Jump to content

Sig Sauer reintroduserer P210.


Wonder 10

Recommended Posts

Har fått hørt att den skulle ligge på 1900-2200 Euro, men vi får bare vente å se. Ej håper vi kan få den for rundt 15.000kr her i landet, om den nærmer seg eller bikker 20k så er det egentlig bedre å kjøpe seg en Sphinx etter min mening. Men må du ha, så må du ha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kostet nok ca 26tda, men de selges for over 40t i dag. Jeg bød på en i Sverige, men var nok litt under starbudet på 26t. Ser ut som det kun er 12cm varianten med faste sikter forløbig.

 

Synes akkurat nå som min felt sesong blir med 210-5en. Gjorde flere tester i dag. GT45-9 6", SVI, cutomisert CZ75 og ditto G17. 210en gikk desidert best. Om jeg var i markedet for en 9er til mil, nå og fikk mulighet på en 210 heavyframe, hadde jeg heller tatt den, enn det meste annet til en pris opp mot det jeg har referert over.

Tipper denne vil ligge rundt 30t.

Link to comment
Share on other sites

Den nye P210 Legend kommer til å bli laget hos Sig i Tyskland og ikke i Neuhausen Sveits, og med bruk av moderne produktsjons metoder. Så jeg vet ikke om dette kommer til å påvirke pris eller kvalitet, men jeg vet att med CNC maskiner er det letter og billigere å lage presise deler.

 

Hadde vert kjekt om de hadde begynt å laget dem i andre kaliber og, som en i .45 fks. Eller en i 10mm med 6" løp, hadde vert drømme pistolen til magnum felt! :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner nok drømmen, men da tror jeg hele konstruksjonen må blåses opp, omtrent på lik linje med hva, som gjøres med andre 9/.40 konstruksjiner.

 

Den blir sikkert like bra som tidligere med CNC, men neppe bedre. Den ble av US "eksperter" annerkjent som den nest mest presise 9 mm, som var laget på midten av 80 tallet. Det er neppe endrett i dag, stemmer forøvrig godt med min erfaring :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pisse litt i såret, så får man to Pardinier for den prisen, men hva skal man vel med to Pardinier...?

Enkelte ganger kommer ordet "overpriset" hoppende mot deg med hornmusikk og høye kneløft.

Skjønner bare ikke hvordan noen er villige til å betale 40 gærninger for en 210 eller en Korth revolver for den saks skyld.

De er jo ikke gode, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Hei, da ser det ut til at det kan bli kjøp på deg.

Etter det jeg har sett kan ny P210-5LS heavy frame leveres både med 150mm og 120 mm pipelengde (samme utseende). Har sett det på en svensk nettside, men husker ikke hvem. Prisantydning 26' svenske for langt løp og 24' svenske for kort løp.

henryno :lol:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte ganger kommer ordet "overpriset" hoppende mot deg med hornmusikk og høye kneløft.

 

Det er bra å lese at det ikke bare er meg som oppfatter dette på samme måte! Det er i det heletatt ganske mye som er overpriset i våpen/jakt/optikk markedet. :evil:

Link to comment
Share on other sites

http://www.sigsauer.de/index.php?id=1024〈=en

 

Var litt skuffet da de hadde sluttet og lage den da jeg var i markedet for en 9mm, men nå ser det ut som jeg har fått en ny kjangse på en fabrikk ny P210 :D

 

Den skal vist nokk ha noen "forbedringer", håper bare den ikke har gått for langt vekk fra den orginale designen.

 

Kjenner jeg fikk et plutselig behov for en slik. :wink:

 

De har jo også gjort en del endringer som jeg liker, som ny magasinutløser.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Den ligger ute på sidene til

Capsicumsolutions.no til kr 20.210,- inkl mva (legg merke til de 210 kr) Anta si 5' til for 6 løp, siktefot og nytt baksikte.

 

Man sparer ca 6000 NOK på å importere denne fra Danmark. Dette er inkl frakt og norsk moms ...

Irriterer meg over at det skal være sånne prisforskjeller da jeg forsøker å handle hos lokale butikker.

Pris hos Karlslunde Sport, 12500DKK x 0,8 (- dansk mva ) + frakt 400DKK x kurs ca 1,1 = 11440NOK + 25% norsk moms , totalt 14300 NOK levert Norge.

 

Ikke det at jeg har planer om å kjøpe denne pistolen, men irriterer meg over prinsippet om at vi som bor her i Norge skal betale så mye mere enn våre naboer.

Link to comment
Share on other sites

De er jo ikke gode, eller ?

Nei, verken Sig Neu. 210 9 mm pistol eller Korth revolver er bedre enn enkelte andre sammenlignbare våpen. Kort har flott finnish, men skyter den bedre enn billigere revoverer? Har aldri sett det bevist. Men liker man å speile seg i blåneringen kan det være et våpen som faller i smak.

 

Sig 210? I utgangspunktet var dette et tjenestevåpen (med faste sikter) for forsvar og politi (bla. Danmark tidligere).

Det ble så lansert 2 target-utgaver, en med standard løpslengde med forsikte på rammen fremme, og én med en tomme lengere løp forsikte på løpet. Begge hadde target-type justerbare baksikter.

 

Så kom 'heavy'frame' utgaven, ca 40 - 50 gram tyngre, var det vel, med litt større godstykkelse bla. der den tidligere utgaven hadde lett for å sprekke.

 

Men pistolen er forsatt lett, for lett til å være noen god feltpistol i mine hender. Det samme synes jeg gjelder litt for den Pardini GT som tas inn her til landet også, dvs. den med alu-ramme. (Stålramme-Pardinien veier litt for mye til å kunne godkjennes til feltprogrammet vårt.)

 

Har hatt Sig-Neu. 9 mm i target-utgave, og vil si at våpenet ikke gir deg bedre poengsummer i feltløypa enn billigere og noe tyngre våpen. Heller tvert om.

 

Det finnes bedre våpen, etter min mening. Stikkord her blir STI, og SIG 226 , med flere aktuelle utgaver. Og det finnes andre.

Link to comment
Share on other sites

Måtte inn i safen og ta fram min gamle P210 mimre litt. Jeg skjøt meget aktivt noe som da het stridsskyting på slutten av 70tallet og brukte SIG Neuhausen P210. Den måtte modifiseres litt for å være praktisk til den bruken, som man ser er der satt inn Colt-utløser for magasinet, avtrekkerbøylen har fått mer grep i forkant, sikringen påbygget o.s.v. Skjefteplatene er av typen ekstra lange som jeg kappet, disse er litt rettere i bakkant enn de originale.

I det hele en veldig praktisk og god pistol.

 

 

DSC03117.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måtte inn i safen og ta fram min gamle P210 mimre litt. Jeg skjøt meget aktivt noe som da het stridsskyting på slutten av 70tallet og brukte SIG Neuhausen P210. Den måtte modifiseres litt for å være praktisk til den bruken, som man ser er der satt inn Colt-utløser for magasinet, avtrekkerbøylen har fått mer grep i forkant, sikringen påbygget o.s.v. Skjefteplatene er av typen ekstra lange som jeg kappet, disse er litt rettere i bakkant enn de originale.

I det hele en veldig praktisk og god pistol.

 

Flott pistol!

 

Hvem har modifisert den? Rolf Lødding?

 

Er det Colt-utløser eller en fra S&W mod.39?

 

Mvh/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...