Jump to content

A-TEC på AR15.


General8

Recommended Posts

På halvautomater med ordentlige magasiner bør du vel helst unngå alu-dempere med tanke på slitasje? (Lopez får gjerne arrestere meg her, ettersom intet hadde gledet meg mer enn om problemt er løst :D )

 

A-tec har imidlertid svaret på problemet ditt i form av CMM6 som er laget i stål, men denne veier vel omtrent en halvkilo med alle modulene på. Har en slik selv på en mini-14 med litt lengre løp enn du har på AR'en og det funker ganske så fint. Treffpunkt endrer seg dog en god del desverre, men er ikke sikkert det gjelder for AR ettersom du har både kortere løp og mykere veksling i den enn det jeg har i minien.

 

God Jul :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men mener du at magasinene blir slitt? Jeg bruker polymer magasiner fra Magpul. PMAG tror jeg de heter.

Har mest lyst på en demper som ikke påvirker treffpunkt så mye.

 

God jul ja.. :)

 

EDIT: Og BetaMag en gang iblant.. :D

 

EDIT2: Ser at demperen som practac fører er CCM-6. Får en kjøpt alu-demper i .223?

Link to comment
Share on other sites

Aluminium eroderer langt raskere enn stål, sånn er det bare. Og varmskyting forverrer det hele ganske betydelig. Jeg vet ikke hvor hardt A-Tec tester demperene sine mot varmskyting, aluminium mister styrken ganske fort. Selv stål kan gi opp om en overdriver, har sett en B&T som knelte etter 2-300 raske skudd fra en kort 223!

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg to dempere til mine AR-15'er.

Begge i stål, pga. erodering og som Fulmen skriver, alu. mister fort styrken og kan få deformeringer.

 

Bruker Ase Utra CQB QD på den ene rifla og Alm's IMS M1 på den andre.

Begge fungerer utmerket!

Ase Utra har universell system så lenge man bruker A2 formet flammedemper.

Demperen "klemmes" rundt flammedemper slik at du slipper å demontere flammedemperen for

å montere demper. Quick mount system. Anbefales!

 

Alm's IMS M1 tåler massevis av juling! Gjenger i 1/2x28 fåes på bestilling.

Anbefales også! :)

Link to comment
Share on other sites

Har en Atec Cmm-6 som jeg bruker både på AR og på langholds børsa, har godt flere noen tusen skudd med 223 og mange hundre skudd på langhold. Ikke noe slitasje i det hele tatt :D Meget gode dempere.

på AR er det ikke noe treffpunkt forandring(bruker stort sett 4 moduler på AR'n).

Kan anbefale A-tec på det sterkeste :D

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg to dempere til mine AR-15'er.

Begge i stål, pga. erodering og som Fulmen skriver, alu. mister fort styrken og kan få deformeringer.

 

Bruker Ase Utra CQB QD på den ene rifla og Alm's IMS M1 på den andre.

Begge fungerer utmerket!

Ase Utra har universell system så lenge man bruker A2 formet flammedemper.

Demperen "klemmes" rundt flammedemper slik at du slipper å demontere flammedemperen for

å montere demper. Quick mount system. Anbefales!

 

Alm's IMS M1 tåler massevis av juling! Gjenger i 1/2x28 fåes på bestilling.

Anbefales også! :)

Ase Ultra CQB QD ser ganske lik ut som Surefire demper med hurtig kobling. Den passer til A2 flammedemper og Surefire kompensator. Passer Ase demperen til Surefire kompensatoren? Hva er leveringstiden på en Ase demper?

Endres treffpunkt med denne demperen? Den veier jo ganske mye, men er til gjengjeld kort. Dette med treffpunkt er jo egentlig ikke noe stort problem. Kan jo bare telle antall klikk det utgjør og skrive det opp en lur plass.. :D

Link to comment
Share on other sites

På en HK416 vil du ikke få det problemt med gass bakover, gassen går ikke inn i låsekassa på den :wink:

Så flere Surefire dempere i bruk idag og den var meget god. Men er ikke enkelt og få lov til og kjøpe pga amerikanske lover.

Dempingen var omrt samme som A-tec'n min :D

Selvsagt.. Den har jo stempel system. :lol: Jeg prøvde også Surefire demper, men den er som du skriver ikke lov å ta inn til privatpersoner.. :cry:

Hadde A-tec hatt hurtigmontasje ville valget vært enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Settes omstilleren på 416 til silenser så er ikke gass bakover et problem med demper.

