Jump to content

JAKTLAGET 2008 med informasjon


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Ser at de fleste av oss kommer av gårde ved 13-14 tiden. Da holder vi kontakt på mobilen og prøver og få til en middag på Tynset før vi drar på setra. Og til det med veier, det er fine veier overalt i terenget. Og til deg Carl-gustav12 om du tar med agregatet er du en knupp. Sliter fælt med kolsen om dagen og da blir det lettere for meg med forstøver som er alfa omega om jeg skal få fungert sånn nogen lunde. graahund

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 475
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest graahund
Sjekk denne siden http://www.jaktlaget-godeliv.org, der er det mange jaktbilder fra terrenget deres fra 2005 og 2006 sesongen....

 

Kjempeflott side, noe og tenke på for oss også ? Det er jo ikke godt og se ut fra bildene hvor dere var, men jakta dere på valdet Teldalen ? Skulle vært artig og visst. Det lyses jo ut tre tereng fra samme grunneierlag.

Teldalen, Gammeldalen og det tredje husker jeg ikke i farta. Hadde vært artig om du kunne si litt mer om dette. Mvh graahund

 

Hadde jeg sett litt nærmere på detta så er det jo i Teldalen dere var. bla ved Gammelsaga. :D:D

ser ut som campen lå like ved der veien krysser Tela ved setrene, stemmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har nå snakket med "vår" kjentmann deroppe og han kjente de kara som la ut hjemmesiden sin i tråden vår. Da kan dere som skal være med se litt på hva de fikk til i 2005 og 2006. Dette er folk fra Tynsetområde og sikkert lokalkjente men det viser jo at det er dyr i terenget vi har leid. Vi må nok reine med og slite litt mer enn de lokalkjente, men med litt flaks så går det nok bra for oss også. Vår kjentmann kommer til oss på setra lørdag eller søndag og viser oss de mest gunstige plassene. Han har vist meg dem før, men det skader ikke med en omvisning til :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da er den store dagen kommet !! "JAKTLAGET 2008" drar på sin første tur. Det som begynte på SL og ble vidreført her (tusen takk for det !!) er nå en realitet. Jeg må si jeg er meget glad for at vi har fått det til. Vi tar en helg der oppe nå for og bli bedre kjent i terenget og med hverandre. Det blir også tid til litt bukkejakt da vi har fått noen kort fra grunneierlaget. Vi har også kjentfolk deroppe som er behjelplig med det meeste. De som drar er : Gunnar Kjeller, Springer, Carl-gustav12, sako-35, Hans Kristian, og graahund. Nå holdt jeg på og glemme jaktlabben Teo. Håper vi kan legge ut en fyldig repotasje med bilder etter turen. :D:D:D

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vi har nå vært på "JAKTLAGET 2008" sin første tur. De fleste av oss hadde ikke sett hverandre før og det var jo med en viss spenning man dro. Men ingen fare, vi ble positivt overasket over hvor glatt det gikk og skli inn i gjengen. Vi rakk og gå/kjøre ihjennom store deler av terenget og vi fikk et intrykk av at de fleste likte det de så. Turen ellers var helt uformell med litt fest på fredag og mye hygge syns jeg. "Carl-gustav12" så 6 hjorter i terenget i dag morges og "Gunnar Kjeller" så en råbukk på muligens 6 takker. Fikk desverre ikke skutt, men det skjer jo for oss alle stadig vekk. Ett ekstra hyggelig bekjetskap var "Teo" jaktlabben til "Carl-gustav12", det var en aldeles hærlig hund. Han smelta hjertene til de fleste tror jeg. Ihverfall meg :D:D Vi tok ikke særlig mange bilder fra tererenget , det er jo ikke særlig mer og vise enn det jeg alt har fått lagt ut. Blir nok mye mer etter ordinær jakt. Skal bli orntlig artig og møte de 5 siste på laget. Det jeg har skrevet her er mitt intrykk, kunne vært morro og vist hva dere andre syns. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

En flott tur og en fin gjeng. Graahund hadde gjort et skikkelig forarbeid så vi hadde god oversikt over hvor sjansene er størst til å finne dyr. Jeg var overrasket over hvor vakkert det var der. Kjenner ikke nordøsterdal så godt og dette var en positiv opplevelse. Ikke så viktig for jakta, men gjør jobben på post hyggeligere. Takk for en fin tur. Gleder meg til å fortsette den 25.

