Jump to content

M67 goes 200STR, var DFS skyting, kaliber og Sauer


M67

Recommended Posts

Jeg eier for tiden ikke en rifle som er godkjent av DFS. I dette landet er det nærmest en skandale, og jeg har tenkt å gjøre noe med det. Man kan eie så mange kule rifler en vil, det som er noe er å skyte.

 

Grunnen er at jeg vil bli bedre til å skyte, og det blir man bare med trening. Nå skyter jeg endel. Men "jegertrening", der en kan få beskjed om å ta pause fordi de som venter "trenger treninga mer" og lignede, er ikke så veldig inspirerende, selv om det kan være flatterende. Tirsdagsskyting med veteranene pleier da å bringe egoet ned der det hører hjemme - jeg skyter altså ikke "rent" (dvs. kun 10er og bedre) på liggende, og der er det mobbegrunn.

 

JEg er lei a å måtte mase for å få plass på banen, lei av å bli uglesett, med mine piccatinny-skinner, og mine "stjernekikkerter". Når jeg så kan trene på 15m hele vinteren med en .22Sauer og bra høyt på lista, for inne blir en enda mer uglesett med annen redskap.

 

Så til saken: Ønskelista er blitt til, og på sikt skal Sauer 200 STR med ombyggingssett i .22LR innsaffes. Prislista leses daglig, med gru :roll: ØKH vil tilte, so be it. En Sauer er for svær til å gjemmes, men kanskje hun ikke skjønner at det egentlig er 2? Dessverre er hun lynende intelligent, og observant som en kråkeflokk.

 

Sauer 200 STR grov:

Det blir .308. Spm. er, er Sauer i .308 .308Win eller 7.62 NATO, hvilke kuler og vekter er "best", kulevekt etc. Hvilken riflestigning har originalløpet?

Og ? Hvor langt skal det være? Jeg er 180cm høy og 75-80kg og kan holde ei rifle, er ikke veldig sterk dog (kontorist) 67, 70 eller 74cm? Heller mot 74 for siktelinje og stabilitet foreløpig.

 

Sauer 200 STR fin, dvs. ombyggingssettet:

Hvor langt er dette løpet? Hva slags presisjon leverer en slik @100m med Super Club f.eks?, en tanke er nemlig å bare kjøpe .22LR først, for å unngå total ruin. Synspunkter.

 

Sauer 200 STR .223:

Er dette i det hele tatt å få? JEg driter i om DFS har godkjent det?

 

Det skal ikke stikkes under en stol, at denne rifla vil kunne få se bruk som "fattigmanns" BR rifle @ 500m (med løp i 6 eller .22BR), som "langholdsrifle" (med løp i 6.5-284), endog som posteringsrifle på jakt etter noe som ikke umiddelbart dør av .223, på jaktfelt - what ever. Men først i .308, og det er fordi hele verden bruker .308 - til alt. Det har mere rekyl enn 6.5, ergo er det en bedre lærer, det driver mer i vinden, osv...

 

Råd, fakta og synspunkter mottas

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 200str i 223 er hyllevare nei. Vet ikke om andre sett enn de DFS tester.

 

Jeg har 6,5 og 308w løp til sauern min. Har hatt 6,5 sauer i snart 20 år, og jeg har skutt 308w i sauern i snart 15 år. Du får mer rekyl og mer vindavdrift med 308w enn med 6,5X55. Fordelen er lengre levetid på løpet, at du kan skyte litt nato ammo (om du har) og meget god presisjon.

 

308w har jeg brukt fordi jeg innimellom har fått litt gratis ammo til den som jeg har trent med. Av kulevekter når jeg har ladet selv har jeg holdt meg til 150-155-168 grs.(nosler CC, sierra MK, lapua scenar og lockbase er brukt) For det meste med de to første vektene da 168 grs lager mye rekyl til DFS skyting. Å med gode matchkuler samler 308w i sauerløp meget godt med alt jeg har ladet de med.

Personlig ville jeg valgt 6,5X55 istedenfor 308w om man bare skal ha et løp, komponentene er billigere, skuddene er billigere og det er et bedre kaliber balistisk.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 200 STR fin, dvs. ombyggingssettet:

Hvor langt er dette løpet? Hva slags presisjon leverer en slik @100m med Super Club f.eks?, en tanke er nemlig å bare kjøpe .22LR først, for å unngå total ruin. Synspunkter.

