Jump to content

Howa helvete


Callandor

Recommended Posts

Blei etter litt tid banning og hodekløing (Lading) ferdig med 300 patroner i 30-06.

Disse ladet jeg for 2 bekjente. Skuddene ble fordelt på dem, og da vi skulle på banen

og teste ut disse patronene startet problemene for den ene.

 

Han har ei Howa rifle, husker ikke helt modell, men den ble solgt billig av Interarms for 2 år siden.

 

Patroner ble puttet i magasin, og ladegrep ble tatt. Problem, bolten vil overhodet ikke gå i lås.

Lett banking og draing, og patrona var ute igjen. Prøvde fler av de hjemmelada patronene, samme problem.

Prøvde med Ferdigsydde Federal Fusion og selleri ammo, ingen problemer. Bare med Callandor produserte.

 

Hylsene ble hel presset i Lee die, og tromlet 2 ganger før de ble ladet.

 

Det var ingen problemer med Callandor produserte i rifle til han andre (husker ikke hva slag han har)

 

Tusja ei tom hylse (av de jeg hadde hel pressa) og fikk se at problemet var ca 10mm fra sporet i bunnen av hylsa.

 

Er det andre som har hatt lignende problemer med hjemmelada i Howa?

 

Bruker Lee dier på 308'n også, ingen problemer der. Skutt ca 300 skudd heimert med den. Alle fullsizet i Lee die.

Link to comment
Share on other sites

Sansynligvis er ikke dette værre enn at han har et trangere kammer enn den andre rifla og må ha hylser som er presset mere i hans. Prøv med 5 hylser så presser du de mere enn de du pleier fullkontakt mellom die og hylseholder så tror jeg de passer i rifla hans.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo ikke med Howaen. Snarere tvert i mot. Den har trangere kammer enn de andre riflene du lader for, noe som er ansett som en fordel.

Du er ikke den første som har dumpet bort i dette i begynnelsen av ladekarrieren :)

Trikset er som nevnt over, du må size hylser og prøve i kammeret for hver rifle du lader for.

Link to comment
Share on other sites

Satt med skyvelær, fabrikk ammo, fett, presse og resterende av tomhylsene, målt i bunnen av hylsa:

Federal Fusion 11,84mm ved kanten i bunnen av hylsa

Tomhylse og hjemmelada 11,88mm

 

10mm lengre nede (retning nakken på hylsa)

Federal Fusion 11,70mm

Tom og hjemmelada 11,80mm

 

Bruker hylseholder for .45acp, hvilken er identisk med hylseholderen for 308 og 30-06.

Har også fullkontakt mellom die og hylseholder.

 

Kan det være at lee dier ikke er det beste å bruke til lading for denne rifla?

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg ser ikke noen mulighet til å få pressa hylsa mer enn det jeg har gjort.

Kanskje bortsett fra evt med hammer.

Ikke ment som spydighet.

Alternativet er en annen die, hvis det er forskjell på dem.

Finner heller ikke noen annen måte å gjøre det på, enn det jeg gjør. Og det stemmer ganske bra med Ladeboka.

 

Problemet kan være i kammeret på børsa, ca 10mm fra belt rimmen på patrona. Spiller ny fabrikkammo funker fint som sagt.

Vil jo bli drit dyrt å kjøpe inn ca 300 norma jaktmatch patroner, skyte dem i denne børsa, kun for å ha hylser til å lade opp....

Link to comment
Share on other sites

Gjentar; er du 100% sikker på at du har en helpressingsdie?

(den heter vel ikke "collet die"?)

 

Vel, jeg ser ikke noen mulighet til å få pressa hylsa mer enn det jeg har gjort.
Ikke med den dien du har iallefall (uten å gjøre drastiske ting som å tilpasse die eller hylseholder).

 

Alternativet er en annen die, hvis det er forskjell på dem.

Det er forskjell på dier. Så du kan prøve en annen die.

 

Finner heller ikke noen annen måte å gjøre det på, enn det jeg gjør. Og det stemmer ganske bra med Ladeboka.

Ja, men om din die er for "stor" innvendig til å presse ned de hylsene nok til å passe i det spesifikke kammeret, så nytter det ikke følge boka.