 

PS: Hvor det flere som så det dyret som gikk på riksveien i utkanten av Folldal. Var det en radiomerket ulv eller var det en hund?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
En flott tur og en fin gjeng. Graahund hadde gjort et skikkelig forarbeid så vi hadde god oversikt over hvor sjansene er størst til å finne dyr. Jeg var overrasket over hvor vakkert det var der. Kjenner ikke nordøsterdal så godt og dette var en positiv opplevelse. Ikke så viktig for jakta, men gjør jobben på post hyggeligere. Takk for en fin tur. Gleder meg til å fortsette den 25.

 

PS: Hvor det flere som så det dyret som gikk på riksveien i utkanten av Folldal. Var det en radiomerket ulv eller var det en hund?

 

Vi stussa fælt Gunnar og jeg og, men det var en husky med vanlig haldbånd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin tur. var jo så heldig å komme innpå hjorten. Terrenget ser bra ut. Og det var også bra med tråkk. Så også et gammelt bjørnespor. Spennende. Eneste minuset med denne turen var alt det fine utstyret man ser man trenger, trodde jeg var litt utstyrfrik, men møtte flere av mine overmenn. Så da er gps bestilt ikveld.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Takker dere for en fin helg gutter! Terrenget syntes jeg var helt supert? Så selv om jaktlaget virker helt håpløst og ingen av oss likte hverandre og jakta sikkert går helt dritt :lol: gleder jeg jeg meg til å reise oppover igjen, for utsikkten var ivertfall fin :roll:

 

Helt enig med deg :P:P

Link to comment
Share on other sites

Hadde en fin tur. var jo så heldig å komme innpå hjorten. Terrenget ser bra ut. Og det var også bra med tråkk. Så også et gammelt bjørnespor. Spennende. Eneste minuset med denne turen var alt det fine utstyret man ser man trenger, trodde jeg var litt utstyrfrik, men møtte flere av mine overmenn. Så da er gps bestilt ikveld.

Beklager, det var vel blant annet min feil. Sånn er det når du bor i byen og det er enklere å få tid til og gå i butikken enn på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det nevnt i denne tråden hvor mange elger det er snakk om på kvota? Har ikke fått det med meg. Spennende med hjort ihvertfall!

 

Har endel kjenninger i Tynset-området og er mye i traktene. Gutta jeg kjenner på Fåset er ikke imponert over elgstammen pr.dags dato, og en Kvikne-kar jeg kjenner mener elgstammen der oppe er helt ødelagt. Dette er definitivt ikke ment for å ta brodden av forventningene, men hvordan er elgstammen på østsiden? Kanskje Shooter kan svare på det.

Link to comment
Share on other sites

Er det nevnt i denne tråden hvor mange elger det er snakk om på kvota? Har ikke fått det med meg. Spennende med hjort ihvertfall!

 

Har endel kjenninger i Tynset-området og er mye i traktene. Gutta jeg kjenner på Fåset er ikke imponert over elgstammen pr.dags dato, og en Kvikne-kar jeg kjenner mener elgstammen der oppe er helt ødelagt. Dette er definitivt ikke ment for å ta brodden av forventningene, men hvordan er elgstammen på østsiden? Kanskje Shooter kan svare på det.

