Jump to content

Bytte av pistolklubb/ikke være medlem i en kort periode.


bull-it

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg ønsker å bytte pistolklubb og har akkurat fått faktura på medlemskap for 2010 for den klubben jeg er medlem av nå. Siden jeg bare venter på godkjennelse fra den klubben jeg ønsker å bli medlem av så er det temmelig surt å måtte betale årsavgift til min nåværende klubb for 2010 da jeg regner med å komme inn i den nye nå rett etter nyttår (det er jo såmange helligdager nå at jeg regner ikke med at det går i orden før jul/nyttår). Derfor ønsker jeg å melde meg ut av klubben før nyttårs for å slippe å betale for 2010.

 

Noen sa til meg at det er lovlig å ikke være medlem av en klubb i en kortere periode (6mnd?) mens man søker medlemsskap i en annen klubb, så lenge man ikke skyter noe i den perioden. Er det noen som har erfaring med dette? Vil nødig miste lisensen min eller komme i trøbbel bare fordi jeg ville spare en tusenlapp...

 

Tusen takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

For å være på den helt sikre siden, kunne du jo ringt våpenkontoret og hørt med dem.

 

Ellers vil vel neppe den gamle klubben stryke deg som medlem tvert, så jeg regner med du likevel vil få tid til en overgang uten å betale for et år til. De samme helligdagene gjelder jo for dem. :) Vær ærlig med den gamle klubben din. Og så sant det ikke er vrange personer i styret, vil de sikkert være behjelpelig.

 

Kanskje en telefon til den nye klubben for å høre om godkjennelsen snart er klar også?

 

Om du har en overgangsperiode hvor du ikke kan være medlem hos noen, vet jeg ikke. Klarte ikke å finne noe i våpenloven eller våpenforskriften om dette. Om det kan være utgitt på et rundskriv, er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Tja - lese litt lov og forskrift, kanskje ?? :roll:

 

Å være håndvåpen eier i Norge henger 100% sammen med det å være medlem i en pistolklubb, inaktiv i denne sammenhengen er å være medlem, men ikke benytte seg av treningstider og fasiliteter i en periode. Ikke å stå utenfor klubb og forbund, står du uten medlemskap har du samtidig valgt bort rettighetene dine til å ha håndvåpen iht til lov&forskrift....

 

Om det i en overgangsperiode som trådstarter skisserer blir oppdaget er vel mer tvilsomt. Men du "vedder" i utgangspunktet på at det ikke blir merket.

Link to comment
Share on other sites

Som andre her sier, ta kontakt med våpenkontoret.

Jeg meldte meg inn i ny pistolkubb først, og lot etterpå vær og betale til min gamle. De meldte da fra til politiet at jeg ikke hadde betalt kontingent. Brevet jeg da fikk fra politiet var heller av den krasse typen hvor de skrev at jeg måtte være medlem av klubb og om jeg hadde gått ut av en klubb uten å på forhånd meldt inn i en annen ville jeg rissikere å få våpna mine inndratt osv. Jeg ble også bedt om å redgjøre for behovet for vær enkelt pistol/revolver som jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Siden jeg bare venter på godkjennelse fra den klubben jeg ønsker å bli medlem av så er det temmelig surt å måtte betale årsavgift til min nåværende klubb for 2010 da jeg regner med å komme inn i den nye nå rett etter nyttår.

 

Hvilken godkjennelse trengs for å melde seg inn i en pistolklubb ? Er det ikke bare å betale medlemskapet i den nye klubben, og ferdig med det :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg meldte meg inn i ny pistolkubb først, og lot etterpå vær og betale til min gamle. De meldte da fra til politiet at jeg ikke hadde betalt kontingent. Brevet jeg da fikk fra politiet var heller av den krasse typen hvor de skrev at jeg måtte være medlem av klubb og om jeg hadde gått ut av en klubb uten å på forhånd meldt inn i en annen ville jeg rissikere å få våpna mine inndratt osv. Jeg ble også bedt om å redgjøre for behovet for vær enkelt pistol/revolver som jeg har.

 

Dette oppfatter jeg som ganske drøyt. Det er klart at man ikke skal la være å være medlem, men å melde fra om utmelding til Politiet synes jeg ikke hører noe steds hjemme. Det er mange grunner til å melde seg inn og ut av en klubb og klubbene har ingen opplysningsplikt. Systemet er tross alt basert på stor grad av tillit. Det er godt mulig jeg ikke har hele bildet og at dette ikke er gjort på so-faen, men av de få opplysningene skjønner jeg veldig godt at du ikke vil være medlem i den klubben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid trodd at det var en plikt at klubbene meldte inn til politiet om medlemmer hadde meldt seg ut/ikke hadde betalt medlemskontingent. Kjenner ikke reglene så godt ang. dette, og har ingen uoverstemmelse med min gamle klubb som jeg hadde vært medlem i siden tidlig -80 tall. Bedre utebaner og kortere avstand var årsak til klubb-bytte.

