Jump to content

Trykk, Ladeboka og Quickload


Truls

Recommended Posts

Vyrde karar! Eg heve glant han svarte sjølin inn i kvitaugo.

Jeg har nemlig oppdaget at mine ladninger, som jeg har skutt elg, hjort og rein med, og som jeg oppnår kjempebra presisjon med, viser røde tall i QuickLoad.

 

Kaliberet er 300 Weatherby Magnum.

Gromladningen er: 200 grs Swift A-Frame + 80,5 grs MRP

 

Jeg sitter her med Ladebokens utgave 4, og sjekker ladetabellene jeg en gang brukte for å lete meg frem til gromladningen. Problemet er bare at boka ikke har tabeller for Swift A-Frame. Derimot viser den til en maksladning for 200 grs Nosler Partition.

 

Ladeboka sier: 200 grs Partition + 80 grs MRP = 890 ms

QuickLoad svarer derimot at denne ladningen gir 924 ms.

I begge tilfeller er det brukt 66 cm rifleløp.

 

QuickLoad sier altså at hastigheten blir hele 34 ms høyere enn Ladeboka sier. Selv om det i begge tilfeller er brukt rifleløp med samme langde - 66 cm.

 

QuickLoad svarer også at Partition-ladningen med 80 grs MRP, gir et kammertrykk på 4213 bar og makstrykk på 61107 psi, og viser lilla tall.

 

Hvis jeg bytter ut Partition med A-Frame, viser QuickLoad at kammertrykket blir 4511 bar mens makstrykket blir 65429 psi. Tallene blir røde.

 

Gromladningen min kommer da selvsagt også ut med røde tall, i og med at den er med et halvt grain mer krutt. 200 grs A-Frame og 80,5 grs MRP gir således iflg. QuickLoad et kammertrykk på 4596 bar og makstrykk på 66673 psi, mens hastigheten på A-Frame blir 939 ms.

 

Hvis jeg bytter ut A-Frame med Partition, men fremdeles benytter meg av den samme kruttmengden som jeg bruker i gromladningen, altså 80,5 grs, svarer programmet med lilla tall og sier at kammertrykket blir 4299 bar mens makstrykket blir 62355 Joule.

 

A-Frame gir altså høyere trykk enn Partition. Greit. Jeg skjønner. Men hvor mye for mye er et kammertrykk på 4596 bar og et makstrykk på 66673 psi? Det er jo dette jeg har brukt en stund og som gir super presisjon og kulebane. Bør jeg stoppe umiddelbart og gå ned til mindre ladninger, eller slår de røde tallene inn litt for kjapt i QuickLoad?

 

Låskassa er en Remington 700 de luxe. Løpet er et rustfritt Douglas matchløp, 66 cm.

Link to comment
Share on other sites

QL oppgir jo maxtrykk for kaliberet ditt (sjekka og maxtrykk er 4400 bar)...... så du vet vel selv hvor mange bar du er over max. opp til 200 bar over max.

 

Husk på at løp er forskjellige. så trykk og hastighet kan variere en god del. Om du har en pipe som gir lavt trykk er ladningen din kansje helt fin. Har du målt hastighet?

Hvordan ser hylsene dine ut?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si du skal slutte med disse ladningen eller ei.

Men jeg ser og synes at QL er vel kjapt oppe på det røde.

se i forhold til ladedataer i ladeboken.

 

kansje QL-er mere på den sikre siden. ikke vet jeg men, ser en ut fra amerikanske ladebøker ligge de norske ladedataene hakket over..

 

mulig dette er justert nå, men for 3-4 år siden var det hvertfall sånn, da jeg sjekket dette.

 

Men følg med på trykktegn på hylser og hetter, så er du nokk på den sikre siden..

Link to comment
Share on other sites

Swift A-Frame er kjente for å ha en hard mantel som gir et høyere trykk enn snittet. Hvis du ikke har noen tegn til overtrykk på ladninga di, er det bare å tute og kjøre... Glem Quickload.. Teori og Praskis er ikke alltid i overenstemmelse.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ser og synes at QL er vel kjapt oppe på det røde.

se i forhold til ladedataer i ladeboken.

 

Ladedata i ladeboka (eldre utgaver av ladeboka iallefall) er utarbeidet for ett våpen. Om dette våpenet har en romslig pipe, lang friflukt eller andre ting som gjør at trykket blir lavt, så kan disse dataene være litt vel heite i våpen som har kort friflukt, trang pipe osv.

 

Men det står også i ladeboken at man skal begynne på startladning og ladde seg opp mot max. Innimellom virker det som mange hopper rett på max.....

Link to comment
Share on other sites

Hylsene ser fine ut. Jeg synes det er litt trøblete å måle trykkringen fordi den ligger så tett opp mot magnumbeltet. Men hetteåpningene er fine. Hylsene strekker seg nesten ingenting. Nå har jeg faktisk ladet om disse hylsene fem-seks ganger, så det er kanskje på tide å kaste dem uansett.

Jeg presser dem bare i halsen, med Reddings Competition-sett.