 

Dette løpet er 67cm dvs. samme som korteste løpene i 6,5 og .308

Med ammo børsa liker har jeg sett ethuls 5 skuddsamlinger på 15m innendørs hvor en 22lr hylse faktisk henger fast i kulehullet (skutt fra benk med kikkert) har ikke vært borti noe testing på 100m, men endel rekrutter skyter ganske bra med 22lr på 100m

Link to comment
Share on other sites

Ja, ang 22 settet. Det har samme diameter /lengde som 67/19 grov løpet.

Jeg har skutt mye med kal 22 på 100m. men aldri testa det med støtte osv.

Men jeg skyter ofte 5skudds serier med 20mm samling(eller bedre) på 100m med std ammo som eley club eller lapua superclub. Skutt med diopter og reim. Det er omtrent det samme jeg greier med 6,5 og 308w i samme børsa. Så tror ikke presisjonen er et problem i 22lr løpet på 100m..... Men den er voldsomt utsatt for vind.

Link to comment
Share on other sites

Det har samme diameter /lengde som 67/19 grov løpet.

Så da veier det omtrent som 67/21 grov løpet? Tror jeg må prøve ei børse. Liker at det er stødig, men en skal jo holde det oppe også.

 

Hvordan er reglene for å kunne bruke sittende stilling? Knærne mine suger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

en tanke er nemlig å bare kjøpe .22LR først, for å unngå total ruin. Synspunkter.

 

Da må du tenke på kostnaden med løp, sluttskykke og magasin(er) ved en evt ombyging til grovkaliber.

Tror du kommer billigst ut med grovkaliber børse å kjøpe 22lr sett til den. Sjekk prislisten til Landrø før du bestemer deg

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper den ene eller andre komplett og supplerer siden spiller nå mindre rolle.

Som du vet M67 så har jeg en 200STR, som dog ikke er "helt orginal" :mrgreen: min personlige mening er:

 

Jeg ville ikke valgt 74cm pipa selv, den er alt for tung for meg.

Siden du skal ha .22lr sett, så ville jeg valgt samme pipelengde i .308 pipa for å beholde mest mulig lik balanse mellom .22 & .308 selv om dia innv er litt forskjell.

 

Skal du bruke diopter eller kikkert på den?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk prislisten til Landrø før du bestemer deg

Prislisten til Skytterkontoret mener du vel? Der kommer det ut på et ± noen hundrelapper.

 

K

 

Om du har en .22 sauer å skal bygge om til grovkaliber må du ha sluttstykke løp og magasin, skytterkontoret selger ikke deler... piper og magasin er det mange som leverer men sluttstykke er det vel bare landrø som selger

Link to comment
Share on other sites

skytterkontoret selger ikke deler

Mmmm, det var ikke det de sa til meg.. Må dobbeltsjekke.

 

EDIT: Dobbelsjekk: Icecool har rett. Man må stille spørsmålene sine riktig. Damen på skytterkontoret hadde svart meg på om det var mulig, og på hva delene kostet - ikke om de faktisk solgte dem...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier for tiden ikke en rifle som er godkjent av DFS. I dette landet er det nærmest en skandale, og jeg har tenkt å gjøre noe med det. Man kan eie så mange kule rifler en vil, det som er noe er å skyte.

 

Grunnen er at jeg vil bli bedre til å skyte, og det blir man bare med trening. Nå skyter jeg endel. Men "jegertrening", der en kan få beskjed om å ta pause fordi de som venter "trenger treninga mer" og lignede, er ikke så veldig inspirerende, selv om det kan være flatterende. Tirsdagsskyting med veteranene pleier da å bringe egoet ned der det hører hjemme - jeg skyter altså ikke "rent" (dvs. kun 10er og bedre) på liggende, og der er det mobbegrunn.

 

JEg er lei a å måtte mase for å få plass på banen, lei av å bli uglesett, med mine piccatinny-skinner, og mine "stjernekikkerter". Når jeg så kan trene på 15m hele vinteren med en .22Sauer og bra høyt på lista, for inne blir en enda mer uglesett med annen redskap.

