Jump to content

Beste måten å lagre ammunisjon på?


høggern

Recommended Posts

Jeg er for tiden student. Dvs at jeg er bortreist fra det høggerske hjem mesteparten av året. I den anelding har jeg litt ammunisjon som ligger hjemme å venter på meg å som fort kan ligge et par år til jeg får tid til å skyte det opp.

Så da kommer spørsmålet: Hva er den beste måten å lagre ammunisjon på?

 

Tenkte jeg skulle putte skuddene i 50BMG ammokasser i stål, slike som er tette. Er det en god ide?

Kom med innspill folkens.

Link to comment
Share on other sites

50-kasser har jeg brukt mye og med godt resultat. Bare sørg for at pakningen er hel og tetter skikkelig, så skal det gå bra. Jeg pleier også å legge en liten pose eller to med silica-gel nedi boksen. En fin måte å teste om den er tett på, er å åpne og legge den i fryseren en times tid eller så til den holder bra med minusgrader. Så åpner du fryseren, smeller igjen ammobokslokket og setter den i romtemperatur i 5-10 minutter. Poffer det litt når du åpner den, er den tett ;-)

 

En annen ting jeg har tenkt på, men ikke prøvd er å vakuumpakke ammunisjon. Noen som har testet eller vet om det har noe for seg? De vil i hvert fall ikke påvirkes fuktighet...

Link to comment
Share on other sites

 

En annen ting jeg har tenkt på, men ikke prøvd er å vakuumpakke ammunisjon. Noen som har testet eller vet om det har noe for seg? De vil i hvert fall ikke påvirkes fuktighet...

 

jepp, har noe blankpusset ammo som har lagt vacumpakket i et par år. Like blanke og fine. jeg vacumpakker sølvtøyet også, så slipper jeg sølvpuss hver søndag :wink: (bruk laaaange poser, så slipper du å ta nye for hver gang)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg har tenkt på, men ikke prøvd er å vakuumpakke ammunisjon. Noen som har testet eller vet om det har noe for seg? De vil i hvert fall ikke påvirkes fuktighet...

Jeg har et "testprosjekt" gående rundt dette. Vakumpakket en del haglammo 1. jan i år (snart ett år siden altså). Disse fikk ligge ute hele vinteren, ble så tatt inn i varmen, og skal legges ut igjen etterhvert for så å ligge ute fram til høsten. Deretter skal de kontrolleres og kronograferes mot ammo fra samme lot som er oppbevart under normale forhold inne.

 

Noe jeg tenkte i ettertid var å pakke de inn i en liten oljefille for å sikre de bedre mot evt fukt som kan oppstå mtp kondens. Tiden vil vise om det kan være et reelt problem.

 

Jeg har også vakumert all "samleammoen" jeg har til hagle, gamle svartkruttpatroner etc.

Link to comment
Share on other sites

 

Noe jeg tenkte i ettertid var å pakke de inn i en liten oljefille for å sikre de bedre mot evt fukt som kan oppstå mtp kondens. Tiden vil vise om det kan være et reelt problem.

.

 

Blir ikke kondens om det er lukket skikkelig. Om du fortsatt er redd for kondens ville jeg heller puttet en pose silica-gel inni.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden da siden det er spørsmål om den beste måten, men håper jeg blir tilgitt. Ett par år er vel ingen tid for ammolagring. Holder godt at den er oppbevart noenlunde fuktfritt. Er ikke så lenge siden jeg brente av ei pakke med loftslagret tyskprodusert 7,92 fra krigens dager uten klikk! Kvalitet også må vite.

 

Ellers er vacuumpakking nevnt her. Hvor tett er egentlig vacuumpakking med tanke på lagring over lang tid? (Flere år)

Jeg regner med at de fleste plastfilmkvaliteter er beregnet på pakking av ferskvarer med tanke på lagring i relativt kort tid.

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er at jeg mer enn en gang har vært ute for kjeller/ garasjelagret ammo i forsvarets grønne pølser som bærer tydelig preg av fuktpåvirkning (irr, misfarging) ved åpning.

Link to comment
Share on other sites

Kan være. eneste gangen jeg har vært ute for misfarga ammo fra grønne norske pølser(som jeg vet har vært tett) er MG ammo fra sent 60/tidlig 70 tall som er beltet.

