Jump to content

Nattkikkerter - har noen prøvd de?


gammelmåren

Recommended Posts

Jeg skulle veldig gjerne hatt en nattkikkert, rett og slett fordi det er sjefolainen å faktisk kunne se i mørket, men hva i all verden skulle jeg brukt som unnskyldning overfor meg selv før jeg dro kortet? Nattkikkert kan jo ikke brukes til jakt...

 

(ØKH er i dette tilfellet ikke nevnt, da jeg ikke ser at noen skulle klare å finne en unnskyldning som duger overfor henne når det kommer til akkurat denne duppedingsen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ATN NVG7 Gen 2+. Den er jeg veldig fornøyd med! Er det stjerneklart så ser man "helt tydelig" dyr på 100 meter. Det er ikke nødvendig å bruke ir lykten hvis det ikke er helt mørkt. (Dvs inne i boden f.eks.) Man kan se bladene på trærne på 70 meter når man står i skogen og det er så mørkt at man ikke kan se mer enn en meter forran seg uten nattkikkerten. Denne kikkerten er laget for å bevege seg med,så det følger med hodemontasje. Eneste ulempen er at det bare er ei linse,så du mister dybdesynet. Men for å ligge og kikke på dyr er den genial!

Men prisen er jo litt stiv kansje. Jeg synes den er verdt pengene, fordi jeg ble helt hekta etter et par turer i skauen! Utrolig mye dyreliv om natta! :wink:

 

Har hatt ett par gen1 nattkikkerter. Di var ikke verdt pengene i det hele tatt. Jeg så nesten ingen ting hvis jeg ikke brukte ir lykten, og selv med den så så jeg ikke stort over 30 meter.

Link to comment
Share on other sites

Har testa et par natt kikkerter. Har hatt den ATN kikkerten som var testa i bladet jakt. Kjenner meg rett og slett ikke igjen på den testen. Var veldigt missfornøyd med min atn rett etter eg kjøpte den. Prøvde å heve kjøpet siden den ikke var brukende for meg, men det gikk ikke når eg ikke hadde noen bedre grunn. Anbefaller på det sterkeste folk å ikke kjøpe den. Den ser og veldigt simpell ut. Har såvidt sett gjennom zeissen i testen. Synst den er mye bedre, men prisen er og endel høgre da. Eneste minuset med den er at du ikke får bruke begge øynene.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips de de som vil prøve rimelige restlysforsterkere.

Invester i en kraftig LASER IR illumator.

Har selv en Dedal 200 mw.

 

http://www.nightvision.ru/eng/products/accessories/ir/

 

Denne "lyser" opp hundrevis av meter,og er i en helt annen klasse enn IR-kilder med diode.

Lyser opp et rektangel som du kan enten zoome inn til en forholdsvis liten kilde,eller lyse opp et stort område noe svakere.

 

Prisen kom vel på en nærmere 5000 inn til Norge for noen år siden,men er absolutt vel anvendte penger.

 

Jeg bruker min sammen med en Simrad kn252F og det er en formidabel forskjell med og uten,selv om Simraden er en generasjon 2 super i øvre prisleie.

Link to comment
Share on other sites

erfaringene er omtrent som det ante meg.. man må bruke noen 10 000 før det er noe å ha. prøvd en militærsak en gang og den var sjef :P

 

men denne uke har jeg kasta bort 8-9 000 på kikkert på kombien som ikke kan brukes til begge løp samtidig... så det får være nok idioti denne måneden..

Link to comment
Share on other sites

Ser du sier du skal bruke den til jakt, men er ikke det forbudt?

Mente de falt inn under bestemmelsen om kunstig lys.

 

Jeg har også sett at DN prøver å diffinere en restlysforsterker som bruk av kunstig lys. Ført må jeg si at hvis man har IR-lys på en slik så er det helt klart kunstig lys, selvom vi ikke ser lyset med øynene.

