Jump to content

JAKTLAGET 2008 med informasjon


Guest graahund

Recommended Posts

  • Replies 475
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vel hjemme etter turen opp i Tynsettraktene.

 

Det var en jakttur med mye jakt og hyggelig selskap, vil få takke samtlige som jeg fikk treffe der oppe på setra. Selv var jeg ikke så heldig å se hverken elg eller hjort, unntatt de som ble skutt! :roll:

Så i morgentidlig bærer det i vei igjen her hjemme jeg bor.

Se om jeg får muligheten på en elg der....

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg vil slutte meg til rekken av gratulanter, veldig flott gjort Hans Kristian. :D:D Er hjemme igjen jeg og, og må få summet meg litt før jeg kommer med ett litt fyldigere referat fra turen. MEN til deg M67 vil jeg si at det er UMULIG for ALLE hunder og finne elg som ikke er der. Selv ikke en superhund klarte det. (kunne ikke dy meg :wink: )

 

Nb. ellers var inlegget ditt fint. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja da var første del av jakta over for denne gang. Jeg vil konkludere med at et slikt tiltak er "liv laga" også i fremtiden. Vi hadde kanskje litt startvansker, men det er kanskje ikke rart med 11 ukjente mennesker som alle hadde sin mening. Vi hadde våre små disputter men alle ble ordnet opp i på stedet og har ikke noe her på siden og gjøre. Men etterhvert gikk det seg til helt perfekt og vi hadde det veldig hyggelig. Alle reiste ihverfall derifra som venner og det er svært bra. Noen har bestemt seg for og reise opp en tur til da vi har fler dyr på kvoten, men jeg må melde pass gr. kolsen. Jeg vil og oppfordre de andre på laget til og komme med sin historie her på siden og si litt om hvordan de opplevde dette. Man skal ikke favorisere noen heter det, men maten til Sako-35 og Stuttfeiten kunne ikke min mor gjort bedre. :D . Det gikk i alt fra elgkarbonader via lapskaus på elg og pølser og potetmos og ikke og forglemme indrefilè av hjort ala Stuttfeiten :D:D , så det var som dere skjønner ikke noe i veien med maten. Så til litt om fortsettelsen av et eventuelt "Jaktlaget 2009" vil jeg anbefale og prøve og legge det litt mer mot Østlandet evnt. Telemark for og forkorte reiseveien for de fleste. Og deretter gå for et rent elgtereng muligens ? Bare noen tanker om hvordan det kan gjøres. Jeg vil også benytte anledningen til og takke all de 10 andre for turen og ønske dere lykke til i fortsettelsen. Tusen takk for meg Mvh graahund

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Uansett plunder så skal du ha det Graahund, at uten deg hadde det ikke blitt noen tur.

 

Jeg var der bortimot hele perioden, og jeg hadde mange dagers flott jakt. Skjøt elg gjorde jeg også.

 

Det var en fin tur. Takk til Graahund og dere andre som bidro til det. Og om noen uker skal vi opp igjen...

 

 

U

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har sagt før synes jeg det var en flott tur med en flott gjeng. Synd jeg ikke kunne være hele perioden, men det var moro så lenge det varte. Jeg synes også at folk tok ansvar for å sikre at turen ble vellykket og som Ulf skriver hadde ikke dette blitt noe av uten Graahund's initiativ så han skal ha en spesiell takk.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg syns dette var flott. Ikke bare fikk dere ideen om å danne et jaktlag, men også realiserte dere dette med å få tak i et fint terreng ... og dyr fikk dere også. :D

Jaktlaget 2008 viste dermed at det er fullt mulig, og er et eksempel til andre som "leker" med tanken.

 

Gratulerer til alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Så til litt om fortsettelsen av et eventuelt "Jaktlaget 2009" vil jeg anbefale og prøve og legge det litt mer mot Østlandet evnt. Telemark for og forkorte reiseveien for de fleste. Og deretter gå for et rent elgtereng muligens ? Bare noen tanker om hvordan det kan gjøres.

 

Må da være bedre å holde på et terreng og bli kjent der?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Så til litt om fortsettelsen av et eventuelt "Jaktlaget 2009" vil jeg anbefale og prøve og legge det litt mer mot Østlandet evnt. Telemark for og forkorte reiseveien for de fleste. Og deretter gå for et rent elgtereng muligens ? Bare noen tanker om hvordan det kan gjøres.

 

Må da være bedre å holde på et terreng og bli kjent der?