Problemet for min del var heller ikke at jeg ikke hadde meldt overgang før medlemsskapet i den gamle klubben opphørte. Derimot kom det svært klart utifra brevet fra politiet om hva konsekvensene kunne bli om jeg ikke hadde meldt meg inn i ny klubb før overgangen, og dette måtte bevises med datostemplede kviteringer osv. Jeg ser jo også i ettertid at om jeg hadde gitt min gamle klubb informasjon om nytt medlemsskap i annen klubb, hadde antakeligvis ikke politiet blitt varslet. Jeg anbefaler derfor trådstarter til å gjøre noen grep på forhånd om han ikke ønsker å betale sin kotingent før ett evt. forfall.

Nå vet vi jo at de forskjellige politikamre har tolket regelverket og våpenloven på svært så forskjellige måter, noe som for enkelte kommer positivt ut, mens for andre kan det skape store problemer og mye ergelse. Mitt største problem i denne saken var å redgjøre for behovet da mye av mine håndvåpen har vært innkjøpt den gang det var lempligere regler og derfor utfyller hverandre i samme klasser osv. Politiet gjorde heller ikke noe videre i akkurat den saken og jeg har ikke hørt noe siden.

Link to comment
Share on other sites

Tja - lese litt lov og forskrift, kanskje ?? :roll:

Å være håndvåpen eier i Norge henger 100% sammen med det å være medlem i en pistolklubb, inaktiv i denne sammenhengen er å være medlem, men ikke benytte seg av treningstider og fasiliteter i en periode. Ikke å stå utenfor klubb og forbund, står du uten medlemskap har du samtidig valgt bort rettighetene dine til å ha håndvåpen iht til lov&forskrift....

 

Om det i en overgangsperiode som trådstarter skisserer blir oppdaget er vel mer tvilsomt. Men du "vedder" i utgangspunktet på at det ikke blir merket.

 

Flashman? :roll:

 

Direktoratet antar at det også bør undersøkes om våpeneiere som har ervervet pistoler eller

revolvere på grunnlag av medlemskap i skytterlag, har opprettholdt medlemskapet. Dersom

medlemskontingenten ikke er betalt for de siste to år, bør politiet be om en redegjørelse fra

våpeneier før man vurderer å tilbakekalle våpenkortet. Tilbakekall bør dog ikke foretas hvor

medlemskapet ikke er opprettholdt på grunn av spesielle tilfeller, jf. det som er nevnt i

foregående avsnitt.

Link: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_476.pdf

 

Ut i fra dette så er det vel ganske klart? Kan ikke skjønne at noen skulle se behovet for å miste kortene fordi man er uten klubbtilhørighet noen uker.

Og de forslagene med å ringe våpenkontoret er jo like lurt som å... ja.... Det har jo vist seg mange ganger at enkelte våpenkontor har veldig liten innsikt i våpenloven med forskrifter.

Link to comment
Share on other sites

miste kortene fordi man er uten klubbtilhørighet noen uker
Enig med deg i denne! Linken din derimot gav lite! (funka dårlig..)

 

I ditt tilfelle bull-it: Komuniserer ikke 'dine' klubber? Hvis du sier ifra hos begge klubbene bør dette gå bra det?

 

Her sender vi beskjed til lokalt våpenkontor hvis medlem ikke betaler etter purring og ikke har gitt beskjed om endringer....

Hvorvidt våpenkontoret klarer å følge opp disse tilfellene tviler jeg på..

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at ingen pistolklubb plikter å gi våpenkontoret beskjed om bortfall av medlemskap.

 

Like klart er det at der heller ikke er noe sted som forbyr enhver pistolklubb, å melde fra til våpenkontoret ved manglende betaling av kontigent (praksis hos oss er at man først må ha ignorert 2 puringer), eller ved utmelding uten overgangsmelding.

 

Jeg blir litt lei av alle de som skriker opp om at man ikke er pliktig, som om det betyr at man ikke kan gjøre det.

Der er ingen ting i hverken NIF eller NSF sine lover og regler, som tilsier at man ikke kan melde fra til våpenkontoret ved manglende medlemskap.

 

Enhver pistolklubb, er i sin fulle rett til å melde fra til sitt lokale våpenkontor, når noen melder seg ut/ blir tvangsutmeldt (etter 2 år).

 

Uansett hva man forsøker å få det til å være, så er det forbudt å inneha våpen uten å ha klubb tilhørighet (loven skiller ikke på 1 dag og flere år).

Det som det henvises til lenger oppe i tråden om 2 år o.s.v. Gjelder som medlem i en klubb (man er fortsatt medlem, selv om man ikke betaler, til man enten sier opp selv, eller blir kastet ut grunnet manglende betaling etter NIF sitt lovverk).

Innaktivitet regnes altså som ikke møtt på trening konkuranse o.s.v. Og der gir politiet oss en betydlig slakk.

 

Ved manglende klubbtilhørighet, skal normalt våpenkortene inndras (eller en kan søke våpenkontoret om utsettelse på innmelkding i ny klubb, alt kan søkes om).

 

 

Tilbake til dette med klubb bytte.

