Jump to content

A-TEC på AR15.


General8

Recommended Posts

 

 

Avstanden til kammeret, betyr en hel del for hvor tidlig opplåsningen skjer, et karabin lengde system veksler raskere en et tillsvarende rifle

 

Det er jeg helt enig i.

 

Det er jo innlysende at det tar lengre tid før gassen treffer gassport og påfølgende sluttstykkebærer i et våpen med 20" pipe og std. gassrør kontra en med 10" pipe og kort gassrør.Derav lavere vekslingshastighet skuddtakt på 20" kontra 10" våpen.

Samtidig er gassport rekylfjær osv. til en hver tid orginalt tilpasset våpnet forøvrig.

Men det har ingen betydning for hvilken slitasje våpnet blir påført ved bruk av lyddemper med std. gassystem.

Ved og montere lyddemper fucker man opp forholdet mellom avstand gassport og munning og hvor prosjektilet forlater våpensystemet.

 

einherje

Falen har jo et justerbart gassystem så her vil du kunne tillpasse hvor mye gass / energi som skal tillføres gasstempelet og derved unngå unødvendig slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Slitasjedeler ved overdrevet vekslingsmoment er som du sier cam pinnen og at gassnøkkelen kan løsne, noe øket erosjon av bolt og bærer i tilegg vil glideflatene i glidekassen også slites mer.

 

Det er forøvrig kommet cam pinner med kulelager på som vil minske slitasjen på selve pinnen.

Link to comment
Share on other sites

Ved og montere lyddemper fucker man opp forholdet mellom avstand gassport og munning og hvor prosjektilet forlater våpensystemet.

 

Prosjektilet bruker vel ikke lengere eller kortere tid til munningen, uansett lyddemper eller ikke.

 

 

I hvilken grad en demper sliter ut en 20" AR er mest en hypotetisk diskusjon, da hastigheten på bærer og bolt blir marginalt høyere, og uansett ikke høyere en hastigheten en vil få på et karabin gasssystem.

Belastningen på de bevegelige delene ved patronvis ild, er også en helt annen en den påvirkningen de samme delene får ved flerskudd.

 

AR karabiner har blitt utstrakt brukt med lyddemper i militær sammenheng i mer en 30 år, uten at en høyere andel delebrekasje eller slitasje har blitt rapportert som et problem, og da med standard gassblokk.

 

Så en kan nok berolige trådstarter med at dette ikke er et problem han trenger å bekymre seg veldig over.

 

Og min mening om justerbare gassblokker, er at de kan ha en misjon på rene "race guns" som er tunet i alle ender for å få en så myk veksling som mulig. Ellers er de kilden til en masse problemer, noe som forøvrig også gjelder det meste av annet "aftermarked" ræl som skal gjøre systemet såååååå mye bedre.

"If it works, don't fix it" er i grunnen en god leveregel.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg forsøkte og formidle var som følger:

 

AR15 type våpen uten demper:

 

Ved avfyring av skuddet beveger prosjektilet seg fremover i pipen, noe som ikke gir påvirkning av gasssystemet.

Når prosjektilet passerer gassporten vil gasssystemet bli tilført en viss mengde energi av kruttgassen, noe som med liten margin vil vare frem til prosjektilet forlater munningen. Når prosjektilet forlater munningen vil mengden energi gassystemet blit tilført reduseres til 0.

 

AR15 type våpen med demper:

Ved avfyring av skuddet beveger prosjektilet seg fremover i pipen, noe som ikke gir påvirkning av gasssystemet.

Når prosjektilet passerer gassporten vil gasssystemet bli tilført en viss mengde energi av kruttgassen, noe som med liten margin vil vare frem til prosjektilet forlater munningen. Når prosjektilet forlater munningen og entrer demperen vil energien som blir tilført gassmekanismen reduseres noe, men den vil fremdeles være betydelig.

 

En relevant sammenligning er hastigheten på en ammunisjon avfyrt i et 10" kontra et 20" løp, 20" løp gir klart høyere hastighet og derav mere energi.

 

Lengre tids påvirkning av gasssystemet gir i et standard våpen høyere slitasje med kontra uten lyddemper.

 

Dette er også erfart på Colt / FN og diemaco produserte AR type våpen i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Jada, og ja, men...

Trykkfallet i pipen blir markant, når prosjektilet forlater pipa, uansett om det sitter en demper der eller ikke, og ja, hastigheten på bolten blir litt høyere.

 

MEN slites våpnet i en slik grad at det blir ødelagt av demper bruk? NEI :!:

 

Kromma pipe varer opp mot 20 000 skudd, man bytter bolt, og cam pinne når en kaster løpet, en glidekasse og sluttstykkebærer varer ihvertfall 3 løp....så what.

 

Vil våge den påstanden at våpnet slites mer, ved å kjøre samme rekylfjær gjennom et helt løp, en det en gjør ved demperbruk.

Link to comment
Share on other sites

Vil våge den påstanden at våpnet slites mer, ved å kjøre samme rekylfjær gjennom et helt løp, en det en gjør ved demperbruk.

 

Er helt enig i at våpnet slites mere ved å kjøre samme rekylfjær gjennom et helt løp, spesielt løpet vil lide av dette :mrgreen::mrgreen:

 

Rekylfjæren er et viktig element i fungsjoneringssyklusen på et ar våpen og er av den grunn en av delene som varierer etter hvilken gasskonfigurasjon våpnet har.

