Jump to content

Valmet Petra, noe å ha? (Erfaringer)


Hassel

Recommended Posts

Jeg går i tanker om skaffe meg en slik i 308. Men lurer på om det egentlig er noe å ha. Til jaktbruk vil det våre rådyr/villsvin som er aktuelt i første omgang. og også til litt morroskyting.

Mener å ha lest litt blandede ting om den for lenge siden, blant annet at det krøkkete å få montert kikkert på en god måte.

Bør være grei presisjon ut til 200 meter i det minste.

 

Har noen reele erfaringer eller kilder til annen informasjon som er relevant?

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg hadde en slik en gang i tiden. Har skutt endel med den, men det er nok 20+ år siden...

Definitivt driftsikker. Den er bygget med utgangspunkt i en Valmet M76-låskasse, altså en finsk AK-variant med maskinert underdel, samme utgangspunkt som Galil. Avtrekket er betydelig bedre enn på AK-varianter av mer "militær karakter". Presisjonen er også bra, om ikke i matchklasse.

Skal du ha kikkert på den må du bare være innforstått med at den kommer høyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mange skudd med a 'petra' da to av mine venner har hatt slike i 308 . For og si hva jeg mener så ville jeg aldri hatt en slik enda jeg jakter med halvauto på elg selv den dag i dag men Petra nei nei nei fy for driftsikker børse men fy-fy for resten . Ville faktisk heller hatt en AG-3 da . Mine venner hadde de ikke lenge de heller . Men vi er forskjellige og takk for det for jeg kjenner faktisk en som bruker den fortsatt men jeg mobber han og sier at verden har gått endel videre . :lol:

Link to comment
Share on other sites

de kan visstnok gå bra om kikkerten festes i en momntasje som boltes i kassa. originalmontasjen sitter på støvdekselet, som, selvom det er festet bedre enn hos andre ak-varianter, ikke er 100%stabilt over tid.

 

kan grave i VJ-samlinga og se om jeg finner testen de gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Eide ei i mange år og det er trolig denne jeg savner mest :cry: (mener det var "Sauer200STR" som kjøpte den) :?:

Riktig som noen skriver at støvdekslet egner seg ikke til kikkert, men med en sidemontasje (har liggende et "råemne"), demper, porting av gassblokk kan du "banke" de fleste sivile jakthalvautoer :wink: I tillegg kan du flytte avtrekkeren (tar bort et par ledd i mekanismen og gjør at våpnet blir fem cm kortere) og lage deg en ny kolbe.

Den spiser alt av 308W og hylsene kommer ut så "spona fyker" (hylsene er ødelagt), det eneste du trenger å tenke på, er at om du ikke pusser på et par tusen skudd, må det tilføres mengder av olje :wink:

 

Er du riktig heldig, kan du nå tak i denne kolben:

 

valmet_82-2.jpg

valmet_82-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

nå er det vel enkelte herrer som vil få fnatt med en slik kolbe...

Skulle gjerne vist mer. Ser for meg som sagt et bruksområde til rådyr / vilsvin og ett og annet praktisk stevne i major. Om det er mulig å få en bedre kikkertmontasje er det interessant. SVJV er avtrekkeren flyttet lengere bak ja for å få montert jaktkolbe, finnes det andre kolber som passer og er lovlige & praktiske). Eventuetl høy kikkert kan jo fikses med å forhøye kolbkappen. Børsa er jo stygg nok som den er....

Link to comment
Share on other sites

Innfestningen på kolben er så enkel at du kan lage deg akkurat det du ønsker. Vet ikke om noen som er tilpasset, men jeg lagde meg først en av tynne stålrør. Resultatet ble at våpnet ble for fremtungt. Så jeg lagde meg en med tommehull, istedet for en med frittstående pistolgrep, denne var lite vakker men fungerte til sitt bruk.

I og med at våpnet ble ca 5cm kortere da jeg flyttet avtrekket frem, ble "målvekslingen" og balansen i våpnet optimalt og i sine glansdager lå der både fire og fem dyr igjen på post (dette etter tre magasinbytter) når kruttrøyken hadde lagt seg. :wink:

Skal se om jeg ikke har noen bilder liggende av den etter ombygningen.

Link to comment
Share on other sites

Eide ei i mange år og det er trolig denne jeg savner mest :cry: (mener det var "Sauer200STR" som kjøpte den) :?:

Riktig som noen skriver at støvdekslet egner seg ikke til kikkert, men med en sidemontasje (har liggende et "råemne"), demper, porting av gassblokk kan du "banke" de fleste sivile jakthalvautoer :wink: I tillegg kan du flytte avtrekkeren (tar bort et par ledd i mekanismen og gjør at våpnet blir fem cm kortere) og lage deg en ny kolbe.

Den spiser alt av 308W og hylsene kommer ut så "spona fyker" (hylsene er ødelagt), det eneste du trenger å tenke på, er at om du ikke pusser på et par tusen skudd, må det tilføres mengder av olje :wink:

 

Er du riktig heldig, kan du nå tak i denne kolben:

 

valmet_82-2.jpg

valmet_82-1.jpg

 

Hehehe ja det var jeg som kjøpte den :mrgreen: Og med sidemontasjen er den veldig presis som skyter det meste av ammo. Prøvde med orgimalmontasjen for moro skyld og trodde jeg hadde fått bytta børsa med ei annen...Den samlet ikke i det heletatt.

 

Så få laget deg en sidemontasje så skal du se de er veldigpresise og gode børser å skyte med. Pene er de også :wink:

Link to comment
Share on other sites

De er da du som driver å ønske våpenskapet mitt kalashbasert... Og så har jeg lyst på ei halvauto børse i .308 Heller skaffe et 9,3 løp til saueren.]Du begynner å ønske våpenskapet mitt kalashbasert... Og så har jeg lyst på ei halvauto børse i .308 Heller skaffe et 9,3 løp til saueren.

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Nå har det seg sånn at jeg vurderer å selge min Valmet Petra, så hvis du fortsatt er på jakt etter en, så kan vi jo snakkes.

 

Men jeg er ikke helt sikker på hva de ligger på i pris. Er det noen her som vet det?

 

Kanskje litt dumt å spørre om pris samme plass hvor noen skal kjøpe, men satser på at folk er ærlige. Vi har jo tross alt gått inn i et nytt år og alt. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 9 months later...

Børsa til Hassel er en sivil M76, som står på godkjentlista over konkurransevåpen.

 

Det hadde seg vel slik at den M76'en Hassel fikk tak på manglet litt deler, så han måtte kjøpe og slakte en Petra for å komplettere den.

 

Stakkars Petra...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...