Jump to content

Negative reaksjoner, privat skytebane


magn(e)um

Recommended Posts

På en skytebane jeg brukte flittig tidligere var det svale-reir hver vår.

 

Når burde vi da stengt banen?

1: Når vi så reira?

2: Når media så reira?

 

Siden du nevner svaler.

På pistolbanene på Løvenskiold er det svalereir, og svalene kommer tilbake år etter år.

Venter faktisk på dem rundt denne tiden.

Reirene er plassert direkte over standplass så to av standplassene bruker vi ikke pga fugledritt :lol:

Men svalene flyr ut og inn midt i serier og ser ut til og trives helt utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ikke, men poenget til magneum var vel: Skal vi slutte å skyte fordi det er en fornuftig grunn eller skal vi legge oss flate så fort vi får kritikk, uavhenging om det er fornuftig eller ikke.

 

 

(Hvis magneum hadde et helt annet poeng legger jeg meg flat uansett om det er fornuftig eller ikke) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å vise hensyn. Så lenge det er en regelmessig og vanlig forekommende aktivitet innenfor et begrenset område så reagerer ville dyr overhodet ikke på smell fra en skytebane.

Den aktiviteten som turgjengeren (han som prøver å stoppe aktiviteten) driver er mye verre, han går mer vilkårlig omkring i terrenget, og dyrelivet opplever dette som en predator som er på jakt etter reir.

Grunnen til at det er reduksjon i antall fugler når hekketiden nærmer seg er at fuglene da blir revirhevdende, og det er kun et begrenset antall revirer i dette området. Alle har vi sett at fugler samler seg på få lokasjoner i vinterhalvåret, for så å spre seg ut når hekketiden kommer.

 

Hele saken er rett og slett tull, startet av en velmenende men totalt kunnskapsløs person.

Noen i lokalforeninger i NJFF bør ta tak i både personen og avisen slik at ting kan korrigeres. Følgene av slike misforståelser kan bli at vi taper rettigheter uten begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

Vil påstå at bruksfrekvensen er avgjørende for om dyra blir forstyrret eller ei. Skyter man jamnt og trutt hele året (og spesielt rett før og under hekking etc), ser det ut til at fugl og vilt omtrent ikke reagerer på ens tilstedeværelse (tenker da på støy, og om man ikke tråkker midt blandt dem). Å starte opp med årets skytetrening etter at hekking etc er startet (om en skyter på slike spesielle områder som her nevnt), er nok ikke noe særligt. Da det nok er i seneste laget for å venne viltet med lyd og kansje spesielt ferdselen.

Erfaringer gjort i områder med regulære skytebaner, viser at hjortedyr og fugl bortimot ligger på orkesterplass og ganske så roligt ligger og ser ned på både kuleinnslag og smell. Og at de ikke flytter på seg før en trasker på tur opp i lia til de. Ett lokalt kråkepar som bor på skytebana her, trekker unna ett par hundre meter til sides og bak standplass når vi er der (uavhengig av skyting), men det gjør de også når noen går forbi på veien (og det skjer betydlig oftere enn der er skyting).

Så skyting i seg selv, ser jeg ikke på som noe stort problem for vilt og fugl (er nok mye turgåing som ligger mye verre ann en skyting). Men igjen, dyr vil normalt trekke litt bort fra en (spesielt om det pluttslig begynner å smelle). Så en bør ha det i bakhodet om man skal skyte mye/lange økter på private områder med mye hekkende fugl, så en ikke holder de for lenge fra egga ved sitt nærver (hva som er for lenge og for nært er vel derimot noe en ornitolog må kunne svare på?).

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å legge seg flat for slike Cooks. De gir seg aldri allikevel, og skjønner heller ikke et DUGG av hva som får dyr til å gjøre som de gjør. Typisk menneskeliggjøring av dyr....

 

For mange mange år siden var dette et tema i nærheten: formedelst en voldsom interesse for pistolskyting blandt ungdommen, ble et helt lite lass 357 magnum kjøpt inn på gårdene i et nabolag, og skytetrening igangsatt bak låvene. Dette ble ikke populært i jaktlaget, særlig de eldste..... for det var et hjortetrekk midt gjennom bygda.

 

Stor var forbauselsen utpå høsten da det ble felt hjort først på gården der det IKKE ble stopp i revolverskytinga før uka jakta starta (ikke like gode venner alle i et bygdelag, så et snitt til å spite naboen....).

 

Det ble felt først og mest midt i revolverløypa, simpelthen fordi viltet var vant med smella derfra, mener nå jeg. Men når det begynte å smelle på nabogårdene fordufta de dit de visste det *ikke var farlig* når det smalt!