 

Så til saken: Ønskelista er blitt til, og på sikt skal Sauer 200 STR med ombyggingssett i .22LR innsaffes. Prislista leses daglig, med gru :roll: ØKH vil tilte, so be it. En Sauer er for svær til å gjemmes, men kanskje hun ikke skjønner at det egentlig er 2? Dessverre er hun lynende intelligent, og observant som en kråkeflokk.

 

Sauer 200 STR grov:

Det blir .308. Spm. er, er Sauer i .308 .308Win eller 7.62 NATO, hvilke kuler og vekter er "best", kulevekt etc. Hvilken riflestigning har originalløpet?

Og ? Hvor langt skal det være? Jeg er 180cm høy og 75-80kg og kan holde ei rifle, er ikke veldig sterk dog (kontorist) 67, 70 eller 74cm? Heller mot 74 for siktelinje og stabilitet foreløpig.

 

Sauer 200 STR fin, dvs. ombyggingssettet:

Hvor langt er dette løpet? Hva slags presisjon leverer en slik @100m med Super Club f.eks?, en tanke er nemlig å bare kjøpe .22LR først, for å unngå total ruin. Synspunkter.

 

Sauer 200 STR .223:

Er dette i det hele tatt å få? JEg driter i om DFS har godkjent det?

 

Det skal ikke stikkes under en stol, at denne rifla vil kunne få se bruk som "fattigmanns" BR rifle @ 500m (med løp i 6 eller .22BR), som "langholdsrifle" (med løp i 6.5-284), endog som posteringsrifle på jakt etter noe som ikke umiddelbart dør av .223, på jaktfelt - what ever. Men først i .308, og det er fordi hele verden bruker .308 - til alt. Det har mere rekyl enn 6.5, ergo er det en bedre lærer, det driver mer i vinden, osv...

 

Råd, fakta og synspunkter mottas

 

K

 

Du skriver at du vil kjøpe deg en 22.kal for at du ikke skal ruinere deg.Du bommer nok litt der.Selv om ammunisjonen er betydelig billigere enn .308,koster børsa +-1400kr mer og magasina koster ca 100 kr mer pr stykk enn de som brukes til .308(vis du kjøper originale Sauer magasin).Så det er ikke sikkert at det blir så dyrt å kjøpe .308 med engang alikevell.

Men dette er bare mitt synspunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skyttergutt, alle fakta er velkomne, for noe av poenget med denne tråden er å belyse DFS og DFS -skyting. Det gjør de igrunnen litt for lite selv. men,

De minst 5000 skuddene jeg har tenkt å skyte, i året, med .22LR vil koste kanskje 4000,- , i 6.5 vil de koste minst 20 000 + et løp @ 3000,- = 20-25 000,- et par magasiner bekymrer meg lite.

5000 skudd til kan jeg skyte inne etter jobb, og jeg tror ikke 7.62 vil bli ønsket velkommen i gymsalen.. Poenget med .22 er todelt,

- å kunne skyte inne om vinteren

- å kunne pøse ut skudd ukritisk, maximum trigger time!

Det er jo klart jeg skal ha grov Sauer også, lite å komme etter på feltskyting med .22LR, rekkefølgen blir nok litt tilfeldig - jeg har ikke gitt opp bruktkjøp

 

Stian,

Så dårlig miljø i DFS?

Meld deg inn i en annen klubb og treff nye venner.

Benkeskyting /langhold.

Sier jeg det er dårlig miljø i DFS? Litt lukket bare, tipper de er godt vant med å jekke ned "tacticool/langholdswannabees" som har jegerprøve, magnum, munningsbrems og har lært våpenhåndtering av actionfilmer, kjøper rifle, skyter i hytt og pine og går lei.