 

Ja elgstammen er sterkt redusert og lavere skal den enda bli i følge de som styrer dette . Det er enda mulig og fylle kvota men det kreves flere jaktdøgn enn før . Når det gjelder dette terrenget er jeg ikke redd for at de ikke fyller kvoten men det kreves og være tilstede en del .

For og kommentere det du spør om 'ladden' vil jeg si det slik som jeger selv at avskytinga har hvert alt for stor i mange år og tror det blir mindre og mindre attraktivt og drive elgjakt i distriktet og støtter uttalelsen du har hørt. Jeg syns trenden er helt tragisk :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja elgstammen er sterkt redusert og lavere skal den enda bli i følge de som styrer dette . Det er enda mulig og fylle kvota men det kreves flere jaktdøgn enn før . Når det gjelder dette terrenget er jeg ikke redd for at de ikke fyller kvoten men det kreves og være tilstede en del .

For og kommentere det du spør om 'ladden' vil jeg si det slik som jeger selv at avskytinga har hvert alt for stor i mange år og tror det blir mindre og mindre attraktivt og drive elgjakt i distriktet og støtter uttalelsen du har hørt. Jeg syns trenden er helt tragisk :roll:

 

Ja hvis jeg har fostått det riktig så er det slik at "de som styrer med dette" virkelig hater elg :D .

 

Men har merket det selv også. Vi har igjennom ganske mange år hatt fast harejakthelg uti november i området rundt Savalen med base på Bete. Og i tiden 94-95 var det jo elg å se overalt. Men så har det sakte, men sikkert dabbet av. Og de siste årene har vi omtrent ikke sett elg eller elgspor.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja elgstammen er sterkt redusert og lavere skal den enda bli i følge de som styrer dette . Det er enda mulig og fylle kvota men det kreves flere jaktdøgn enn før . Når det gjelder dette terrenget er jeg ikke redd for at de ikke fyller kvoten men det kreves og være tilstede en del .

For og kommentere det du spør om 'ladden' vil jeg si det slik som jeger selv at avskytinga har hvert alt for stor i mange år og tror det blir mindre og mindre attraktivt og drive elgjakt i distriktet og støtter uttalelsen du har hørt. Jeg syns trenden er helt tragisk :roll:

 

Ja hvis jeg har fostått det riktig så er det slik at "de som styrer med dette" virkelig hater elg :D .

 

Men har merket det selv også. Vi har igjennom ganske mange år hatt fast harejakthelg uti november i området rundt Savalen med base på Bete. Og i tiden 94-95 var det jo elg å se overalt. Men så har det sakte, men sikkert dabbet av. Og de siste årene har vi omtrent ikke sett elg eller elgspor.

 

Lederen av grunneierlaget viste meg en masse beiteskader når jeg var der oppe første gangen og ga det som begrunnelse til den kraftige nedskytinga av elg. Men elg er det jo, så vi får vel prøve vel ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hadde jeg visst dere kom til å ende opp i Tynset hadde jeg hengt meg på lasset; det er jo nesten rett borti gata:-)

 

Kjempebra initiativ dette!

 

Du får henge deg på neste år da ser du, om det blir en fortsettelse av laget ? Det burde det ha all grunn til og bli foresten. Bare hyggelige karer så langt, så alt skulle jo ligge til rette for en fortsettelse. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja elgstammen er sterkt redusert og lavere skal den enda bli i følge de som styrer dette . Det er enda mulig og fylle kvota men det kreves flere jaktdøgn enn før . Når det gjelder dette terrenget er jeg ikke redd for at de ikke fyller kvoten men det kreves og være tilstede en del .

For og kommentere det du spør om 'ladden' vil jeg si det slik som jeger selv at avskytinga har hvert alt for stor i mange år og tror det blir mindre og mindre attraktivt og drive elgjakt i distriktet og støtter uttalelsen du har hørt. Jeg syns trenden er helt tragisk :roll:

 

Ja hvis jeg har fostått det riktig så er det slik at "de som styrer med dette" virkelig hater elg :D .