På en standar AR eller på 416 med omstilleren på normal vil gasstrykket i løp og gassmekanisme ved opplåsning være vesentlig høyere en normalt, med påfølgende utblåsning.

Dette vil udiskutabelt medføre en økning av slitasjen på våpnet.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Du vil så snart du får demperen på merke at våpnet veksler vesentlig hardere, noe som igjen medfører økt slitasje.

Noen vitenskapelig dokumentasjon på levetidsreduksjon det har jeg ikke og vise til, for mange variabler.

Men en justerbar gassblokk er jo ikke den største investeringen du eventuelt vil gjøre.

Hvor bestilte du demperen fra, og hvilken pris fikk du?

 

Er selv på utkikk etter QD. demper til mine AR våpen.

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Pedersens har sendt en bestilling. Bør ankomme i løpet av februar ble jeg lovet. Pris som på nettsiden. http://nettbutikk.pvas.no/

Hvis jeg oppfattet Espen riktig, skulle de ta inn mer enn en..

 

EDIT: Kjenner du til justerbar gassblokk som fungerer på samme måte som HK416? Dvs kun to posisjoner. Nå har jeg byttet fra 7" til 10" forskjefte så det er mulig jeg ikke kommer til gassblokka for justering. Det avhenger selvsagt hvor omstilleren er plassert i forhold til hull i forskjefte. http://195.18.224.241/F0216/main.aspx?p ... no=LT15-10

Link to comment
Share on other sites

Det var en kraftig pris og en rotete forklaring på nettsiden,mulig jeg er trøtt.

Demperen ble profilert som QD. samtiddig ble den levert med div. gjengestigninger men kun en felles pris.

 

De AR riflene jeg skal dempe er orginalt utstyrt med to stillings gassblokk.

Den justerbare gassblokka jeg ser for meg at du kan benytte deg av er den trinnløse fra JP. ser at Practac fører den.

Den er justerbar med en umbrako så du kan i verste fall bare bore et lite hull i railen.

 

MVH.

NM149

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Settes omstilleren på 416 til silenser så er ikke gass bakover et problem med demper.

På en standar AR eller på 416 med omstilleren på normal vil gasstrykket i løp og gassmekanisme ved opplåsning være vesentlig høyere en normalt, med påfølgende utblåsning.

Dette vil udiskutabelt medføre en økning av slitasjen på våpnet.

 

Mvh.

NM149

 

På en "vanlig" AR med direkte gass på bæreren, er det kun opplåsingen som gjøres med gass, når prosjektilet når demperen er trykkfallet i pipa markant, oveskuddsgass ventileres ut gjennom portene i sluttstykkebæreren.

Hastigheten på bolt og bærer blir uvesentlig høyere av dette.

Justerbare blokker slik de lages for direkte gass våpen, er stort sett noe knotete greier. Spesielt de som produseres i aluminium, som blir ganske fort utbrent, uten at dette synes på utsiden, og er kilde til funksjoneringsfeil.

På et våpen med "stempeldrift" blir belastningen på våpenet betydelig større, Har sett bl.a på Sig rifler at glidekassen har sprekt, og havarert fullstendig pga dette.

Er jo også vanlig å porte gasssystemet på slike våpen som hovedsaklig skal brukes med demper.

HK 416 riflene som var her til test hadde ikke denne "velgeren" på blokka. Antar at grunnen til at de har det nå, var problemer med levetiden, og funksjonering med demper.

Link to comment
Share on other sites

NM149:

 

Forklaringen på nettsidene våre er sakset direkte fra Ase Utra, og grunnen til at det er inkludert gjengestigninger i forklaringen er at CQB serien fåes med disse gjengestigningene.

 

CQB QD derimot er uten gjenger for hurtigmontering på flammedemper/rekyldemper.

 

Har nå rettet opp i forklaringen så den er enklere å forstå.

Link to comment
Share on other sites

På en "vanlig" AR med direkte gass på bæreren, er det kun opplåsingen som gjøres med gass, når prosjektilet når demperen er trykkfallet i pipa markant, oveskuddsgass ventileres ut gjennom portene i sluttstykkebæreren.

Hastigheten på bolt og bærer blir uvesentlig høyere av dette.

 

Og hvordan har det da seg at demper på fullautovåpen har betydelig høyere skuddtakt? er det slik at med demper så går tiden saktere?

Noveske Rifleworks har test/video liggende på websidene deres. Uten demper, switchblocken i normal, fikk de 642 skudd i min. Med demper og normal, 967sk.

