Jump to content

Hva med å få litt presse om Kammeret?


Skaubjønn

Recommended Posts

Ser i tråden der Sluttstykket diskuteres at det er flere som er bekymret for om det er Sluttstykkere som ikke har funnet frem hit. Noen mener at de som var med på Stykket nok har hørt om Kammeret, og mange at det er nok med jungeltelegrafen. Men hva om vi inviterte et av de jaktbladene som "alle" abonerer på, for eksempel Jakt og Fiske, til å lage en notis om at Kammeret finnes? Det er vel sånn at det finnes mange internettanalfabeter der ute, som kanskje ikke vil dumpe over kammeret av seg selv? Dersom ikke jaktblad vil skrive om oss, kan vi kanskje sette inn en liten annonse?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ser i tråden der Sluttstykket diskuteres at det er flere som er bekymret for om det er Sluttstykkere som ikke har funnet frem hit. Noen mener at de som var med på Stykket nok har hørt om Kammeret, og mange at det er nok med jungeltelegrafen. Men hva om vi inviterte et av de jaktbladene som "alle" abonerer på, for eksempel Jakt og Fiske, til å lage en notis om at Kammeret finnes? Det er vel sånn at det finnes mange internettanalfabeter der ute, som kanskje ikke vil dumpe over kammeret av seg selv? Dersom ikke jaktblad vil skrive om oss, kan vi kanskje sette inn en liten annonse?

 

Kan ikke skjønne hvorfor de ikke skulle kunne lage en liten nyhetssak, det er jo nyttig info for de fleste skyttere og jegere.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor?

 

Hvorfor ikke invitere inn journalister fra Dagbladet og Klassekampen? Forresten de er her, og preseomtale ommer nok, man bare venter på den rette anledningen.......

Jepp, og det er nestegang noen tar seg en dram for mye og samtidigt skal skrive om en sak som engasjerer over støvleskafta. Har ikke glemt skaden som skjedde på SL der en slik jeg forstår det ellers kjekk og grei kar skrev uoverveid i fylla (og det ble oppfattet som slett skjult drapstrussel slik det var skrevet). Vedkommende la seg skinnflat da han ble edru, men skaden var skjedd. Da var vi pluttsligt på nyhetene, og politiet tok seg vel en seriøs alvors prat med vedkommende (håper han ikke mistet våpna, men det lå i kortene at så kunne skje).

 

Så husk at når vi skriver her inne, og selv om det som skrives er ment for menighetens øyne og ører. Så sitter gribbene der og skanner etter uoverveide utsagn. De trenger ikke være så ille heller, bare de kan oppfattes slik det passer motparten. Vi har Jenny og hennes likesinnede med sine vrangforestillinger her inne (noe annet er totalt idiotisk å tro, hun har sprø meninger, men er ikke dum). Vi har Akersgata eller deres håndlangere her inne. Tollerne har vel sine representanter her, og ikke minst så sitter nok selveste han som ikke skal nevnes (han var på SL) og flere av hans kolegaer nedover rekkene her inne.

 

Så hvorfor reklamere og få enda flere motstandere inn her? De som har våre interesser, får nok tips og anbefalinger fra venner og bekjennte om at Kammeret.no finnes. I tillegg må man ikke glemme at styret har gitt klar beskjed om at man ikke er ute etter å bli størst, men best. Og at man mere enn gjerne klarer seg uten visse brukere. Løpet er vel lagt for at Kammeret skal vokse i ett naturligt og konntrollerbart tempo.

 

Sist dette var oppe, ga styret klar beskjed om at de ikke var intresert i reklame for forumet som de selv ikke sto bak.

Link to comment
Share on other sites

Vingis: Jenny er opptatt om dagen. Jobbar for at dei skal slutte å rydde skog i Lilleåsen i Florø, slik at det kan komme opp naturleg og lite menneskepåvirka skog som er bra for biomangfaldet. Ho om det... :roll:

(PS: området er ganske prega av Sitka og Douglas per i dag...)

 

Til saken:

No syns eg ikkje vi skal lage Kammeret om til noko det ikkje er...

 

Kammeret er eit nettforum der vi er ein gjeng som likar å snakke om jakt, våpen, skyting etc. Det er ikkje noko kommersiell bedrift eller ideell organisasjon som trenger eller bør drive særleg eigenreklame. Kammeret bør, som eg ser det, ta åpent i mot alle medlemmar som ønsker å vere med, men ikkje aktivt forsøke å auke medlemsmassen. Litt av poenget er vel at folk skal bli med av eiga interresse, det er dei som bidreg.

