Jump to content

Tips til snø/is på poter?


Forstkandidaten

Recommended Posts

Jeg er skeptisk til å klippe vekk hårene mellom tredeputene. Hårene har helt klart en misjon og å fjerne dem kan bare gjøre vondt verre. Hårene virker beskyttende mot å få snø og skitt mellom tredeputene og de virker friksjonsdempene mellom tredeputene. Hårene hindrer altså gnagesår. På vinteren er dette ekstra ille da man kan risikere å få isdannelse i et mye større område enn man ville gjort dersom hårene er intakte. Denne type isdannelse kan føre til grusomme gnagesår og frostskader.

 

En annen ting man må unngå for enhverpris når man er ute i streng kulde er å plukke vekk snø og is mellom tredeputene med bare fingere. Dette vil tilføre varme som igjen gir mer isdannelse.

 

Mitt tips er å gi hunden et optimalt kosthold, og forbygge og behandle potene med spenefett. I felten funker formfett, det kan også brukes på resten av kroppen som forebygging av snøballer i pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen: Det du skriv, stemmer ikkje med mine erfaringar. Men det kan sjølvsagt vera store skilnader frå hunderase til hunderase.

 

Eg har engelsk springer spaniel. Ho har svært kraftig hårvekst mellom tredeputene. Feitt, formfeitt og ulike oljer fungerer ikkje på denne rasen, då dei fleste - matvrak som dei er - vil leggja seg ned og sleikja potane (og pelsen) reine for alt som kan minna om mat.

 

Eg plar med nokre vekers mellomrom ta Oster klyppemaskina og klyppa så kort som råd er mellom tredeputene. Frostskader har eg aldri merka noko til, og her er ikkje uvanleg med 20 kuldegrader. Gnagsår har ho aldri hatt. Derimot får ho litt sopp (huda vert raud-brun) viss det er lenge sidan eg har klyppt.

 

Plukkar alltid vekk isklumpar når dei vert så plagsomme at ho begynner å gnaga på dei. Fuktgheita frå gnaginga til hunden må då vera mykje verre enn den vesle varmen eg tilfører ved å grava vekk litt is.

 

Men for all del: Hunderasane er ulike, og det som fungerer godt for min hund treng ikkje vera like bra på andre hundar. Folk må prøva seg fram til det som fungerer på sin hund. Og her har de etter kvart fått både mange og motstridande råd .....

Link to comment
Share on other sites

Jeg klipper ned så mye som mulig, og smører med "Fyra Ess Hundsalva". Det "förhindrar isbildning mellan trampdynorna" blant annet. Jeg smører like før vi går ut, så blir ikke bikkja så opptatt av å sleike på salven. Den salven smaker forresten ikke godt for bikkja heller. :wink:

 

For en gangs skyld er jeg ikke helt enig med Guttapåskauen, men jeg har aldri snauklippet helt heller da. Jeg klipper alt som "stikker ut". Har det først begynt å danne seg is så vil bikkja sleike og bite i klumpene, da tilføres fuktighet som vil bidra til at det dannes mer is.

 

Jeg vil anbefale klipping og Fyra Ess. :)

Link to comment
Share on other sites

Plukkar alltid vekk isklumpar når dei vert så plagsomme at ho begynner å gnaga på dei. Fuktgheita frå gnaginga til hunden må då vera mykje verre enn den vesle varmen eg tilfører ved å grava vekk litt is.

 

Man skal selvfølgelig plukke bort isen. Det aller beste er å forsøke å få tatt den før hunden begynner å bite i den, da har den allerede vært plagsom en stund. I tillegg unngår en den ekstra isingen som følger av spyttet til hunden. Klarer man å fjerne isen med hansker på, er dette også en fordel, da slipper man den varmen som hendene tilfører.

Jeg bruker stort sett sokker på mine hunder, men på dachs, som trådstarter har, kan det være vanskelig å få til dette pga de korte beina.

Jeg har etter å prøvd mange forskjellige sokker endt opp med barnesokker med anti-sklisåle som jeg fester med elektrotape. De er billige og holder brukbart på snøføre. I tillegg gjør tapen at de ikke ramler av så lett. Fester med en runde rett over poten, for å hindre utposing, og en del runder øverst for å hindre at snø kommer inn. På bakbeina må sokkene brettes ned så de kommer under haseleddet, ellers vil tapen klemme på sena og forhindre bevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har respekt for at andre har motstridenede erfaringer. Noe av grunnen kan være at vi bruker hundene på forskjellige måter, og at ulike hunder har veldig ulik kvalitet på poter. Min erfaringsbakgrunn er jakt, trening og snørekjøring med diverse fuglehunder.