 

Problemet kan være i kammeret på børsa, ca 10mm fra belt rimmen på patrona. Spiller ny fabrikkammo funker fint som sagt.
Om fabrikkammo funker er det sannsynligvis ikke noe feil med børsa. Altså, som flere har sagt før: om kammeret på den børsa er trangere enn det dien din klarer presse hylser ned til, så vil det ikke funke med hylser fra andre våpen pressa i den dien. Da må du enten:

1) bruke hylser skutt i det spesifikke kammeret

2) prøve andre dier for å se om det funker da (eventuelt modifisere die eller hylseholder)

3) få kamret opp børsa så kammeret blir større(mer slarkete) enn det er nå (neppe noe du får på "garantien" om kammeret er innenfor spesifikasjonene) så det vil nok koste mer enn å skaffe egne hylser skutt i våpenet.... i tillegg er det en dårlig løsning i mine øyne

 

Vil jo bli drit dyrt å kjøpe inn ca 300 norma jaktmatch patroner, skyte dem i denne børsa, kun for å ha hylser til å lade opp....

Ja, men har den så trangt kammer at du ikke får pressa hylser fra andre våpen ned til å passe i børsa, så er det en av de beste alternativene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen ganger er det ikke nok med bare kontakt mellom die og hylseholder.

Skru dia ned til kontakt, og skru en halv tørn nedover i tillegg.

Du kompenserer da for mulig svikt i pressa og presser den hundredelen du mangler for det trange kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det er sannsynligvis ikke er no feil på våpenet.

det kan være at kammeret har en defekt. ja det kan skje.

Men i mer enn 9 av 10 tilfeller er det bare en konmbinasjon av store hylser(skutt i et større kammer), rom(ikke trang nok) die og trangt kammer i den børsa man skal skyte skudda i.

En dårlig kombinasjon.......

 

Forresten er "kjella" sitt forslag noe du kan prøve.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende du finner noe her

 

My Rifle Won't Chamber My Handloads!

By Dave Brown

 

There are various reasons why a rifle won't chamber handloads! The most common cause involves the case having been fired in a gun with a chamber that allowed the case to expand to a point greater than the dies can correct to allow smooth chambering in a somewhat tight chamber. Small base dies can sometimes correct this.

 

Another common cause is the bullet hitting the rifling. Seat the bullet deeper.

 

A third reason can involve brass that was always shot in the same chamber, but has outgrown it. The die and shell-holder combination are not allowing the die to push back the shoulder. The shell-holder is either too tall or the die too long. This sometimes occurs when the die and shell-holder are not the same brand. A new shell-holder can often be the answer. At times it may be necessary to replace the die, or remove metal from the mouth of the die or top of the shoulder to enable the die to push the case shoulder back enough to chamber.

 

A fourth case involves the eccentricity of the chamber, and is most noticeable when neck-sizing. Some chambers exhibit varying degree of ovalness. Cases may not chamber easily or at all. It is as if the case has become a key that cannot be inserted into its slot unless indexed exactly the way the case was fired previously. Full length sizing will help most situations involving oval chambers.

 

A fifth cause involves the combination of a tight chamber and a full-length die that's a bit wide in diameter yet short in height to the shoulder. Here the tip off is the handloader discovering that the case chambers fine after firing no mater how it is indexed; but, will either be sticky, difficult, or impossible to chamber after sizing. The shoulder is pushed back. Lacking support, the diameter increases beyond what the tight chamber will allow. Backing the die off the shoulder will help the problem. A full-length die with a tighter diameter is a better answer to prevent the case walls from sticking while chambering.

 

Other causes that are less encountered but always of concern due to the danger they bring are high primers, tight necked chambers, and cases that have their mouths pressed hard against the end of the chamber.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå må tunga holdes rett i munnen. Trådstarter sier at hylsene tar ca 10mm foran utdragerrilla, med andre ord ved trykkringen. Dette indikerer at dia han bruker er for rom til dette kammeret. Ved å ytterligere skru ned dia risikerer han å sette skuldra for mye tilbake og introduserer dermed et nytt og potensiellt alvorligere problem.

 

Dia er nødvendigvis ikke for rom. En mulighet er også at kammerne hylsene er skutt i er for store, større enn standarden. Dette er mulig hvis verktøyet som er brukt ved kamring ikke løper. Siden det er en del "spring" i messingen er det ikke sikkert at ei die, hvis den er på max mål, greier å klemme ned nok.