Jeg visste heller ikke at makstrykket for kaliberet er 4400 bar. 4596 er nesten 5 prosent mer.

Testvåpenet i Ladeboken er en Weatherby Mk. V.

Våpenet jeg har, er bygd av Ragnar Hansen.

Link to comment
Share on other sites

Har du chronograf Truls? hvis ikke er det sikkert noen i nærheten av deg som har. Hastigheten på kula vil si deg mye om hvor du ligger trykkmessig. Får du mye høyere hastighet enn du skulle anta synes jeg du skal la være å bruke denne ladningen. Det er jo etter hvert noen som har strekklapputstyr til å måle trykk med, og det er jo det sikreste.

Link to comment
Share on other sites

Hettelommene virker fine, de. Men jeg husker strengt tatt ikke om de var trangere første gangen jeg ladet dem.

 

Jeg har akkurat fått meg en kronograf. Den ligger fremdeles i kartongen, men dette blir jo en fin anledning til å åpne pappesken. :mrgreen:

 

Mel altså - jeg har jo brukt denne ladningen en stund, og det har gått fint. Er det sånn at rifla plutselig kan kaste inn håndkleet og revne av materialtretthet eller noe sånt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på alle ladningene fra tidligere "ladeboken" utgaver. Mange av dem er antagelig ikke skutt med trykk prøvings utstyr. Dersom de samme dataene går igjen i siste utgave, er det god mulighet for at de ikke er reskutt. Jeg har også registrert noe endring av max ladedata, selv for Norma MRP over mange år, slik at jeg ville absolutt forholdt meg til det som har framkommet her, som at QL data er max. En god del av seinere års US data, er trykkskutt med laboratorie utstyr og de er vel noe man absolutt bør stole på.

Link to comment
Share on other sites

Hettelommene virker fine, de. Men jeg husker strengt tatt ikke om de var trangere første gangen jeg ladet dem.

 

Nå er det vel sånn at hull som det går ting ut og inn i blir litt rommere etter hvert.... :oops::mrgreen:

 

Uten å si noe bombesikkert så vil jeg tro du hadde merket at hettelommene ble løse hadde ladningen vært farlig varm.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelp og innspill.

Jeg skal jaggu gjøre en seriøs innsats for å finne ut av dette. Og finner jeg ikke ut nok til å være helt sikker, er det jo ikke verre enn å gå ned til en ladning på 79,3 grs MRP, på den ladningen går nemlig tallene i QuickLoad over fra rødt til lilla.

Og hvis presisjonen holder seg, er det kanskje ikke noen grunn til å holde ladningene på det hvitglødende nivået jeg åpenbart lager dem på nå. Energien og hastigheten blir vel strengt tatt holdbar til de fleste viltarter.

Link to comment
Share on other sites

Send en epost til Norma der du oppgir alt om din ladning og ditt våpen. Jeg vil i hvertfall stole mer på de enn Ladeboken og Quickload. Du bør også sjekke hylsevolumet i dine hylser sammenlignet med quickload sine data. Quickload er ikke til å utarbeide ladadata med!

 

Etter mitt skjønn er vanlige trykktegn utenom trykkringsmåling tegn på betydelig overtrykk. Særlig tennhettevurdering anser jeg som ekstremsport.

 

Jeg har tatt feil før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker jeg leste ett eller annet sted (kan det ha vært i ladeboken tro?) at flate hetter er rimelig uegnet for å vurdre trykk. For det første er det forskjell i hardhet på hettene, og romheten i hettelommen. Dersom det blir løse hettelommer eller hardt boltløft er man laaaangt over forsvrlig trykk! Det er ikke en god måte å finne maksladning på!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke funnet et eneste tegn på at trykket har vært for høyt. Men det spørs jo selvsagt om jeg kan ha vært for lite våken til å fange dem opp.

I løpet av et par uker skal jeg ha funnet ut av dette. Jeg skal kronografere, måle og snakke med børsemakeren som bygde rifla og kontakte Norma for å hente ut det som er mulig derfra.

Ragnar Hansen er vel kjent for å bygge rifler med små toleranser, mens originale Weatherby-rifler visstnok er kjent for romslige kammere. Det er i så fall to momenter jeg bør ta alvorlig når jeg sammenligner dataene fra Ladeboken, som testskjøt med Weatherby-rifle og mitt eget våpen, som er bygget av Ragnar Hansen.

Det er jo litt viktig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke de nøyaktige målene, og har ikke notatene her jeg sitter nå. Men jeg er sikker på at jeg har relativt god plass foran kula og frem til bommene.

Grunnen til at jeg er sikker, er at jeg lader treningsskudd med 168 grs Sierra MatchKing, og da blir patronene lenger, og selv da har jeg litt å gå på.

Hva tenker du på?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Weatherby Mark V i 375 Wea for noen år siden. Den hadde weatherby kammer, med slak og kon overgang mellom kammer og bommer. Synes huske det var en snau cm friflukt, uten at det påvirket presisjonen det minste. Men det påvirker jo trykk også. Det ville undre meg om Ragnar Hansen har satt i Douglas løpet i Rem kassa med et slikt kammer... Det kan du jo bare måle, men er vel en god grunn til at det blir trykkforskjeller om du har trangt kammer og de har brukt wea kammer i testrifla(?)