 

Feitt, formfeitt og ulike oljer fungerer ikkje på denne rasen, då dei fleste - matvrak som dei er - vil leggja seg ned og sleikja potane (og pelsen) reine for alt som kan minna om mat.

Spiller ingen rolle om hunden slikker på poten dersom du bruker spenefett. Fettet trenger inn i poten uansett. Skulle slikking bli et problem så kan fører korrigere hunden.

 

 

Plukkar alltid vekk isklumpar når dei vert så plagsomme at ho begynner å gnaga på dei. Fuktgheita frå gnaginga til hunden må då vera mykje verre enn den vesle varmen eg tilfører ved å grava vekk litt is.

Når du begynner å plukke isklumper så er jo jakta i praksis over. For det første så vil hunden bare ligge å bite/slikke vekk snøen, for det andre så vil den snøen du fjernet fra potene bygge seg opp igjen på noen sekunder når hunden begynner å jobbe igjen. Hundene spriker ut med "fingrene" når De går på snø for å fordele tyngden på en større flate. Min erfaring er at hundene tåler å ha snøklumper i potene dersom potene er i god stand. Varmen som hunden tilfører med slikking kan ikke sammenlignes med en finger som stikkes ned mellom tredeputene. Se på ulven og reven, ingen som stusser dem mellom tredeputene.

 

Ellers har jeg også ganske sære meninger om potesokker også. Etter min mening må det enten være noe fundamentalt galt med enten hund eller eier dersom den må gå med potesokker. Unntaket er selvsagt ved skader, eller ekstreme påkjenninger.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jeg også ganske sære meninger om potesokker også. Etter min mening må det enten være noe fundamentalt galt med enten hund eller eier dersom den må gå med potesokker. Unntaket er selvsagt ved skader, eller ekstreme påkjenninger.

 

Sterke ord. Regner med du er klar over at f.eks. hundekjørere rutinemessig bruker sokker på sine hunder.

Link to comment
Share on other sites

Sterke ord. Regner med du er klar over at f.eks. hundekjørere rutinemessig bruker sokker på sine hunder.

Noen hundekjørere bruker potesokker rutinemessig, ja. Og noen bruker aldri potesokker - og det går bra, det også! Men det er jo påbudt å ha med potesokker til alle de firfotedes føtter i løp. Mer om det her.

 

Fra mine sporadiske kontakter med hundekjørere har jeg inntrykk av at potesokker brukes mest under trening på frosset barmark, for å unngå skader/slitasje. Under løp er det oftest individuell vurdering av den enkelte hundepote som avgjør - derfor kan en eller flere hunder ha en eller flere sokker, mens andre går uten, i samme spann. Spisshundene har nok bedre poter i utgangspunktet. Og trekkhundene er ganske lette, og dessuten løper de, i tildels oppkjørte løyper. Relativt tyngre jakthunder, som går i løs snø, er nok mer utsatt for ising.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å dra noens erfaringer i tvil her, men mine erfaringer går rakt imot Guttapåskauen.

 

Jeg klipper så langt ned jeg kan komme med saksa, og tar dertetter en runde med den ovennevnte barbermaskina. Da har jeg aldri problem med ising. Man skal være varsom med maskina, så man ikke lager sår, da kan hunden bli sårføtt en dag eller to, men det går over.

 

Ranger nevner 4 ess, og det er antakeligvis bra varer, da jeg har god erfaring med 4 ess hovfett for hest. Felleskjøpet er forøvrig forhandler av hovfett her i landet, og jeg vil tro dette kan benyttes med hell.

 

Guttapåskauen sier at man bare kan kommandere hunden når den begynner å slikke poter. Da mistenker jeg at du ikke har opplevd mye poteslikking ? Videre sier du at jakta i praksis er over hvis du begynner å plukke is fra potene. Kan du ikke bare kommandere hunden ut i søk etterpå da ?

 

Vil også påpeke at jeg har hatt endel kontakt med hundekjørermiljø i trøndelag. Disse venter ikke på såre poter før de bruker sokker, til det er hundene for verdifulle. De passer på å feste sokkene, FØR hundene blir sårbeinte... De er nok forøvrig mye flinkere til å følge opp hundenes allmen-helse, enn vi jegere er....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er stor forskjell på hundene også. Noen fester det mer på enn andre. Vi har to GS, og ser forskjell på de. Tydelig at pelskvaliteten har mye å si. Både på kroppen, og mellom tærne.

