Jump to content

Ta barn med på jakt


federal79

Recommended Posts

Her kommer en bildeserie om da jeg hadde jentungen på 9år med meg på jakt i høst.

 

Vi begynte dagen i 9tiden om morgenen etter i jakt sammenheng en veldig lang frokost. Turen ble lagt opp etter hennes kriterier, ikke for bratt og langt. Sekkene ble utstyrt med kjekt og sjokolade, saft og kakao.

Hun fikk også låne en jaktradio av tanten. mikrofon og øreplugg, dette syns hun var skikkelig stas. Jeg og farfarfaren hennes satte oss på post, Farmoren, tanten og den unge jeger spiren gikk drev.

 

Etter en liten stund kom de endelig fram til postene, litt våte og kalde. Da var det sannelig godt at jeg hadde fjellposen i sekken, slik at hun fikk varmen i seg igjen. Vi var tilbake på hytten i 12 tiden. Hun syntes at turen var spennende og gøy. Dagen etter tok vi ett enda lengre drev. Ble ingen dyr på oss da heller, men poenget mitt var at hun skulle få smaken på dette.

 

1yony8.jpg

undertegnede og jeger jenten.

 

 

 

156fhhz.jpg

Farfar ville også være med på ett bilde.

 

Og til de nyskjerrige som studerer bilder godt, kan dere sikkert se at kammer-capsen er korekt antrukket, samt at vi hadde med oss en slik hund som finere rike damer liker å ha i vesken.

 

MVH Stolt far.

 

 

Edit:Endret overskrift.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig!

 

Har selv ei datter som blir ni år til sommeren. Hun skal få lov til å bli med fadern på fuglejakt i skogen. Var med en liten tur i høst, men da så vi så klart ingen fugl. Den mest ivrige var henne, og det var ikke snakk om å gå til hytta selv om hun tråkket over i iskald myrpytt. Gleder meg til høsten allerede! :D

 

"Strihåret fuglejente", ny rase i skogen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Arting når unga vil være med. Min eldste på snart 7 vil gjerne være med å skyte, men site på post å vente har hun ikke tålmodighet til - det må smelle jevnt hehe tida.. Nr2 som blir fire til sommeren derimot kan sitte stille "på post" å vente på mink og kråke nesten hvor lenge som helst.

Det er klart det blir ikke lange turene med så små unger, de må ikke bli leie heller - men så lenge de ønsker så skal de få være med.

Link to comment
Share on other sites

Hun jentungen min har vært med å skyte siden hun var ganske liten, jeg legger ingen press på henne mtp. skyting og jakt. Alt foregår i hennes tempo, vil hun ikke på skytebanen,da blir vi hjemme.

Forteller om jakt,fiske,skyting, viser henne bilder fra jakt turer,hun lytter med ørene på stilk.

Med tid og stund så tror jeg hun kommer til å følge i mine spor....

 

Dette varmer en far`s hjerte.....

Link to comment
Share on other sites

Å dette er helt topp. Første turen til jentungen her hjemme var i bæremeis når ho var 9 måneder gammel. Ho sovnet mens losen gikk rundt oss og skjønte kanskje ikke så mye av det som foregikk. Nå har ho akkurat fylt syv og maser stadig vekk om å få være med. Det er ikke altid det passer men av og til blir det noen småturer. Vi har ett lite jakttårn og som vi pleier å ha noen familieturer i. Både ho og søstra på 4 syns det er utrolig gøy å være med. For meg handler det og om det å være 100 prosent til stede for ungene uten tlf og pc og andre forstyrrelser. Er vel ikke altid like flink til det i heimen :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tok med 7-åringen på jakt for 2 år siden (hjortejakt). Jeg gjorde en stor bommert der - han satt ikke med hørselvern. Opp av intet kommer det en fin bukk og som seg hør og bør så ble mitt fokus relativt klart rettet mot denne. BANG! Du kan skjønne at guttungen skvatt og ble redd. Utrolig dumt av meg, men etterpåklokskapen er som kjent eksakt vitenskap. I høst ble han med på smygjakt, og vi kom oss innpå ei kolle på 20-25 meter. Guttungen holdt seg for ørene og ristet febrilsk på hodet: "ikke skyt". Det gjorde jeg heller ikke, og det endte opp med at han fikk betrakte kolla noen minutter før den (selvfølgelig) oppdaget oss. Fin opplevelse ble dette, men han glemmer ikke første gangen.

 

Jeg tror barna har veldig godt av å være med å se, lære og forstå hvorfor vi jakter og hvordan alt henger sammen. Flott Fedaral79!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med gutungen nokon gongar i haust, da for det meste i beremeis. Han og ho mor kjem og ut til oss i mat pausen for å grille litt. Det e knall.

