Jump to content

6,5 til reinsdyrjakt


Gasse

Recommended Posts

Hei, eg brukte Nosler Partition 140 grs, med 37 eller 38 grs N140 bak til rein og hjort i høst, fuka fint den! Den går hvertfall bra i mi rifle (sauer 202).

 

NB: Ikkje gå ut i frå at ladningane er trygge, for det er berre tatt fritt etter hovudet! Men det er kanskje nokon andre som kan bekrefte om dette er ein trygg ladning.

 

mvh ungjeger14

 

Edit: Såg at du allerede hadde bestemt deg for kule :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville si at 130 gr accubond eller 125 gr nosler part. ville være de best egnede kulene i 6,5x55 til reinsjakt. Men siden vi (desverre) har samme krav til elg som til rein, er jo kuler under 140 gr utelukket. Strengt tatt er vel kuler under 156 gr utelukket om man ikke har lang pipe, men så streng har jeg strengt tatt aldri vert...

 

Ellers vil jeg fraråde superkuler som swift, Tonheim og Barns på høyfjellet. Hvinende rikosjetter som har nesten like mye fart etter å ha gått gjennom ett reinsdyr er ikke ønskelig i reinsfjellet. (masse jegere i alle retninger og andre reinsdyr )

 

140 gr sierra prohunt med en passe dose MRP er mitt tips...

Link to comment
Share on other sites

*host* 8)

 

Jeg ble ikkeno stor fan av 6,5x55 på reinsdyr........

 

Brukte Lapua Mega, i normal hastighet. Dette er jo ei kule som gir godt med sekundærprosjektiler også, men etter to stjernetreff så var bukken på beina igjen og skulle ta meg gitt, når jeg gikk bort til den. Skudd nr 3, bak øret virket selvfølgelig bedre........ 8):lol:

 

Men, men...........6,5x55 er helt sikkert bra nok, men ikke for meg!!

Bruk ikke så alt for solide kuler i disse kalibrene. Det blir nesten som å skyte med helmantel. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om villrein er mer hardfør enn tamrein. Her oppe dauer reinen bare man ser litt stygt på den. Til nød så må man bruke spretter. Seriøst så vet jeg om mange tilfeller hvor rein som har vært igjen etter høstflyttinga har blitt avlivet med 22 LR. Og da mener jeg ikke i kloss hold på nakken. Etter 30-50 meter utras så legger den seg så pent ned atte...

Link to comment
Share on other sites

6,5 har jeg ikke brukt på rein, men jeg har skutt endel med 308. Har alltid vært fornøyd med enkle 9,7 g kuler fra sierra. Man trenger ikke veldig solide kuler til reinsjakt.

 

Det er litt flaut å si det, men jeg har en gang blitt "reddet" av et sekundærprojektil etter et ellers dårlig treff.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Har skutt reinsdyr i flere år med 6,5x55.

Lapua Mega og Norma Oryx har gitt knall og fall med en gang.

Ikke så veldig fantasifullt kan man si, men det har virket godt.

Snill rekyl og flatskytende kaliber.

Til større dyr bruker jeg større patroner....

Blir en smakssak om du ønsker å bruke kaliberet til reinsdyr.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring er det helt unødvendig med "superkuler" på reinsjakt. Husk at reinsdyr er ganske så små dyr, stort sett på 30-40 kg og ytterst sjeldent over 100 kg, så en hard superkule vil ofte gå rett gjennom uten å ekspandere særlig. Sierra og Hornady er mange erfarne reinsjegeres favoritt. Synes også jeg har merket bedre/raskere effekt med konvensjonelle kuler enn med superkuler. Ei kule som A-frame vil jeg nesten fraråde på reinsjakt, den er ei ypperlig kule på storvilt, men reinsdyr er ikke storvilt annet enn på papiret. Å bruke A-frame på rein er å kaste penger ut i steinura, og som noen har nevnt blir det atskillig større sjans for rikosjetter som kan treffe andre dyr i flokken.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med 6,5x55 til reinsdyrjakt, og hvilke ladinger som er gode?

Tenkte å bruke Swift A-Frame.

 

Jeg har gode erfaringer med 6,5 på reinsjakt, men alle vil oppleve dette med effekt litt forskjellig, det kommer an på hvor du setter skuddet, hvilke kuler du bruker og hva du egentlig forventer skal skje når du treffer. Hvis du ikke skal bruke 6,5`en på Hjort eller Elg ville jeg nok tatt rådet fra flere her og satset på en kule som er litt hissigere enn A Frame, den er unødvendig solid til Rein. Nosler PT og kuler med loddet kjerne/mantel uten noe særlig ekstrakrims (Oryx, Woodleigh) har gjerne litt hissig ekspansjon, men tåler likevel de mest krevende skuddvinkler. Helt ordinære Sierra, Hornady ("Elite") etc. duger også lenge.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...