 

Ja det er en forhandler som skal selge og du kan evt ta det med en klype salt, men at demper gjør at mer gass går bakover og mer dritt i låkassen/slitasje oppstår, er en kjensgjerning.

 

HK 416 riflene som var her til test hadde ikke denne "velgeren" på blokka. Antar at grunnen til at de har det nå, var problemer med levetiden, og funksjonering med demper.

 

Grunnen til de har det nå, er nok heller at en eller annen idiot i FLO ikke ville kjøpe inn to HK, en til spesielle avd som vil ha demper og en til ordinære som ikke trenger det.

Etter det jeg har hørt er funksjoneringen et problem med disse . Velgeren har en tendens til å bli låst midt imellom vanlig og dempet slik at man får et repetergevær. Våpenet må så inn til børsemakere for å fikses....

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg kjenner til er det kun en festetype Ase Utra tilbyr, og jeg vil tro den passer begge modellene du nevner. Du trenger 1 festering, som Smith's Vortex har.

 

De har til tre flammedempere. A2, Vortex og Steyr AUG. Tuukka oppdaterte websiden etter jeg spurte om FH for en tid siden

 

The patented Quick-Mount enables secure attachment to MIL-SPEC A1 and A2 flash-hiders, with absolutely no modification to the standard weapon.

 

In addition to the above mentioned flashhiders, the jet-Z CQB-QM is now available for the Steyr AUG A1/A2 flashhiders and also for the G6A2 Vortex flashhider.

 

Hadde tenkt meg en til Vortexen, en eller annen gang men vet ikke helt når det blir.

Link to comment
Share on other sites

På en "vanlig" AR med direkte gass på bæreren, er det kun opplåsingen som gjøres med gass, når prosjektilet når demperen er trykkfallet i pipa markant, oveskuddsgass ventileres ut gjennom portene i sluttstykkebæreren.

Hastigheten på bolt og bærer blir uvesentlig høyere av dette.

 

Og hvordan har det da seg at demper på fullautovåpen har betydelig høyere skuddtakt? er det slik at med demper så går tiden saktere?

Noveske Rifleworks har test/video liggende på websidene deres. Uten demper, switchblocken i normal, fikk de 642 skudd i min. Med demper og normal, 967sk.

 

Ja det er en forhandler som skal selge og du kan evt ta det med en klype salt, men at demper gjør at mer gass går bakover og mer dritt i låkassen/slitasje oppstår, er en kjensgjerning.

 

HK 416 riflene som var her til test hadde ikke denne "velgeren" på blokka. Antar at grunnen til at de har det nå, var problemer med levetiden, og funksjonering med demper.

 

Grunnen til de har det nå, er nok heller at en eller annen idiot i FLO ikke ville kjøpe inn to HK, en til spesielle avd som vil ha demper og en til ordinære som ikke trenger det.

Etter det jeg har hørt er funksjoneringen et problem med disse . Velgeren har en tendens til å bli låst midt imellom vanlig og dempet slik at man får et repetergevær. Våpenet må så inn til børsemakere for å fikses....

 

Joda, sier ikke at det ikke blir mere fart på bolten, men ikke markant, at det blir så mye som 325rpm er jeg litt tvilende til, og løpslengden (egentlig avstanden fra kammer til gasstapping) vil ha en mye større påvirkning her. Utformingen av demperen vil også spille en rolle.

 

Mengden dritt i mekanismen er heller ikke vesentlig forskjellig på en AR, som det blir på en stempelrifle, som i utgangspunktet er mye "renere"

Dette gjelder også HK's gamle travere med rullelåsing, som ser ut som om man har fyllt asfalt i mekanismen etter relativt få skudd, og som får verdensrekord i hylseutkast med demper på.

 

At man kan få lavere skuddtakt med justerbar gassblokk og demper, kan også ha noe med at man får en lengere trykkkurve på gassen i røret, og kan strupe mer.

 

Ang 416, så er jeg mildt sagt ikke imponert, den gir inntrykk av å være et lite gjennomtestet produkt, produsert for å løse et problem som generelt bare fantes på trykk. Og selvfølgelig tjene penger.

Og at FLO synes detta var gode greier, føyer seg vel egentlig bare til listen over ting man kan undre seg over.

 

Trådstarter lurer på om han trenger å tenke på slitasje på våpnet med standard gassblokk, når han bruker demper. Mitt svar er nei, så lenge våpnet er en standard AR, har skutt noen kasser ammo gjennom slike rifler med dempere, og det er ikke noe unormal slitasje å se av slik bruk.