02022010213224cKh3WLr6XmgU.jpg?68

 

 

020220102132242t9fbJVR7DOP.jpg?72

Dette er eit bilde frå slutten av november: Hundejakta blei avlysa, men lysten blei for stor.

Småen blei satt i meisen og broderen blei sendt på post i ei lita hei rett utanfor husa.

Og han er så fornøgd bare han får nokon pauser med smurf undervegs.

 

Det blei dessverre ikkje fangst, men han lærte i allefall å hoiste. Kvar gong eg hoista kunne ikkje han vere noko dårlegare.

 

Men å ha han med på post går ikkje, da Petter Nortug hadde blitt imponert over aktivitetsnivået. Og så bør veret vere tålig bra... Noko det ikkje var overveldane mykje av i haust.

 

Tru og håpe at det å ta han med og på han sine premiss vil gjer at interressa kjem krypanes og at eg vil få ein jaktkammerat for livet. Er eg heldig så heng kansje medammen seg og på...

Link to comment
Share on other sites

Hadde med meg 4-åringen min på Andejakt en kald dag i høst. Begynte bra med at jeg observerte noen ender fra bilen som vi prøvde å snike oss inn på. Vi sneik oss utover mot de men jeg var selvsagt så fokusert at jeg ikke la merke til anda som lå og duppa bare 10 meter unna. Den tok til vingene og jeg fyrte av et skudd men bomma. Guttungen hadde fått med seg hele seansen og var storfornøyd. Så jakta vi litt til i noen andre småvann før vi skulle til det siste stedet for dagen. Fra skogen observerte jeg ei kvinand som lå og dykka. Jeg fikk fortalt guttungen at nå måtte vi snike oss ut på myra slik at vi kom på skuddhold. Og det gjorde vi :)

Etter 50 meter med sniking kom vi på skuddhold og fikk skutt anda. Jeg måtte selvsagt vasse til livet i vann som var på frysepunktet for å få tak i anda, men jeg tror både jeg og guttungen synes det var en stor opplevelse. Han var hakk i hel på meg under hele ansmygingen og fikk med seg alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vet ikke om det finnes en mer egnet tråd, men skriver det her.

Holder på å "prege" jentene mine på friluftsliv. Ei på 5 år og ei på 2,5 år. I kveldinga var det en liten tur oppi skogen for å sjekke et par viltkameraer. Mye annet må også undersøkes da. Jentene fant et lite kranie, noe som ble med hjem. Trolig ekorn. Slikt er artig å finne for små barn. Ellers var det skogsmaur som ble hovedfokuset. Jeg bruker å utfordre skoleunger på å ta en smak på maur. Stort sett tørr de nå de ser andre prøver først. Mmmmm, det smaker syrgras. Vel, i kveld var minstejenta tøffest og tok utfordringa først. Litt nøling, men så gikk skogsmauren inn i munnen. Litt tygging, og et bekreftende nikk om at dette smakte syrgras. Da kunne ikke eldstejenta være noe dårligere. Mmmmm. -Mer!

Det holdt men en på hver. Men, artig at de blir med på leken i så tidlig alder. :D

 

Ellers ser de nå forskjell på hjort- og rådyrbæsj. Ikke dårlig det heller. :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt med eldstegutten litt i skogen, han er akkurat fylt 3 år. Veldig ivri på å få bli med ut i skogen, og ser veldig frem til den dagen når han er stor nok til å bli med på ordentlig jakt, men han er fullstendig klar over at da må det være slutt på både bleier og smokker :lol: Kan forskjell på storfuglbæsj, hjort og elgbæsj, og interessert i alt som er å finne i skogen, men ikke noe å ha med på elgpost enda, praten går i ett sett :lol: Moro at de liker å være ute i skog og mark, håper de er like ivrige når de blir eldre.

Link to comment
Share on other sites

Her er et par bilder fra i fjor.

61321_442527701976_635346976_5570167_7432380_n.jpg

59203_442527571976_635346976_5570163_6077433_n.jpg

Datteren min var da 9 mnd og hadde allerede vært med på noen jaktturer men dette var første gangen det ble fangst. Skyter kun med lyddemper når jeg/vi har henne med meg og hun plages ikke av lyden virker det som.

Nå kommer hun støtt og vil ha på seg de små rosa hørselvernene og jeg er ikke helt sikker på om hun vil være med ut å skyte eller om hun bare liker å kle seg opp :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selv tar jeg barn med på alt de makter av jakt. Det er en ting som bekymrer meg som jeg synes må deles: hørselvern.

Jeg propper på poden elektroniske hørselvern på post; kommer det dyr er det lett for at det smeller, og da er h.. løs har man glemt hørselvern. Demper er sikkert det beste på rifler i denne sammenheng!!! Det bruker jeg ikke mye på jakt dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...