Eg kan ikkje skjønne anna enn at stort sett alle som var aktive på Sluttstykket, og alle med nevnte interesser og eit snaev av data-ferdigheter, enten veit om Kammeret eller klarar å finne fram til det dersom dei vil.

 

Ikkje for å vere frekk eller ufin, men eg sit med ein følelse av at enkelte har ein tendens til å overdrive betydninga av Kammeret (og SL). Då tenker eg både på positiv og negativ betydning. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg på vegne av Styret her, men som moderator ser jeg absolutt fordeler med å holde en lav profil. For mange ferske medlemmer på en gang har en tendens til å øke støynivået, og støy på nettforum gir fort en eksponentiell vekst. Ved å la dette gå via jungeltelegrafen tar det kanskje lenger tid, men da klarer også selvjustisen å ta hånd om det meste av opplæring av nye brukere.

Link to comment
Share on other sites

Skal være enig med Fulmen her, bedre med jenvt tilsig enn en masse på en gang for å beholde roen.

 

Men samtidig tenker jeg som så at der sitter garantert en masse gribber og venter på å skrive om oss når noen sier noe feil som ikke burde vært skrevet, så sånt sett hadde det kanskje ikke vært dumt å fått fremmet den posistive delen av forumet og hva det kan tilby norges jegere, slikt at folk og jornalister sitter med ett godt inntrykk av oss og da kanskje ikke jakte på det negative som kanskje kan dukke opp en dag i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Trur jungeltelegrafen annonserer godt nok for kammeret, jeg fant jo hit via den, og det sier ikke så lite :mrgreen:

 

Jeg tror jungeltelegrafen fungerer til en viss grad i skyttermiljøene, og jungeltelegrafen fungerer definitivt for kunder i våpensjapper. Derimot er det min erfaring at forbausende mange jegere ikke aner noe om SL/Kammeret.

 

Jeg mener Kammeret bør markedsføres for å nå ut til folk som garantert kan øke aktiviteten og høyne det faglige innholdet.

 

Jeg er veldig enig med Vestlandsjeger at mange overdriver betydningen av et slikt diskusjonsforum. Vi lever i et fritt land og vi har trykkefrihet. Det later til at enkelte mener at samfunnet bare venter på at en stakkar skal drite på tastaturet så De kan innskrenke rettigheter til jegere og våpeneiere. Har vi virkelig så mye å skjule at vi må veie våre ord på gullvekt? Virkeligheten er stikk motsatt. Her kan vi veksle informasjon og erfaring. Her har vi anledning til å se virkeligheten fra mange vinkler.

 

Jeg lærte veldig mye av rovdyrdiskusjonene på SL. Ikke fordi det nødvendigvis var mye faktaopplysninger, men fordi det fortalte mye om det glødende engasjementet som finnes ute i folkedypet. Det vil være synd om Kammerledelsen er redde for å slippe til folk med "alternative" meninger. Kammeret er fullt av folk som vil koseprate, jeg mener vi bør stimulere til mer fagprat.

 

Ja til å få litt oppmerksomhet rundt Kammeret. Vi trenger flere engasjerte jegere.

Link to comment
Share on other sites

Vi lever i et fritt land og vi har trykkefrihet. Det later til at enkelte mener at samfunnet bare venter på at en stakkar skal drite på tastaturet så De kan innskrenke rettigheter til jegere og våpeneiere.

 

Det har vel faktisk skjedd mer enn en gang at POD har kommet med innstrammelser i rundskriv basert på skriverier på nett.

 

 

Har vi virkelig så mye å skjule at vi må veie våre ord på gullvekt?

 

Nei, men vi har så mye å tape på noen ubetenksomme ord at man bør tenke seg litt om.

Link to comment
Share on other sites

Vingis: Jenny er opptatt om dagen. Jobbar for at dei skal slutte å rydde skog i Lilleåsen i Florø, slik at det kan komme opp naturleg og lite menneskepåvirka skog som er bra for biomangfaldet. Ho om det... :roll:

(PS: området er ganske prega av Sitka og Douglas per i dag...)

:D Kansje ikke det dummeste om grunneierne er med på stuntet, hørtes jo nesten fornuftigt ut på en måte (sitka er djevelens oppfinnelse).

 

 

Til saken:

No syns eg ikkje vi skal lage Kammeret om til noko det ikkje er...

