Jump to content

lage stokk til sauer, prosjekt.


Recommended Posts

Det er jo et ganske kjent fenomen at stokker til sauer 202 er det ikke størst utvalg i, og iallfall ikke alle disse fansy som produseres i USA, og jeg skal jo ikke stikke under en stol at denne kan friste, men den utgår jo med høye kneløft.

818699.jpg

 

derfor må enn ta sagen i egne hender.

motorsag_dolmar_5000d.jpg

 

hvordan dette kommer til å ende vet jeg ikke enda, men har jo ett mål ( se øverste bilde). fant ut det første jeg måtte få gjort var å få tatt en avstøpning av orginalsjeftet hvor det er i kontakt med låsekassa. tenkte at gips avstøpning sikkert var lurt for dersom det går galt får enn jo alltid bort gips med vann.... videre er planen å fylle denne forma jeg nå får med epoxy, da vil jeg få en klupm som passer låsekassa... så er det "bare" å sette på resten av stokken...

 

la på litt tape for at ikke gipsen skulle sette seg i nettskjæringa..

1272656411_resized.jpg?width=618&height=464

 

 

blanda en passe porsjon gips 1272656421_resized.jpg?width=618&height=464

 

nå står det hele i nærheten av varmepumpa i håp om at det tørker litt fort....

1272656432_resized.jpg?width=618&height=464

 

 

epoxy og micro balonger fra biltema ligger klart så jeg kan fylle forma når den er klar... vurderer å spraymale forma med en spray lakk for at det sakl slippe lettere i håp om å kunne ta flere avstøpninger uten å måtte knuse forma.

Link to comment
Share on other sites

jeg aner ikke om jeg får gipsen til å slippe, kom plutselig på at nettskjæringa kunne lage trøbbel så la på noe tape utapå, men litt usikker på om det var så lurt for den ble jo ikke så glatt den heller... tok noe melange å klinte på ett tynt lag utapå tapen, dersom ikke dette går er gladpack neste forsøk, og går ikke det så kliner jeg inn hele stokken med en voks ( bilvoks kanskje?) eller melange og prøver igjen.

 

slikt jeg ser det så det fine med å bruke gips er at dersom det går til h***** og alt henger fast så er den ok å knuse og få vasket bort...

vurderte og å lage form av is, sette det hele i frysen med vann rundt, men fant ut det var dumt dersom epoxy eller anna greier jeg skulle støpe med dannet varme under herdinga...

 

tanken videre er å lage resten i en kombinasjon av tre, glassfiber og epoxy alt etter hva som passer, lage ramme av tre som skrus og limes fast til det jeg skal støpe, for så å bruke andre ting å legge utapå for å få den formen jeg ønsker.

 

skal prøve å være flink å ta bilder å legge ut her. ( problemet er bare at jeg griser så at jeg ikke kan ta på noe kamera)

Link to comment
Share on other sites

Du finner en lang tråd på robsoft om bygging av glassfiberskjefet for 200STR, mye bra info om mye i den.

 

ja har sett på den.... litt for mange ganger, hehe... jeg føler at når det gjelder å lage stokk til 202 så er en stor del av utfordringa overgangen mellom stokk og låsekasse...

Link to comment
Share on other sites

Glemte å høre om planene for videre fremdrift. Hva skal du lage kolben av og hva vil du ha ut av dette? Vil du lage lett kolbe, tung? Fortell, fortell...

 

skreiv det over her nå at den vil bli laget av tre, glassfiber og epoxy, forskjeftet har jeg laget for en tid siden, og det er pr nå bare av tre, men mye mulig jeg kleer det i glassfiber.

 

vekt på stokken blir det den blir, kommer vel neppe til å prøve å få den så lett som mulig, da kan jeg heller ta orginal stokken på... dette skal vel bli en stokk for banebruk....