 

Det beste rådet har du allerede fått, bruk kun hylser som er skutt i samme kammer fra de var nye.

Link to comment
Share on other sites

Tilfeller som dette har vært diskutert her inne før, og jeg kan godt gjenta tipset jeg gav ved forrige annledning.

Hylseholdere er billige.

Slip, smergle, fil....spiller ingen rolle hvilken metode du bruker egentlig, så lenge du får tatt litt av toppen av hylseholderen.

Har brukt denne metoden i to kalibre selv (6mm Norma br og 6,5x55 holdere) hvor jeg benyttet meg av "sotmetoden" for å finne hvor på hylsa det ble for trangt.

Hos meg var det også som hos trådstarter, trykkringen, eller området rett over utdragersporet viste på soten at det var der det "satt".

Ved å gjøre hylseholderen lavere på toppen, oppnår du at dien kommer lengre nedover hylsen, og dermed blir hylsen klemt mere sammen i det området der den stopper hos deg.

Det du må passe på er at du ikke tar så mye av holderen så du setter skulderen på hylsen tilbake.

Dette sjekker du med sot.

Link to comment
Share on other sites

Det virker som å være et typisk eksempel på hvorfor enkelte mener at man bør bruke nye hylser, og skyteforme dem.

 

Jeg gleder meg til å høre om de fabrikkpatronene dere skøyt i den børsa lar seg kammre greit etter omladning. Med et så trangt kammer, og en die som virker å være ca lik høres det ut som om du har et temmelig optimalt opplegg for presisjon og hylser som varer mange omladninger, bortsett fra at du ikke uten videre kan bruke plukkhylser da..

 

Du må jo ikke ha 300 hylser, ikke sånn med en gang, og hvis dette er sånn jeg synes det høres ut som det er, kan de hylsene lades temmelig mange ganger.

 

Det skulle ikke undre meg om den Howaen går temmelig bra også.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om andre har nevnt dette. Har desverre ikke lest alle innleggene.

Mål lengda på hylsene på patronene. Det kan høres ut som hylsa har strekt seg under pressinga. Ekspandern i sizer-dien kan holde hylsa slik at den strekkes 1-2 tidels mm idet den trekkes ut.

Om det er tilfelle er det lettest å ta nye hylser å trimme dem før lading, enn å slakte 150 patroner for så å trimme dem.

Så han med problemer bør nok overdra ammoen til han som ikke plages.

Link to comment
Share on other sites

Vel, snakka med eier av børsa. Får børsefaen i morra, eller tirsdag.

Venter med å snakke med forhandler til har prøvd litt mer.

Hylsene jeg fikk til lading er ikke skutt med denne Howa saken i det hele tatt.

 

Høggern:

Ja, jeg har 2x Full Sizer Die fra Lee.

 

Etter å ha knota med dien, flytta den til Dillon 550 pressa, har jeg klart å få krympa den inn med 1/100 mm.

 

Får med litt fabrikkammo av eier, skal skyte noen skudd med de. Så måle dem etterpå.

 

DJT:

Jeg ser tydelige merker i messingen i skuldra etter å ha pressa hylsa.

(glattere på en måte, ikke skader i metallet)

 

Sjekka lengden på hylsa jeg akkurat knota med, og den er ca 0,1mm lengre en fabrikk hylse

Link to comment
Share on other sites

Vel, snakka med eier av børsa. Får børsefaen i morra, eller tirsdag.

Venter med å snakke med forhandler til har prøvd litt mer.

Hylsene jeg fikk til lading er ikke skutt med denne Howa saken i det hele tatt.

 

 

Det der er ikke helt utypisk når det gjelder børser med kammere ned mot minimumstoleransene for kaliberet...

Har sjøl hatt 2 sånne kasus de siste par årene. I begge tilfeller har jeg endt opp med å dreie et par tiendeler av helpressedien for å få presset hylser skutt i andre kammere nok til å gå i kammeret. På besøk hos en kompis et annet sted i landet tok jeg faktisk å barberte undersida av dien på ei smergelskive, og det fungerte helt greit det og..

Link to comment
Share on other sites

samma problem på 6br n min, kjøpte nye lapua hylser og problemet er løst, prøvd med smal basedie men blir ikke perfekt uansett hva en gjør, di henger bittelitt i det en skal dra dem ut at, dette er et uromoment. gjør som arrowmaker sier du så fungerer det.