 

Samme erfaring med traverhester og skyting: de løfter på hodet ved første par smell, så er det rett tilbake til det friske gresset.

Dersom noen tror at en fugl har mere å tenke med enn en traverhest, så tror jeg man får ta seg en tur og snakke med kuskene, de kommer nok til¨å rette opp slike misforståelser med velvalgte eksempler!

 

Men DENNE saken koker ned til en ting: det er umulig å få til en fornuftig dialog med en tulling som går så opp i interessen sin at han føler seg mer i slekt med fjærkreet enn med mennesker, så det er ingen vits, ta en pause i skytinga.

 

Men undersøk om det ikke er en mulighet for å stenge ham vekk fra eiendommen - "stille meg foran skivene selv" tyder ikke akkurat på at han er av en slik karakter at det er noe å ha tråkkende rundt husa.

Link to comment
Share on other sites

I det minste synes jeg at dette bør tas opp med lokalavisa og få en persom med autoritet på emnet til å fortelle at turgåing i området er minst like forstyrrende som skytingen. Bare for å markere fakta. Selve skytingen tror ikke jeg skader heller, men kanskje trafikken av skytterne og gåing mellom standplass og blink kan forstyrre.

Moralen er kanskje, skyt mer, året rundt :)

Link to comment
Share on other sites

I det minste synes jeg at dette bør tas opp med lokalavisa og få en persom med autoritet på emnet til å fortelle at turgåing i området er minst like forstyrrende som skytingen. Bare for å markere fakta. Selve skytingen tror ikke jeg skader heller, men kanskje trafikken av skytterne og gåing mellom standplass og blink kan forstyrre.

Moralen er kanskje, skyt mer, året rundt :)

 

 

Et alternativ kan jo være å anlegge en mer permanent skytebane, gjerde inn omerådet (og dermed sperre turstien(e) og sette opp røde flagg, varselskilt og adgang forbudt pga sikkerhet?

 

Så løser en jo to problemer med ett tiltak!

 

Slike folk som driver og tar seg til rette på annen manns eiendom skulle ha fått besøk av folk med telt på sin egen plen! Eller noen tyske bobilturister med overfylt septiktank....

Link to comment
Share on other sites

En privat skytebane har fått negativ oppmerksomhet i avisa. Argumentene er heller tynne, jussen enda verre. Slike saker kan vi få flere av i tiden som kommer.

 

Hvordan bør slike saker håndteres for å få et ønsket utfall?

 

Jeg mener vi skal trå varsomt og forholde oss slik som f.eks. Mido sier.

Man ønsker vel minst mulig konflikter hvis man skal drive privat skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en tur på banen der de hadde et linerle-reir på standplass. Der gikk fuglen 3 meter foran børsepipene mens vi skøyt med rifle. For hvert skudd hoppet den 10cm opp i lufta, landet og gikk rolig videre. Sikkert stokk døv, men det så ikke ut til å plage den stort :shock:

Link to comment
Share on other sites

"HAUGESUND: Geir Veiulfsen er en ivrig turgåer, og koser seg med turer i området ved Ørpetveitvannet i nærheten av Eikjefeltet. Tre ganger om dagen er han ute og går, og nå roper han varsku til en gjeng skyteglade menn som har anlagt en egen "skytebane" like i nærheten."

 

 

"– – Fuglene er midt i hekkingen, og blir naturlig nok skremt av smellene. Dette fører til at de forsvinner, mens eggene blir liggende igjen.

Alle med litt kunnskap om naturen forstår dette, og det forundrer meg at noen bruker denne tiden av året til slik trening i et område der det hekker så mye fugl, sier turentusiasten.

"

 

hehe ja lurer på hvem som har minst kunnskap om naturen. Det står ikke at han er tre ganger for dagen å går i det området, men om han gjør, for å sjekke om fuglene har det bra på reirene så skjønner jeg godt de har flyttet :mrgreen: det hadde jeg også gjort med en sånn nabo, som sniker rundt i buskene og kikker inn vinduene :!:

 

Litt seriøst, dette er små saker som skytterorganisasjonene (Kammeret?) burde ta tak i. Det er greit at man skal være litt observang med hvor man anlegger sin private skytebane, mye å ta hensyn til. Og hensyn skal man ta, men derfra til å legge seg flat uten en faglig vurdering av hvilke elementer som virkelig forstyrrer miljøet er ett langt skritt. Det er ikke uten grunn det er ferdselsforbud i viktige hekkeområder for enkelte arter.

 

Og får slike saker stå uimotsagt i media, så vil det om en tid bli til en sannehet!!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men hva sier egentlig lovverket om skytetrening i privat regi? Tenker da på salongrifle ved hytta.

