Jump to content

M67 goes 200STR, var DFS skyting, kaliber og Sauer


M67

Recommended Posts

I vindstille vær skyter jeg ofte 20mm 5 skudds samlinger på 100m med 22 settet mitt (da er nok en god del av spredningen min egen siden jeg skyter ligg med reim og diopter). Dette med "vanlig treningsammo" feks lapua superclub, SK standard, Eley club, Eley standard, osv

 

Dette skjøt jeg i forrige uka. Den ned til høyre var vel operatørfeil. SK standard pluss.

25tygcl.jpg

 

 

Dette er skutt i fjor, Eley Club Xtra

2mkaqr.jpg

Link to comment
Share on other sites

:? Mine 6.5x55 samlinger ser ikke (alltid) ut som Høggerns .22LR samlinger.. Derimot, og særlig på siste 10skudd (de som skal gå fort) slenger jeg skudd opp til venstre. Noen ggr faktisk ei rett så lita samling sånn litt uti 9eren klokka 10-11, og noen ggr er slengerene ulike, fra X via 10 og oppover kl 10ca helt ut i 8eren noen gr :cry:

Dette forekommer stort sett når jeg skyter på tid, og i "konkurranse" - "slow fire" er jeg nokså stø på ligg, og har ingen problemer med å holde rifla stødig nok til at jeg ikke kan se bevegelse i siktene. På 75 sek er jeg en skandale.

 

Så, dette er rekylopptak, reimbruk og variasjon i stilling, noen mener det også er at jeg "møter" rekylen, og det stemmer nok. Når det skal gå fort er det lett å ikke ha tid til å "vente på skuddet", men sende det avgårde bevisst, og da er det lett å møte rifla ubevisst med skuldra. eller gå mine "napp" opp tv istf. ned h.?

 

- Bør jeg fokusere på å ikke møte rekylen når jeg "sender" skuddet, eller bør jeg bare lære meg å vente til det smeller?

- Noen som har tips til hvordan en holder fortreet helt likt fra skudd til skudd

- noen som har tips til hvordan en får høye albue på samme sted for hvert skudd

 

- begynne oppover eller nedover når jeg løfter opp til stående

- ta ladegrep i stilling, eller ta ned for å ta ladegrep i stående

 

K

Link to comment
Share on other sites

:? Mine 6.5x55 samlinger ser ikke (alltid) ut som Høggerns .22LR samlinger..

mine samlinger ser heller ikke alltid sånn ut. De bildene er bare vist for å vise potensialet til 22 settet på 100m.

Spesielt med grovkaliber er det vanskeligere å skyte slike samlinger med tanke på rekylopptak osv.

 

Har noen råd:

Gjør det samme hele tida. Bare ta avtrekk. ikke møt rekylen, la rekylen gjøre det den gjør uansett om du skyter fort eller sakte (10 skudd på 75 sek går fint med gode kontrollerte avtrekk, det er bare en treningssak) Om du napper innimellom er klikkpatroner iblandet ammunisjonen en fin ting å prøve på trening (det er nesten flaut når det klikker å man virkelig hopper til, ja jeg gjør det innimellom jeg og.)

På stående eller når man har dårlig tid tar man ofte mer "offansive" avtrekk enn vanlig, dette blir ofte blandet med napp. (noen som vil være offansive når de tar avtrekk ender opp med å nappe, eller man tror man skal nappe når man skal ta offansive avtrekk, det er feil. Man skal rett og slett ta kontrollerte avtrekk litt mindre nølende....)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Arrghh kjenner press på måha nervepunktet.....

 

Et spørsmål ang STR200, du nevner at du skal ha den inn til montasje av en rail til kikkertsikte. Kan man lett skru av diopter siktet for å få plass? Eller er det noe en børsis må gjøre? Dette da med tanke på at man skal hive den nedi i McM stokk.

Link to comment
Share on other sites

Samling opp til venstre kan ha to årsaker (som jeg kommer på).

1. møte rekyl med skulder

2. kanting av gevær.

 

Det er vanlig å møte rekyl med skulder dersom man er uvant med kaliber, stilling etc. Når man har tidspress, som er uvant, kan dette fort komme. Løsning = trening. Jeg ville kanskje ikke trene omgang først. OM du har samme problemet på 5-skudd ligg, begynn der.

Tørrtrening er også bra. Få tak i klikkpatroner og tren hjemme på stugolvet.

