 grains .458" kule er lett i forhold til kaliberet). På kortere hold er det krefter i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Kikker du i ladetabellen til vihtavuori så ser du at max ladning med 19,4g kule gir opp mot 680m/s. legger me oss litt under det så blir reknestykket noko ala dette:

 

0,5 * 0,01944 * (650^2) = 4 106,7

 

Edit: På 100m med ein bc på rundt 0,2 gir dette rundt 2900 joules grovt rekna om eg ikkje tar feil..

 

Fabrikkammoen er vel lada vel snilt pga et kaliber som har eksistert i godt over 100 år. Med hjemmeladning er den meir en potent nok til å velte det meste på norsk jord.

Link to comment
Share on other sites

Det viktige her er at det faktisk er mulig å skyte hjort med dette kaliberet og at det finnes fabrikkammo som klarer kravet. Hadde ikke primært tenkt å skyte alle treningsskudd osv. med dette kaliberet. Er igrunn mest interesert i å trene meg komfortabel med det, slik at jeg kan skyte hjort på korte hold. Blir skjelden hold på over 30m i området der jeg skal bruke denne rifla, så det stiller vel ikke de helt store kravene til presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med den jeg har - er at den er MEGET presis.

Langt over 30 m.

 

Fabrikkammo har jeg ikke prøvd - men har brukt "drittkuler" som anerkjente jaktblader har dømt "nedenom-og-hjem".

Og de har penetrert tvers gjennom hjort på hold fra 20-130 m.

Utgangshullet tydet på ekspansjon.

 

Det skal litt av en hjort til å motstå dårlig 45-70 ammo!

Link to comment
Share on other sites

Er det behov for mere kraft så vil jeg tipse om 525grs kuler... husk nyrebelte og godt trenet nakkemuskler, jeg blåste gjennom 49 slike kuler en og samme dag og det var ubehagelig. mulig det var gampeladet, for det var heftige slag. huggestabben til min gamle far sto lagelig til litt ute i serien, 30/40 meters avstand, 40+cm tykkelse furu gikk det rett igjennom, jeg har funnet ut at 405grains kuler er det jeg vil jakte med, det er det hastighet og kraft nok til ivertfall 100 meter, har ikke tenkt å skyte på noe lenger hold enn det uansett med denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Jeg har tenkt å bruke dette våpenet i krattskog der jeg ønsker en kort flukt. Det virker som om dette kaliberet kan være løsningen.

img650x367.jpg

 

Er ikke alltid like greit å svinge "bestefar-mauser'n" i slikt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Med min ladning (405 gr.) skyter jeg inn 5 cm over på 100 m, og kan holde "rett på" hjorten opptil 150 m.

 

Har også noen lettere Barnes-kuler som "drar ut" til 200 m - med å holde rett på.

 

Men er det åkerjakt jeg planlegger - tar jeg med noe annet :wink:

 

Forøvrig har jeg skutt inn 45-70`en med en 7x50 Zeiss med Barnes`ene - da "åkeren min" er 200 m diagonalt.

Og det kan jo være at jeg skal overnatte ute i skauen - og må ha noe som jeg kan se gjennom.

 

Leupold V III 1,5-5 er skutt inn på 100 m.

 

Ghost-siktene på 70 m.

 

Hadde også et "sikte-system" som tillot et Docter-sight, men fant fort ut at det ble altfor mange sikter å forholde seg til.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke planer om bøylerifle, men tenkte litt på denne:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=715

 

Har bare ett skudd, men man ser jo alltid ann effekten av det første skuddet, før man skyter en gang til. Jeg har aldri skutt to skudd på avstand i kort tidsrom mot en hjort. Dessuten er det såpass mye drittskog i området at hvis hjorten flytter på seg, så får jeg nok ikke skutt en gang til uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville valgt noe annet enn ettskuddsvåpen - selv om jeg ikke har hatt mye behov for noe annet iløpet av de 35 årene jeg har jaktet hjort (med ganske mange på kvoten pr. år).

