Jump to content

ved salg av våpen..selges det nypussa??


offshoremann

Recommended Posts

Tja, har både solgt og kjøpt våpen som ikke har vært pusset, men også det motsatte.

 

Som bransjemann uten hatt :D . Jeg har diskutert dette med folk i bransjen før, og min mening er at hvis folk kommer med et upusset våpen for innbytte bør de gjøres klar over dette og at innbytteprisen blir lavere pga ekstra kostnader for puss og klargjøring før videresalg. ( Uten at jeg alltid har fått gehør :x )

Link to comment
Share on other sites

kjøpte ei brukt rifle for ikkje so lenge sida.. opna pakken og rifla var ikkje pussa/var full i dritt!

Så flott da gitt! Da fikk du muligheten til å bli ordentlig kjent med rifla di med det samme. :D

Plukk den helt fra hverandre og gjør rent og kos deg med delene før du setter den sammen igjen. :wink:

 

Ps. Nei, det er ikke jeg som har sendt han rifla i posten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Mauser k98 i originalkaliber 7.92 for et par år siden. I følge selger så var det cirka 10 år siden sist han skjøt med våpenet. Løpet var fullt av dritt. Pusset det mange ganger før jeg prøvde det for første gang, og fikk det ikke helt blankt innvendig. Har kansje skutt om lag tusen skudd med børsa nå, og den er likens som da jeg pusset den etter handelen. Men presisjonen skal en ikke si noe på, den er god nok til toppjakt dersom avstanden ikke blir for lang :wink: Skal absolutt ikke skryte på meg noe her, men med de åpne jernsiktene så har jeg personlig rekord på 6 cm i dimameter på 100 meters avstand. 5 skudd. Det med åpne jernsikter, ikke verdens beste syn, dårlig anlegg for våpenet + ekstremt dårlig pussing av tidligere eier :wink:

 

Men jeg synes at selger bør eller skal pusse et våpen før salg! :? Den dagen jeg selger et våpen så skal jeg sørge for at det er like reint som bestemors sølvtøy :!:

Link to comment
Share on other sites

Noen selger børsa slik den er, noen pusser den.

Om jeg hadde kjøpt en rifle med upussa løp ville jeg gått ut fra at løpet er i "ukjent stand" å sannsynligvis må byttes (inntil det motsatte er bevist), noe som ville hatt innvirkning på hvilken pris jeg ville gitt for våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Selges biler med full tank ?

Jeg ville sammenligne et helt upussa løp med å ha så tom tank(eller tomt startbatteri) på en bil du selger så kjøper ikke får starta motoren å prøvekjørt bilen eller i det minste hørt hvordan motoren går.

Så viktig er et pussa løp for å se hvordan tilstanden er på løpet.

 

Men det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Har enda til gode å motta et nytt fabrikkvåpen som ikke trenger minst en standard puss, som innbefatter bruk av mantelløsende remedie®. Regner med våpen har blitt prøveskutt på fabrikk før pakking/ sending til forhandler,- og forhandleren tar det neppe ut av eska for puss. Etter min filosofi, er det slik at fabrikkvåpen leveres litt "halvfabrikata".

 

Siste fabrikkrifla (Rem. 700 .308win.) ble vel pusset omtrent som følger før den var ren:

 

Bronsebørste x 10 m/ pussepropp påmontert i front dynket i Hoppes nr. 9 powder solvent (nye propper/filler når de har vært en gang gjennom løpet)

Nylonbørste omsluttet av pusselapp dynket i Butch Bore shine x 7

Vasket løpet rent med rødsprit

Forrest BoreFoam (30 min) = for kontroll = kom lite/ ingen dritt ut

Vasking med rødsprit

2 x pussepropp dynket i Hoppes nr. 9 powder solvent

Vasking med rødsprit

Satt løpet godt inn med Butch GunOil

 

Satt noe mantel i løpet, som jeg fikk ut ved bruk av Hoppes og Butch Bore Shine.

 

Etterpå ble våpenet plukket fra hverandre. Avtrekk tunet. Bolt demontert og rengjort. Metall ble "vasket" og deretter innsatt med Ezox våpenolje + våpenfett (enkelte steder)

 

Av aktuelle rifler gjelder dette Cz, Remington, Sako, Tikka, S&L.

 

 

Så snart våpen er mottatt, plukkes det fra hverandre så langt som praktisk mulig. Delene blir pusset/ rengjort satt inn med olje, avtrekk tunet, eventuell dårlig bedding fikset, montasje til kikkert montert o.l.

 

De bilene som triller i land på kaien er vel neppe særlig "salgsklare" når de kommer fra fabrikken de heller, i alle fall ikke hvis du er litt entusiast.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt noen våpen brukt, som regel over telefon med post som fraktmåte. Våpen har blitt levert nydelig pusset og noen så møkkete at jeg neste ble litt bekymret når jeg pakket opp.

 

Hvor pussen manglet var det også andre ting som ikke var 100%.

 

Jeg er stolt over mine våpen og behandler de som de fortjener. Den dagen jeg må selge et våpen skal det leveres nypusset og lekkert til neste eier, så håper jeg han behandler våpenet med samme omtankte som jeg har gitt det.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at butikker ofte gjør fint lite med våpen de får i innbytte, for at det skal lønne seg for dem.

 

Jeg vurderte å kjøpe ei brukt rifle fra en butikk en gang. Ville inspisere litt, så jeg ba om å få teste om løpet lå fritt. Det gjorde det ikke. Selger skrudde det fra hverandre og ut ramlet en så durabelig dunge med jord og barnål at de faktisk måtte fram med kost og støvbrett! Løpet så ut som om det aldri var blitt pussa, og til slutt oppdaget jeg en sprekk i metallet på en ikke så god plass.

 

Har litt vanskelig for å forstå det, da det ikke tok mer enn noen få minutter å se at dette våpenet burde ha en overhaling..

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer at ett våpen som kjøpes, har pusset løp og kammer om det er brukt.

Samt at støtbunn og utdrager i sluttstykket er rent (= klar til avfyring). Resten av fin pussen forventer jeg ikke på brukte våpen, med mindre de har vært pakket bort i lengre tid. Og selvfølgeligt skal der ikke forefinnes fremmedlegmer uten om kruttslam o.l på våpenet. Jord og barnåler :shock: , sier meg bare en ting. "Run Forest, Run" (eller billig billig billig, er jo Møring vet dere :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

kjøpte ei brukt rifle for ikkje so lenge sida.. opna pakken og rifla var ikkje pussa/var full i dritt!

Så flott da gitt! Da fikk du muligheten til å bli ordentlig kjent med rifla di med det samme. :D

Plukk den helt fra hverandre og gjør rent og kos deg med delene før du setter den sammen igjen. :wink:

 

Ps. Nei, det er ikke jeg som har sendt han rifla i posten.

 

demonterte heile våpenet ja,og pussa og gnikka :D vakje berre løpet so va skjete.. heile mekanisma va full i "øyrevoks" og avtrekksmekanisma va full av grus.... men no e våpenet i spitshine :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...