 

Lovverket sier lite eller ingenting om skyting på privat eiendom, men tommelfingerregelmessig er det slik at hvor du kan jakte kan du også øvelsesskyte (begge deler fordrer grunneiers tillatelse). Ellers er det slik at naboloven kan medføre at skyting på et gitt sted er ulovlig (hvis naboen(e) opplever den som både sjenerende og unøndvendig), mens politivedtekter og reguleringsplaner kan forby skyting på spesifikke steder. Selv ligger jeg lavt i terrenget hva angår skyting, den enkleste løsningen er å skyte på steder hvor ingen sjeneres av det.

Link to comment
Share on other sites

I det minste synes jeg at dette bør tas opp med lokalavisa og få en persom med autoritet på emnet til å fortelle at turgåing i området er minst like forstyrrende som skytingen. Bare for å markere fakta. Selve skytingen tror ikke jeg skader heller, men kanskje trafikken av skytterne og gåing mellom standplass og blink kan forstyrre.

Moralen er kanskje, skyt mer, året rundt :)

 

 

Et alternativ kan jo være å anlegge en mer permanent skytebane, gjerde inn omerådet (og dermed sperre turstien(e) og sette opp røde flagg, varselskilt og adgang forbudt pga sikkerhet?

 

Så løser en jo to problemer med ett tiltak!

 

Slike folk som driver og tar seg til rette på annen manns eiendom skulle ha fått besøk av folk med telt på sin egen plen! Eller noen tyske bobilturister med overfylt septiktank....

 

Nå er jo dette med "fri ferdsel" litt av et minefelt. Å stenge turstier med gjerde tror jeg ikke er lurt, men hvis skytebanen er klarert med politiet i henhold til sikkerhetsoner og kulefang, og at det ikke er støyproblemer med naboer, vil jo en inngjering av skytefeltet bare øke sikkerheten i forhold til turgåere.

 

Ellers er det jo bare å si at det finnes mye rare folk og desverre så ser det ut som om skuddsmell har en spesielt tiltrekkende kraft i forhold til slike raringer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig ikke, men poenget til magneum var vel: Skal vi slutte å skyte fordi det er en fornuftig grunn eller skal vi legge oss flate så fort vi får kritikk, uavhenging om det er fornuftig eller ikke.

 

 

(Hvis magneum hadde et helt annet poeng legger jeg meg flat uansett om det er fornuftig eller ikke) :wink:

 

Du har fattet det ene poenget mitt helt riktig.

 

En del av postene over underbygger mine misstanker om at turgåing og hundelufting er mer skadelig for pip-pipene en skyting. Det andre poenget mitt er: Hvordan gå fra å ha rett, til å få rett?

Link to comment
Share on other sites

:shock: det med at noen må bry seg og meine noe er vel ikke noe nytt.og ringe avisa og få blåst ting opp.

ser bare her på nes,så har skytterlaget søkt og prøvd og få til ny skytter bane i snat 30år.noe har kommet i vegen hele tiden.først nå i vår har tig gått i orden.så dette med støy og skyting er ikke lett.synes mange henger seg for på det negative.hvis vi ikke skal ha private skytter baner over alt.så må det legges opp til at det blir nok og bra skytter baner over det ganske land. :lol: gla jeg er grundeier og har egen bane.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er enkelt, manglene kunskap hos vedkommende som klager.

Dessverre er slike mennesker totalt uimottakelig for kunnskap og fornuft.

De vet at dyr reagerer som mennesker, de tillegger dyr menneskelige reaksjonsmønstre og handlemåter.

Det er ingen grunn til å tilfredsstille slike individer.

Dyr og fugler har ikke flukt eller avstands reaksjon i forhold til støy som repeteres over tid i et område.

Derimot er de meget vare for menesker og hunder da disse regnes som trussel(predatorer)

Så ta til mot mæle mot mannen og i pressen.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo allerede en skytebane på Kalland, like ved Kvernavatnet... har sett mye spennende fugleliv der, så jeg tror ikke Kallandsfuglene er mer sky en andre fugler! :wink:

Støtter Per-S, Vingemutteren og jmonsen`s meninger!

 

Eneste ankepunktet jeg kan se i denne saken er at om skytinga nettopp har startet opp nå i hekkesesongen så kan det kanskje være uheldig :?: Har ikke nok kunnskap til å si hvordan fugler/dyr som ikke er vant med at det smeller vil reagere dersom de opplever skyting i hekkingen, men tror i alle fall jeg personlig ikke hadde satt i gang å skyte i et slikt område akkurat på denne tiden uten å forsikre meg om at det ikke forstyrret dyrelivet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble redd her, så det var en Haugesunds avis link og trodde det var 'skytebanen' jeg bruker som var under angrep, men det var det heldigvis ikke.