 

Men det er bare slik - at noen ganger kan det være greit med mer enn et skudd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg jakter også mye i drittskog :? - men har faktisk sett at hjorten åpenbarer seg mellom to bjerketrær :wink:

 

- slik at skudd nr. 2 kan avfyres på kortere tid enn ved omlading av en enkeltskuddsrifle.

 

Og det er jo ikke alltid at hjorten forflytter seg mellom skuddbehovene :wink:

 

Mitt stalltips er fremdeles en GG :)

Link to comment
Share on other sites

Her blir det noe grubling merker jeg :P Men jeg har ikke hørt at noen anbefaler meg å tenke på et annet kaliber i alle fall, å det er jo bra :D Litt gøy å ha noe som ikke faller rett inn i 6,5x55, 308, 30.06 standarden også.

Link to comment
Share on other sites

Har bare ett skudd, men man ser jo alltid ann effekten av det første skuddet, før man skyter en gang til. Jeg har aldri skutt to skudd på avstand i kort tidsrom mot en hjort. Dessuten er det såpass mye drittskog i området at hvis hjorten flytter på seg, så får jeg nok ikke skutt en gang til uansett :D

 

Skal du ha billig krattbørse i 45-70, så ville jeg tatt en titt på sideliggeren til Star Baikal!! Da får du TO skudd!

Link to comment
Share on other sites

Er det så tett at normale børser ikke funker, så er det egentlig for tett for å skyte mener da egentlig jeg. Skal man skye, så er man i alle fall så nært at man kan gjøre det selv om man må slå en spiker i tennhetta for å få patrona til å gå av!

 

Har ikke erfaring med dobbeltavtrekkene, men har hatt ei enkeltskuddsrifle. Greit nok etter litt jobb, holdt lappen på 80 m banen bak garasjen!

Link to comment
Share on other sites

Sitering fjernet jmonsen

 

Neida. Er ikke så tett at det ikke er mulig å jakte med en vanlig rifle. Når jeg leser gjennom tråden her så ser jeg at det etterhvert virker som jeg jakter midt inne i en hekk :lol: Mitt poeng er bare at jeg har merket meg at det er slitsomt å ta seg frem med en lang rifle. Jaktområdet har mye skog ispedd litt lysninger. Det er her skytingen finner sted :) 45-70 virker spennende fordi det har ganske bra sjokkeffekt og siden holdet ikke er lenger kunne det jo være gøy å prøve. Dobbeltrifler er jeg skeptisk til. Har hørt at disse kan være vanskelige å skyte inn. Jeg kjenner meg selv såpass godt at den prøvelsen vil jeg unngå :D

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mulig du har bestemt deg for akkurat dette kaliberet - men jeg vill bare nevne mulighetene for at en sterkt kappet 9,3x62 eller 9,3x57 kunne ha noe av den effekten du ser etter. Her er jo det svenske bruktmarkedet rimelig oversvømt med muligheter også. En kort og hendig husqvarna potatiskastare ivaretar jo en viss følelse av å være individualist det og - selv om du ikke blir cowboy :)

 

Hilsen fra Wounded Knee

Link to comment
Share on other sites

Er det behov for mere kraft så vil jeg tipse om 525grs kuler...

 

Vet du om det går å få tak i 525 gr. fabrikkladet ammo, i tilfelle hvor ? Jeg har strevd litt med å få tak i ammo godkjent for storvilt og endte med å bestille 405 gr Remington fra Jakt & friluft. 405 gr er jo direkte festlig å skyte med, og denne ammoen holder også storviltkravet. Kunne vært moro å prøvd de riktig tunge kulene også.

