Jump to content

Gode hylsemerker til .45 ACP?


ktm250sx

Recommended Posts

Vil ikke diskriminere noen. Som sagt, jeg er altetende. Det gjelder Rem. & Fed. Det hele er ikke så mye å henge seg opp i. Det bunnstemplet bety ikke så mye. Fabrikantene "låner" produksjonkapasitet av hverandre hvis èn har problemer med leveransene av en eller annen grunn. Det kan skje fra tid til annen. Så hvor mye det merke i bunn betyr da? Ikke så mye i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo igrunn sant da ja! Burde vel gå greit med de fleste merker, litt forskjell i volum fra merke til merke kanskje, men er vel ikke så mye at det er noe å bry seg om? Bruker GFL i 9mm min og er fornøyd med de. Noe anelse om hvor de selger engangsskutte GFL i .45?

Link to comment
Share on other sites

Har bra erfaring med WW, Geco, Federal, CCI, S&B, GFL, MRP og selvfølgelig Staline. Geco er om jeg ikke husker feil tyngst og har antagelig litt mindre volum. Uansett tror jeg alle holder bra kvalitet. Pleier ikke bytte fabrikant i ladeseriene og heller ikke hylselot. Vet at hjemmelading.no tok inn en del engangskutte 45 acp hylser og sikkert kommer til å ta mer om det ikke er mer igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

WW- ok, men varierende bunnstempler. vet ikke om de er varierende i tyngde/tykkelse.

 

Starline- ok

 

Geco- ok, men som nevnt, er de kjent for å være tjukkere i godset og gi litt høyere trykk enn de fleste andre. finnes to typer bunnstempel, den ene er ganske sjelden, vet ikke om de er forskjellige i godset, men fargen tyder på at det ikke er samme messing.

 

GFL- her finnes det forskjellige bunnstempler, så du må sortere på forskjellige bunnstempler. litt hardere å size enn endel andre. hovedsaklig to forskjellige bunnstempler, men også noen obskure sjeldne.

 

S&B- trange hettelommer med skarp kant, varierer i bunnstempel og hettelommer.

 

CCI- varierende, forskjellige bunnstempler, noen har litt kjipe hettelommer. varierende godstykkelse. ellers OK, kan sorteres på bunnstempel.

 

Federal- to forskjellige typer, en med trang og en med meget åpen tennkanal. kan sorteres på bunnstepel.

 

R.P.- OK, gode hettelommer med rund kant, har ikke støtt på problemer.

 

GFL 45M11- stive hylser, harde å size. mulig tykt gods, ellers ok.

 

nny/ppu/partizan- OK

 

Winchester- OK

 

edit:

 

CBC/magtech_ OK, men litt lite erfaring. finnes forskjellige bunnstempler.

 

PMC- OK, men ganske tykke i godset, stiller crimpen annerledes pga godstykkelse.

 

edit:

 

WWC- OK

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

GFL er favoritten. Myke nok til å være lette å jobbe med, og harde nok til å være holdbare. Den største slitasjen jeg har på 45 acp hylsene er etter utdrageren, men det har ikke skapt noen problemer så langt.

 

I går fikk jeg plutselig problemer med å kamre noen patroner. Trodde jeg hadde satt kulene for langt ut, men det viste seg å være for lange hylser. Skal innrømme at jeg ikke er flink til å sjekke maks hylselengde med 9mm og 45acp, men nå fikk jeg erfart min egen latskap :roll:

Etter rundt 5 omladninger har hylsene strekt seg litt for mye, så nå ble det frem med trimmeutstyret som har ligget stille siden jeg kjøpte det....

Link to comment
Share on other sites

Trimmer aldri kortpang hylser, har heller aldrig hatt behov for det. LAder bare til 9mm, ,45 og .40.

Men er lenge siden jeg ladet 9mm og 45 nå da.

 

Men hylsene mine i .40 har gått mange runder igjennom pressa, kan ikke huske jeg har merket at dem har strekt seg noe.

Link to comment
Share on other sites

Støttar det Evert seier, bortsett frå ein ting. GFL 45M11 har ikkje "mulig tykt gods", men umulig tjukt gods. Det er det sværaste eg har vore borti når det gjeld pistolhylser, tunge som bly og harde som horn. Hiv dei langt bak i skuffa med litt-for-gode-til-å-kasta-hylsene, og bruk dei til eitt eller anna obskurt villkattprosjekt der desse eigenskapene kjem godt med. Det gjer dei ikkje i 45 Auto. 45-hylser er generelt seigliva, alle merker eg har vore borti har vart heilt til eg har forma dei om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Med .45 ACP hylser så er det relativt sikkert og si at de, for de fleste, forsvinner før du bruker dem opp :lol:

 

trimmer (hmm..trimmET, jeg solgte .45'en min i sommer for og skaffe litt sårt tiltrengt pæng :cry: ) ikke ammo for volumlading, men lagde en meget god 'lot' konkurranseammo der jeg tok meg bryet med trimming, og den var meget tilfredsstillende for han som brukte den (liten byttehandel der jeg ladde mot at jeg fikk ett lite fjell med range-pickup .45 til odel og eie).