 

Kammeret er eit nettforum der vi er ein gjeng som likar å snakke om jakt, våpen, skyting etc. Det er ikkje noko kommersiell bedrift eller ideell organisasjon som trenger eller bør drive særleg eigenreklame. Kammeret bør, som eg ser det, ta åpent i mot alle medlemmar som ønsker å vere med, men ikkje aktivt forsøke å auke medlemsmassen. Litt av poenget er vel at folk skal bli med av eiga interresse, det er dei som bidreg.

Eg kan ikkje skjønne anna enn at stort sett alle som var aktive på Sluttstykket, og alle med nevnte interesser og eit snaev av data-ferdigheter, enten veit om Kammeret eller klarar å finne fram til det dersom dei vil.:?

Thumbs up man. 8)

 

Ikkje for å vere frekk eller ufin, men eg sit med ein følelse av at enkelte har ein tendens til å overdrive betydninga av Kammeret (og SL). Då tenker eg både på positiv og negativ betydning. :?

Faktisk eneste jeg til en viss grad er uenig med deg i, dette med tanke på at dette nok er det letteste stedet for den som måtte ha interesse av det å finne ut hva som rører seg blandt det mest entusiastiske jeger/våpen intreserte her i landet. Spesielt siden kammeret på mange måter fungerer som en opplærings anstalt (alt fra taktisk søking på våpen til etiske rettningslinjer for nye som gamle jegre). Og ikke minst at vi deler opplevelser og erfaringer fra møter med det offentlige (noe som gjør oss betydligt sterkere enn hver for oss, og det poenget vet jeg ikke har gått enkelte øvrighetspersoner hus forbi).

 

Vil tippe at de som POD først og fremst vil redusere antall våpen og kaliber fra, er overrepresenterte her i forumet. Rett og slett fordi mange av de mest intreserte og kunskapsrike er aktive medlemmer her.

 

Samtidigt har vi allerede sett eksempel på at he who shall not be named har basert enkelte av sine besluttninger på ting han så på SL.

Internett fora kan i visse hensende vere mektige i dagens informasjons samfunn, og dette har ikke gått myndighetene hus forbi (paranoide som de er, så er det vel heller de som legger for mye vekt på hva som kommer frem på slike fora).

 

 

Guttapåskauen har ett poeng, men jeg tror han bekymrer seg unødigt. Sålenge en holder seg unna personangrep, så er det ingenting som tilsier at ikke tempraturen kan bli høy her også, og sålenge den følger topic og ikke oppfordrer til lovbrudd. Tror jeg mods ikke kommer til å blande seg inn heller.

 

For min del ser jeg kun noen få feller vi må passe oss for, det viktigste området er våpenteknisk, der man bør ha en viss tilbakeholdenhet med å flagge taktiskt utseende våpen for hard (det synes være ett prioritert område hos POD, og derfor uklokt å flagge for hardt).

 

Det andre er mva unndragelse o.l ved handel i utlandet, dette bør være ett absolutt ikke tema åpent på forumet (strider også mot forumreglene), da som nevnt øvrigheta følger med og nok er med ansvarlige for at US Custom nå slår ned på enkelte forhandlere der borte.

 

Det siste er at som våpeneiere må vi være betydligt mere forsiktigt med hvordan vi uttrykker vår missnøye når man diskuterer saker som den Elghundskytingen som skar seg på SL. Med våpenskapene fulle blir vi tatt på alvår på en helt annen måte enn ett forum med tre klemmere for å si det slik.

 

Dette handler ikke om å ta oss selv for høytidligt, det handler om å inse at de utenfra gjerne tar oss betydligt mere høytidligt enn vi selv gjør.

 

Innmari trist, men vi er nå allerede offer for den moderne komunikasjonsalderens selvsensur, der en persons utalelser. I en gitt situasjon kan få følger for mange, må selvjustisen skjerpes. Vi er ikke lenger fri til å si alt det vi tenker og mener, nettopp fordi vi ikke har politikere på tinget med bein i nesa og klare meninger om hvordan tingene skal være. De som er der i dag, vil vingle etter opinionen. Og opinionen er i dag tankeløs og kunskapsløs om det meste (derfor er jeg av den oppfattning av at skolering av politikere og stadig lobby virksomhet for vår sak både på tinget og i media, er sørgligt neglisjert og akterutseilt i dag).

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke uttale meg på vegne av Styret her, men som moderator ser jeg absolutt fordeler med å holde en lav profil. For mange ferske medlemmer på en gang har en tendens til å øke støynivået, og støy på nettforum gir fort en eksponentiell vekst.

 

Nå understreker riktignok Fulmen at han ikke uttaler seg på vegne av styret, men siden planen er å danne en ny organisasjon, virker det litt rart at man ikke vil ha flere medlemmer?

