Jump to content

Hvilket mikrometer?


Sørlimoen

Recommended Posts

Enig med Kjell Olav - Mitutoyo fungerar alltid. Sjølv har eit eit gammalt tysk (hugsar ikkje fabrikat) til privat bruk, men brukar stort sett Mitutoyo i arbeidstiden. :)

Analoge mikrometer står ikkje tilbake for digitale, men avlesing kan være litt ekkelt dersom du ikkje er vant til det.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er forutintatt og/eller bortskjemt, men jeg foretrekker Mitutoyo eller Tesa.

Andre merker måleutstyr fungerer helt sikkert (ja, jeg har stor sans for CE Johanson sine verktøy!) slik de er tiltenkt.

Det som er viktig, er hvorvidt du kan stole på at 10,68mm som mikrometeret viser, virkelig ER 10,68mm.

Ergo, kalibrering mot en målestandard (godkjente, og kalibrerte, passbiter kan gjerne brukes...) er viktig, og egentlig nødvendig...

Hvis du kun er ute etter differanser (og ikke absolutte mål), så kan man "lempe" litt på krava om å kalibrere, selv om dette er å foretrekke...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvor mange jeg har, men det er flere enn 6...uansett tviler jeg på at det finnes direkte dårlige mikrometere på markedet. Jeg har sett skyvelærer i plast og andre ymse utføringer, men mikrometere har vel en kundegruppe som gjør at kvalitet lønner seg.

Link to comment
Share on other sites

Har ansvar for noen hundre mikrometere og kalibrerer de ol. på jobb.

Mitutoyo er det som gjelder for oss.

Det er f.eks. Metall Maskin som selger.

Men til dette formålet er det sikkert ikke nødvendig med digital 1/!000 avlesning.

Men på mikrometerne til Mitutoyo fungerer den bra. Men de oppgir jo en avlesnings avvik på 3/1000 og der er og noe å ta med om en skal handle slike verktøy.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Biltema har et også. Skal ikke påstå at det er kalibrert i henhold til standard, men til mitt bruk (måling av hylseekspansjon) så fungerer det helt fint. Det har selvfølgelig clutch og stopper faktisk på 0 når det skrus igjen.

 

Dette biltema-mikrometeret. Noen andre som har testa det? Holder det mål?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...