Link to comment
Share on other sites

I det terrenget - anbefaler jeg absolutt en GG i 45-70 med ghost-ring :wink:

 

Jepp - enig. Jeg har nettopp kjøpt meg en GG i 45/70 men ikke rukket å jakte med den enda. Jeg ser for meg at dette er en perfekt børse til dette formålet. Selv skal jeg ha den som hundeførerbørse på elgjakt. Har bestilt ghostring og nytt framsikte fra Brownells. Mer enn godt nok på korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt TC Encore i 45/70 og har en Marlin Guide Gun i samme kaliber. Hjemmelader man så er dette et spennende og effektivt jaktkaliber, og å klare det norske jaktkravet er ikke noe problem. Denne fart x fart x vekt formelen er bare en matematisk måte å prøve å få terrenget til å ligne kartet - mest av teoretisk interesse. I patronens hjemland, USA, ville det nærmest blitt regnet som uansvarlig å jakte brunbjørn med 308, mens 45/70 kanskje regnes som kremkaliberet til nettopp dette.

 

En annen mye brukt formel for å beregne effektiviteten til en patron er "taylors knock out formula" hvor kulediameter ganges likt med fart og vekt på prosjektilet - her scorer 45/70 helt i toppen.

 

Sammenligner du Encore og Marlin så er førstnevnte mer fleksibel lademessig da den tåler kraftigere ladninger (samme som Ruger No1) mens Marlin bøylerifler må lades litt mer forsiktig. Til praktisk jakt ligger dog bøylerifle et lite hakk over med mulighet for raskere oppfølgingskudd, men personlig vil jeg si dette er mer et spørsmål om smak enn praktiske realiteter.

 

I Encore'n ladet jeg 350grs Speer opp til 2150 fps, noe som nærmere seg 458 win mag territorium. Denne ble fort forlatt til fordel for 300 grs kuler i 2000 fps. Mer treffsikkert og mer behagelig i lengden. Samme ladning gjør nå tjeneste i Marlin GG hvor den gir 1800 fps grunnet det kortere løpet.

8)

Link to comment
Share on other sites

Artig at du viser hvordan terrenget ditt er med bilde.

 

I slikt terreng er det etter min mening lite fornuftig å bruke lette kuler. Det å tenke på kulebane i slikt terreng er jo nesten som en vits.

 

Uansett råder jeg deg til å unngå lette kuler som 300 gr. til annet enn trening. Og forsøk å unngå å falle for fristelsen med å på død og liv skulle oppnå høyest mulig hastighet.

Lad kulene til det de tåler av belastning og hva de er konstruert for.

Er ikke normale 45/70 hastigheter gode nok så velg heller en annen patron som 450 Marlin.

 

For jakt er etter min mening 400 gr. kuler eller tyngre rette veien å gå. Om kulen forlater munningen med 400 eller 500 meter pr sek er av mindre betydning. Bruker du homogene kuler kan vel kanskje 350 gr. egne seg.

 

Lykke til med valg av våpen og kaliber, og hold oss oppdatert i hva du ender opp med.

 

Rino

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om eller sett 525grs i fabrikkutgave, finnes sikkert i det store landet, men er vel såpass begrenset marked her til lands at ingen våger seg på en palle. Er bare å si ifra til en eller annen kammer(at) om hva du ønsker så lar det seg helt sikkert gjøre å smi sammen noe slikt i en eller annen ladebu. Clarry Haglund leverer kulene ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

14ad447.jpg

 

her er samlinga på ei 405grains blykule fra clarry haglund ladet til ca 1900ft/s. denne har en anslagsenergi på 3347J etter 100 meter.

skaut jaktfelt med min marlin for et par uker siden og fikk fem treff i hjorten som sto på 176meter. presisjonen er bra, vekta på børsa er fin og anbefales på det sterkeste til "krattjakt"

woodleigh-kuler i 405 grain trenger ikke krampelades for å stå kravet til storvilt, mens 300grainern må døttes i vesentlig større hastighet for å klare dette.

 

clarry har rimelige og gode kuler , ikke minst den i 405 grain, som vil passe ypperlig til ditt formål.

 

om du ikke lader selv, kjenner du kanskje noen som kan hjelpe deg.