 

Helt enig med deg, Hvis man hadde funnet ut at terenget var bra. Det er ikke min oppfatning ihvertfall og jeg tror jeg har fler med meg i den tankebanen. Det kom jo frem etterhvert at vi var for eks. helt avhengeig at naboene rundt oss jaktet for og få dyr på vårt tereng. Det var ett gjennomgangstereng fikk vi høre. Men det ble også sagt at de fylte kvoten en gang i blant. Et annet aspekt er at de kara som jakta der før er født og oppvokst der og er lommekjente. Vi måtte jo lære oss terenget først og så begynne og jakte. Den tredje tingen jeg reagerer på er at kjentfolk sa at elgstammen var skutt helt i stykker og at de enda skulle felle mer !! Gr. beiteskader på furu. Og helt til sist så er det ikke bare og leie dette terenget, det er lukket anbud hvert år.

 

Nb. skylder og gjøre oppmerksom på at vi også hadde bjønn i terenget, som vi også fikk lisens på og felle. Dette ble ordnet for oss av "Shooter 2". Men, vi så desverre ikke bamsen :wink: . Det gjorde det jo ikke mindre vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen 'gutter' ! For og ta det helt fra start så vet du vi snakket litt da jeg henvendte meg til deg Bård da du syslet med tanken om 'jaktlaget' og at dette terrenget var et kombiområde for både hjort og elg og at det ikke var flust med dyr der men ikke tomt. For oss som bor her er terrenget slik at ofte står det dyr der men noen perider lite, man trenger altså til stadighet følge med og klart for oss som bor her er det den store fordelen .En annen ting som har innvirket kanskje mere enn vi håpet på at vi har hatt 'bjørn' her i hele sommer og at den var mye i nærheten og i dette terrenget så godt som til første jaktdag så jeg hadde nesten trodd det kom til og bli felling i dette området i jakta jeg. For og si det andre vegen er det stor rift om dette terrenget lokalt og kvoten blir alltid fylt.

Klart og komme til et fremmed område er ikke like enkelt og attpåtil med et helt fremmet mannskap er en utfordring.

Jeg har forsøkt og bistå dere etter beste evne og noen observsjoner har dere jo hatt selv om det ikke ble felling og slik er jo jakta men de 2 dyra dere fikke er jo flotte dyr tross alt og jakta er jo langt fra slutt men jeg skjønner problemet med mange mil og tid . Ordningen med kjølerom og kjøttskjærer jeg ordnet gikk vel også knirkefritt .

Men som nevnt er det mye tid igjen . :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hei igjen 'gutter' ! For og ta det helt fra start så vet du vi snakket litt da jeg henvendte meg til deg Bård da du syslet med tanken om 'jaktlaget' og at dette terrenget var et kombiområde for både hjort og elg og at det ikke var flust med dyr der men ikke tomt. For oss som bor her er terrenget slik at ofte står det dyr der men noen perider lite, man trenger altså til stadighet følge med og klart for oss som bor her er det den store fordelen .En annen ting som har innvirket kanskje mere enn vi håpet på at vi har hatt 'bjørn' her i hele sommer og at den var mye i nærheten og i dette terrenget så godt som til første jaktdag så jeg hadde nesten trodd det kom til og bli felling i dette området i jakta jeg. For og si det andre vegen er det stor rift om dette terrenget lokalt og kvoten blir alltid fylt.

Klart og komme til et fremmed område er ikke like enkelt og attpåtil med et helt fremmet mannskap er en utfordring.

Jeg har forsøkt og bistå dere etter beste evne og noen observsjoner har dere jo hatt selv om det ikke ble felling og slik er jo jakta men de 2 dyra dere fikke er jo flotte dyr tross alt og jakta er jo langt fra slutt men jeg skjønner problemet med mange mil og tid . Ordningen med kjølerom og kjøttskjærer jeg ordnet gikk vel også knirkefritt .