 

Men at fyren truer med og ta seg inn på privat eiendom og forstyrre lovlig aktivitet, det kan da ikke være lov og gjøre det. (han hadde nå fått 10 minutters varsel før skyting, og så hadde det meget mulig smelt okke som hvis det var meg) :wink: Hobby-ornitologer er det nok av her på Haugalandet.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner både grunneier, sønnen og området meget godt. Området er inngeret, er beite mark. Er blitt skutt i dette området i flere år uten at det har påvirket fuglebestanden. Noe jeg kan med sikkerhet si siden jeg også har jaktet fugl i dette området i flere år.

Skremmer etter min erfaring mere vilt med å bevege seg langs vankanten en over myra og med skytingen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er beitemark med innjerding er det ikke problematisk, der kan grunneier jage bort uvedkomende personer, allemannsretten gjelder ikke på inn og beitejord.

Går det personer inn der, å ikke flytter seg på grunneiers anmodning, er det bare å ringe onkel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes man skal være litt forsikitge her, med mindre man kjenner plassen og hvilke fugler som finnes der. Man kan ikke på grunnlag av erfaring med svaler og linærle på fast anlagte skytebaner si hvordan viltet i dette område oppfører seg. Det kan man bare dersom man kjenner forholdene på stedet, og hvor ofte og når det skytes.

 

Det påstås her av flere at viltet ikke frykter skudd og skytebaner. Jeg tør å påstå at antall vilt på en skytebane og i umidelbar nærhet er lavere en ellers i terrenget. Noe vilt tiltrekkes menneskelig aktivitet, mens andre blir fortrengt.

 

Etter mitt skjønn er loven ganske klar. Viltloven § 3 tredje ledd:

 

" Ved enhver virksomhet skal det tas hensyn til viltet og dets egg, reir og bo, slik at det ikke påføres unødig lidelse og skade."

 

Så dersom viltet på denne plassen blir forstyrret som følge av skytinga, kan skytinga være brudd på viltloven. Dette beror selvfølgelig i hvor stor grad dyrelivet her blir forstyrra, om det påvirker dem og ike minst hvor sårbar arten (sjelden eller ikke). Dette er imidlertid som sagt over, ikke alltid like lett å sitte å vurdere foran PC-skjermen.

 

Innmark vs utmark kan selvfølgelig ha påvirkning, på andres ferdsel og om hvor mye hensyn til viltet som skal tas.

 

Når det gjelder påstanden om å gjedre inn og anlegge permantent skytebane, kan dette kreve tillatelse fra kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Grizzly skrev:

Det påstås her av flere at viltet ikke frykter skudd og skytebaner. Jeg tør å påstå at antall vilt på en skytebane og i umidelbar nærhet er lavere en ellers i terrenget. Noe vilt tiltrekkes menneskelig aktivitet, mens andre blir fortrengt.

 

Nå foreligger det en rapport om dette. (Østlandsk forskning Biologisk mangfold på og ved skytebaner, tror jeg den hette)

Og den viste at mangfoldet av dyr og fugler var høyere på og i nærheten av skytebaner enn det øvrige terrenget.

Årsaken skal jeg ikke konkludere med. Men det er som enkelte hevder større trussel for dyr i mennesker som beveger seg i terrenget, enn den trusselen skyte støy utgjør.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen som har sier at dette skal bli en fast skytebane etter det jeg vet!

Området er inngjeret pga at det er beitemark.

Det er ikke snakk om organisert skyting til faste tider.

Det er avtalt med naboene på begge sider av området som også er inngjeret beitemark.

Det blir tatt hensyn til lamming osv.

Skytingen bedrives av noen få personer som ønsker og trene mere jakt messig en det som er mulig på banenen i området.

Jeg bruker pr i dag ikke dette området siden jeg bor an helt annen plass i landet.

For å kunne gå igjennom området så må du klatre gjerder ell.

Grunneier har selv dyr på beite der, eller leier ut området til beitemark.

Jeg kjenner hver en stein der, har jaktet der 5-6 ganger i uken i perioder.

KAN ikke se at det har blitt noe mindre vilt av at vi har skutt der tidligere. Dette over en periode på flere år.

Når det kommer til skyting og vilt så har jeg ved flere andleninger opplevd at elg eller rådyr har beitet på 200m mens det er blitt skutt nokså heftig på elektronikk på 100 med kun 30-40m mellom standplass for 100 og 200m

Selsagt så er ikke jeg upartisk i denne saken. Men jeg kjenner området, og velger derfor og uttale meg ang det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...