Jump to content

Hva er det med folk som skal kjøpe våpen ?


KEN

Recommended Posts

Vet ikke om dette er passende kategori, men jeg prøver.

 

Jeg har en S&W .44 Mag som jeg skal selge, og har nå avvist en handel pga at kjøper insisterer på å få våpenet i oppkrav. Nå har jeg en annen kjøper som er interessert, men han vil også ha den i oppkrav. Jeg skjønner ikke dette. Om de er redde for å bli lurt, kan jeg jo sende en leketøysrevolver i pakken, de slipper jo ikke å betale for det. Oppkrav er ikke noe garanti for å ikke bli lurt. Grunnen til at jeg ikke sender i oppkrav er at jeg selger mye via QXL, samt at jeg er våpensamler og handler derfor endel våpen. Om jeg skal sende en revolver i oppkrav og den ikke hentes, må jeg selv dekke porto og returporto, som tilsvarer 480 kr for to norgespakker. I tillegg tar det mellom en til to mnd før jeg får den tilbake. Dette gidder jeg ikke. Jeg tar forhåndsbetalt, men kjøper får en uke til gjennomsyn og testing, noe jeg har gjort utallige ganger, både når jeg har kjøpt og solgt.

 

Så hva er det med folk som ikke kan godta dette, er redselen for å bli lurt så stor ? Jeg har da ikke lurt noen enda, og jeg har både kjøpt og solgt våpen til medlemmer på både Kammeret og Sluttstykket mange ganger tidligere.

 

KEN

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange som har blitt lurt da vet du. Ikke lenge siden det var en tråd her med en kar som hadde solgt et håndvåpen til en kar i Sverige, som viste seg å være kjeltring....

Hva om du lager deg en referanseliste, hvor kjøper kan ringe andre som har handlet hos deg? Jeg handler en del på ebay, og har erfart at det er lurt å forholde seg til feedbacksystemet deres. Man svir der om man får negativ feedback, så de strekker seg langt for å unngå det. Gir meg som kjøper trygghet.

Link to comment
Share on other sites

...., kan jeg jo sende en leketøysrevolver i pakken,...

...Eller bæsj, for den saks skyld.

Jeg har faktisk tenkt på akkurat det samme når jeg har hentet pakker på Posten, og disse har vært sendt i oppkrav. Hvis man har tatt med pakken hjem og åpner den hjemme, så kommer man absolutt ingen vei hvis det viser seg å være lureri. Man kan jo velge å åpne pakken på posten for å sjekke innholdet, men det er vel ikke særlig smart når det gjelder våpen.

Som selger, så synes jeg det er helt greit med oppkrav. De som skal kjøpe noe av meg er som regel giret på å få det, og henter dermed ut pakken rimelig fort. Ting til lavere verdi går helst ved forskudds- eller etterskuddsbetaling, da det er billigere å sende som liten Smartpostpakke.

 

...

fat_dog86 har klippet litt her. Siden som ble linket til har vært diskutert her før. Den grenser i alle fall til ditt understående spørsmål, men er i alle fall forkastelig nettetikette.

 

Eller, dette er kanskje ikke helt i tråd med norsk lov?

Link to comment
Share on other sites

postoppkrav er en måte å kjøpe våpenet i dag, når en vet at lønninga kommer uka etter. når man har bestemt seg for å handle er tendensen at man skulle helst hatt våpenet i går. Har selv kjøpt våpen på nett som viste seg å være defekte, men kostnaden ved å returnere våpenet har vært større enn det på fikse børsa selv.Hadde det krevd børsemaker, så hadde nok våpenet blitt returnert. Skjønner at folk er skeptiske til enkelte på nett... siste rifle med feil på æ kjøpte , ble kommentert:"ups det glemte æ å si" Bruker ikke å bli harnisk for ting som trenger bare en noen timers arbeid for å bli bra.totalt har æ kjøpt 2 rifler og 4 handvåpen som hadde mangler i forhold til annonsert.

 

godt at men har lettere teknisk innsikt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo bare legge på det det koster å sende pakken i oppkrav i prisen, det har jeg gjort, men skriver da alltid at kjøper må betale frakt. Jeg har aldri fått noe i retur. Men jeg skjønner jo spørsmålet ditt.. men som sagt det er jo mange som har blitt lurt..

 

Problemet er om pakken ikke blir hentet (kjøper ombestemmer seg). Da kommer den i retur, og jeg må betale porto + returporto.I tillegg som sagt så tar det opp mot 2 mnd før den kommer tilbake.

 

KEN

Link to comment
Share on other sites

Send i oppkrav, men la kjøper forhåndsbetale porto'en?

 

Jepp, dette er eneste løsning fra min side om kjøper ikke vil forhåndsbetale.