Link to comment
Share on other sites

Kan og berre legge til at dette er akkurat samme problem eg hadde med min howa.

Spesielt med hylser skutt i andre våpen. Antakeleg velgdig trange kammer.

 

Til og med dei som er brukt i mitt kammer har eg litt problem med å kamre ei stund etter dei er skutt.

 

Eg pressa så mykje eg kunne samtidig som eg passa på skulder. Dei som gjekk litt trangt vart lagt til side og skyteforma ved anledning.

 

Som folket seier er nok det enklaste å kjøpe nokre nye hylser eller f.eks norma jaktmatch.

 

Dette er og grunnen til at eg alltid velger å heilpresse dei patronene eg bruker til jakt.

Orkar ikkje krangle med ladegrepet da. På bane har eg stort sett tid til litt trange patroner.

Link to comment
Share on other sites

Får børsefaen i morra, eller tirsdag.

Venter med å snakke med forhandler til har prøvd litt mer.

Hylsene jeg fikk til lading er ikke skutt med denne Howa saken i det hele tatt.

Oppfatter en viss negativitet mot børsa. Lar du børsa få gjennomgå for at du ikke vil forstå det flere har prøvd forklare?

 

Om jeg hadde vært forhandler når du ringte hadde jeg rolig og sakte forklart deg om minimums mål, maximumsmål, at kombinasjonen trangt kammer og hylser skutt i et kammer som ikke er nært så trangt vil kunne gi problemer. Om du fortsatt var misfornøyd hadde jeg bedd deg komme med børsa å sjekka om fabrikkpatroner kamret uproblematisk(går fabrikkpatroner glatt inn så er kammeret som oftest over minimumsmål). Om de gjør det er vanligvis kammer innenfor standard. Om du fortsatt var misfornøyd ville jeg tolket kammeret. Det kan jo være at du har rett i at det er noe galt med kammeret på Howaen. (selv om "fabrikkpatroner funker" tyder på at det er helt ok)

Link to comment
Share on other sites

Antagelig bør du gå over til å bruke "Small Base" dier for å presse til denne riflen. De presser til minimum dimensjonen for kaliberet. Baksiden er at de vil "bruke opp" hylsene fortere. Det du beskriver er et kjent problem hvis du forsøker å size hylser som er skutt i et litt romt kammer til et våpen med trangt kammer.

Link to comment
Share on other sites

Sånn liten oppdatering på dette emnet.

Jeg vant over Howaen :D

 

Til vanlig helpresser og deprimer i ei Lee enstasjonspresse. Både Lee die, og lee hylseholder nr 2.

Flytta dien fra lee pressa, over til min Dillon 550b.

Pressa ei engangsskutt hylse jeg hadde liggende før jeg ga opp i går kveld/natt, la denne til side.

Fikk børsa nå i kveld, prøvde hylsa fra i går, smertefritt inn :D

Pressa noen hylser til, samme resultat.

Banka, re-siza og snekra sammen igjen 2 skudd, prøvde så i børsa, smertefritt.

 

Da gjenstår å banke ca 140 skudd (ca 10 har avgått ved døden gjennom dette), helpresse dem på nytt, og lade opp igjen......

Link to comment
Share on other sites

Vel, Lee sin hylseholder måler ca 3,21mm (Delen som holder hylsa)

Mens dillon 550 hylseplaten måler 3,05mm.

 

Vel vel, greit å høre at du fikset "problemet"..........

ref. ett tidligere innlegg i tråden:

Hylseholdere er billige.

Slip, smergle, fil....spiller ingen rolle hvilken metode du bruker egentlig, så lenge du får tatt litt av toppen av hylseholderen.

:wink::roll:
Link to comment
Share on other sites

Litt generelt:

Hvis man er i en situasjon hvor dia er litt for rom over trykkringen men en smallbasedie blir unødvendig tøff, fins det noen gjengs oppfatning her blant dere om ca. hvor de forskjellige fabrikatene befinner seg i dimensjonsspekteret? Eller er det galt å tro at en fabrikant bevisst velger sin favorittdimensjon og at variasjonen heller kommer av tilfeldig slingringsmonn innen toleransen ved verktøybytte?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...