Vis meg en benkeskyte/langholdsklubb med 100 og 200m bane i gangavstand fra en av Norges 5 største byer (15 min fra stuedøra mi, spis middag, skyt, dra hjem og legg ungene), elektroniske skiver og innebygd tørr og varm standplass. Inneskyting flere dager i uka hele vinteren, stevner hele året (ja. "langholdsskyting" annenhver helg, slå den) "If you cant beat them, join them" :wink:

 

Jeg tror jeg vil heve en skål for DFS

- de holder oss med skytebaner, overalt, står imot klager på støy, blyforurensing, whatnot

- de holder oss med billig ammo og komponenter, rett nok kun i kjedelige kaliber, ja til å godkjenne . 223 og .338 i DFS! Sauer 200 STR i 338 Norma Mag, yess

- de holder almunens og politikerenes aksept for skyting solid i hevd (og på en måte jeg ikke tør sammenligne med hvordan eventuelle tacticoole langholdsskyttere evt. gjør.., her må jeg sparke meg selv på leggen, men tenk selv)

- De lærer ungene våre å skyte, nesten gratis, og de blir ekkelt gode

- de minner på på hvor dårlige vi egentlig er...

- De står på det som er bekreftet, lærer bort stødige skytestillinger og hvordan de skal brukes

 

 

 

On topic

 

Jeg ville ikke valgt 74cm pipa selv, den er alt for tung for meg.

Siden du skal ha .22lr sett, så ville jeg valgt samme pipelengde i .308 pipa for å beholde mest mulig lik balanse mellom .22 & .308 selv om dia innv er litt forskjell.

 

Jeg SKAL ha .22 sett, og kommer nok til å bruke det mye. På både 100 og 200m( :roll: ), Å bruke samme pipelengde høres fornuftig ut, dog har jeg skutt noe med 74cm løp og det var ikke noe problem såvidt jeg husker (hvor høy/ tung er du Poach. ? er ikke vi omtren samme størrelse?) . Mulig det blir mest likt med et noe tykkere 7.62 løp for å kompensere for det større hølet inni? Altså 67cm, er nå ikke skråsikker på om det blir 7.62 uansett, vi får se...

En av grunnene til .22 sett er forøvrig mulighet til å trene 15m, 500m fra jobben, inne, i allslags vær. (McMillan stokken, Saueren med .22 settet i og rette kikkerten 8) )

 

Er det noe særlig å hente på utgangshastighet/ballistikk med noen få cm i .308? Tviler på det.

 

diopter eller

Begge deler, den vil nok se mest bruk med diopter. Tror jeg, Med skytebriller funker det nokså greit for meg og jeg skyter ikke noe dårligere - på runde skiver. Ei skinne med 7-10mrad tilt vil nok bli handlet inn på tidspunkt, vil heller ikke avvise et godt tilbud på en McM Sig3000 stokk, på et senere tidspunkt :wink: .

 

Et øyeblikk tenkte jeg at "da kan jeg jo selge Anschutzen", men det vil

- gå mot mitt eget råd om å aldri selge ei rifle du er fornøyd med

- og, den må brukes til holde små familemedlemmer i ånde på skytebanen - ref. " pappa, kan æ få flere patroner"..

 

Ellers så dukket det opp "komplikasjoner", Våpenkontoret forlangte "dokumentasjon på deltagelse i lagets aktiviteter". Nå hørtes han ikke vrang ut, men jeg har tross alt ikke skutt et stevne på ørten år. Og regelmessig trening med jaktrifle var tydeligvis ikke helt nok...Kun trening/konkurranse innen godkjent program eller noe sånt? Skal ringe ham imorra og høre mere nøyaktig. Satte igang en av oppmennene som jeg har skutt mest sammen med, kanskje han OKer "regelmessig trening" eller noe i den duren?

Forsåvidt OK, man skal vel ikke innvilge erhverv av en livsfarlig banesauer til hvem som helst iallefall ikke i .22LR :? - men det hele står meg som noe Catch22 aktig?

Kan ikke kjøpe rifle om en ikke allerede bruker den? Klubben har jo lånerifler i .22LR, men det har igrunnen aldri slått meg som innlysende at jeg måtte måte opp og trene med disse sammen med 13åringene...

Om det ikke flasker seg får jeg bare låne ei børse av noen og skyte et par-tre feltstevner - og så stifte resultatlistene på søknaden. Må vel være noen jeg kjenner som har en gammel Krag eller noe å låne bort??

 

Nei nå må jeg finne ut hvor neste feltstevne er.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke skytterlaget ditt Sauere i 6,5 da som du kan få låne?

Alle skytterlag har ikke det.