 

løkke tel

 

chopper

Link to comment
Share on other sites

prøvde lee-kula i 400 grain foran 45 grain 130 til 1770 ft/s, men syns det ble me blyrøyk,(kanskje æ lada for hardt) så æ valgte bort lee-kula til fordel for rcbs- kula til clarry med gascheck. Når man så kommer ned i samme pris på ammoen enn kjøpings heilmantel som man kjøper på skytterlaget(4-5 kroner) og i tillegg dobler morrofaktoren, angrer jeg ikke et sekund på at æ kjøpte min marlin i 45/70.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får best presisjon med 400 grs Lee i min GG. 405'en med GC går godt den også, men krever litt mer krutt for å gå godt og sparker godt fra seg (i begge ender). Med 46 grs N-130 klokket 405 grs RCBS med GC 1792fps/ 542 m/s. Lee kula med 42 grs N-130 rusler avgårde i 1644fps / 501 m/s. Sistnevnte ladning blyer ikke mer etter femti skudd enn at løpet er helt rent etter ti drag med børste.

 

Begge ladningene klarer kravet til storvilt med god margin. Siden patronen aldri kommer til å bli "flattskytende" ser jeg ikke noe poeng i å lade mot max.

 

Jeg forsøkte også en 350 grs med GC fra Haglund og denne går like godt som Lee kulen, men koster litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om eller sett 525grs i fabrikkutgave, finnes sikkert i det store landet, men er vel såpass begrenset marked her til lands at ingen våger seg på en palle. Er bare å si ifra til en eller annen kammer(at) om hva du ønsker så lar det seg helt sikkert gjøre å smi sammen noe slikt i en eller annen ladebu. Clarry Haglund leverer kulene ivertfall.

 

Hva slags kuler er det Clarry Haglund leverer, bly eller delvis mantlede ? Hvem er forresten Clarry Haglund ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får best presisjon med 400 grs Lee i min GG. 405'en med GC går godt den også, men krever litt mer krutt for å gå godt og sparker godt fra seg (i begge ender). Med 46 grs N-130 klokket 405 grs RCBS med GC 1792fps/ 542 m/s. Lee kula med 42 grs N-130 rusler avgårde i 1644fps / 501 m/s. Sistnevnte ladning blyer ikke mer etter femti skudd enn at løpet er helt rent etter ti drag med børste.

 

Begge ladningene klarer kravet til storvilt med god margin. Siden patronen aldri kommer til å bli "flattskytende" ser jeg ikke noe poeng i å lade mot max.

 

Jeg forsøkte også en 350 grs med GC fra Haglund og denne går like godt som Lee kulen, men koster litt mer.

 

intressant info. da vet æ mer om forskjellen mellom guidegun med det korte løpet og min marlin 1895 (rettelse) med det lange løpet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Clarry haglund er en eldre skytter og aktiv herre som støper blykuler. Holder til på Hamar.

Det er bare bly

 

Et par ganger så tror jeg at han har vært uheldig og smeltet "jernbaneskinner" og laget kuler av de (dette var kuler til svartkrutt)

Men ellers så har jeg fått gode kuler derfra.

 

Lurer på en ting: Er det ikke mulig og få fikset avtrekket på Baikalen??

Link to comment
Share on other sites

Om det blir bly i løpet eller ei vil være avhengig av en rekke faktorer som feks løpets kvalitet, kulens kvalitet, hastighet, gas check eller ikke, kulefett, etc.

 

Jeg skyter nesten utelukkende blykuler i min 1895g i .45-70 og 336 XLR i .30-30. Begge fores med kuler fra Haglund og blyingen er -som nevnt over- minimal. Faktisk går det mye raskere å få "gullende rent" løp med disse kulene enn med mantlede kuler. Dette gir rimelig ammo, og jeg skyter omlag 50 skudd med den ene eller andre riflen i løpet av en uke. .30-30 har det blitt avfyrt omlag 150 skudd med uten puss og uten at det ble merkbart mere bly i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...