Derimot så er jeg ganske overbevist om at en ren restlysforsterker aldri kan dømmes til å være ulovlig overfor §'en om kunstig lys. Denne forsterker jo kun det eksisterende lys, faktisk litt på samme måte som en god nattkikkert. Husker at DN også engang sa at alle sikter som hadde batteri var ulovlige, hva da med rødpunktsikter, og vanlige kikkertsikter med lys på retikkelet, med innebygd avstandsmåler o.s.v.? Det blir så dumt, men viser igjen at de ikke følger særlig godt med der oppe i Trondheim.

Jeg ønsker ikke å oppfordre folk til å tøye grenser men til oppservasjon og åtejakt på rev så synes jeg det er helt o.k.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd noen av de billigste ATN gen1 kikkertsiktene,og vet om det går å se f,eks en rev på 25 meter når det er som mørkest???

 

Ja, jeg har og har prøvd en sånn en. denne klarer jeg og se bledene med på trer på ca 70m så en rev på 25 JA, Men dette var med IR lys. Men da var det helt svart da jeg prøvde dette.

 

Men syntes kansje den er litt kilen på innstillingene.

må si den var lett og skyte inn. der funka alt veldig fint.

 

Må vel og si at det er viktig og ha NYE batterier i kikkerten, da ble alt faktisk MYE bedre med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ATN Paladin er det ingen problem med ihvertfall(men du mår bruke IR lyset på det mørkeste)). Med den kikkerten har man full kontroll på alt opp til ca 75 meter så lenge det ikke er tett tåke, elller du har veldig smalt synsfelt. Det siste på grunn at eks trær lyser opp i kikkerten).

Link to comment
Share on other sites

Editert. G.Larson

Har prøvd litt forskjellig nattkikkerter i og uten om forsvaret. Og det er forsatt ikke noe jeg hadde ville bruke penger på.

Kjøp deg et skikkelig bra og lyssterkt kikkertsikte/rødpunkt og bruk månelyse. Du skal finne igjen viltet ditt etterskuddet også, Uten bruk av lys.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med CEA i at en restlysforsterker ikke kan defineres som kunstig lys, men så lenge DN har sagt sitt så er det ikke stort man kan gjøre med det. Med mindre man faktisk er villig til å ta en tur gjennom rettsapparatet med alle de utfordringene og kostnadene det innebærer da. Og det eneste man vil oppnå er at DN oppdaterer forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Yukon Ranger pro på åtejakta for å se om det er rev eller bikkje på åtet, og det funker konge, må bare huske på å bruke venstre øye til å se, ellers blir nattsynet fucka på skyteøyet. Men det funker suverent for min del. Kan da se dyr opp til 100m ca i stappmørke. Er litt vrient å skarpstille bare. Er bare grøt på begge sider av fokuspunktet, dvs det er kun grøt før det plutselig blir klart, derfor er det umulig å vite om man skal skru frem eller tilbake..

 

Det lyser i øynene på dyr, så det er lett å oppdage dem ja..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet enig med CEA i at en restlysforsterker ikke kan defineres som kunstig lys, men så lenge DN har sagt sitt så er det ikke stort man kan gjøre med det. Med mindre man faktisk er villig til å ta en tur gjennom rettsapparatet med alle de utfordringene og kostnadene det innebærer da. Og det eneste man vil oppnå er at DN oppdaterer forskriften.

 

Det er selvsagt en noe der men husk nå hvordan det har gått med nattjaktsakene på hjort som har vært ført for retten, kan ikke akkurat si at DN's syn har vunnet fram. Det har vært sundt vett som har seiret i de sakene. Husk Dn er ikke G.W.Busch, ikke Gud engang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på jakt vil det være like ulovlig med en håndholdt nattkikkert som om den står på våpenet.