 

Når det gjelder forumdelen er jeg helt enig med Fulmen. De første par mnd, når det stort sett var eldre og erfarene brukere, var det idyll her inne. Det var sikkert deilig for "forumveteranene" som stort sett har god greie på det meste.

Elendige trådtitler ble slått hardt ned på, nivået var høyt, det var mange opplysende tråder og så godt som ingen "Hvem for en hagle skal jeg kjøpe" tråder. Men det var også lite inkluderende for en 16 åring som akkurat har begynt med jakt eller skyting.

Etter at SL gikk ned har nivået naturligvis sunket noe, men jeg ser på det som helt greit.

 

Ett av formålene med NOJS er vel å hjelpe unge og uerfarene skyttere og jegere, og det er naturlig at det skjer via forumet.

 

I forhold til mange her inne er jeg uerfaren, men jeg prøver så godt jeg kan å svare på spørsmål jeg kan hjelpe med. Jeg håper at alle her inne tenker på samme måte.

 

Nå har jeg rablet i vei, men kort sagt: Det er en positiv ting at unge jegere og skyttere har et sted å stille "dumme" spørsmål. Hvis NOJS skal ha et levegrunnlag bør vi ønske ALLE velkommen og vi bør se positivt på etthvert nytt medlem av forumet. Også de som stiller dumme spørsmål. Selv om det blir mer jobb for moderatorene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har selvfølgelig ikke noe i mot å få flere brukere, men det bør ikke være det primære målet. Fokus har siden dag 1 vært på kvalitet, jeg tror at så lenge vi fortsetter å holde på det fokuset så vil folket komme. At det tar litt tid er bare en fordel, forumet er ungt og lerretet som skal blekes er langt. Et jevnt tilsig er sånn sett å foretrekke, i det minste sett fra mitt synspunkt som moderator.

 

Hva som skjer når forumet er "ferdig" og NOJS er oppe og går er en annen sak, men det får diskuteres når den tid kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vingis: Jenny er opptatt om dagen. Jobbar for at dei skal slutte å rydde skog i Lilleåsen i Florø, slik at det kan komme opp naturleg og lite menneskepåvirka skog som er bra for biomangfaldet. Ho om det... :roll:

(PS: området er ganske prega av Sitka og Douglas per i dag...)

:D Kansje ikke det dummeste om grunneierne er med på stuntet, hørtes jo nesten fornuftigt ut på en måte (sitka er djevelens oppfinnelse).

 

 

Ja, djevelens oppfinnelse. Derfor syns eg det er dumt at ho vil stanse ryddinga av den, fordi ho trur der er rikt fugleliv i den tetta...

Men nok om ho. Ho bur i OT-land i denne samanhengen :)

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel fortsatt litt ot her, men skitt au. Siden goatboy nevnte ungdom med dumme spørsmål, så har jeg faktisk en mening om det som jeg mere enn gjerne vil dele med disse. Og som sådan har en viss relevans med reklame spørsmålet.

 

Finnes knapt noen dumme spørsmål, om spørsmålet er stilt fordi man ærlig og oppriktigt ikke vet.

 

Det som det derimot finnes alt for mye av (og som jeg håper mods vil prioritere mer fremover), er dumme trådtittler. Jeg nekter å tro at så mange har dysleksi (og de fleste av disse gjør sjeldent store feil på en kort linje som en overskrift er). At vi må oppleve så inni gampe ræva dårlig Norsk som trådtittler av typen:

Hva rifle er best, hvem kikkert er bra, hvordan demper er best etc. etc.

Enda verre er det at en vennlig påminnelse om at trådtittelen burde endres til noe mere korrekt, blir totalt ignorert.

 

Jeg mener vi har råd til å tråkke noen få på tærne for å bli kvitt sms språket, slik at man ikke ødelegger hele søkefunskjonen med en milion forskjellige variasjoner over akkurat samme spørsmålet.

Om man lurer på hvilken rifle som er best er jo det greit nok, og lurer jeg på hva som har blitt svart på slike tråder, kan jeg da søke på en slik standard trådtittel og få opp alle. Men med feil bruk av hvem hva hvor hvilke/n o.s.v. går den muligheten rett i dass.

 

Og da kommer Fulmens tanker så absolutt til sin rett, for mange på engang, og man kan glemme å oppdra de med T9 ordvalg. :wink:

 

P.s. Vestlandsjeger, jeg trodde hun ville fjerne den for å gjenninføre den opprinnlige furu og lauvtre skogen!

Men jeg burde skjønt hun er like skrudd der også. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...