 

I militær sammenheng kan det nevnes at demper og sterk kulde er den raskeste måten å få en 416 til å bli en golfkølle...

Link to comment
Share on other sites

Et lite moment er hylseutkast AR15 uten demper ca. 1m. med demper ca 5m.

Er testet på flere produsenter av AR15 med std. gass system.

Lyddemperen fucker opp timingen mellom gassport, størrelse på gassport og pipemunning, med demper på std. AR15.

Det sier vel sitt om hvor mye mere energi det blir påført sluttstykkebærer og glidekasse.

 

Så jeg mener fremdeles at våpnet blir påført mere slitasje.

 

Forøvrig finnes det AR15 type våpen med samme omstiller for med og uten lyddemper som det var orginalt på FN-G1, denne fungerer forholdsvis greit så langt.

 

MVH

NM149

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Et lite moment er hylseutkast AR15 uten demper ca. 1m. med demper ca 5m.

Er testet på flere produsenter av AR15 med std. gass system.

Lyddemperen fucker opp timingen mellom gassport, størrelse på gassport og pipemunning, med demper på std. AR15.

Det sier vel sitt om hvor mye mere energi ded blir påført sluttstykkebærer og glidekasse.

 

Så jeg mener fremdeles at våpnet blir påført mere slitasje.

 

Forøvrig finnes det AR15 type våpen med samme omstiller for med og uten lyddemper som det var orginalt på FN-G1, denne fungerer forholdsvis greit så langt.

 

MVH

NM149

 

Da er vi enige om at vi er uenige :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar.

 

FN G1 Skrev: "I militær sammenheng kan det nevnes at demper og sterk kulde er den raskeste måten å få en 416 til å bli en golfkølle..."

 

Kan du utdype dette litt?

 

En lyddemper produserer ganske mye kondens, i våpenet. Stempelet fryser fast, gjelder forøvrig resten av våpnet også.

Dette løsner ikke ved avfyring

Link to comment
Share on other sites

Huff det høres ikke bra ut.. Regner med det må skytes mye for å få nok kondensat i mekanismen slik at det fryser fast. Har skutt litt med BM AR15 og HK 416 med demper i -20 grader uten at det har fryst fast. Tipper det har vært rundt 50 skudd i løpet av relativt kort tid.

Link to comment
Share on other sites

Mener forøvrig at avstanden fra kammeret til gassporten ikke er av betydning, mens avstanden fra gassporten til munningen er meget betydningsfull.

Kombinasjonen mellom avstanden mellom gassport og munning (event fremkant demper) og størrelse på gassporten er hovedfaktorene som avgjør hvordan (med hvilken kraft)våpnet veksler.

Faktorer som styrken på hovedfjæren ol. har også sin invirkning, men hovedtyngden ligger i gassystemet.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til de har det nå, er nok heller at en eller annen idiot i FLO ikke ville kjøpe inn to HK, en til spesielle avd som vil ha demper og en til ordinære som ikke trenger det.

Etter det jeg har hørt er funksjoneringen et problem med disse . Velgeren har en tendens til å bli låst midt imellom vanlig og dempet slik at man får et repetergevær. Våpenet må så inn til børsemakere for å fikses....

 

Nå er du negativ. :mrgreen: Det der er dritlett å unngå. En dråpe olje med jevne mellomrom på hver side og litt rask jukking mellom N og S med umbraco'n man finner i kolben. Da setter den seg ikke fast med det første. Er man i tillegg flink å napper den ut og gir den en rask gnukk med olje under puss så går det så fint, så!

 

Etter noen hundre skudd så er det i gasstempelet man finner mest gugge. I tillegg til den halve hylsa man finner i pulverform i kammeret :roll:

 

Men nei, HK416N er ikke gjennomtenkt. Mulig FLO har hatt litt for mange rare meninger som HK har hørt på. F.eks BUIS'ene er ubrukelige. Baksiktet detter av for et godt ord så det må av og lagres på egnet sted frem til Aimpointen dauer (noe for øvrig ca 1 av 10 gjør), forsiktet må stå oppe hele tiden hvis ikke gror det fort fast, pistolgrepet er rett og slett helt jævlig. Reima som følger med er så dårlig at det er patetisk. Og "skrutrekkeren" på reima har en ende liksom tilpasset 416, og den andre for 417. Men 416-enden er for liten og slarkete til bruk på 416, og 417-enden er akkurat litt for stor til 416 og for liten til 417. Hmmm, kom ikke på noe annet graverende akkurat nå. Men ville jeg heller hatt en G-36KV? Oh yeah. Eller aller helst en Remington ACR!