Link to comment
Share on other sites

Får du mye høyere hastighet enn du skulle anta synes jeg du skal la være å bruke denne ladningen. Det er jo etter hvert noen som har strekklapputstyr til å måle trykk med, og det er jo det sikreste.

 

QuickLoad sier at jeg skal oppnå 939 ms.

Mener du at det er grunn til å tro at hastigheten vil være enda høyere hvis trykket er for høyt?

Link to comment
Share on other sites

Originale Weatherby kammres med en god del freebore og gir derved tidvis betydelig lavere trykk, enn standard kammringer. De fleste børsemakere benytter standard kammring og derved vil data for original rifler vanligvis gi for høyt trykk i custom rifler i Wby kalibre. Hør for sikkerhetskyld med Hansen hva han benytter. Og ta evt data han gir, som optimistiske på egne vegne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forstå at trykket blir lavere i et rommelig kammer og høyere i et trangere kammer. Ragnar Hansen bygger rifler med små toleranser, ergo skulle det tilsi at trykket som oppgis som en brukbar ladning i en Weatherby Mark V, fort kan bli en del høyere i en Remington-kasse/Douglas-pipe fra Ragnar Hansen.

 

Jeg var faktisk en tur hos Ragnar Hansen, og fikk ham til å vurdere ladningen og en brukt hylse. Han slo fast at trykket ikke hadde vært farlig høyt, og sa samtidig at Remingtons låskasser dessuten er veldig solide saker.

 

Jeg skal ta en tur på skytebanen med kronograf og måle litt en eller annen gang i løpet av påsken, og da skal jeg være spesielt oppmerksom på hevarmsløftet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, "har bare hørt og lest" at de har ekstra lang friflukt i en del kalibre. Kan jo være det ikke stemmer for alt jeg vet ;)

 

Men skaubjønn nevner ca 10 mm friflukt. Å han jeg kjenner som hadde en slik børse engang prata om mellom 8 og 10 mm med normale patroner.

 

Men ta det med en klype salt.

 

Om dine ladninger funker fint i din rifle, så er det vel ikke noe problem?

Har et løp i 6,5 sauern min som takler patrnoer med et par grs mer RP15 krutt enn tabeller og QL sier, men hastigheta er lavere enn både tabeller og QL påstår jeg skulle fått med en sådan ladning. Kan komme av rom pipe eller lang friflukt (eller begge deler).

 

Så QL blir bare teori.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var faktisk en tur hos Ragnar Hansen, og fikk ham til å vurdere ladningen og en brukt hylse. Han slo fast at trykket ikke hadde vært farlig høyt, og sa samtidig at Remingtons låskasser dessuten er veldig solide saker.

Lets keep it simple;

Hvis du får rommelige hettelommer når hylsene er ladet 5 ganger(eller 4 eller 6) ligger du på et høyt men sikkert nivå. Hvis hettene etter ca.5 omladninger er som med nye hylser ligger du langt innenfor alle trykkgrenser uansett hvilken farge QL har. QL er et kjempeprogram til sitt bruk; Leking med utallige kombinsjoner på et teoretisk plan for et UTGANGSPUNKT til praktisk tilnærming

 

For å sette det litt på spissen; 65000 psi er ikke verre for børsa i 308 enn det er i 300 WSM, men du hadde fått røde tall fra 55000 i 308.

Link to comment
Share on other sites

 

For å sette det litt på spissen; 65000 psi er ikke verre for børsa i 308 enn det er i 300 WSM, men du hadde fått røde tall fra 55000 i 308.

 

Joda, litt så.

 

Hvis du ser på begrepet PSI (Pound pr. square inch), altså pund pr, kvadrat tomme. Så vil du se at arealet bak på ei ei 300WSM hylse er betydelig større enn på en .308 Win. Altså større trykk bakover, og dette trykket skal holdes på plass av samme anleggsflate på låseklakkene.

Jada, dette er flisespikkeri, men lell! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så vil du se at arealet bak på ei ei 300WSM hylse er betydelig større enn på en .308 Win. Altså større trykk bakover, og dette trykket skal holdes på plass av samme anleggsflate på låseklakkene.

Jada, dette er flisespikkeri, men lell!

Mmmm...Så da bekrefter du det jeg skrev>altså at 65000 psi i 308 ikke er verre for børsa(den samme) enn samme trykk i 300WSM. Spikk spikk :wink: mao; Har du en kasse som børsemakeren glatt skur i et 300WSM løp i, tåler den glatt 65000 i 308 også. Hylsemetoden er ikke noe fasit det heller for det er mange hylsekvaliteter/lotvariasjoner og indre volum. Forrsten så gir en helpresset hylse som regel alltid høyere trykk enn neste gang hvis du necksizer...igjen pga volum.Men nå er vi av QL sporet her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...