 

Er enig med trådstarter. Oppkrav er bare en kilde til ekstra tap og unødvendig tidsbruk om kjøper ikke henter, samt at det overhodet ikke innebærer noen sikkerhet for kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jeg har kjøp og solgt en bråta med våpen på nett de siste 15 årene. Jeg betaler alltid på forskudd og har aldri opplevd problemer med det.

Jeg forventer også at folk betaler på forskudd og har sendt papirene før jeg jeg sender noe som helst, har heller ikke opplevd at det har vært problemer med det. (Men jeg selger jo veldig mye mindre en jeg kjøper :D)

I bunn og grunn tror jeg det er et lite problem, man vil jo ikke klusse til for seg selv som våpenkjøper med å være upålitelig.

Link to comment
Share on other sites

... som nevnt tidligere kan du bruke finn betalingsgaranti eller pay pal.

 

Det er vel noe av det sikreste måten å gjøre det på idag...

 

Nå skal det vel nevnes at PayPal heller ikke casher ut sånn helt uten videre.

 

Bestillte en Badger skinne i 20 moa som skulle være for lang kasse fra statene, kom en kort i posten. Idioten jeg kjøpte av mente hardnakket at den skulle passe lang kasse, PayPal satte opp komunikasjon mellom selger/kjøper og stillte som megler i saken uten at det førte til en løsning.

 

PayPal trakk på skuldrene og ville ikke ta parti da de mente dette var påstand mot påstand. Endte med at jeg solgte skinna og bestillte annetsteds fra.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Har handla litt på nett de siste åra, og må si jeg foretrekker oppkrav.

For min del fungerer det veldig bra, og jeg har per dags dato ikke latt være

å hente pakken jeg har bestilt. Skjønner jo at enkelte selgere helst vil ha forhåndsbetalt.

Jeg synes dette er litt feil, da muligheten for at jeg kan bli lurt av en uærlig selger.

Liker helst å betale for en vare når jeg står med den i hånda.

Blir jo litt feil å feks betale for ei pølse på bensern, og så få den neste uke.

 

Skal jeg kjøpe våpen via nettet, vil jeg helst ha kontakt med selger på tlf.

Gjerne at selger sender meg pakkesporingsnr, og jeg da overfører penger kort tid etter

jeg har fått dette.

 

Hvis dette medfører at enkelte ikke vil selge til meg, får jeg ta med pengene mine til feks

en forhandler som virkelig verdsetter meg som kunde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er litt feil, da muligheten for at jeg kan bli lurt av en uærlig selger.

Liker helst å betale for en vare når jeg står med den i hånda.

 

Men poenget er at du selv med oppkrav fortsatt kan bli like mye svindlet som ved forhåndsbetaling. Så sant du ikke personlig kjenner den ansatte på posten, og ulovlig får åpne pakken før du betaler, vet du jo ikke hva du egentlig betaler for. Pakken kan inneholde hva som helst av søppel. Posten vil da neppe gi deg pengene tilbake, for deres oppgave er å bringe frem det som ER sendt.

 

Nå er jo de fleste selgere heldigvis ærlige. Også kjøperne. Men svindel kan forekomme, og da må man sikre seg som best. Får jeg ikke igjennom mine krav, går varen til neste villige kjøper. Personlig liker jeg best at kjøper henter eller møter meg et passende sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en brukt riflepipe av en privatperson her på kammeret for en tid tilbake. Betalte pr. oppkrav. Alt var tilsynelatende i orden, men jeg var litt spent da jeg skulle hente pakken. Vi hadde jo bare kommunisert via PM og et par telefonsamtaler. Så jeg avtalte med postfunksjonæren at vi åpnet pakken sammen idet jeg fikk den på disken. Opplyste på forhånd at det var snakk om våpendel, og det var greit for henne. Slik hadde jeg iallefall et upartisk vitne ifall det skulle være noe tull. Men det var det ikke, heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Oppkrav er metoden den som ikke har penger foretrekker (handler, men har ikke cash før lønna kommer o.l.).

 

Når det gjelder våpen, er slikt renspika tull.

Grunnen er som følger:

Våpensøknad skal være selger i hende, før våpenet sendes.

Blå del av søknad skal enten være kjøper i hende før eller samtidig som våpenet mottas.

Jeg er i hvertfall ikke villig til å skrive under på en våpensøknad som selger, før pengene er på plass.

 

 

Jeg vet om at det er de som har mottatt våpensøknad, skrevet under og sendt våpen i postoppkrav, uten å sende med blå gjenpart. Og så sendt denne etter at våpenet er hentet ut av kjøper.

 

Problemet med dette er at kjøper ikke har lov til å ha dette våpenet i hende, uten den blå gjenparten.

 

Der finnes dog en måte som kan løse dette for de mer skeptiske, og det er kombinasjon av postoppkrav, tilbakehold av blå gjenpart, kombinert med en lånelapp med nødvendig lånetid for postgang i pakken.