Det er også stor forskjell på hvor mye hår som er mellom tærne på f.eks settere og spaniels, kontra f.eks spisshunder, vorsteher eller andre mer korthårede raser.

 

Vi klipper ikke (ihvertfall ikke til nå). Det medfører store isklumper som hunden legger seg ned for å bite bort. Da blir det fort is igjen. Isklumpene blir så store at tæren spriker voldsomt, spriker maks hele tiden. Når hunden stadig biter de bort, tar vi det som ett tegn på at det plager hunden. Vi har ikke opplevd gnagsår, men så lar vi heller ikke hundene gå lenge med klumper. Vi tar de bort med fingrene istedetfor at hunden skal gnage de bort, og få spytt i hårene istedet.

 

Vår løsning er potesokker. Det er vel etter guttapåskauen sitt syn noe fundamentalt galt med oss siden vi bruker det. Men vi synes det er en glimrende løsning uansett. Sett på potesokk, så slipper man klipping, formfett, vaselin, isklumper.... Enkel løsning for oss. Så kan andre synes det er forkastelig om de vil, det bryr vi oss ikke nevneverdig om.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Full klipping med barbermaskin sammen med masse poteherding pga mye bruk er etter min mening det beste. Samtidig vet bikkjene at de ikke får lov å legge seg ned å gnage om det kommer noe is, noe det alltids gjør. Har bikkja jaktlyst blir de ikke hindret av litt is mellom tærne. Jeg har prøvd potesokker på bikkjene om de har hatt skader, og har alltid potesokker med i sekken.

Når det gjelder poter, er det min erfaring at lyse eller rosa poter har dårligere hold enn sorte poter. En bikkje med mye jaktlyst vil uansett gå om den har såre poter. Her må vi som eiere sette begrensniger for å unngå alvorlige skader.

Bruk av hund på vinteren krever litt mer forberedelse enn ellers, særlig for oss med langhårede hunder. Spesielt oppmerksom er jeg på understell og buk/patter. Sikkert ikke særlig behagelig å la stellet henge ned i kald snø og skare :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Av det jeg har brukt er vaselin klart det beste av smøringer. Formfett er raskt å få på, men forsvinner desto raskere. Forskjellige organiske våpenoljer fungerer også fint, men holder ikke så lenge som vaselin.

Bruker ikke sokker uten at det er pga skader da mine IS har ønske om å denne "fæligheten" av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over rasebeskrivelsen til engelsksetter i diskusjonsforumet til NESK.http://www.nesk.no/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=110&highlight=poter

Poter: Potene skal være kompakte, tette og godt beskyttet av hår mellom tærne.

Jeg velger å tolke dette som at håret mellom tærne har en nyttig funksjon. Å klippe vekk dette håret blir i mine øyne som å kutte ut sikringsskapet i huset. Man gjør en manipulering som kan virke fornuftig på kort sikt, men i praksis blir potene mindre robuste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over rasebeskrivelsen til engelsksetter i diskusjonsforumet til NESK.http://www.nesk.no/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=110&highlight=poter
Poter: Potene skal være kompakte, tette og godt beskyttet av hår mellom tærne.

Jeg velger å tolke dette som at håret mellom tærne har en nyttig funksjon. Å klippe vekk dette håret blir i mine øyne som å kutte ut sikringsskapet i huset. Man gjør en manipulering som kan virke fornuftig på kort sikt, men i praksis blir potene mindre robuste.

 

Hårene gir god beskyttelse på barmark, mot slitasje fra kvist og kvas, og mot fjell og stein. I snø, særlig når det er nysnø og kulde, er det vanskelig å unngå ising, og dette kan i verste fall medføre poteskader som kan ødelegge jakta i ukesvis. Fett kan til en viss grad hjelpe, men jeg har vanskelig for å se noen god grunn til ikke å bruke også andre virkemidler, som fjerning av hår og bruk av sokker. Jeg kan ikke forstå at det å få isklumper mellom tredeputene har noen herdende effekt, tvert i mot. Potene blir mer robuste av løping på f.eks. grusvei, eller annet grovt underlag, men dette har ingen virkning mot ising. At det å klippe vekk hår skulle gjøre potene mindre robuste virker på meg helt uforståelig, og jeg har veldig vanskelig for å kunne kalle det en "manipulering".