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at epoxy rundt låskassa er robust så det holder. Mitt prosjekt i glassfiber har tålt 6,5x55 uten lyddemper uten problem. Jeg er mer usikker på kjernematerialet. Velger du tre bakover har jeg ikke noe tvil om at epoxy med fyllstoff blir sterkt nok. Planlegger å teste mitt carbonprosjekt med 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at epoxy rundt låskassa er robust så det holder. Mitt prosjekt i glassfiber har tålt 6,5x55 uten lyddemper uten problem. Jeg er mer usikker på kjernematerialet. Velger du tre bakover har jeg ikke noe tvil om at epoxy med fyllstoff blir sterkt nok. Planlegger å teste mitt carbonprosjekt med 9,3x62.

 

vil du anbefale rein epoxy eller epoxy med micro balonger rundt låsekassa? jeg skal bruke denne opp til 9,3x62, og kanskje etter hvert og 357hweelen..

 

det blir ikke å buke isopor eller annet lett kjernematriale i denne omgang, blir å lage delene i tre, og så bruke epoxy for å jevne skjøtene og kanskej ett tynt lag utapå for å tette porene før jeg maler stokken

Link to comment
Share on other sites

første forsøk gikk ikke så bra, måtte sage opp gipsen, tapen var for ujenv så det satt fast. ellers så når jeg delte den så kunne jeg se at jeg hadde blandet gipsen for tykk, så den hadde ikke lagt seg jevnt inni alle steder, blir å gjøre ett nytt forsøk seinere, da med mye mer flytende gips ( og lengre tørketid). og så må jeg finne ett passe slipp middel. til bedding brukes jo ofte skokrem, men kan ikke si det frister å kline til stokken utvendig med skokrem.

 

noe gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble fortalt av selger når jeg handlet epoxy at det ble mye sterkere med fyllstoff i spoxy enn bare epoxy. I fyllstoff er det glassfibertråder som binder sammen og dermed skaper styrke. Det finnes ulike typer fyllstoff, noen som er lettere å sparkle, noen som er mer elastiske og noen som er sterke.

 

Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal ordne meg rundt låskassa. En av tankene mine var å smøre grepet på outback stokken med slippmiddel og voks. Deretter kle dette innvendig med glassfiber. Når glassfiberen har herdet så løsnes den fra grepet. Smøres så slippmiddel og voks på over og undersiden av kolben (det som er i kontakt med låskassa). Glassfiberlåskassa settes tilbake og kantene kles med epoxy med fyllstoff. Dermed får du perfekt kopi av låskassa som du kan pusse, smøre med slippmiddel og voks før du kan lage grepet du trenger. Det er denne måten jeg kommer til å gjøre det på nå, men jeg bruker settet fra carbonmods som jeg fortalte om lengre opp (har ikke fått dette enda).

 

Det du må være klar over er at grepet rundt låskassa til 202 skal IKKE ta rekylen i bakkant. Det er "leppene" som går frem på hver side av låskassa som tar rekyl. Hvis du monterer orginal skjeftet og ser mot lyset så skal du se en liten glipe i bakkant låskasse. Når tyristubben startet så lagde de perfekte tilpasninger. Det førte til at kolben sprakk.

Link to comment
Share on other sites

Vel. på tide med litt oppdatering her. forsøkene med gips former gikk ikke så bra, de ble ikke brukbare for å si det enkelt.

 

Men jeg har nå knotet videre med andre forsøk, og nå begynner det å barke i vei, men bilder har det vært dårlig med (griser litt mye til å ha kamera i nærheten). men biltema her noen slipe pølser med epoxy kit som en knar sammen og kan forme som modelkitt, genial sag....

 

Noen som har noe tips til hvordan enn greit fjerner sko-krem fra låsekassen?

 

hva tror dere om å behandle treverk med tyntflytende epoxy slikt at det trekker inn i treverket? jeg ser for meg at det må tette porene i treet. stokken skal males/sprayes så ønsker en så glatt og fin overflate som mulig.

 

bilder vil komme snart, men de som trives stort ved å se på Raudnakkes prosjekter vil nok mye mulig føle ubehag ved å se min stokk da den er ett samensurium av epoxky, div treplanker og lim...