 

Kanting av gevære er en annen ting. Når man kanter / vrir geværet mot venstre (som er vanligst, det er altså siktemidlene som vris til venstre) så vil treffpunkt flytte seg opp til venstre. Dette er også lett å gjøre om man har litt dårlig tid, og vil belaste høyre albue minst mulig. Det kan bli en litt annen stilling enn ellers, man ligger litt mer på venstre arm. Og det er lett å kante geværet. Løsningen er først å fremst å finne ut av det, og senere hele tiden forsikre seg om at geværet er i samme vinkel uansett stilling og serie. Det gjør ikke noe om man kanter, men man bør kante likt mellom stillinger og serier. Hvis ikke må man være oppmerksom og eventuelt skru mellom stillingene / seriene.

 

Det er viktig å gjøre alt likt. Dette er trening og terping. Gjerne tørrtrening. Legg vekt på å gjøre alt likt. For hvert skudd, lukk øyne og tenk igjennom stillingen. Slapper jeg av der... Er armvinkelen akkurat slik.... Holder jeg akkurat der i børsa... Er øynene i akkurat den vinkelen..... Ting som du vet du sliter med, jobber man ekstra med. Her kan man hente mye på tørrtrening. Dette har man jo ikke tid til på en stresset serie, men dette gjør man under trening. Etterhvert er listen så kort at det går automatikk i det, og du lærer deg å automatisk finne riktig stilling. OM ikke, så kjenner kjapt hvor det er feil i stillingen.

 

NÅr det gjelder dine skudd klokka 10-11 på omgang, så misstenker jeg at du møter med skuldra. Blir litt ivrig for å få ut alle skuddene, og spenner deg litt. Gi f.. i om du ikke får ut alle skudda, spesielt på trening. Legg vekt på å gjøre ting riktig istedet. Så kommer både hastighet og poeng etterhvert.

 

Lykke til videre!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Arrghh kjenner press på måha nervepunktet.....

 

Et spørsmål ang STR200, du nevner at du skal ha den inn til montasje av en rail til kikkertsikte. Kan man lett skru av diopter siktet for å få plass? Eller er det noe en børsis må gjøre? Dette da med tanke på at man skal hive den nedi i McM stokk.

 

Diopter sitter fast på ei skinne,som er skrudd fast med 2 umbrako skruer.Så du trrenger ikke børsemaker akkurat for å skru den av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at du råkar opp til venstre på raske seriar er at du møter rekylen! Litt i overkant kategorisk, men eg er villig til å vedde ganske mykje på det. Nappavtrekk og "rekylskrekk" resulterar gjerne i treffpunktsendring i ein eller annan retning, avhengig av kva du gjer feil i avtrekket.

 

For høgreskyttar: rein napping (berre røsking i avtrekkeren utan at du samtidig møter rekylen): ned høgre. Møter rekylen med skuldra: opp venstre. Meir uvanleg går treffpunktet ned venstre viss du rykker i venstrearmen då skotet går (eg gjorde det sjølv på kne ein periode). Som oftast vil du kombinere napping og møting med skuldra, og da er det den rørsla som er sterkast som avgjer treffpunktet.

 

Du vil òg få treffpunktsendring ved å kante børsa ulikt, og den vil gå venstre og litt ned om du kantar mot venstre, og høgre og litt ned viss du kantar mot høgre, gitt at børsa er innskoten utan kanting. For å oppnå den effekten Dagl skriv om (treffpunkt venstre og opp) må du skyte inn børsa mens du kantar mot høgre for så å skyte serien med børsa rett (utan å kante...)

Link to comment
Share on other sites

Ja, de svarene der hjalp lite mot trykksmertene på "maaha" nerven

Da må jeg jo nesten skyte inn at alle umbrakonøklene som trengs på hele våpenet følger med, samme gjør to magasiner, og at den leveres i koffert.

 

Det tar antakelig under 15 sekunder å ta av diopter og forsikte. Går du for en kikkertmontasje som passer i 11mm sporet (eks. Jaktdespotens Picatinnyskinne, eller noe billig .22 eller luftgeværstash) så tar det også 15 sek. å skru på kikkerten...

USO-skinna som jeg skal ha sitter med 4 skruer, så det kommer nok til å ta flere minutter å montere/demontere.

 

Dagl og H.K. (og Høggern, men du er snart "personlig trener") for konstruktive innspill. Særlig H.K.s forklaring på hvordan kanting kan flytte treffpunkt opp var ny for meg, for det skjønte jeg ikke av meg selv, - jeg har altså lært noe i dag også :D

JEg tror nok jeg møter børsa på noen av skuddene, men har mer kontroll over avtrekket enn at noen skal klare å kalle det napping, ikke skjønner jeg at jeg kan ha rekylskrekk heller. MEn uvant med så mye rekyl? Tja?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du vil òg få treffpunktsendring ved å kante børsa ulikt, og den vil gå venstre og litt ned om du kantar mot venstre, og høgre og litt ned viss du kantar mot høgre, gitt at børsa er innskoten utan kanting. For å oppnå den effekten Dagl skriv om (treffpunkt venstre og opp) må du skyte inn børsa mens du kantar mot høgre for så å skyte serien med børsa rett (utan å kante...)