 

Men har merket det selv også. Vi har igjennom ganske mange år hatt fast harejakthelg uti november i området rundt Savalen med base på Bete. Og i tiden 94-95 var det jo elg å se overalt. Men så har det sakte, men sikkert dabbet av. Og de siste årene har vi omtrent ikke sett elg eller elgspor.

 

Lederen av grunneierlaget viste meg en masse beiteskader når jeg var der oppe første gangen og ga det som begrunnelse til den kraftige nedskytinga av elg. Men elg er det jo, så vi får vel prøve vel ? :roll:

 

Hei igjen Bård og takk for sist !! Ble jo egentlig en liten avsporing i tråden dette men ettersom sørsmålet kom opp måtte jeg legge inn en kommentar.

Som vi snakket om sist så har dere ikke noe og frykte i henhold til og felle kvoten men slik generelt i distriktet har det blitt betydelig mindre antall elg men sjangsene kommer garantert .

Ja dagene går raskt nå til jaktstart så du pakker vel sekken og kommer mindst en dag før jaktstart så da får du ta kontakt så får vi ta en kaffe og prate jakt. Jeg drar på rypejakt den 10'de noen dager og deretter rett til Sverige for og jakte litt elg og bjørn men er vel hjemme igjen omkring den 23'de .

Hilser samtidig til resten av laget som var på setra. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hei igjen Jan, har vært en tur i Sverige og jakta hjort siden sist. Var hjemme en dag etter at vi var på setra. Kom igjen i går. Er ikke det minste redd for og ikke få kvoten hvis vi bare får folk til og bli endel dager. Og det hørtes det jo ut som om det var stemning for. Slike diskusjoner vil nesten altid oppstå, og da gjerne av folk som ikke skal være med. Veldig fint at du kommer opp til setra en tur den 23 så får vi prata litt uten 14 akvitter i hue (det gjelder meg :oops: ) :D:D. Veldig bra at du har sett hjort og det flere også forstår jeg. Hvor var det ? Er jo litt kjent der nå da. Mvh Båård

Link to comment
Share on other sites

Slike diskusjoner vil nesten altid oppstå, og da gjerne av folk som ikke skal være med.

 

Var definitivt ikke slik ment. Skulle mer enn gjerne jaktet elg i Tynsetområdet selv jeg hvis det hadde vært tid og anledning. Er bare oppriktig interessert i å høre opplysninger om elgstammen også på andre kanter av området.

 

Ellers så er det jo ikke til å stikke under en stol at det går noen gromme bjesser i området. Nevnte kompis på Fåset driver storstilt høyballforing om vinteren og det var litt av en samling med fallhorn han hadde fra vinteren som var :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Slike diskusjoner vil nesten altid oppstå, og da gjerne av folk som ikke skal være med.

 

Var definitivt ikke slik ment. Skulle mer enn gjerne jaktet elg i Tynsetområdet selv jeg hvis det hadde vært tid og anledning. Er bare oppriktig interessert i å høre opplysninger om elgstammen også på andre kanter av området.

 

Ellers så er det jo ikke til å stikke under en stol at det går noen gromme bjesser i området. Nevnte kompis på Fåset driver storstilt høyballforing om vinteren og det var litt av en samling med fallhorn han hadde fra vinteren som var :mrgreen: .

