Jump to content

Skudd som ikkje går av !


Lindy

Recommended Posts

Eg skyt ein del med pistol og rifle , førebels .22LR. Førebels har eg vore heldig , men det er vel eit tidsspørsmål før eit skot ikkje går av, dvs er defekt. Eg har leita litt på nettet for å finne ein sikker måte å gjere dette skotet ufarleg. Nokon skriv at ein berre kan kaste skotet, men eg er litt uviss på dette. Det byr meg litt imot. Har ikkje fått noko godt svar i klubben eg er med i enno. Går det an å trekke ut kula av hylsa, og på den måten gjere skotet ufarleg (gjerne med verkty) eller gjer ein dette berre maks 10 gongar (ein gong pr finger som forsvinn) ?

Eg har leita litt på forumet utan å finne svar. Dersom dette er behandla tidlegare, legg gjere ein link som svar . (gjerne med bilete eller video som instruksjon).

Link to comment
Share on other sites

Har skote ein del tusen skot og aldri opplevd dette. Om du får klikk på eit skot er det gjerne pga for lite slag (hevarmen ikkje heilt nede) og prøvar du ein gong til går det vanlegvis OK. Men ikkje problematisk å trekke ut kula.

Link to comment
Share on other sites

Det går òg fint å nappe ut kula, slik at du han tømme ut kruttet. Dette gjer du enkelt med ei tang (t.d. ein leatherman). Som oftast sit ikkje kulene betre enn at du kan halde i hylsa, knipe om blykula med tanga og dra, eller vri den ut. So fremt du ikkje bankar og slår i bakenden av hylsa skal dette være nokså ufarleg.

Men som herr Larson seier:

Snu .22LR-patrona 90 grader og prøv igjen. Ofte så går skuddet av da.

Det som regel å avfyre skotet dersom du følgjer oppskrifta hans..

Link to comment
Share on other sites

Takkar for tips. Då snur eg hylsa 90 grader og skyt igjen. Dersom ikkje dette går , trekk eg ut kula og tømmer ut kruttet. Til slutt tek eit alvorsord med stiften som ikkje klarer å prestere under press (noko som vi karer etterkvart merkar med alderen ??)

Link to comment
Share on other sites

.22 er utvendig smurt, og kliner nokså godt i kammer og låsekasse. Endel ammotyper legger også igjen imponerende mengder gruff i mekanismen. Dette kan for late kaffeskye mennesker (Ali Kaffe kurerer gruff!) føre til at patronen ikke føres helt inn i kammeret pga ophopning av svineriet, slik at tennstempelets slag mot kraven bare skyver patronen den siste biten inn i kammeret. spenn opp og prøv igjen. etter å ha blitt belønnet med et hyggelig smell tar du en velfortjent kaffe mens du gir ditt trofaste våpen en kjærlig omgang med pussesakene. ihvertfall en kjapp kammerpuss bør hjelpe. Når du kommer hjem bør vel også sluttstykket ut og renses grundig. tennstempelkanalen samler også på gruff.

 

funker det ikke nå heller går det naturligvis ann å nappe kula. en arbeidshanske, tang og alltid alltid alltid skytebriller, så går det helt fint.

 

Kos deg like mye med pussen, som med skytingen, så lever du lenge uten slike opplevelser.

Link to comment
Share on other sites

Skudd som ikke går av løser man best med tap rack bang :)

Best å bare få den ut av kammeret og ned på bakken med en gang. Glem den, ikke begynne å ta, fikle og snu.

Ute av hender og våpen kan den ikke gjøre serlig skade.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Tenkte faktisk på at eg burde spesifisert i kva plan ein vrir/snur/vender skotet. Om ein gjer det riktig kan ein vel faktisk treffe 2 sidemenn/kvinner. Ein med kule i låg fart men høg masse, og ein med hylse i høg fart men låg masse. :twisted: Kan hende vi kan vere samde om at eg kan dreie hylsa 90 grader om eiga akse i kammeret, trykker litt ekstra før ein let stiften :D gjere jobben.

Link to comment
Share on other sites

syntes ikke planen om å etterlate "blindgjengere" på banen var særlig bra.. noen må jo på et tidspunkt sikkert rydde opp der og da er det ikke koselig å finne patroner som ikke er deaktivert. jeg for min del prøver som folk her har nevnt å vri patronen i kameret slik at tennstiften treffer et nytt sted og da rusler det som regel en kule ut av løpet, ellers tar jeg en tang og napper ut kula. å plukke kula ut av et 22 skudd er ikke noe sak, det er vel verre med grovere ammo der kulene sitter litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

CCI .22LR kulene sitter ikke veldig hardt, er somregel ikke noe problem å røske de ut med leatherman..

 

Dette sist prøvd da jeg trengte nesevekt i en 1/48 skala CF-104 plastmodell.. hadde ikke noe som var tungt nok og som tok lite plass,men da fikk jeg den lyse ideen å bruke ett par prosjektiler.Så jeg røska de ut av hylsa og superlimte dem i radarnesa på modellen (det var ingen radar inni modellen denne gangen).. funker som bare fy.

 

 

Bare håper at ingen skal ha modellen tilsendt med flypost.. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enten må jeg få meg briller, eller så har ikke svaret kommet enda. Er intressert i svar her jeg og. Har en del 38.spes som ikke har gått av etter utallige forsøk i revolverern. Vurderer dumping på havet, men er intressert i å høre hva andre gjør med slike problem. Er ikke intressert i idèer om bytte av fjærer og annen ammo.

 

Skjønner teorien med å rotere en 22 for nytt anslag, men med senter slag nytter det vell ikke.