Dette er ikke min erfaring. Min erfaring med kanting er at skuddet går opp til venstre ved kanting til venstre. Dersom geværet er innskutt rett. I all min skytekarriere har jeg kantet geværet, og variert kantingen. Jeg har endog brukt dette iblandt som ekstra justering av treffpunkt, da ett diopterklikk har vært for mye (50m miniatyr med original Sauer/Busk diopter). Aldri har jeg opplevd at skuddet går lavere som konsekvens av kanting. Men jeg skal ikke kategorisk påstå noe. Og det er dessuten enkelt for M67 å teste det selv..

 

Er forøvrig enig med HK i at en bevegelse med venstrearm samtidig med napping, kan forårsake skudd i alle retninger. Også opp til venstre. I en stresset situasjon som raske serier gir, kan det være lett å spenne seg og ikke slappe av. Kanskje spenner man seg så mye at venstrearmen ikke hviler i reima like godt som ellers? Da er det også fort gjort å gjøre ett lite napp med venstrearmen i skuddøyeblikket.

 

Jeg tror ikke jeg ville trent så mye på omgang foreløpig. Skyt i tempo som du gjør ting riktig, og forsøk å øke dette. Vær hele tiden bevisst på stilling og avslapping. Du vil ganske fort se at skuddtakten kan økes.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke min erfaring. Min erfaring med kanting er at skuddet går opp til venstre ved kanting til venstre. Dersom geværet er innskutt rett.

Mvh Dagl

 

Hvis treffpunktet ditt blir høyere ved kanting til venstre, har du mest sansynlig skutt inn geveret med høyrekanting, og holder det rett når du mener du venstrekanter. Husk at kula fr et høyere løft vertikalt om den løftes rett opp i siktelinjen, enn om den løftes opp og til venstre...

Link to comment
Share on other sites

JEg tror nok jeg møter børsa på noen av skuddene, men har mer kontroll over avtrekket enn at noen skal klare å kalle det napping, ikke skjønner jeg at jeg kan ha rekylskrekk heller. MEn uvant med så mye rekyl? Tja?

 

Sliter med det samme som deg. Så ufattelig irriterende når man mangler to fra fullt hus på miniatyr og de nierne sitter oppe til venstre. Har sett i gjennom utskriftene fra vinterens innendørssesong og nesten alle "bommene" er oppe til venstre. De erfarne på laget anbefaler tørrtrening som medisin, men jeg er litt for lat :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke min erfaring. Min erfaring med kanting er at skuddet går opp til venstre ved kanting til venstre. Dersom geværet er innskutt rett.

Mvh Dagl

 

Hvis treffpunktet ditt blir høyere ved kanting til venstre, har du mest sansynlig skutt inn geveret med høyrekanting, og holder det rett når du mener du venstrekanter.

 

Nei, det er ikke tilfelle. Når jeg skrev at dersom geværet er innskutt rett, mente jeg at det er holdt rett under innskyting. Altså ikke kanting til noen retning.

Men dette er kun en detaljdiskusjon i tråden, og lite å bruke tid på. Jeg har min erfaring, som tydeligvis strider mot andre sine, og la det nå være med det.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Men dette er kun en detaljdiskusjon i tråden, og lite å bruke tid på. Jeg har min erfaring, som tydeligvis strider mot andre sine, og la det nå være med det.

 

Godt poeng! Hovudendringa i treffpunkt ved kanting skjer uansett horisontalt, og den vesle endringa vertikalt (som både teoretisk og etter mi erfaring gir lågare treff) kan bli oppheva av endringar i rekylmottaket, slik at det i Dagl sitt tilfelle resulterar i høgare treff. Men lite å bruke tid på - det viktigaste er horisontal treffpunktsendring.

Link to comment
Share on other sites

Men altså, for oss som ikke gidder å lese gjennom hele tråden og elsker å irritere:

Hvilke dimensjoner har pipa på 22-settet?

Hvor er det greiest å kjøpe? Landrø? DFS selv?

Og forskjellen på et kompleteringssett (skriveleif?) og et ombyggingssett er at med et ombyggingssett bygger man om børsa ved å bytte løp, sluttstykke og magasin-brønn, mens med et kompleteringssett kjøper man delene til ei helt ny børse?

