Jump to content

Hva f... har skjedd her?


Erikr

Recommended Posts

98165_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39317/98165.jpg

 

98166_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/39317/98166.jpg

 

Levert av: http://sportsfiske.nu/foto/

 

Sjekket tilfeldigvis en ammoboks, med noen 308 patroner jeg ladet i høst..

 

Merkene på hylsen er for å skille ladningene. Det ser ut til at hylsen har separert seg uten at kruttet har brent ser det ut til. Ammoen har ligget på ett og samme sted hele tiden, i en ammoeske.

 

Noen som mener de har en forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Ok..

 

ladningene er ikke komprimert og hylsene er ikke spesielt hardt presset.

Det er Normahylser som er engangskutt og helpresset med lee dieset.

 

Kan legge til at jeg har benyttet denne ladningen i flere år uten at dette har skjedd...

 

Edit: kan jo være noe kødd med diesettet??

Link to comment
Share on other sites

David Copperfield?

Spøk til side, det der finner du ikke ut av med bare en hylse. Ting sjer som ikke kan forklares.

Det mest nærliggende å tro er jo at denne hylsen har en produksjonsfeil - men det kan være alt fra kombinasjonen høyvann/nymåne, at antall kruttkorn går opp i antall stjerner i stjernebildet S6y23 multiplisert på 13 eller at en byråkrat forsvarte jobben sin på TV akkurat da du presset denne hylsen...

Der sklei jeg ut igjen, men vi skal jo ha det morro?? :wink:

 

@Stille og Thor, da burde den vel knekke akkurat der dien sluttet å presse, i en helt rett linje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er et lee dieset og de er ifølge mine målinger ikke spesielt hardt presset. Men godt mulig dette diesette presser mer enn fx et rcbs. Hylseholderen toucher såvidt dien. Da kamrer patronen akkurat i våpenet. Har testa litt nå og kan ikke se forskjell på disse og de gamle. Ingen av de andre patronene har jeg klart å brekke selv med litt maktbruk.

 

Hylsene er skutt 1 gang før i dette våpenet. Sikkert skutt 200 skudd med akkurat denne pressingen og ca kruttmengden. Aldri sett eller opplevd dette før nå.

 

Det er godt mulig at halsen er presset for langt. Da må det isåfall være noe galt med diesettet.

 

forøvrig ladet med 43 grn vv n150.

Link to comment
Share on other sites

Metaller sprekker sjelden i en helt rett linje.

 

Njaaa...du har aldri fått hylseseparasjon rett over hylsehodet, altså...? :)

 

Det som er spesielt her er at bruddet har sjedd etter at hylsen er ladet og satt på plass i boksen. Hylsen har ikke vært komprimert med krutt. Med bare en hylse synes jeg det er nærliggende å tro at problemet er akkurat denne hylsen, enn at det er noe i veien med laderutiner.

Om dette skjedde etter mange omladninger med skulderen satt for langt tilbake, burde dette skjedd med flere hylser, som jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg alltid har sagt. Hjemmeladninger er ferskvare. Skytes de ikke senest uka etter de er pressa vil de bli ødelagt. :)

 

Mer spekulasjoner fra min side...

Jeg kan ikke forstå at for mye necking kan gi det utslaget her. Etter gjentatte ladninger vil ett eller annet ryke, men etter to omladninger?

Merkelig sted for ei hylse å separere er det også. Jeg heller mer på en svakhet i hylsa som har passert kvalitetskontrollen hos Norma.

Link to comment
Share on other sites

Selv om vi neppe blir noe klokere av spørsmålet mitt, så spør jeg for ordens og nysjerrighetens skyld: -Peller du "engangsskutte" hylser på banen?

 

Ja det hender. Men akkurat disse hylsene er opprinnelig ladd som norma elite (fabrikk) og skutt i samme våpen.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ut som spenningskorrosjon, hylsen kan ha blitt fuktig og blitt liggende litt før den er presset. Dersom messingen ikke er korrekt utglødd er det spenninger i metallet som utløser sprekker når det blir fuktighet sammen med små mengder salter eller forurensinger. Når sprekkdannelsen er startet vil den kunne fortsette som et aldringsfenomen på grunn av påkjenningene som sizingen påfører hylsen.

Jeg husker ikke helt hva dette heter på norsk, men en PM til metalurgen vil sikkert kunne gi en korrekt norsk beskrivelse.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Per-S tenker på spenningskorrosjon, lurte litt på det samme selv. Noen forhold kan utløse spenningskorrosjon om kan føre til tilsynelatende umotivert sprekkdannelse. Det går en historie om at engelske soldater i India under kolonitiden lagret ammunisjon i stallen under regntiden. Kombinasjonen av ammoniakk fra hestepiss sammen med varm fuktig luft førte til at messingen sprakk(kort fortalt). Det viste seg at problemet kunne elimineres ved korrekt gløding av hylsene etter pressing(ved produksjon). Om dette problemet har relevans i tilfellet med 308 hylsen vet ikke jeg, men å lade en hylse kan jo føre til arbeidsherding, spesielt om skulderen trykkes ned. Om det har vært spesielle forhold med den ene hylsen så er muligheten for spenningskorrosjon kanskje tilstede. I alla fall tror jeg at jeg hadde stilt inn dien på ny og forsikret meg om at skulderen ikke blir trykket tilbake under pressing. Det er mulig å sote/merke skuderen og halsen for å ha kontroll på hvor mye som presses. Jeg har ofte godt resultat med å presse halsen til det er en liten mm igjen som ikke presset. Så lenge hylsa da kamrer er jeg fornøyd med pressingen.

 

Erikr; ikke for å være spoilsport, men om du mistenker feil pressing av hylsene så kan du kanskje oppleve hylseseperasjon ved skyting av denne ammunisjonen. Jeg hadde seriøst vurdert å nappe kuler og destruert ammunisjonen av denne loten, bare sånn for sikkerhets skyld. :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...