 

"Gromme bjesser" mener du da kronhjort ? Det har vi fått høre fra flere hold at det går der vi skal være og. Det at jeg nevnte det med elgstammen var vel også bare for og komme med fakta, ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når vi nå nærmer oss jakta med stormskritt vil jeg komme med en sterk oppfordring til deltagerne om og huske på jaktpapirene som selvsagt er i orden ? Kommer man opp til setra uten dem blir det smått med jakt. De er veldig nøye på at de er i orden der oppe, noe de selvfølgelig skal og må være !! Kommer med en liste over hva vi må ha der oppe da det blir primitivt hva slakting angår. Tenker da på flåing, henging ol til vi får kjørt det på kjøla som ligger et stykke unna. Veldig hyggelig at det er observert hjort i hvertfall i terenget vårt. Da gjenstår det bare at bikkjene mine får ut elgen :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja gutter, om 14 dager i dag har jaktlaget jaktet sin første dag. Lurer på hva vi prater om på setra etter første dag. Hvem som skøyt den store eller hvem som ikke så noe i det hele tatt. Umulig og si, men en artig tanke. Ser frem til dette gitt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
For et flott iniativ dette er:):)

 

Hvor mye rekner dere med at dette kommer totalt på hver jeger i kroner for elgene og hjort?

 

Vi har en inngangsbilett på 5000,00 pr mann. det er ingen hemmelighet. (og det blir ikke mer)Hvor mye kjøtt det blir er for meg helt uvesntlig, men for mange betyr det jo endel. Vi har flere avskytingsalternativer, Kalv/ungdyr ol. så det er vanskelig og si noe om det. Men med en grei avskyting tror jeg ikke det blir noen grunn til og klage, tatt i betrakning den flotte turen vi får. FOR DET FÅR VI :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Du kan sitte på med meg. Hadde egentlig håpet å reise oppover 23, men om jeg ser realistisk på det så spørs det om det går.

 

Dersom du kan ta et så tidlig tog som mulig er det fint. Da kan jeg hente deg på Oslo S, også kjører vi oppover umiddelbart.

 

U

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nå kryper det innpå her, begynner å få ting på stell. Blakka meg på jaktradio i går f.eks..

 

Det jeg lurer på er litt praktisk, hva bør en ta med og hva trenger en IKKE, hva fins på setra, og hva fins ikke. Fint om noen kunne komme med noen tips?

 

Sovepose/ sengetøy?

Er det fuktig terreng, gummistøvler vs fjellsko?

Åpent terreng/ tett skog, behov for kikkert, valg av sikte?

 

Alle tips og ideer mottas

 

Regner med å ta meg opp til Oslo onsdag, sannsynligvis med morratoget som kommer til oslo ca. 14. Noen som har plass til en mann og hans sekk? Kan dra tidligere om jeg må, men det toget går 0530 og jeg bor jo ikke på stasjonen heller..

 

 

 

 

K

 

Hadde tengt og legge ut litt om dette, men du kom meg i forkjøpet. Sovepose må du ha. Det er komplett bestikk på setra og hytta. Terenget er ikke spesielt fuktig så fjellstøvler/sko går greit. Er jo en fordel og ha med gummistøvler uansett slik jeg ser det. Det kan jo reine uavbrutt de 10-12 dagene vi skal være der om vi er uheldige (får ikke håpe det). Det er typisk Østerdalstereng med mye åpne furumoer og slake åsrygger. Samt noen jorder vi kan jakte på, og de er store !! Jeg har selv en 3-12x56 på rifla og bytter den ikke ut. Når det gjelder mat så har Gunnar og jeg med middag for to dager. Gunnar med lapskausgryte og jeg med elgkarbonader. Ta gjerne med noe snadder og sett på bordet, altid hyggelig det. Lørdag har vi planlagt pizzaaften med pizza fra Tynset og en øl eller fem. Det blir jaktfri søndag formidag. Vi er jo en dag før dere der oppe så vi handler inn mat for noen dager og vi deler regninga på 11 som vi er. Altså dere behøver ikke tenke på det. Carl- Gustav12 har med henger og 4x4 sykkel til og dra ut dyra med. Ta med viltposer om dere har. Jeg har og med en henger i tilfelle vi får bruk for det. Jeg har og med splittesag da C-G har med agregat så det går litt lettere og få splitta dyra. Slakter og kjølelager har vi ordna der oppe så det vil bli bare gleden. Stor takk til "shooter 2 "Ta med tau og ei lita øks om dere har. Jeg har en jaktradio ekstra om noen skulle mangle det. Ellers er det vanlig jaktutstyr som teller, regntøy osv. Hva dere bør ha i sekken vet dere vel selv det behøver vel ikke jeg fortelle dere. Er det noe mer, spør ivei. :D:D