 

stokken jeg hadde planer om å bygge blir og litt anderledes enn planlagt, nå blir det en tommelhull stokk...

 

 

eller så dersom noen har en kolbekappe å selge så blir jeg veldig glad, jo tykkere jo bedre, helst svart, hødye 13-14 cm og bredde på 4,5 cm...

Link to comment
Share on other sites

hva tror dere om å behandle treverk med tyntflytende epoxy slikt at det trekker inn i treverket? jeg ser for meg at det må tette porene i treet. stokken skal males/sprayes så ønsker en så glatt og fin overflate som mulig.

Det burde fungere bra. En del windsurfingbrett er laget med meget tynne lag av trefiner i overflatelaminatet; og de behandles med epoxy. Ifb med reparasjon av slike brett har jeg ofte slipt til treet kommer frem og deretter behandlet med epoxy. Bruker du epoxy nok for du både en bra forsegling av treet samt en overflate som kan slipes og poleres slik du vil ha den.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde en mistaknke om at det bude være en løsning. kom på det når jeg så hvordan epoxyen trakk ned i en plankebit jeg sølte på når jeg hadde blanda før jeg hadde i fyllstoff...

 

da må jeg bare få sparklet og pusset litt, så skal jeg "male" plankebiten min med epoxy.

 

PS, slike prosjekter lager mye god ved :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen her som kan si noe om biltemas epoxy? kjøpte et slikt sett med 2 flasker som skulle blandes. blandingen ble utført iht hva som sto på pakka, og skulle da herde på 20 timer. brukte en gammel malerkost og smurte på hele den nye stokken. etter gode 25 timer var stokken fortsatt klissen de stedene hvor det ikke trakk inn så mye, nå har jeg ikke sett til stokken på ca 48 timer så håper den har tørket nå. Men dersom det fortsatt er seigt utapå, kan jeg da vaske den med tynner for å få bort det som ikke har herdet? tenkte å ta en runde på stokken i kveld, få pusset litt på den så jeg kan tenke på å legge på en grund farge i morgen. Planen går mot vinter camo stokk. må få den ferdig så jeg kan få skutt til uka, kammersmellen nærmere seg stygg fort.

Link to comment
Share on other sites

Temperatur Ole; hvor varmt har du det? Stek det hele i en 40-50-60 varmegrader så skal du se. Under 20 nytter som regel ikke, og 25 er uendelig mye bedre enn 20, 30 og oppover gjør som regel susen.

Det nytter ikke å vaske vekk halvherdet epoksy, feil blandet epoxy etc. med noe jeg vet om... kan skrapes vekk, kliner i sandpapapir. Epoxy er greit å gjøre riktig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom du mener disse pølsene som blir som modelkitt så har jeg brukt dette kittet ja, utrolig greit å jobbe med. ang hvor lang tid enn har å jobbe på kommer litt ann på hviklet av disse kittene du bruker, fesk så har "tre" kittet lang tid, mens "stål" kittet har kort tid... marine er jo og med litt armering. min favoritt å jobbe med er "tre"... men jeg har ikke gjort noe styrke test av noen av disse, men så langt ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

stål kittet er slikt at du må ha tinga ganske klart og ikke lage mer enn hva du bruker på en gang, men du opp mot minuttet har du nok, tre kittet har du flere minutter på...

 

jeg prøver å huske å ta på hansker ( slike engangshansker som enn kjøper i store pakker på apotetek) men ser at de fleste gangene bruker jeg ikke hansker i det hele.

Link to comment
Share on other sites

Modelerte litt med marine igår. Gikk høvelig greit, tror den er av typen man har god tid med, ihvertfall om man jobber med store biter. Jeg har bygd opp en "kloss" som er ca. 3cm en vei og 1 - 3 cm den andre veien. Den har stått i ca 12 timer nå med 20-25 grader og har stivnet mye, men den er fortsatt slik at man kan trykke så ser man endringene i kittet. Holder på å bake den i ovn på 50 grader nå og håper det holder. Noen som vet om det alt er for sendt eller er det fortsatt mulig å få dette til å stivne etter ett døgn ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...