Jump to content

Fordeler med ei .270 rifle?


Kronhjorten69

Recommended Posts

jeg mener virkelig ikke å være kjedelig eller kritisere kalibervalget ditt, men jeg har selv fått eksotiske kalibre i vranghalsen.

la oss sammenligne den med en meget utbredt patron her hjemme.

 

130 og 150gr .277" kuler har omtrent samme tverrsnittsbelastning som 150 og 180gr .308"

 

følgende data er federal sine fabrikkdata.

tallet som står etter kulen er fart i fot/sek, det siste tallet er kulefall i tommer ved 400yards(ca 360m) når børsa er innskutt på 200yards(ca 180m)

 

 

.270 win

130gr partition 3060fs -19,1"

150gr partition 2830fs -22,0"

 

.30-06

150gr ballistic tip 2910fs -21,1"

180gr partition 2700fs -24,4"

 

som vi kan se så er forskjellen 2-2,5 tommer, altså 5-6,5cm på 360m.

ganske ubetydelig vil jeg si.

lykke til med kalibervalget.

Link to comment
Share on other sites

270W er et godt kaliber for jakt her i norge. Jeg har selv brukt denne på rev, bever, rådyr, elg, pipp. Samboeren har utrolig nok klart å skyte noen hjort med denne sære kreasjonen, 270W. Den klarte også mot alle ods å komme seg ut til ca 960m.

 

Bakdelen er vel at det er litt snaut med treningsamo å få kjøpt (Norma jaktmatch), men lader du selv åpner mulighetene seg og prisen pr patron blir vel sånn ca på 6.5x55 og 308/3006 nivå. Ved å lade selv henter du også ut hele potensialet med 270W. 270W har samme problem som 3006 i ferdigrulla ammo. De er ladet til et litt lavere trykk for ikke å sprenge gamle amerikanske låsekasser.

 

Å sammeligne 270W og 6.5x55 (begge med 140 grains kule) blir vel det samme som forholdet mellom 308W og 300Wmag (begge med 180 grains kule).

Link to comment
Share on other sites

men jeg har selv fått eksotiske kalibre i vranghalsen.

 

.270 win er vel ikke særlig eksotisk? Det er en av de aller vanligste kaliberne i USA og ikke spesielt uvanlig i Norge heller. Jeg kjøpte en rifle i dette kaliberet i fjor (Remington) og er storfornøyd med denne. Det er flust med komponenter å få tak i og ferdig ammo finnes hos de fleste forhandlere.

 

Jeg skal ikke påstå at patronen har gitt meg noen nevneverdige fordeler over andre jaktpatroner, men den har behagelig rekyl og i min børse får jeg veldig bra presisjon.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt en 270 som reserverifle i noen år, og har nå fått meg 270 win løp til saueren, og dersom jeg bare skulle hatt ei rifle i ett kaliber så hadde jeg nok gått for 270, den har litt meg å gi på enn 6,5x55 mens den likevel kan lades med lette fine kuler til varmint, og tilgangen på match kuler og langhold kuler er ikke ille den heller, og amerikanerene er jo som nevnt over glad i dette kalibret så kuler kommer nok til å være god tilgang på i årene som kommer.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ei rifle i kaliber 270w for noen måneder siden, blir å regne som ei ekstra rifle som skal brukes på det meste av hjortevilt.

Har inntrykk av at dette kaliberet er ganske så populært her i Norge også, så gleder meg til å prøve ut dette kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

7mm Mag er et stort skritt opp, både når det gjelder ytelse og tilgang på tyngre kuler.

 

Jeg sammenligner ofte 270W med 308W, de har samme utgangshastighet med samme kulevekt. 308 har fordel av større diameter i terminalballistikk, men har en liten ulempen av større diameter på lange hold pga. lavere BC. 308 har bedre tilgang på tunge kuler.

 

Velger du våpen med normal/lang kasse, velg 270(eller 30-06), med kort kasse er 308 uslåelig :D

 

 

Jeg har begge kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt på hold opptil 300m med min .270win og med lånt .308win og .30-06.

 

Ja! Man må nesten lade selv for å få effektene man forventer. Men da får man også ut kulebane, hastighet osv.

 

Hadde jeg kjøpt .270 win igjen? Ja, men det var helt tilfeldig at det ble det første gang.