 

Nb flott at dere samkjører Ulf o M67

 

Hadde vært fint om dere kunne sende meg en Pm eller legge ut her hvor lenge dere kan bli slik at vi kan planlegge litt ut ifra det. Mitt ønske er at flest mulig blir til søndag 5/10. Syns det burde være målet for og få de dyra vi skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nå kryper det innpå her, begynner å få ting på stell. Blakka meg på jaktradio i går f.eks..

 

Det jeg lurer på er litt praktisk, hva bør en ta med og hva trenger en IKKE, hva fins på setra, og hva fins ikke. Fint om noen kunne komme med noen tips?

 

Sovepose/ sengetøy?

Er det fuktig terreng, gummistøvler vs fjellsko?

Åpent terreng/ tett skog, behov for kikkert, valg av sikte?

 

Alle tips og ideer mottas

 

Regner med å ta meg opp til Oslo onsdag, sannsynligvis med morratoget som kommer til oslo ca. 14. Noen som har plass til en mann og hans sekk? Kan dra tidligere om jeg må, men det toget går 0530 og jeg bor jo ikke på stasjonen heller..

 

 

 

 

K

 

Hadde tengt og legge ut litt om dette, men du kom meg i forkjøpet. Sovepose må du ha. Det er komplett bestikk på setra og hytta. Terenget er ikke spesielt fuktig så fjellstøvler/sko går greit. Er jo en fordel og ha med gummistøvler uansett slik jeg ser det. Det kan jo reine uavbrutt de 10-12 dagene vi skal være der om vi er uheldige (får ikke håpe det). Det er typisk Østerdalstereng med mye åpne furumoer og slake åsrygger. Samt noen jorder vi kan jakte på, og de er store !! Jeg har selv en 3-12x56 på rifla og bytter den ikke ut. Når det gjelder mat så har Gunnar og jeg med middag for to dager. Gunnar med lapskausgryte og jeg med elgkarbonader. Ta gjerne med noe snadder og sett på bordet, altid hyggelig det. Lørdag har vi planlagt pizzaaften med pizza fra Tynset og en øl eller fem. Det blir jaktfri søndag formidag. Vi er jo en dag før dere der oppe så vi handler inn mat for noen dager og vi deler regninga på 11 som vi er. Altså dere behøver ikke tenke på det. Carl- Gustav12 har med henger og 4x4 sykkel til og dra ut dyra med. Ta med viltposer om dere har. Jeg har og med en henger i tilfelle vi får bruk for det. Jeg har og med splittesag da C-G har med agregat så det går litt lettere og få splitta dyra. Slakter og kjølelager har vi ordna der oppe så det vil bli bare gleden. Stor takk til "shooter 2 "Ta med tau og ei lita øks om dere har. Jeg har en jaktradio ekstra om noen skulle mangle det. Ellers er det vanlig jaktutstyr som teller, regntøy osv. Hva dere bør ha i sekken vet dere vel selv det behøver vel ikke jeg fortelle dere. Karter har vi selvfølgelig til alle. Til og med laminerte. Ta gjerne med kompass. Plastbalje til kjøttet for hjemtransport er jo alltid greit. Er det noe mer, spør ivei. :D:D

 

Nb flott at dere samkjører Ulf o M67

 

Hadde vært fint om dere kunne sende meg en Pm eller legge ut her hvor lenge dere kan bli slik at vi kan planlegge litt ut ifra det. Mitt ønske er at flest mulig blir til søndag 5/10. Syns det burde være målet for og få de dyra vi skal ha.

 

Bump

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...