Link to comment
Share on other sites

At det å klippe vekk hår skulle gjøre potene mindre robuste virker på meg helt uforståelig,

Poter med hår mellom tredeputene vil få isdannelsen på utsiden av tredeputene. Dersom potene er av god kvalitet og de er satt inn med fett så vil isingen være relativt grei å håndtere. Fordelen er at man har full kontroll til enhver tid på potestatus.

 

Mange synes kladding på potene er irriterende og velger å barbere bort hårene. På en måte så gir det en effekt, men du mister kontrollen over potestatus. Skulle det være 1 enslig lite hår innimellom tredeputene så kan ising her bli fatalt. Jeg har aldri klart å barbere bort 100% av alle hårene.

 

En liten klassiker er å jakte en lang dag i bjørkekjærra. Hunden går godt og potene ser fine ut. Det er skare med 15 cm lett nysnø oppå. Mot kvelden søker jegeren ned til en preparert skiløype for å snørekjøre tilbake til hytta. Hunden får på seletøy og kursen settes i god fart. Etter noen meter blir sporene til hunden rødfargede. Hunden viser ingen tegn til å plages så tempoet holdes oppe.

 

Tilbake i hytta er middagen og rødvinen fortært. Jegeren tar på hodelykten for å sjekke hunden. Hunden lar motvillig sine poter bli inspisert, og jegeren får sitt livs sjokk...

 

Jeg sier ikke at det er galt å klippe hårene. Men jeg liker å ha kontroll på hva som skjer med potene, og jeg er heldig å ha hunder med gode poter. Når vi kommer litt ut i sesongen og vi får turboføre så er ising sjeldent noe problem, men man kan få problemer med skarp skare, og da har håret unektelig en misjon. For noen er løsningen potesokker.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er vinteren en utfordring. Det letteste er å ha hunder med gode poter, det er selvsagt ikke noe man har spesiellt god kontroll på når man skal plukke ut en 8 uker gammel valp. Men følger man litt med i hundeverden så lærer man etterhvert at linje og rasevalg er helt grunnleggende for å finne hunder med gode poter.

Link to comment
Share on other sites

Poter med hår mellom tredeputene vil få isdannelsen på utsiden av tredeputene.

Her er labben til Ares.

 

normal_DSC01916.JPG

 

Jeg skal innrømme at jeg glemte å klippe han i dag før vi for ut i skauen, og siden det er borti en måned siden sist vi klipte hårene mellom tredeputene, så så han sånn ut i dag. Temmelig hårete. Jeg smurte han heller ikke. Det gikk bra en times tid, så begynte det å ise. Isdannelsen var ikke utapå tredeputene, men i mellom. Da bikkja var klipt mellom tredeputene for en måned siden så var ising fraværende, og han ble heller ikke sår mellom tredeputene. Jeg bruker dog ikke barbermaskin og snauklipper, det er alltid litt igjen langs "veggene" på tredeputene (klønete forklart, håper dere skjønner). I kombinasjon med 4 Ess hundsalva så unngår jeg ising i mange timer på dette viset. Skulle det etterhvert begynne å ise, så er min erfaring at isklumpene blir veldig små og ubetydelige når de har lite hår og feste seg til.

(..) Tilbake i hytta er middagen og rødvinen fortært. Jegeren tar på hodelykten for å sjekke hunden. Hunden lar motvillig sine poter bli inspisert, og jegeren får sitt livs sjokk...

Man sjekker da bikkja før man gjør noe annet når man kommer til hytta! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Springer Spaniel som jeg også bruker mye til snørekjøring. Den har som kjent godt med pels både her og der. For meg er potesokker et must og jeg skjønner ikke hva som er galt med det. Jeg bruker det også av og til i dypsnø fordi det ikke bare hjelper mot ising, men også gjør labbene litt større noe som er en fordel. Hunden er glad i sokkene sine noe som vel er et tegn på at det fungerer. Jeg har forsøkt med og uten fett, med og uten kortklipte labber, men spesielt når han trekker og dermed presser labbene hardt i bakken er sokker absolutt det greieste. Mulig jeg er litt for pragmatisk, men det som funker det funker jo....

 

Når vi først er inne på temaet beskyttelse så bruker jeg heldrakt på ham når vi er ute i kram dypsnø. Hvis jeg ikke gjør det for han isklumper mellom bena store nok til at han går med bakbeina utover. Det gir uttrykket snøballer en ny dimensjon. :D Mulig det ser litt rart ut, men det gjør at vi kan gå i dypsnøen uforstyrret og det er jo viktigst. Håper ingen tar annstøt av dette :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...