Link to comment
Share on other sites

Nå er du negativ. :mrgreen: Det der er dritlett å unngå. En dråpe olje med jevne mellomrom på hver side og litt rask jukking mellom N og S med umbraco'n man finner i kolben. Da setter den seg ikke fast med det første. Er man i tillegg flink å napper den ut og gir den en rask gnukk med olje under puss så går det så fint, så!

 

Etter noen hundre skudd så er det i gasstempelet man finner mest gugge. I tillegg til den halve hylsa man finner i pulverform i kammeret :roll:

 

 

Kan ikke du sende det tipset til sandkassen da, slik at soldatene der slipper å ha manuellt repeterende våpen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Kjenner du folk der nede som ikke kan pusse våpen, sier du? :wink: Faktisk er 416 en av få ting jeg ikke har hørt sutring om fra de jeg kjenner som har vært, og er, der nede. Kikkerter og termiske kikkerter som ikke har sandblåste linser virker som er en større utfordring. Og mangel på magasiner..for oisann, det glemte visst FLO å kjøpe ekstra :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en CMM6 på min BM. 20" løp og PRI justerbar gassblokk. Med demper på kan man skru igjen gassen overraskende mye og det er en kjennsgjerning at mange ar familie våpen er overgasset. Noen mener det ikke gjør noe og noen mener det motsatte. Personlig tror jeg det må være lurt å holde påkjenningene på ting så lave som man kan om man vil at det skal vare. Anbefaler derfor justerbar gassblokk om du vil ha demper på en ar. Vurder også litt hvordan demper du skal ha AU en er vel ikk mulig å åpne? det kan være en fordel og ulempe. Fordel er at ikke o-ringer og annet brenner opp og at du slipper at den plutselig ikke er delbar lenger pga varmskyting. Ulempe er at det blir mye dritt inni der som jeg mener er lurt å få ut innimellom. Mange sier det ikke trengs. Jeg har skutt en del med min demper og her en dag skjøt jeg med 55 v-max. Da var det nok noe dritt i demperen. De rakk ikke lenger enn ca 10... som støvsky.. Fikk renset opp inni der og så var alt bra igjen. Ellers godt fornøyd med min a-tec. O-ringene brenner opp etter litt hard skyting, men det gjør ingenting. Hørt rykter om at det kommer en ny sak fra a-tec laget for mer aktiv skyting...

Link to comment
Share on other sites

Det blir en Ase Ultra på meg. Den skal tåle mye juling og har hurtigmontasje til A2 flammedemper. Den største bakdelen sånn jeg ser det, er vekten på drøye halvkiloen. Jeg har skutt litt med den på min BM 16" uten plagsom gassing.

Når A-Tec sin kommer for salg har jeg ikke peiling på, men en kan jo liksom ikke bare vente på et produkt en har hørt skal komme.

 

Om det blir justerbar gassblokk på meg vil tia vise.

Min holdning er at ting skal brukes. Går det istykker, kan det byttes. Foreløpig har det kommet mange gode innspill i denne tråden, men ingen konkrete eksempler på hva som slites unormalt/ går istykker ved overgassing av AR15.

Link to comment
Share on other sites

A-tec varianten kan være hverdt å vente på, Ase-Utra demperen er veldig god, men tung, for tung synes jeg. Surfire er aldeles konge, men den får du ikke ha.

 

Det som knekker på en AR med overgassing er cam pinnen, den som holder bolten i bæreren, og gassnøkkelen kan løsne.

 

 

Mener forøvrig at avstanden fra kammeret til gassporten ikke er av betydning, mens avstanden fra gassporten til munningen er meget betydningsfull.

Kombinasjonen mellom avstanden mellom gassport og munning (event fremkant demper) og størrelse på gassporten er hovedfaktorene som avgjør hvordan (med hvilken kraft)våpnet veksler.

Faktorer som styrken på hovedfjæren ol. har også sin invirkning, men hovedtyngden ligger i gassystemet.

 

Mvh.

NM149

 

 

Avstanden til kammeret, betyr en hel del for hvor tidlig opplåsningen skjer, et karabin lengde system veksler raskere en et tillsvarende rifle

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet løp på min FN-FAL i fjor. Passet på å få montert en A-Tec Cmm-6 samtidig. Jeg har skutt nærmere 500 skudd med demper. Fungerer utmerket. Litt prøving og feiling med gassporten, men det har løst seg. Ønsker bare at A-Tec kan komme med demper med links-gjenger i passende format så jeg kan få prøvd demper på Ak også. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...