Link to comment
Share on other sites

Men altså, for oss som ikke gidder å lese gjennom hele tråden og elsker å irritere:

For dere, så er det bare å bla tilbake :lol: Pipa sine dimensjoner står også der, og på DFS/skytterkontoret sine sider, inni er den .22 :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men altså, for oss som ikke gidder å lese gjennom hele tråden og elsker å irritere:

Hvilke dimensjoner har pipa på 22-settet?

Hvor er det greiest å kjøpe? Landrø? DFS selv?

Og forskjellen på et kompleteringssett (skriveleif?) og et ombyggingssett er at med et ombyggingssett bygger man om børsa ved å bytte løp, sluttstykke og magasin-brønn, mens med et kompleteringssett kjøper man delene til ei helt ny børse?

Jeg kunne svart på alt. Men gidder faktisk ikke ;)

Link to comment
Share on other sites

Et par besøk på banen nå (faen som det går ammo..)

Grunnen til at du råkar opp til venstre på raske seriar er at du møter rekylen! Litt i overkant kategorisk

Dette var vi igrunnen enige om. Men så har jeg tørrtrent litt og lest litt (bla. Nancy Tomkins, "Prone and Long Range Shooting", og noe greier fra USAMU)

V. albue inn under børsa... JEg tror jeg henger de opp høyre sleivene (iallefall høyre) på albueplassering?

Så nå går de dårlige skuddene rett opp (nesten), og er bare såvidt 9ere. Etpar serier i går var typisk 99-4X, med 2 kant 10ere og en god 9 over. Om jeg hadde skutt inn lavt i 10eren hadde alt vært inne.

 

Noen tanker om å skyte inn på "safe side"? Og om puss?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et par besøk på banen nå (faen som det går ammo..)
Jeg vet ;)

 

Tanker om puss?

Jeg pusser sauern når jeg har skutt(mens den er varm). Olje børste og lapper. Innimellom mantelfjerning.

 

Da slipper jeg iallefall munningsrust (et utbredt problem faktisk)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg har nok spurt om dette før, men kan ikke huske å ha fått noen særlig gode svar:

Har noen bilder/erfaringer med presisjonen til 22lr-settet?

Det er vunnet Norgescup-stevner på 50m/60 skudd liggende med Sauer, ikke mange, men dog...

Link to comment
Share on other sites

JEg har tenkt å skyte i mine vanlige skyteklær, som er en utslitt varmekjeldress når det er kaldt, og ellers helt vanlig robuste "turklær", tror nok jeg skal motså dress og sko og slikt en stund iallefall. Kan jo lære meg å skyte først iallefall.

 

 

K

 

Skytedressen er et veldig godt hjelpemiddel for å innta korrekte og like skytestillinger fra serie til serie. Spesiellt når det gjelder å holde reima på plass rundt overarmen, lik plassering av kolbekappa i skuldra osv.

 

På hjemmesida til ditt eget samlag står det mange fine tips om trening og skytestillinger med gode bilder og illustrasjoner.

http://www.dfs.no/Skytterlagssider/Agder/Treningstips/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt med militærjakke på skyting,og synes det nesten er like bra å skyte med enn vanlig skytterjakke.Vis man bare har godt med klær under,så det blir litt stuffed,og fester reima i skulderklaffene så de ikke sklir ned synes jeg det funker fjell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noe nytt ved testinga av .22?

Det er som høggern sier. Jeg har dessverre bare skutt på 100m ennå, og med 8m/s solgangsbris i kast - så er det utenfor mine evner å få avgårde alle skuddene på en slik måte at det kan kalles samling. Klarer bare ikke å både konse på vind og på rett liggestilling, samtidig. Så ødela jeg jo skytebrillene og uten korreksjon er dioptret både skejvt og avlangt, så det er nærmest nytteløst å skyte med - jag aner ikke hva som er midt i. = Kikkert på.

 

Nå i helga var en typisk serie 3 yttertiere på den ene siden, dvs. under 15mm samling, og så 2 8ere på andre siden og litt lavt, men også klin oppå hverandre. Bra gjennomførte skudd i lik vind havner oppå hverandre. Hadde ei bra økt på lørdag som etter noen vekkere lærte meg hvordan skyte 100/100 på ligg, i vinden, men ikke på normert DFS-tid, og ved kreativ bruk av hele tieren

Med BR-frontrest fikk jeg samlinger ned mot 30mm, ved å vente på at vinden dabbet av, og så pøse ut skudd på maks fart :roll:

b

Dette er med Fiocchi SM 280.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Regner med at 22 sauern samler bedre enn 20mm @100m om man skyter med børsa i benk eller med frontrest og kikkert osv.

Jeg pleier få såpass samlinger som ned mot 20mm med ok ammo i gode forhold når jeg skyter med reim og diopter. Så da gidder jeg ikke forske mer. Børsa og ammoen går mer enn godt nok for min trening ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...