 

Kjenner også jegere som har mange kalibre og flere av dem skifter ut større kaliber med .270 win.

En vil faktisk gi 6,5'n sin til guttungen for han synes .270 win er bedre.

 

Men jeg er sikker på at for de som ikke er pirkete på kulebane, langhold ol. vil klare seg like bra med 6,5 / 308 / 30-06.

Og da slipper man å lade selv for å unngå personlig konkurs.

Link to comment
Share on other sites

7mm Mag er et stort skritt opp, både når det gjelder ytelse og tilgang på tyngre kuler.

 

Jeg sammenligner ofte 270W med 308W, de har samme utgangshastighet med samme kulevekt. 308 har fordel av større diameter i terminalballistikk, men har en liten ulempen av større diameter på lange hold pga. lavere BC. 308 har bedre tilgang på tunge kuler.

 

Velger du våpen med normal/lang kasse, velg 270(eller 30-06), med kort kasse er 308 uslåelig :D

 

 

Jeg har begge kalibrene.

 

Dette blir vel litt feil. Tror 308W skal ha store problemer å holde følge med 270W med samme kule. Ta for eksempel ei 140 grains kule. Tikka sporteren vår med 61vm pipe i 308W klarer 870m/s med barnes 140 grains kule (dette er max) 270W min kalerer 960m/s med 140 grains barnes. Legger man till at 270 kula har bedre BC vil man fort se at 270W banker 308W på alle tenklige hold.

 

Jeg har begge hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Vi er et helt jaktlag som skyter 270 win, og samtlige er kjempefornøyd, denne har skutt alt fra fugl og hare til sebra, kudu og gemsbukk, så killingeffekten skal det ikke stå på.

 

Tenkte vel aldri på noen negative sider før jeg begynte å skyte jaktfelt og trene en del, da ble det fort dyrt,

men det løste seg når ladepressa kom på plass.

 

flat kulebane med lite rekyl ( betydelig mindre enn 30-06, har begge ser du )

 

største konkurent er 6,5 x 55, og om jeg skulle velge igjen........kanskje jeg hadde skifta...!

 

www.trollbeagle.no

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen for utførlige og gode svar!' Har søknad inne på .270 men er usikker på hvilket merket og type.

 

Har noen krav,

1. Den skal ha løst boksmagasin og syntetisk/glassfiberstokk.

2. Lettest mulig.

3.Topp presisjon.

 

 

Noen anbefalinger her?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ein kompis som eg har jakta med i fleire år, han er på veg til å skifte frå .270 til .308. Det er hovedsaklig pga 2 grunner, billigere ammo og meir utvalg.. Ellers så er han fornøyd med kaliberet til hjort i allefall..Trur han har brukt Federal Fusion til hjorten..

Link to comment
Share on other sites

1. Den skal ha boksmagasin og syntetisk/glassfiberstokk.

2. Lettest mulig.

3.Topp presisjon.

 

Det høres ut som min rifle: Remington 700 Alaskan Titan 8) ! Med mindre du mener løst boksmagasin. Da tror jeg at jeg ville tatt en lang titt på Browning X-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Et meget bra jakt-kaliber. Litt mer "trøkk" og diameter enn 6,5. Fin kulebane og akseptabel rekyl. Bra utvalg i jaktkuler, (noe mindre med match- og FMJ-kuler i forhold til 6,5 og .30). Rent praktisk er det ikke sikkert viltet vil fortelle forskjell på en 156gr. .264, eller en 150/160gr .277". Eller en 165/180gr cal.30 for den del.

Min .270 har dessverre bare 22"-løp, skulle gjerne hatt det litt lenger. Med nær 60gr MRP som skal forbrennes blir det mye fyring for kråka... Greier heller ikke oppnå de helt store hastighetene, men det kan jo skyldes flere faktorer. Mi rifle er også litt kresen i kosten, men det som funker går veldig godt. 130Nosler BT og Sako sin nå utgåtte 130 fmj er favoritter, mens Sierra 135HPBT ga et markant annet treffpunkt. :(

Tikka T3 eller Browning X-bolt? Tja, greier du ikke bestemme deg får du bare kaste Mynt&Krone! :lol: Burde være sikre og solide valg begge to.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Lite SS finnes vel i .270 win.

 

Den er lett, har boksmagasin, skyter bent og koster ikke mer enn det du bør legge ut.