 

Men selv betaler jeg på forskudd, og forventer det samme av andre. Handler heller med en ærlig kar med dårlig råd en enn rik kjeltring.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld våpen er eg i all hovedsak samd med "vingemutteren". MEN, og det er eit stort MEN her; på nettet finnast der ei røys med meir eller mindre useriøse nettbutikkar, som tilbyr mykje sneks til slike som oss. For omlag eit år sidan bestilte eg ein kamoduk og betalte vara med visa over nettet ... etter utallige mail fram og tilbake og ei mengd med ulike forklaringar om kvifor dei ikkje hadde fått levert den, bad eg i oktober 2009 om å få pengane att. Rett skal vere rett; eg fekk pengane inn på konto att rett før årskifte. Så, 24.november 2009 bestilte eg meg eit MMS Viltkamera, her hadde eg og mogelegheit til å betale kontant over nettet, men klok av skade let eg det vere og bad om å få det i postoppkrav. I dag er eg forbanna glad for det; leverandøren til denne nettbutikken har framleis ikkje fått dette kameraet ut or beddingen ... seier dei. Å be om å få betalt for varer ein ikkje veit om ein er i stand til å kunne levere skapar ikkje særleg mykje tillit mellom forbrukar og leverandør.

 

Mitt poeng er at der finnast begrunna skepsis og frå ein forbrukar sin ståstad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ble akkuratt "lurt" når jeg for litt siden kjøpte en ruger 10/22. jeg betalte på forskudd og hentet pakken. men det manglet noen deler i avtrekkeren og magasinet fulgte ikke med. og heller ikke søknadspapirene! så jeg sitter med i rifle jeg ikke får brukt! har prøvd å ringe fyren flere ganger om dagen i snart 3 uker uten å få tak i han!

Link to comment
Share on other sites

KEN skrev:

Vet ikke om dette er passende kategori, men jeg prøver.

 

Jeg har en S&W .44 Mag som jeg skal selge, og har nå avvist en handel pga at kjøper insisterer på å få våpenet i oppkrav. Nå har jeg en annen kjøper som er interessert, men han vil også ha den i oppkrav. Jeg skjønner ikke dette. Om de er redde for å bli lurt, kan jeg jo sende en leketøysrevolver i pakken, de slipper jo ikke å betale for det. Oppkrav er ikke noe garanti for å ikke bli lurt. Grunnen til at jeg ikke sender i oppkrav er at jeg selger mye via QXL, samt at jeg er våpensamler og handler derfor endel våpen. Om jeg skal sende en revolver i oppkrav og den ikke hentes, må jeg selv dekke porto og returporto, som tilsvarer 480 kr for to norgespakker. I tillegg tar det mellom en til to mnd før jeg får den tilbake. Dette gidder jeg ikke. Jeg tar forhåndsbetalt, men kjøper får en uke til gjennomsyn og testing, noe jeg har gjort utallige ganger, både når jeg har kjøpt og solgt.

 

Så hva er det med folk som ikke kan godta dette, er redselen for å bli lurt så stor ? Jeg har da ikke lurt noen enda, og jeg har både kjøpt og solgt våpen til medlemmer på både Kammeret og Sluttstykket mange ganger tidligere.

 

KEN

 

Da får heller du stole på kunden sende våpenet og regne med han betaler :lol: tillit går vel begge veier?

Link to comment
Share on other sites

hassel

Troya?

Hva mener du?

Jeg tror du har misforstått et eller annet

 

Mulig det :D

selger mener at kjøper bør vise tillit med å betale forskudd.noe kjøper ikke ønsket .snudde saken til at selger kan vise kjøper tillit til at kjøper sjekker ut våpenet og er alt i orden betaler han eller sender våpenet tilbake

tillit begge veier :D:D

 

kun ment som litt provosering :oops:

Link to comment
Share on other sites

Oppkrav er ikke noe garanti for å ikke bli lurt.

Jeg får mine postoler i oppkrav, så åpner jeg esken og titter oppi før jeg drar kortet.

Det er ikke lov, men jeg gjør det alikevel.

Jeg sier til de over disken at det kan være en murstein.

 

Når man sender inn papirer til selger, som han fyller ut og sender en del tilbake med våpen så kommer man å henter den.

Ingen "gidder ikke" hente pistolen sin med våpenkortet i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får mine postoler i oppkrav, så åpner jeg esken og titter oppi før jeg drar kortet.

Det er ikke lov, men jeg gjør det alikevel.

Jeg sier til de over disken at det kan være en murstein.

 

Men pistolen kan være defekt, uten at du kan "se" det på postkontoret. Dermed kan du fremdeles bli lurt. Min påstand er at det er ingen garanti for å bli lurt ved å motta våpen pr oppkrav, så det er meningsløst. Det eneste det gjør er å lage merarbeid og trøbbel for selger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...