 

Men vi har tydligvis forskjellig erfaringsgrunnlag for og uttale oss om økningen av slitasjen på denne typen våpen med og uten demper, så vi får nok være enige om at vi er uenige i denne saken. Som sakt før mine sivile AR våpen er utstyrt med omstiller for lyddemper orginalt så jeg skal leve godt med demper på de, men vil ikke bruke demper på de som ikke har denne fungsjonen.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for alle innspill i tråden. Jeg for min del har stort sett fått de svarene jeg var ute etter. Ser det som positivt at ikke alle er helt enig, så lenge det ikke blir krangling av det. ( noe det ikke har blitt i denne tråden )

 

Siden det tydeligvis er kunnskapsrike deltagere her, ønsker jeg å dra tråden litt OT.

 

Rekylfjær, bolt, glidekasse, løp og sluttstykkebærer mm er nevnt ca levetid på.

 

Siden jeg skyter ganske mye vil det være verdifullt å vite når deler bør byttes for å unngå unødig slitasje.

Rifla blei kjøpt i sommer og har vel gått rundt 6000 skudd til nå. Hva bør jeg tenke på og når?

Link to comment
Share on other sites

Bytt rekylfjæren ved 5000, gjør ikke noe å skifte ekstraktor og ejektorfjær når du først er i gang.

Løpet varer 20000 skudd, om det er krommet, litt avhengig av hvilke presisjonskrav du har.

Bolten byttes alltid når du skifter løp, samme med gassrør, uansett om det er fordi løpet er utbrent eller ikke. Bruk aldri en bolt fra et annet våpen, i løpet du har.

Gassringer byttes når bolten sklir av egen kraft ut av bærer når du holder den ned. Bruk kun de orginale 3 ringene, ligg langt unna varianten som er i et stykke

Gassblokka varer et løp, om den er stål, og fra en annerkjent produsent. Aluminiumblokker er forbruksvare.

 

Ekstra Cam pin, cotter pin, tennål, ekstraktor og litt fjærer finnes i sett, det kan være kjekt å ha, koster ikke mange kronene.

Link to comment
Share on other sites

Ingen regel uten untak Kim, men det er høyst unormalt. Hva er galt med pipa da?

 

Er ikke begeistret for McFarland ringene, har ikke opplevd annet en problemer med dem.

Og en grei leveregel er at om ikke produsentene putter dem i våpnene sine er det nok en grunn for det.

Pris for en McFarland kontra 3 vanlige er ikke veldig avikende, det som funkes best er nok det foretrukne

Link to comment
Share on other sites

Første fem cm etter kammer ser det ut som om krommen på riflene har sluppet midt på rilla. Litt sånn "utbrent" aktig. Tenkte det kunne være nor karbon oppbygning, men ikke mulig å få ut noe uansett hva jeg bruker. Om jeg bruker bare stokken og kjenner på det er det ruglete og kjennes ikke bra ut. Har vært borti de som mener at BM løp ikke er så bra og ikke holder på krommen, men mange flere som er veldig godt fornøyd med de. Min er veldig kresen på ammunisjon da. Forer jeg den med noe hjemmeladet med 69gr scenar i så er det 5skudd 15-20mm@100m, men noe annet funker rett og slett ikke. Har bare hatt i McFarland ringer og ikke hatt noe tull med de enda. Hva går galt med de da?

Link to comment
Share on other sites

Når og om krommen slipper i pipa, skyter du ikke 20mm samlinger med noe slags ammo. BM lager ikke løp selv, er ikke så mange produsenter av piper, og enda færre som krommer dem.

Alle kromma løp ser "blasse" og ujevne ut, skal være sånn, Ujevnheten du beskriver høres ikke normal ut.

 

Om våpnet ditt funker med all normal ammunisjon, så er jo det fint, Jeg har ikke hatt så veldig mange gode erfaringer med slike ringer

Link to comment
Share on other sites

Kim: høres ut som samme som jeg opplevde i fjorsommer. skaut NM med 69nosler, og det gikk helt greit, men så fikk jeg en pakke med 55grs bernaul av FNG1 til utprøvning. disse gikk over hele skiva på 100metern, mens 69grs og 75 grs kuler sammla bra nok.

Målte friflukten på børsa, og tror den var på godt over en cm. Pipa var utskutt.

Men dette var en ukromma pipe, disse blir bare dårligere og dårligere. men etter det jeg har hørt, så vil en kromma pipe plutselig "slippe"

Link to comment
Share on other sites

lpovergang-1.jpg

Prøvde å ta et bilde av det for å vise hvordan det ser ut. Ser jo mest ut som om det ligger noe på bommene, men det er ikke lett å få vekk. Prøvd med det meste. Kan det være noe karbon ting? Bortsett fra dette grumset så ser jo egentlig alt veldig bra ut. Er bare de første fem cm ca at det er sånn.

Link to comment
Share on other sites

Rifla blei kjøpt i sommer og har vel gått rundt 6000 skudd til nå. Hva bør jeg tenke på og når?

 

Du har vel ikke noen hylser å gi bort? :wink:

 

Eeee.. De ligger på banen. Noen i tomhylse-dunken og resten litt rundt om kring.. De dukker vel opp til våren..

Skyter stort sett 55grs bernaul. I det siste 62grs. Har ikke hørt om noen som lader med disse hylsene, men hvis det er noe å ha må du gjerne bli med å plukke litt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...