 

har ladd mye rart av .45 ACP hylser, og eneste jeg har notert meg er at S&B har litt trange tennhettelommer som gir litt motstand ved priming. (blir alltid litt smånervøs når jeg må legge trykk på tennhetta for og få den inn) Utover det så var alt good shit, selv når de sikkert var ladd noen 10-talls ganger før de havnet i gresset på et feltstevne for senere plukking.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom bare over en type hylser som var direkte dårlige når jeg ladet .45ACP: Hirtenberger. De var dyre, men så myke/klebrige at når jeg satt kuler i dem, så entret ikke alltid kula hylsa, men klemte den skjeiv. Hadde bare 50 av disse, og det er ikke sikkert den lot'en var representativ, men jeg kjøpte aldri Hirtenberger igjen.

 

Jeg likte godt Geco, fordi det sto ladeboken at de var ekstra tjukt gods i...

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

en liten ting til: jeg har støtt på et par-tre(utav noen tusen) GFL-hylser, med unormalt tjukt gods i hylseveggen. har ikke veid dem, har kasta dm for at de ikke skal blande seg med resten. de var så tjukke i godset at de ikke ville inn i kammeret mitt når det satt kule i dem. i tillegg skapte de problemer i tapercrimp dien, de subba hardt i veggen i dien. dette har vært gamle hylser med avvikende bunnstempler, ikke lik de GFL-hylsene man kjøper i dag, men det kan være greit å være obs på om man finner en GFL-hylse med rart bunnstempel!

Link to comment
Share on other sites

Da har du fått tak i HP-hylser. Kjøpte ca 1000,- slike for nesten ingenting, og de var totalt ubrukelige. Er vistnok en .45-hylse beregnet på det italienske markedet hvor militære kalibre er forbudt for sivile. Man laget altså en patron som er litt kortere en enn en standard .45ACP. Det burde da være mulig å lade med SWC, og sette disse litt langt ut, men dengang ei. Som du også fant ut, så er veggtykkelsen i disse hylsene abnorm, og selv med undermåls kuler, så sliter man med å få patronen ut av isetterdien, og de gangene den kamret så ble jeg så overrasket at skuddet gikk ut i det blå uansett. De er selvsagt ulike .45 GAP også.

 

Uansett: Hylser merket GFL HP egner seg dårlig i .45ACP. Står Hirtenberger i linken under, men mener jeg hadde GFL-hylser med samme mål.

 

http://www.thegunzone.com/glock/45hp.html

 

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

S&B er helt OK i kaliber 45acp. IKKE samme problemer som ved omlading av 9mm hylser :wink:

 

kommer an på, de ser ut til å variere. har ganske mye 45 S&B hylser som har trange og skarpkantede hettelommer, akkurat som 9mm hylsene, men det finnes også hylser som er helt OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Noen flere betraktninger rundt 45ACP-hylser har dukket opp i det siste:

 

PMC-hylsene viser seg å være for tjukke i godset når jeg lader for en kart-pipe med trangt kammer, dukker opp mye kamringsproblemer, og det syns godt på hylsene, de får merker etter kamring. dukker ikke opp med mantlede kuler som måler .450", men med kuler på .451". kan være en løsning å bruke disse hylsene om man har drålig hold på mantlede kuler.

 

har fått tak på flere lot'er RP-hylser, med flere typer bunnstempel, har nå minst tre, om ikke fire forskjellige bunnstempler fra RP. har ikke dukket opp noen problemer med noen av dem, men jeg har ikke kjørt noen på vekta enda, så jeg veit ikke stort om evt variasjon.

 

den eldre typen Geco er antagelig en god løsning for trange kammere, den ser ut til å være relativt tynn i godset ved munningen, selvom den er tjukk lengre bak.

Link to comment
Share on other sites

Vil få fortelle om mitt møte med a-merc hylse i 45acp, har ingen anelse om hvordan den havnet i mine hender, men hylsa fikk opplading og den sto pent i boksen, og gikk inn i magasinet, når det endelig var denne hylsa sin tur til å entre kammeret så manglet det 3mm før sleiden var langt nok fremme til å kunne slippe hanen, ikke gikk den lenger frem, og jeg pådro meg såre fingre og grå hår før denne forbanna dritten spratt spenstig ut, patronen ble tatt godt vare på så dette ikke skulle skje igjen, det hele ble lagt til side, helt til samme saensen skjedde igjen, også da med en a-merc hylse, jeg vet at det har med denne produsenten å gjøre, jeg aner ikke hvor hylsene kommer fra, men har vel tatt feil i en eller annen hylseplukkeseansen. Jeg har gått manuelt igjennom 6 liter hylser uten å finne fler slike. Er det fler som har testet disse i 1911 pistoler, er det bare min eller er dette en kjent sak ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...