Men som nevnt er det mye tid igjen . :D

 

Det jeg skrev over her var ingen kritikk til deg Jan, du har jaggu bistått oss mer enn de fleste ville gjort. Det var mer for og belyse fakta som vi så det. Det du sier over her er helt riktig med de opplysningene du ga meg på forhånd. Men det var jo mer tilfeldiheter som spilte inn for oss, dette med bjønn og det hele. Hvis du har tatt dette som kritikk til deg beklager jeg det veldig. Du har hvert og er en kjærnekar :D:D . Det med kjølerom og slakter var helt perfekt, fint slaktet og veldig bra pakket. Han var flink han Nils. Mvh Bård

 

Nb. fra i morgen og et par tre dager fremover blir jeg av nett da maskinen skal overhales. Ring hvis det er noe.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bård ! Synd hvis du oppfattet dette som kritikk for det var ikke baktanken og hvis så ble oppfattet føler jeg mitt innlegg var 'klønete' formelert. Finnes ingen sure miner for min del og vi har hatt det trivelig hvær gang vi har møttes og det skal vi fortsette med . Dette som også en bekreftelse til andre på forumet som ikke deltok denne gang.

Når det gjelder grenseterrengene på begge sider sør for dere sliter de på samme måte med lite elg og er ikke i tvil om at 'bjørn' har en stor årsak . En må jo huske på at det er skutt tre bjørner i nærområdet i sommer pluss at det garantert var en eller flere i terrenget uka før jakta som lokale jaktet på .

Jeg ser frem til at noen av dere kommer oppover igjen snart til skikkelig kaffe og prat. :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Detta må jo være godt nytt for dere som reiser opp igjen. Kanskje dyra roer seg ned og blir i terenget ? Håper det for deres skyld. Skitt jakt mvh graahund :D

Link to comment
Share on other sites

hallo shooter. Hvordan er forholdene oppi Tynset om dagen? mye snø eller? Veit du om nabolagene rundt har skutt noe mere dyr siden vi var der oppe ?

 

Hei igjen ! Finnes ikke snø nå nei ,har hvert bra med regn for noen netter siden og da dro alt . Ganske kjørlig om natta ,var nede på 7 - i går kveld og det er jo 'brøletid' på hjorten nå (fullmåne) men det var ikke så stor aktivitet syns jeg . Skal ut igjen om en times tid og lytte ,pleier og bli bedre og høre når verste biltrafikken og slikt støy roer seg . Jo da det skytes noen elger nesten hver dag så mange lag er ferdige nå men det har nok hvert litt mindre med dyr sør for dere så de jakter fortsatt vet jeg .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen.

 

I helgen har Ulf, og undertegnede vært en ny runde på jakt terrenget som jaktlaget har i Tynsettraktene. Vi hadde med oss en elghund(Bertil) og Sako(strihåra dachs).

Vi var tidlig ute i terrenget på lørdag morgen. Vi slapp løs elghunden og den gjorde gode utslag men tok ikke ut noe elg eller hjort!

 

Så kom Sako sin tur, og han ble sluppet i nedre del av terrenget! I det undertegnede gikk innover så så jeg spor etter hjort og rådyr som sako var intressert i, så etter litt kluss med Astroen så slapp jeg han, og han søkte ut i terrenget, og tok noen runderinger før han gjorde større utslag! Så han var tydelig på sporet av noe! Jeg hørte så los ca 300 meter fra meg, og ga beskjed på radioen, var vel slik at jeg omtrent slapp mikrofonen, så smalt det på "Gamle Saga", det var da et rådyr som ble påskutt. Det hadde reist videre! Sako kom 2 minutter etter dyret! Det var tydlig rester av blod på skuddstedet, så vi roet ned litt da! Sako hadde blitt koblet ved skuddstedet. Han fikk gå blodspor etter en god stund, dyret lå ca 50-60 meter unna! Så da fikk han lov til å ragge på rådyret. Så ut til å være en returbukk uten gevir!

Dette var første gang det var skutt rådyr for min dachs, og det var morro og en milepæl!. :)

 

Ellers hadde vi heller ikke i dag noen tegn til elg eller hjort på øvre del av terrenget når vi brukte elghunden.

Vi tok et nytt drev i nedre del i dag, og fant nye spor som Sako var intresert i, så han ble sluppet på disse, men de ga ikke resultat, men på vei tilbake så fant han noe som jeg hørte han bjeffet på, men umulig å si hva det var, men han dro i allefall av gårde, og desverre for oss ut av vårt terreng! Men det er en del av gamet.

Været har vært helt greit der oppe i helga.

 

Så håper at vi kan få til en tur til oppover til Tynset.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Gratulerer med fin jakt for Sako da "Sako35". hyggelig når det første dyret detter om det er her eller der. Nå er ild dåpen unnagjort og du vil sikkert få mye glede av Sako i fortsettelsen.

