Jump to content

Da var jeg blitt svindlet for ett våpen og penger


norwegianwiking

Recommended Posts

Nå sitter jeg her og svetter litt, har nå hatt kontakt med politiet her i Norge og våpenet, en 9mm S&W M&P er fortsatt registrert på meg. I tillegg så er våpenet ikke blitt registrert i Sverige av kjøper.

 

Lang historie kort, solgte pistolen til en svenske som gav inntrykk av å være forhandler på ett eller annet nivå, mottok svenske papirer å alt så ok, fikk en eksportlapp på dette fra onkel her, og sendte våpenet av gårde. That's it, hørte ikke mer fra kjøper, og siden jeg er ærlig og forventer derfor at alle andre er det, så fikk han våpenet med bare løfter om penger som skulle komme på konto. :roll:

 

Problemet er egentlig ikke pengene, problemet ligger i at en pistol befinner seg i Norge eller Sverige, registrert på meg.

Opptimistiske tanker om at fyren har fått slag og ligger i koma, eller har tatt ferie i lengre tid, er nå forlatt i og med at våpenet verken har blitt tollet ut av Norge, eller Tullat inn i Sverige.

 

Andre som har hatt lignende erfaringer og som kan fortelle hva som skjedde, jeg frykter at dette skal utvikle seg til et rent lite eventyr rundt dette nå. Kommer i hvert fall til og sende av gårde en anmeldelse til Svensk politi, og sikkert også Norsk.

Link to comment
Share on other sites

Dette skjønner jeg godt at du blir svett av! Regner med at du har kopi av de svenske "eksportpapirene"?

 

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg vært rasende!

 

edit: hvordan kom du i kontakt med kjøperen og hvordan foregikk kommunikasjonen?

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å kommentere en sak når du kommer med så lite informasjon...

 

Hvor sende du våpenet? Norsk eller svensk adresse?

Hvilken dokumentasjon sitter du på?

Hvordan har du forsikret deg om at du faktisk har forhandlet med den personen du tror? Kopi av legitimasjon? Sjekket tlf nummer?

Hvorfor sendte du fra deg varen uten å få betalt?

Har dere en skriftelig avtale? Kan det dokumenteres?

 

 

Dette var uansett en ekkel sak. Håper virkelig dette ordner seg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Anmel saken du har vel en eller annen referanse på fyren, mener at om du anmelder dette forholdet og oppgir nr og våpentype så er dette registrert hos politiet, skulle våpenet i ettertid bli brukt til kriminelle handlinger er du uskyldig iog med at du har anmeldt dette til politiet.

 

Du har vel gjenparter fra de forskjellige dokumentene som skal følge våpenet, lever disse til politiet og behold kopier selv

Link to comment
Share on other sites

Har kopi av førerkort, en svensk "ansökan om tillstånd att til sverige införa skjutvapen/ammunition" fra Västra Götaland Län og disse ble forevist mitt lokale våpenkontor før våpenet ble sendt. Søknaden er påført "importeras för handel".

 

Pakken ble sendt til en addresse i norge, da han angivelig skulle oppholde seg i Norge akkurat da, og sending av våpen pr. post inn i sverige er tungvint?

Link to comment
Share on other sites

Hadde tlf. kontakt med kjøper etter at han hadde mottatt pakken, der han bekreftet dette. Må legge til at det er vel 3 måneder siden, og jeg har jevnlig prøvd og kontakte ham uten hell i den perioden. Våpenet ble som nevnt sendt til en Norsk addresse og kjøper mottok der hentelapp fra lokalt postkontor på stedet.

Link to comment
Share on other sites

Papirene var i orden, trodde jeg ihvertfall, og våpenkontoret som angivelig utstedte papirene kommenterte ikke det utover at våpenet ikke var blitt registrert i sverige. Antar at de ville kommentert det hvis papirene var falske. Saken ble uansett oversendt en eller annen avdeling for etterforsking der (Gøteborg\Vestre Gøtaland).

 

Papirene ble også forevist mitt lokale våpenkontor, og jeg fikk eksportpapirer derfra.

Link to comment
Share on other sites

Var en som prøvde å lure meg med en våpensøknad med hjemmelaget stempel for mange år siden når jeg skulle selge en S&W 586. Reagrte på stempelet og at det bare var stemplet på første siden. Sa ifra til politi og oppga TLF. og bilnr. Tror han fikk et forklaringsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare si til andre selgere i fremtiden: Det er lurt å sende slikt rekommandert! Da må posten se gyldig identifikasjon og notere ned personnr. etc. når kjøper skal hente ut pakken på postkontoret. Det kan jo være til hjelp for politiet om det skulle bli en tvist senere...

 

Blir det sendt med servicepakke, bedriftspakke.... så er det så godt som null kontroll på hvem som egentelig henter pakken.

Link to comment
Share on other sites

Blir det sendt med servicepakke, bedriftspakke.... så er det så godt som null kontroll på hvem som egentelig henter pakken.

 

De siste gangene etter nyttår jeg har hentet pakke har jeg faktisk blitt bedt om å vise legitimasjon. Vet ikke om det er noe spesielt for mitt kontor eller om de har inført nye regler etter nyttår.

 

Forøvrig ekstremt kjedelig situasjon for deg norwegianwiking og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

send han en sms, der du nevner at saken går inn til politiet. Hvis du har mobil nr hans da!!

 

Har sendt meldinger og ringt, men telefonen har alltid vært av når jeg ringer (kommer ihvertfall den svenske versjonen av "mobiltelefonen er av eller befinner seg i et område uten dekkning").

 

Merk også at det svenske våpenkontoret ikke nevnte noe om at papirene var falske, bare at våpenet ikke var blitt registrert i sverige (de fikk navn, person-nr. og nr. på søknadspapiret), noe jeg ville forventet de ville gjort hvis papiret var oppspinn?

 

Har også hatt kontakt med lokalt våpenkontor i ettermiddag, og skal få tatt turen og få levert en formell anmeldelse på dette ASAP.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se at trådstarter har gjort noe galt ut over det med å sende i to forsendelser. Papirene fra Sverige er ekte, har mottatt slike selv eit par ganger. Det er kjøper som skal stå for fortollingen, så om han får det gjennom posten og fortolling i forbindelse med det, eller møter hos tollen/ evt som forhandler, sender melding til tullen, så blir det hans sak, så lenge det blir gjort.

De svenske papirene skal holde for at politiet kan stryke våpenet på trådstarters kort og registrere det som utført.

Manglende penger blir nok svindel, men om ikke verdien er spesiellt høy, mistenker jeg at den økonomiske delen av forholdet koker bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...