 

Vet ikke om jeg er helt enig i dette... Her kan jeg så absolutt ta feil, bare så det er sagt. Men har du en "vanlig" kikkert på rifla og en håndholdt nattkikkert når du sitter i glugga etter reven, eller på bøen etter hjort... Ulovlig? Er ikke så sikker på det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Yukon Ranger pro på åtejakta for å se om det er rev eller bikkje på åtet

 

Hvis du er på jakt vil det være like ulovlig med en håndholdt nattkikkert som om den står på våpenet.

 

Der syns jeg grensa går.

Hvis det gjør meg sikrere på det jeg skal skyte på, bruker jeg det. Naboens bikkjer går løs hele døgnet så.. Jeg tror også dette er et spørsmål om tolkning av loven. TROR jeg..

Link to comment
Share on other sites

Reglene for bruk av kunstig lys er svært strenge og gjelder under hele jakten, altså fra man begynner til viltet er skutt og avlivet. Se på bruk av lommelykt, det er ikke bare lykt montert på våpen som er forbudt men enhver kunstig lyskilde (unntatt faste).

Link to comment
Share on other sites

Reglene for bruk av kunstig lys er svært strenge og gjelder under hele jakten, altså fra man begynner til viltet er skutt og avlivet. Se på bruk av lommelykt, det er ikke bare lykt montert på våpen som er forbudt men enhver kunstig lyskilde (unntatt faste).

 

 

Dette synst eg var en dum sammenligning. Om du har en restlys forsterker som ikke går ann å montere på våpenet, så vill eg ikke si at det kan sammenlignest med en lommelykt som ikke er montert på våpenet! Lykta kan du bruke til å skyte med, men ikke restlysforsterkeren, den kan evt brukest til observasjon.

 

Eg sier alikevell ikke at det er lovligt med restlysforsterker i forhold til observasjon i jakta, men er heller ikke i mot det.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

@Fulmen

 

Jeg skjønner hva du skriver, og ser tegningen din. Samtidig så er jeg ikke helt enig, da jeg innerst inne mener det er stor forskjell på noe som sitter på rifla og noe som er håndholdt.

Jeg velger å se bort ifra lommelykt...

 

En såkalt nattkikkert lyser jo ikke opp noe, den forsterker bare eksisterende lys som finnes allerede. Se da bort ifra IR-lys du setter på...

Skal være ærlig å si at det er kanskje i "gråsonen" med nattkikkert, og enda litt mørkeresone med IR-lys. Men jeg har ingen ting imot bruken av håndholdt nattkikkert.

 

Mine tanker er da rundt jakt. Det har ingen ting med ettersøk å gjøre, da det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Ser du sier du skal bruke den til jakt, men er ikke det forbudt?

Mente de falt inn under bestemmelsen om kunstig lys.

Denne forsterker jo kun det eksisterende lys, faktisk litt på samme måte som en god nattkikkert

 

Nå ER faktisk en nattkikkert en restlys forsterker da, så sant det ikke er thermografi.

Det kan jo være at det finnes kikkerter som KUN viser feks laserlys bilder, men noe slikt har jeg aldri hørt om. De ville jo i så fall vært ubrukelige til alt annet.

 

Og såvidt jeg har skjønt fra regelverket, så er også restlysforsterkere forbudt på jakt.

Har det vært oppmykning ila de siste årene, så skal i hvertfall jeg spare til et termisk sikte før jakten til høsten! :-D

Link to comment
Share on other sites

@Poacher: Man trenger ikke å være enige i reglene, men man bør være klar over de. Uvitenhet er tross alt ikke noe forsvar, og blir du tatt med en håndholdt nattkikkert på jakt tipper jeg at du får akkurat like mye problemer som om du brukte en håndholdt lommelykt.

Link to comment
Share on other sites

Vi må huske at samme DN har sagt at alt med batteri er forbudt Så da må jo alle sikter med lysprikk av en eller annen type være like forbudt som en restlysforsterker?????

DN prøver å skremme folk fra å bruke restlysforsterkere men de har neppe noen dekning i lover og forskrifter, det er kun synsing de holder på med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...