Registrerer at dere heller ikke fant elg denne gangen. Nei, det er ikke lett og finne elgen når den er totalt fraværende. Skitt jakt om dere prøver en gang til . Mvh Bård.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

I helgen har Ulf, og undertegnede vært en ny runde på jakt terrenget som jaktlaget har i Tynsettraktene. Vi hadde med oss en elghund(Bertil) og Sako(strihåra dachs).

Vi var tidlig ute i terrenget på lørdag morgen. Vi slapp løs elghunden og den gjorde gode utslag men tok ikke ut noe elg eller hjort!

 

Så kom Sako sin tur, og han ble sluppet i nedre del av terrenget! I det undertegnede gikk innover så så jeg spor etter hjort og rådyr som sako var intressert i, så etter litt kluss med Astroen så slapp jeg han, og han søkte ut i terrenget, og tok noen runderinger før han gjorde større utslag! Så han var tydelig på sporet av noe! Jeg hørte så los ca 300 meter fra meg, og ga beskjed på radioen, var vel slik at jeg omtrent slapp mikrofonen, så smalt det på "Gamle Saga", det var da et rådyr som ble påskutt. Det hadde reist videre! Sako kom 2 minutter etter dyret! Det var tydlig rester av blod på skuddstedet, så vi roet ned litt da! Sako hadde blitt koblet ved skuddstedet. Han fikk gå blodspor etter en god stund, dyret lå ca 50-60 meter unna! Så da fikk han lov til å ragge på rådyret. Så ut til å være en returbukk uten gevir!

Dette var første gang det var skutt rådyr for min dachs, og det var morro og en milepæl!. :)

 

Ellers hadde vi heller ikke i dag noen tegn til elg eller hjort på øvre del av terrenget når vi brukte elghunden.

Vi tok et nytt drev i nedre del i dag, og fant nye spor som Sako var intresert i, så han ble sluppet på disse, men de ga ikke resultat, men på vei tilbake så fant han noe som jeg hørte han bjeffet på, men umulig å si hva det var, men han dro i allefall av gårde, og desverre for oss ut av vårt terreng! Men det er en del av gamet.

Været har vært helt greit der oppe i helga.

 

Så håper at vi kan få til en tur til oppover til Tynset.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

 

Gratulerer med felling for dachs'n da ! var jo synd dere ikke fant noe elg da ,merkelig egentlig !

Vet ikke hvordan det det blir om elgjakttida blir utvida der jeg enda , får håpe det nå da for ord. tid er jo snart ute . Dere får ta kontakt da hvis dere kommer oppover igjen . :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Nå skulle dere ha hvert på plass ! vi hadde fin sporsnø i dag og mere ser det ut til og komme for nå laver det ned ganske tett. Kjørte en runde i området tidligere på dagen og det var spor av alle arter i området nå .

 

Hyggelig du :D:D

Link to comment
Share on other sites

Var oppover med Sako_35 i helga. Under oppholdet snakket vi endel med en jeger som jakter på nabolaget, og da vi dro snakket vi jo endel med Bjørgulf.

 

Bjørgulv at i den regionen som vår felt hører innunder er det seks andre felt. To av disse er ferdige med elgkvoten, tre lag sliter som oss, og to lag har ikke fått noe i det hele tatt!! Blant annet derfor er det søkt om utvidet jakttid på både elg og hjort. Det blir ikke avgjort om det blir utvidet jakttid før den ordinære jakta er ferdig. Bjørgulv antok at det ble utvidet jakttid på elg, og at det i så fall ble åpnet for elgjakt en periode i desember. Dersom det ble utvidet jakttid var denne åpen for oss, til tross for datoene som står i kontrakten. Så alt håp om nok et elgfall er ikke ute..... :)

 

Forøvrig syns jeg uansett vi skal prøve å tromme sammen til en tur opp i november. Helst omkring helga 21-22-23 november. Vi kan ikke ha det på oss at vi mangler tre av fire hjorter, selv om den vi fikk var flott.

 

Forøvrig har jeg tenkt litt på det at terrenget virket så tomt for elg også nå i helga. Vi var igjennom store deler av terrenget med en av superduperbikkjene til Iver (som det er skutt fem elger for tidligere i høst), og fant ikke antydning til elg. Så da var det nok tomt. Kanskje elgen sto veldig høyt i terrenget? Nabolaget fikk ut dyr helt oppe mot snaufjellet på søndag, men det dro innover fjellet og ble borte. Om dyra sto høyt har de kanskje trukket nedover nå som styggeværet har kommet, og at det er derfor det er dyr i terrenget nå.