Noen skytterlag har plenty (mitt gamle lag har en 6-7 stk som kan lånes ut gratis til rek/jun skyttere og sikkert til "nye" voksne også, og mitt nye lag har en "leasing avtale" hvor nye skyttere kan lease en sauer rentefritt til den er utbetalt, da får den som leaser sauern overta den. )

Videre, 74 cm løp er ikke tungt før du skal skyte stående ;)

Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret har et skjema du fyller ut og legger ved søknad om erverv, vi i vårt lag stempler disse til folk vi kjenner godt selv om de ikke har skutt stevner ennå! Sef ikke helt etter boka, men VI er ute etter rekrutering!! Du kan da sikkert slenge deg med på et lagsmesterskap e.l med lånebørse også, da MÅ laget stemple skjemaet. (skal være terminfestet stevne)

 

Jeg suger med diopter, men det er så morsomt å skyte innendørs at jeg er med likevel :oops:

 

Liker din (M67) definisjon av Dfs sine skytterlag, vi merker en liten anelse oppgang i interessen her akkurat nå, og det setter vi stor pris på!

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da fikk jeg akkurat en bekreftelse fra Skytterkontoret at greiene vil bli sendt i slutten av uka.

 

Jeg gikk for 70cm/21mm løp og 6.5x55 (selv jeg kan høre på fornuft :wink: ) selv om .22LR løpet er 67/19. Har skutt såpass mye med 67/19 løp at jeg vet det er litt mere "vinglete" enn 70/21, og jeg vet også at jeg håndterer 70/21 fint, også på stående.

 

 

 

Et spm.:

- er det lov å henge lodder på .22LR pipa for å match vekt og tyngdepunkt med 6.5x55 pipa?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et spm.:

- er det lov å henge lodder på .22LR pipa for å match vekt og tyngdepunkt med 6.5x55 pipa?

 

K

Ikkje til konkurranse, men du kan legge vekter (t.d. bly) i stokken, både fram og bak. Det blir produsert blyvekter som passar i holromma framme i stokken, og avstandsstykker til kolbekappa. Ta ein titt på skytterlinken.no eller dagfinrud.no - det ligg under våpenrekvisita/våpentilbehør.

 

Til trening kan du jo montere vekter der du vil, også på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Ikkje til konkurranse, men du kan legge vekter (t.d. bly) i stokken, både fram og bak

:oops: Tenker ikke veldig langt nei. Jeg kommer neppe til å konkurrere mye med .22LR løpet... En løpsvekt kunne forresten muligens brukes til å "tune" det?

 

Nuvel, bestilte akkurat reim, og nye albuebeskyttere. HAr egentlig vært litt misfornøyd med de gamle siden sånn ca 1985 (...) slitne er de også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om du kjenner noen som jobber på lastebil-verksted, så er 200 grams blyloddene (4X50 gram i rekke) som brukes til å balansere lastebilhjul perfekte til å sette i forskjeftet for å balansere sauern (jeg har skrudd fast slike i forskjeftet på en av mine sauere)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er Saueren prøvd, og lørdag er det start baneskyting

IMG_5140.jpg

 

Den virker også

IMG_5144.jpg

 

Spørs om jeg skyter sånn når jeg skal gæse på til DFS tempo, men liggende funker OK, det gjør og sittende, men dette er ikke USA og high power så det blir bare tull. Må nok få knestående til å virke.

 

Klarer ikke å bestemme meg om jeg skal holde gjennom reima, eller om jeg skal ha stram reim helt fram. Heller ikke hvor lavt jeg skal ligge.. Får vel eksperimentere litt. Eller få råd og tips?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å bestemme meg om jeg skal holde gjennom reima, eller om jeg skal ha stram reim helt fram. H

 

Jeg holder gjennom reima(splitta reim) og har reima stram helt fram i tillegg. det holder børsa på plass i skuldra på liggende å gjør at du kan skyte fortere (syns jeg).

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ble ikke veldig overasket over det nei.

Uansett, bedre og biligere presist bruksjern en STR´n tviler jeg på at finnes.

Jeg for min del blir bare mer og mer fornøyd med min. Skulle jeg ende opp med noen ekstra kroner som jeg ikke vet hva jeg skal finne på med, så tror jeg sandlig at et 30-06 løp og en breivoldstokk kan havne periodevis på min.