Link to comment
Share on other sites

Enten må jeg få meg briller, eller så har ikke svaret kommet enda. Er intressert i svar her jeg og. Har en del 38.spes som ikke har gått av etter utallige forsøk i revolverern. Vurderer dumping på havet, men er intressert i å høre hva andre gjør med slike problem. Er ikke intressert i idèer om bytte av fjærer og annen ammo.

Kulehammar løyser vel det problemet?

Link to comment
Share on other sites

O.J: De fleste våpenbutikker selger eller kan skaffe en såkalt kuleutrekkerhammer. (bullet puller hammer) Det er et hammerformet verktøy som du skrur av ei hylse i baksiden av "hammeren", setter i patronen og skrur i hylsa igjen. Patronen holdes fast med friksjonen i et flerdelt konisk leie. Klønete formulert, men dette gjør altså at samme hammer kan brukes til flere forskjellige kalibre.

Nå slår du på vanlig måte hammeren mot noe hardt, gulvet eller hodet på en av dine argeste konkurrenter :lol: og etter noen rapp løsner kula fra hylsa og kruttet faller ut sammen med kruttet.

Jeg liker å slippe hylsene oppi litt vann for å plage tennsatsen og kruttet før det går i søpla.

 

Men alvorlig talt. Er dette et gjentagnede problem for deg bør du gjøre noe. Om ikke du ønsker å endre våpenet før du skaffe deg mykere tennhetter om du lader selv, eller etterpørre fabrikkammo med mykest mulig hetter.

Om husken holder regnes Federal for å ha myke hetter, men ta det med en passende neve salt.

Lenge siden jeg jaktet på innertiere med noe så uegnet for oppgaven som enhåndsvåpen :oops:

 

uansett, lykke til, og jeg er helt enig i at forsagere (klikkskudd) ikke skal ligge å slenge på banen!

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

Federal er definitivt de mykeste hettene ja.

 

Ellers er det meget enkelt å dra ut kula av en 22lr. Og som nevnt skulle det mot formodning smelle, er det hylsa som stikker (har prøvd dette mange ganger. :wink:

 

Men først prøver en nytt anslag mot samme sted på patrona, deretter ett par forsøk til med hylsa vridd ett stykke.

 

Sentertente hylser, der er det kulehammer som normalt gjelder (en må av og til dra til ganske hardt for å få ut kula). OBS! Kula kan normalt brukes opp igjen når en bruker kulehammer og lader selv.

Krutt spres på plen som Raudnakke sier (eller brenn det for morro skyld).

Lader en selv, kan en presse ut hetta (men husk værnebriller og hørsesværn). Og bruke opp igjen hylsa.

Eller kaste hele skiten i søppla. Fritt valg i en fri verden. Jeg presser den ut igjen, om det kun er hetta som tuller.

Link to comment
Share on other sites

Olje er vel ganske perfekt til å ta knekken på tennhetter. da er det bare å nappe ut kula, tømme ut kruttet og ha olje på tennhetta, å så i søpla. .22LR er det vel like greit å bare hive på bålet. :lol:

 

 

BrunoMineblindgjengerehavnersomregelivåpenskapetEngerdal

 

Jeg har prøved dette på 10 stk federal en gang bare for å teste.

La dem på bordet, fylte opp med 5-56 og lot de stå et par dager, .....Samtlige sa bang.

så oljeløsningen tror jeg ikke på.

 

MB er ellers utmerket her.

Hvis du lurer på noe så prøv

Da får du skikkelige svar.

 

 

Tenker på at noen sier at det å ta på hetter kan avsette fett som får de til å ikke virke

Link to comment
Share on other sites

Olje er vel ganske perfekt til å ta knekken på tennhetter. da er det bare å nappe ut kula, tømme ut kruttet og ha olje på tennhetta, å så i søpla. .

olje i hetta tar ikke livet av den.

Kjørte en seriøs test på dette som jeg publiserte på sluttstykket i sin tid.

 

Vann i hetta tar heller ikke livet av den.

Link to comment
Share on other sites

Satte hettene av av å ha olje på seg i i et par dager?

 

 

BrunoDethøresveldigmerkeligutEngerdal

 

 

He he. Venta et par minutter mens jeg titta litt på TV'en, leste en gang til og skjønte at du antagligvis hadde avfyrt dem i et våpen. Først trodde jeg at de hadde satt av av seg selv....

 

 

Bruno :oops::oops::oops::oops::oops: Engerdal

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å gjøre det vanskeligere en nødvendig.

 

.22rl skudd som ikke går av ved anslag kan ettertenne, har ikke dette skjedd etter 10-20 sekunder, anser jeg det som trygt å plukke opp/ut skuddet og knekke av kula. Å putte inn skuddet og prøve å avfyre det x antall ganger gidder jeg ikke.

 

Jeg vet til og med om de som har en egen teknikk der de tar ladegrep uten at skuddet kastes ut, for så og prøve å avfyre skuddet på nytt, men slikt kaster ikke jeg bort energi på.

 

Ammunisjon som ligger og strør på skytebanen er en utting, ser at det som oftest er .22lr med klikk som folk bare kaster på bakken, også ligger det ofte igjen en del 9mm når de som skyter praktisk har trent. Får unger tak i dette så kan det lett gå galt(husker selv hvordan jeg en gang var).

 

Jeg, og for den saksskyld de jeg kjenner knekker enhver .22ls som vi kommer over. Andre kalibre, med anslag eller ei tar jeg med hjem og kaster i søpleammo boksen, når den er passe full tar jeg en runde med kulehammeren. Kruttet går i resteboksen som kan brukes til så mangt, kuler i blyhaugen, og hvis det er en grei hylse så presser jeg ut hetta, og slenger den i hylseboksen.

 

Å presse ut skarpe hetter ser jeg lite problem ved, jeg mener man skal være bra brutal skal man klare å sette av en hette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...