Jump to content

kaliberval til allround rifle


knutmstien

Recommended Posts

heia folkens og god helg:)

 

sitter og ser etter nytt jærn som skal pakkes i en kkc stokk og toppes med min zeiss Conquest 6,5 20x50 og en bakoverbygd demper.

dette skal da bli min nye allround rifle,hadde en tikka t3 varmint 308w som jeg solgte grunnet kjøp av sako quad 17hmr:D og for og gå over til noe lettere våpen med tiden,,

case is!jeg klarer ikke og bestemme meg over hva jeg skal ha i kaliber(blir nokk en tikka t3 lite jærn) 6,5x55 siers jo og vere super kaliber,men jeg kunne tenkt meg noe litt kraftigere som funker like fint til tiur som til elg,blir og investere i laddeutstyr med vinteren.

7mm rem mag slo meg,men har null erfaring med denne kaliber og er den for hard mot småvilt?.

noen som har noe alternativ kaliber dere kunne anbefale?flatest mulig kulebane er og foretrekke.

langholds skyting er og noe jeg blir og bruke den til.

mvh kms

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville gått for 6,5x55 - den gir deg de egenskapene du ser etter og billig og lett tilgjengelig ammunisjon.

Ellers kan du jo også se på 7mm-08 som noen her på forumet hevder er verdens beste patron :wink:

Og så har du jo tidenes allrounder, .30-06, men da ofrer du kulebanen i forhold til de andre som er nevnt her..

Link to comment
Share on other sites

6,5*55Mauser! 8)

Riktig helmantel gir lite/ingen kjøttødeleggelse på småvilt ned til rype størrelse.

Fin kulebane, god bc, knallgod langholdskaliber, billigste treningsammo.

Lite rekyl -> lettskutt. Enormt utvalg av kuler og hylser for hjemmeladeren.

Knallgod på rådyr, rein og hjort, og fullt ut brukandes på elg hvis kula sitter der den skal.

:arrow: Hvorfor tenke på noe annet allroundkaliber? 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg ville gått for 6,5x55 - den gir deg de egenskapene du ser etter og billig og lett tilgjengelig ammunisjon.

Ellers kan du jo også se på 7mm-08 som noen her på forumet hevder er verdens beste patron :wink:

Og så har du jo tidenes allrounder, .30-06, men da ofrer du kulebanen i forhold til de andre som er nevnt her..

 

Hei HighPower! Er du helt sikker på dette med kulebanen? :wink:

 

Elgen dauer av alle sammen, men fluktstrekningen har en tendens å minske når diameteren på kulen går opp.

Jeg anbefalte .308 win til min bror, han skal jakte "alt" på normale jakthold max 150meter. Siden du skal til med langholdskyting anbefaler jeg .30-06.

7mmRemMag er en utmerket patron, men den trenger lenger løp enn en allrounder gjerne har, og du brenner mye krutt for en liten økning i hastighet i forhold til .30-06.

Link to comment
Share on other sites

Ja beste allround caliber av dem alle er 30-06 uten tvil.

Du lader fra 100 grains og opp til 14,2 grams ladninger. Dekker en spekter av caliber.

 

Dette kaliberet kaller jeg "skuffelsens kaliber fordi du strengt tatt ikke trenger andre.

Og derfor kommer dette kaliberet ALDRI i hus mer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Dette er en gammel tråd men jeg kunne ikke la være.

 

Siden villsvin er lett tilgjengelig i nabolandet og kommer vel til Norge før eller siden, tror jeg at 30-06 er tidenes allrounder i Norden. Det er ikke ett eneste vilt untatt the big 5 i hele verden som ikke kan lovlig felles med en 30-06. Med det største kuleutvalget i verden kan du lade den til å skyte alt fra spurv til Grizzly bjørn.

 

6,5x55 som jeg eier en børse i er super, men til villsvin er den helt i minstegrensen. Det snakkes om å forby mindre enn 30 kaliber i enkelte villsvin nasjoner, og dette må jo ha en grunn. Det jeg liker med 30-06 er det store utvalget av kuler, jeg prøver å selge min 6,5 samt min 9,3 til en kompis og kjøpe meg en 30-06 selv faktisk.

 

Da vil jeg kun ha en eneste rifle i bruk, det er bedre da jeg vil skyte all øvelse i denne, all jakt med denne og kunne den mye bedre enn ha de 2 jeg har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Nå holder jo jeg på med å selge en 7mm rem mag og kan i så måte oppfattes som inhabil her, men kaliberet er aldeles ikke for kraftig til småvilt. Kompisen min med 6,5x55 og jeg sammenlignet for moro skyld da vi skjøt oss noen rådyr. Vi traff begge riktig på dyret, og ingen forskjell på sår eller kjøttskade kunne sees. eneste forskjell var at mitt rådyr tok baklengs salto da jeg traff det :wink:

Og skal man sammenligne den fortreffelige 6,5x55 kulebanen er jo 7mm remmag tilnærmet identisk.

La deg heller ikke skremme av pris på jaktammo, jeg har kjøpt 7mm jaktammo til rådyre, helt greie og meget rimelige priser, over hele landet. de jeg har nå koster 450 / pakke på 20 skudd.

Eneste grunnen til å selge for meg er full jaktgarderobe og ønske om å overta en spesiell rifle fra en jeg kjenner..

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått min 30.06 winchester, å virker som en veldig bra børse. Her oppe i Lofoten er det ikke noe storvilt å jakte på, så det største blir nok rev :D

Eneste jeg kan sette fingeren på er at det er en voldsom rekyl i 30.06. Kan være at jeg er vant med 222 som man ikke kjenner rekyl fra.

Håper med tid å stund at jeg skal komme meg på elg å hjortejakt. Det er jo det ultimate :D Men vanskelig når man ikke kjenner noen som driver med slikt.....

Kjøpte egentlig børsa pga siktet som sto på den, men ser jo nå for et potensiale det er når man lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Velg noe fra Dakota eller Lazzeroni. Gleden med å leite etter komponenter på nettet er endel av hobbyen! Eller Weatherby magnum! Gjerne en illsint en, da får du støttet børsemakeryrket i tillegg.

Velg noe sært med jævlig rekyl og dyre komponenter. Gjerne bygget på mauserkasse. Da har du hobby resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan sette fingeren på er at det er en voldsom rekyl i 30.06.
Ja, i forhold til en 222Rem er det litt rekyl i 06'n, men voldsom er vel ment for å skremme de som syns vibrasjonene i spillekonsollet er ille? :lol:

 

 

Velg noe fra Dakota eller Lazzeroni. Gleden med å leite etter komponenter på nettet er endel av hobbyen! Eller Weatherby magnum! Gjerne en illsint en, da får du støttet børsemakeryrket i tillegg.
Som allround, nei, men som noe for å piffe opp hobbyen i tillegg til allround'n, ja for all del, det er jo mye moro i sånt.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...