Link to comment
Share on other sites

HAdde jeg vist dette før m67, så har jeg ei sauer med 22 løpet i på banen :oops:. Samt ei i 6.5. Så du kunne ha prøvd hos meg. Men nå ser jeg det er forseint. Har gåt i tenke boksen elv nå. Lurer på en 200 med tyristubben stokk til jaktfelt. Etter fiaskoen på nm :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder gjennom reima(splitta reim) og har reima stram helt fram i tillegg

Prøvde å få til det, med samme teori, men må nok legge mer arbeid i det. Når du sier det (og det var min opprinnelige teori) så tror jeg jeg skal prøve å få det til...

 

Har sett mange "jaktstokker" til 200STR, på ønskelista står nok helst McMillans stygge svarte "SSG3000". Med KKC som et hederlig unntak, tilbyr ikke de de andre stokkene noe som ikke originalen gjør, bortsett fra McMen, som er plæstik og tåler en regnskvett, olje og duracoat :wink:

Skulle jeg hatt en jaktstokk så er KKCen høyt på lista - men nå har jeg jo S&Len, som har KKC, kortere løp, og mere potent kaliber, og kikkert på og innskutt til 965m. Og egentlig så liker jeg S&Len bedre sånn bruksmessig - de sier og at Sauerene ruster når utsatt for langvarig oktoberregn.

Det er mye en "skulle hatt" :roll: Kunne egentlig lage en tråd om det?

 

Jamt, har skutt såpass med Sauer at jeg visste sånn passe hva jeg gikk til. Er det forbudt å bruke Sauerstokken til jaktfelt?

Har ennå ikke skrudd i .22LR pipa, men ser jo at det ikke er mye jeg får bruke Anschutzen lenger "pappaaaa, skal ikke æ få skyte snart...",

 

Stuttfeiten, hva med 338-06, elgvelter par excellence, og masser av fine kuler?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder gjennom reima(splitta reim) og har reima stram helt fram i tillegg

Prøvde å få til det, med samme teori, men må nok legge mer arbeid i det. Når du sier det (og det var min opprinnelige teori) så tror jeg jeg skal prøve å få det til...

Det krever nøye tilpasning av hvor lang reima skal være. blir den for stram foran venstre hånd blir stillinga feil. å blir den for slakk der blir det for lite press mot skuldra(poenget med stram reim mellom venstre hånd og reimfestet blir borte da). Du må altså prøve deg fram.

På kne får jeg ikke dette presset på reima(da kommer venstre hand lengre fram på skjeftet, å reima blir slakk).

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye må man regne med å betale for en "full DFS pakke"? Jeg har gått rundt og tenkt litt i same baner som trådstarter og jeg kunne tenke meg å konkurrere litt. sist gang jeg var innvolvert i denne formen for skyting hadde jeg en Krag og jeg har registrert at utsryret har endret seg litt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker splittet reim, og ellers løs reim. Reima er stram kun mellom overarm og hånd.

 

Jeg har aldri problem med dårlig skulderkontakt av den grunn, og har aldri skjønt den store fordelen med stram reim foran venstre hånd. Ett reimbruk som gjør at geværet presses til skuldergropa, vil nødvendigvis helt eller delvis miste sitt press under rekyl. Etter mitt skjønn må det svært lite til for at dette skal forstyrre rekylopptak. Bruker man ikke splittet reim, er jo saken en annen. Men da har man også ett annet utgangspunkt for rekylopptak, ved at hånda kun støtter seg til våpenet og ikke holder fast i reima.

 

Skal man tenke en og en stilling, ville jeg valgt å ikke bruke splittet rem. Det er ikke uten grunn at match-skyttere har utviklet match-reima uten splitt. Det ER mer stødig. Noe jeg fant ut da jeg skjøt miniatyr 50m med saueren (.22 -løpet), og jeg gikk da over til å bruke match-reim. Men det krever mer justering for å få det til å passe både i liggende og knestående. Match-skyttere har all verdens tid til dette, og de har også prøveskudd mellom hver stilling.

 

For DFS-skyting ville jeg anbefalt splittet rem. Mye enklere å tilpasse slik at det passer kjapt mellom liggende og knestående.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

ny sauer koster 20000+

Jakke koster 1500-7000

Bukse 1500-6000

Sko 1500-3500

Hanske 300-700

Reim 350-700

Patronveske, futeral, bag,(pakketilbud avogtil) ca 700-3000 tot

Osv.