Dette er da ikke noe problem, jeg kan knappest skjønne at noen klubb skulle bruke mer enn 5min på å melde deg inn som medlem. Men man må huske å gi beskjed om at man melder overgang hos sin gamle pistolklubb (og at man allerede er medlem i en pistolklubb hos den nye pistolklubben), og man skal da normalt ikke hverken regnes som utmeldt eller måtte betale hos den gamle pistolklubben, før overgangen er ferdig.

 

Det er heller ikke uvanligt at man i overgangs året (og kansje senere for den del) står som medlem i flere pistolklubber.

Det er da viktigt at man passer på, slik at man ikke betaler mer enn 1 kretskontigent (om begge klubbene er i samme skytterkrets).

 

Man må i såfall, bestemme seg for hvilken av klubbene en velger å representere. Da man kun kan skyte for en av de i konkuranser (dette gir en som skytter beskjed om til styret i de respektive skytterlagene).

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Jeg trodde jeg hadde satt på at jeg skulle bli varslet med e-post ved svar, men det hadde jeg visst ikke gjort nei!

 

Tusen takk for alle innspill, problemet er at den nye klubben må godkjenne meg som medlem av styret, noe jeg regner med at muligens ikke skjer så fort nå i julestria, jeg tror jeg derfor gjør som Woff nevnte og bare sier ifra til min gamle klubb om at jeg skal gå over til en ny en, men venter på godkjennelse og spørre om det f.eks er greit at f.eks betaler 1/12 av avgiften slik at jeg er "garantert" medlem ut januar/i overgangsperioden :)

Link to comment
Share on other sites

:? Tror neppe det finnes klubber som godtar å dele opp kontigenten. Hvis du er 'sikker' på plass i din nye klubb, så si ifra om overgangen til din gamle klubb.

Ellers risikerer du jo at de vil kreve deg for kontigent kommende år... Skal du inn i styret til din nye klubb?

klubben må godkjenne meg som medlem av styret
Da er det vel neppe noe problem? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Er vel heller at styret må godkjenne ham som medlem (en uting, men er det slik de driver, er det slik de driver).

 

Om du sitter å venter på saksbehandling i ny klubb, så man kunne forvente at denne er ferdig før utgangen av januar, og at innmeldingsdatoen blir satt til 1.1.2010 (jeg regner med at du har søkt om medlemskap fra da av, for du blir jo krevd betaling for hele 2010 uansett).

 

Jeg har tenkt litt nærmere over denne saken, og har kommet til følgende slik jeg ser det:

 

Blir søknaden innvilget, er det jo ikke noe problem. Blir den ikke innvilget, er det rett tilbake til den gamle klubben, og melde avbud på overgangen. Slik jeg ser det er du medlem i din nye klubb til saksbehandlingen er over, og setet ditt er varmt i den gamle klubben til saken er avgjort i den nye (ligger jo i overgangers natur, at man på ett eller annet tidspunkt må ha en fot i begge leire).

Men jeg er en smule forbauset over din nye klubb, og måten denne saken håndteres der. De fleste er hjemme nå i Jula, og ett kjapt lite styremøte om denne saken, burde være enkelt å få til. Ved melding om overganger, er det vel normalt at den nye klubben bekrefter/avkrefter overgangen til den gamle klubben.

 

Uansett er det kun jævelskap og vrangvilje som kan bli noe problem i en slik sak. Overganger er jo en helt kurrant sak.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det tviler jeg på, da en slik melding vel egentlig regnes som en "bekymringsmelding"?

 

Spesielt siden det er svært vanskeligt å kaste ett medlem ut av en NIF tilknyttet klubb om det selv ikke vill.

 

Så vidt jeg vet, står det vel enhver fritt å informere øvrigheten om tilfeller av mulig ulovlig karakter (ja kansje bortsett fra de som har tausetsplikt).

 

Om vi tenker oss at ett styremedlem i en pistolklubb også er i politiet, så vet vi jo at denne uansett har plikt til å melde fra om alt han/hun observerer av handlinger som er ulovlige.

 

Jeg er derimot ganske så forbauset over at ikke de lokale våpenkontorene gjør jobben sin, og begynner å sende ut krav om dokumentasjon av klubb/forbund og aktivitets dokumentasjon (om ikke annet til de av oss som har håndvåpen).

 

Jeg ser nemlig at der er rubrikker for dokumentert aktivitet og medlemskap i utskriftene fra mitt lokale våpenkontor, og i dagens data alder, burde det ikke være noe problem med ett system som automatisk legger frem de som mangler aktivitets ærklering de siste (la oss si) 10år.

Jeg ble faktisk storligen forbauset, da jeg begynte med håndvåpen, og oppdaget at svikten i kontrollen er hos de lokale våpenkontorene. Jeg vet om flere som ikke har vært medlem i noen klubb på flere år, som aldri har fått krav om å dokumentere hverken det ene eller det andre. Ikke at disse på noen måte er noen risiko for samfunnet, men de viser tydligt at det er våpenkontorets manglende kontroller som gjør at systemet svikter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...