 

Neste gang jeg skal oppover skal jeg sørge for å ha flere dager til rådighet, for det blir stress og mye kjøring for bare to jaktdager når man drar opp en helg. Likevel hadde vi en flott tur, og jeg har ihvertfall aldri sett Andre mer strålende blid enn da det ble rådyrfall for bikkja hans. Håper flere blir med neste gang,- det er mye bra folk på Jaktlaget 2008.

Link to comment
Share on other sites

Hei Shooter2.

 

Får håpe det er litt snø neste gang vi er oppover, men ikke mye, og gjerne nysnø. Er artig med sporsnø!

 

Mvh

 

Sako_35

 

Hei igjen ! Har hvert veldig fine forhold de siste tre dagene men er jo viktig at det kommer litt ny snø igjen snart for og friske opp spor og selvsakt at ikke tempen synker for mye .

Tipper det blir utvidet jakt på denne siden av Glomma jeg for det har jo gått tregt der . Tydelig at vestsiden har hatt betraktelig mere dyr for der er alle terrengene skutt ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hvis dyra har stått høyt er det vel sannsynlig at de trekker ned så sent på året. Går vel i hvertfall an å håpe.

 

Er jo en kjent sak at dyra står høyt når det er mildt og beiter, men trekker ned mot bedre beiter dess lenger ut på høsten man kommer. Da blir jo bøen fristene med sitt grønne gress under snøen. hvis det er snø da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir bare nødt til og komme div. ferske opplysninger fra terrenget deres . Hadde jo nysnø igjen fra natten og kjørte meg en tur oppi området og det er jo tragisk at ingen jakta i dag for det var jo kanonforhold men myk nysnø og ferske spor av elg var det lite av men noen var det og er ganske sikker på at to av de spora var dyr for dere og de gikk inn i området og stod sikkert rett på oversiden av gardene . Jeg kjørte bare vegen opp til de øverste jordene . Hjortespor var det i fleng og alle størrelser og rådyrspor var det enda mere av og nå har dyrene begynt og beite på jordene .

For og si det kort at hadde dere hvert der i dag på dette føret (3-4 -grader) hadde det hvert topp sjangser for 'smell' på et eller annet. :D

Er vel ikke helt bra for hjertet med slike opplysninger da :D

Link to comment
Share on other sites

Snakket med grunneier, og det er utvidet elgjakt.

 

Jeg kommer til å dra oppover rundt neste helg (helst litt før), og såvidt jeg har forstått er det flere som er klare den helga. Har snakket med Iver som hjalp oss med elgbikkje sist, og han og superelgbikkja blir også med.

 

Det er fortsatt jakttid igjen, så nå må vi prøve å stå på litt!

 

Hvem stiller? Send pm eller ring!

 

U

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sånn. Tilbake etter en liten tur i Teldalen, og der var visst vinteren også kommet på besøk.

 

Det var en bra helg. Bra med hjort i terrenget, og også endel rådyr lengst ned. Vi hadde blant annet skuddsjans på to kronhjorter,- en titagger og en som fikk bukken til Hans Kristian til å se ut som en konfirmant... Dessverre er det ikke store bukker igjen på kvoten, så vi måtte nøye oss med å skyte en kalv. Så da gjorde vi det,- en liten tass på 20 kg slaktevekt. Underlig at den var så liten, egentlig.

 

Hvor elgen er blitt av vet ingen. Nesten alle lagene rundt oss sliter med elgkvoten sin, og vi venter alle på trekkelgen. I helga var det bra sporingsforhold, og noen runder rundt i terrenget fortalte at det ikke var noe elg inne. Vi fant riktignok et og annet elgspor, men ikke noe ferskt.

 

Neste helg kan jeg reise oppover fredag kveld, men håper å kunne sitte på med noen. Kan få med en superduper-elghund fra Iver, i tilfelle elgen skulle dukke opp. Håper virkelig at så mange som mulig har anledning til et par-tre dagers jakt. Foreløpig står følgende på lista; Hystad, , Gunnar, Hans Kristian og en kompis av Hans Kristian m/Drever. Foruten undertegnede og muligens Andre og Jan. Så det blir bra.

 

PS: Søndagen ble ganske amputert pga voldsom snøfall, men forhåpentligvis søkker endel av den snøen sammen i løpet av uka. Har avtalt å holde kontakten med Jan, som kan oppdatere om både snøfall og trekkelg. Jan er en kjernekar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...