 

Selv har jeg en eldre Savage modell 110 i.270 win. Der er fordelen at det er en rifle fra USA, og da har midway og andre plenty med stokker, avtrekkere, avtrekkerbøyler, bolt kuler mm.

 

Men den modellen har ikke løst magasin da, og er litt tyngre.

 

Jeg har skiftet til lettere syntetstokk og fått avtrekksbøyle i metall samt demontert for- og baksikte og gjenget for demper. Fant en prima stokk i syntetmateriale, ferdig med blokker i aluminium, så bedding er unødvendig. Prisen på stokken var snill også.

 

Kommer ikke til å kvitte meg med den rifla, heller skifte løp en gang og skaffe en annen i samme kaliber til oppgaver der vekt betyr mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt hjort med Norma Blyspiss 150gr (?) og den falt rett ned på magen, hold 70 m.

Samme med et rådyr med samme ammunisjon.

 

Har også ladet med flatneset Rhino-kuler, Winchesterkuler, Sierra-kuler mm.

Virker som bare det, men har ikke skutt dyr med dem enda.

Link to comment
Share on other sites

11,7g 180 grain kuler i 270 finnes så vidt jeg vet ikke.

den tyngste jeg har funnet er Nosler Partition 10,4g 160 grain.

 

Jeg mener å ha sett noe skriverier om noen berger kuler i 180 grains, men jeg finner ikke noe faste data nå, hodgon har ladedata til 180 grains, så det er noe i det..

Link to comment
Share on other sites

En 270W har sin store fordel i kuler med vekt fra 120grains til 140 grains. Hvis man skal bruke tyngere kuler en dette finnes det mer egnede kalibere for dette. Da bør man nok begynne å leite etter noe med 7mm eller kal 30. En 3006 gjør det vel bedre med kuler over 150 grains enn 270W, den mister fort sjarmen med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Har nå brukt dette kalibre noen år hadde 308 tidligere.

Knall og fall var hensikten med bytte , presisjon på litt lenger hold samt lav rekyl .

Fikk en god venn til å forske i diverse, det luktet sterk av kuler og krutt en stund men så :idea: sa han NU er det klart da han kom ut av labratoriet sort og fin i ansiktet.

Rifle tikka.

Valget ble så

 

Hylse :norma

Tennhette:fed.210

Krutt:N-160,53 grain

kule :sierra 140 gr

 

skutt villvin 3 stk

villrein mellom 10 og 20 stk

sel 2 stk

rev ca 40 stk

kråker og annest småtterier

følgende oppsummering

 

Alt detter i smellen, presis og fin ut til ca 240 m , rekylen er lattelig lav.

På rev og småvilt utgangshullene litt store(men bare litt :wink: )

på rein gris og sel er den nyydelig.

Kommer til ha bare en rifle framover føler ikke behov for noe annent, dette jønnet i .270 win mestrer alt av nordisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke 270 selv, men bestekompisen har en!

Fordelen slik jeg ser det er at ingen av oss andre "bommer" skudd av han når vi er tomme eller har glemt ammo hjemme.

Ulempen dukker opp når det en gang er han som har glemt ammo :wink:

Vurderer å kjøpe 270 som "storvilt-kaliber" til kona, er jo en ordentlig "jentepatron" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Valget ble så

 

Hylse :norma

Tennhette:fed.210

Krutt:N-160,53 grain

kule :sierra 140 gr

 

 

140gr på villrein? Må ikke vekta opp til 150gr / 155 gr for å følge loven?

 

Mye mulig jeg tar feil her altså... men greit om noen sjekker det ut så jeg blir oppdatert evt.

 

53 grain og 53,5 grain krutt er fine ladninger også for 150 gr kuler i min rifle. Varierer med 0,5 - 1 gr +- alt ette typen kule for å få dem til å sitte perfekt.

Link to comment
Share on other sites

 

140gr på villrein? Må ikke vekta opp til 150gr / 155 gr for å følge loven?

 

Mye mulig jeg tar feil her altså... men greit om noen sjekker det ut så jeg blir oppdatert evt.

 

 

Er nok mange som ville jakte storvilt ulovlig om ikke 140 grains kulene var lovlig.

140 grains = 9,07 gram.

Og såvidt jeg klarer å huske i farten er vel 9 grams kuler tunge nok med den "rette farten"..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...