 

Altså vil det være forskjell på hva du kjøper av utstyr, om du vil ha det dyreste eller noe billigere. Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker splittet reim, og ellers løs reim. Reima er stram kun mellom overarm og hånd.

 

Jeg har aldri problem med dårlig skulderkontakt av den grunn, og har aldri skjønt den store fordelen med stram reim foran venstre hånd. Ett reimbruk som gjør at geværet presses til skuldergropa, vil nødvendigvis helt eller delvis miste sitt press under rekyl. Etter mitt skjønn må det svært lite til for at dette skal forstyrre rekylopptak.

Hvorfor skulle det forstyrre rekylopptaket? Rekyl gikk(sist jeg sjekka) bakover. Dvs når rekyl kommer vil reima bli slakkere, men da presser rekylen børsa inn i skuldra. Men selvfølgelig, det krever justering. Å jeg trenger ikke dra børsa likt inn i skuldra. Det er likt fra gang til gang pga reim. Skjøt tidligere uten stram reim, skjøt like bra på ligg, men må dra børsa på plass, noe som tar tid jeg heller kan bruke på selve skuddet.

Link to comment
Share on other sites

Halve poenget med reima er vel at den skal presse rifla inn i skuldra, Iht. all litteratur jeg har om emnet så skal den være STRAM. På meg ser det ut som om den splittede reima er en erstatning for håndstopperen, eller er jeg på jordet?

Jeg innbiller meg at ei reim som presser kolben inn i skuldra hardere enn du gidder å gjøre selv, holder rekylopptaket mer konstant. Mitt "problem" er at jeg ikke får til å "stoppe" venstre hånd med reima, uten å miste dette presset, og og uten "stopp" for venstre hånd må jeg holde børsa fast, både med v. hånd og vri den litt med høyre. Det kan ikke være bra.

 

betale for en "full DFS pakke"?

Saueren koster 17 490,- med søkke og snøre (leveres i koffert, med verktøy og whatever), du trenger (må ha) reim og albuebeskyttere, si 600,- til. Pølle hjelper på manges knær og ankler. Ammo.

 

JEg har tenkt å skyte i mine vanlige skyteklær, som er en utslitt varmekjeldress når det er kaldt, og ellers helt vanlig robuste "turklær", tror nok jeg skal motså dress og sko og slikt en stund iallefall. Kan jo lære meg å skyte først iallefall.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jo, rekyl går bakover. Det er også utgangspunkt i min "teori".

Ved stram reim, så blir geværet`s posisjon påvirket under sikting. Altså før rekylen kommer. Dersom denne påvirkningen er 100% rett bakover, vil det ikke ha noe å si. Men dersom den til en viss grad påvirker også sidelengs, så vil det faktum at påvirkningen forsvinner under rekyl også påvirke geværet`s bevegelse under rekyl. Det vil igjen si at man må være veldig nøye med stillingen, slik at reima`s påvirkning under anlegg er 100% bakover.

 

Kreftene i rekylen er like stor, uansett hvor hardt geværet ligger til skuldra. At geværet ligger hardt inn til skuldra gjør at geværet får mindre bevegelse, og vil minske effekten av rekylopptak-problemet, under selve rekylen. Mitt poeng går på at man påvirker geværet FØR rekylen, og at denne påvirkningen blir borte.

 

Det er godt mulig at det ikke er noe problem. Jeg har aldri hatt problem med å få god kontakt i skulder, og har av den grunn aldri gjort noen forsøk på dette. Det blir altså kun på teoretisk bakgrunn. Teorien er altså at man påfører geværet påvirkning under anlegg, som blir borte under rekyl. Av den grunn gis det mulighet for uforutsett endring under rekyl. Siden det er kun teoretisk, har jeg heller aldri sagt at det er fasit. Jeg har beskrevet mine valg, og beskriver hvorfor jeg har valgt dette.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har noen bilder/erfaringer med presisjonen til 22lr-settet?

Alle jeg spør, og har sett skyte, sier "topp", jeg har sett <20mm samlinger @ 100m, 5 skudds @15 som holder fast en tomhylse. Jeg skal nok få testet det men må prøve ut 6.5mm først.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...