Ellers har jeg sett endel grønn/misfarga ammo fra beredskapspakninger som har vært utlevert hvor plasten som oftest ikke var hel (der hadde vi pakker med fukt inni også)

Link to comment
Share on other sites

Blir lett å overdrive 'beste måte'... Jeg har lagret selvladet ammo i over 25 år uten problemer.. Lagret i våpenskap ved 'kjellertempratur' og ved normal luftfuktighet. Har du ammoen i 50BMG ammokasser så holder den nok fint i 50 år.... :wink: Tipset med en pose silica-gel er neppe påkrevet men skader ikke.. Det har jo blitt diskutert her før angående luftfuktighet, og det var vel enighet om at normal fuktighet ikke skader ammoen..

Link to comment
Share on other sites

 

Noe jeg tenkte i ettertid var å pakke de inn i en liten oljefille for å sikre de bedre mot evt fukt som kan oppstå mtp kondens. Tiden vil vise om det kan være et reelt problem.

 

Jeg ville ikke lagret noe olje sammen med ammunisjon, spesielt ikke med hagl- eller .22lr-ammunisjon. Grunnen er at disse patronene ikke er så tette som man kunne ønske, og man risikerer at krutt og tennhette blir forurenset av oljen. Vakuumpakk dem i et rom med lav luftfuktighet, og har du tilgang på en lab med nitrogen, så vil du med fordel kunne erstatte det som er av luft i pakningen med nitrogen. Da tror jeg de fleste vil ha ammunisjon som smeller resten av livet. Et rom med kontrollert miljø vil sikkert være best. Da Stenvaag deltok i OL for en tid tilbake, brukte han en lot med .22lr fra 70-tallet, så han vet nok hvordan lagringen bør gjennomføres.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Oljefille utgår, var som sagt en tanke som kom etter jeg hadde vakumert testpartiet.

Har heller ikke tilgang på nitrogen så det utgår, men hadde vært flott å hatt tilgang til det også.

 

Ammoen jeg har vakumert for test er også delt i to; enkel og dobbel vakumering. Om det har noe for seg gjenstår å se, men de som har dobbel vakumering vil nok tåle slitasje bedre.

Link to comment
Share on other sites

Vakuumpakk dem i et rom med lav luftfuktighet, og har du tilgang på en lab med nitrogen...

Er ikke dette å overdrive en liten smule? Greit nok hvis du bor i en glissen båt i havkanten eller har planer om å lagre ammoen til barne-barnet blir gammel.. Men stort sett er det vel mer morro å bruke ammoen enn å lagre den? :mrgreen:

Mitt eksempel med over 25 år var fordi jeg hadde et 'lite' skyteopphold da barna vokste opp...

Link to comment
Share on other sites

Tørkemiddel kan være uheldig, dersom det blir for tørt vil kruttet påvirkes i negtiv retning dersom det er nitrocellulosekrutt, og det er kun det som eer i bruk i dag.

Forsvarets grønne pølser er ikke 100% tett, jeg har tatt hånd om ammunisjon etter fartøyer som har havarert, og det er oftest tegn på fuktighet inne pakken etter noen måneder på havets bunn.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om olje og ammunisjon, "Oil vs Primers": http://www.theboxotruth.com/docs/bot39.htm :)

 

Men som andre har nevnt, bruk .50cal ammokasser med god gummipakning og legg noen silicagelposer oppi - Da lever ammoen lenger enn deg selv.

 

Tips 1: Silicagel'en må være tørr, dvs ikke ha tatt opp noe fuktighet. Dette fikser du ved å kaste silicagelpakkene inn i stekeovnen i 2-3 timer, setter den på 100 grader og lar ovnsdøra ha en bitteliten gløppe (for å la luft slippe ut). Etter denne behandlingen er de gode som nye, og klar for nye fuktighetsutfordringer.

Tips 2: Smør ammokassas gummipakning med en silikonstift (evt. silikonspray), da tørker de ikke så lett ut.

Tips 3: Skal du lagre ammo utendørs, i fuktig kjeller eller på et kaldt loft så kan det være lurt å gi hele ammokassa en god dusj med WD-40 utvendig for rustbeskyttelse. Noen av disse kassene ruster nemlig utrolig lett, det kommer an på hvor godt lakkert de er og riper/bulker. Men pass på så gummipakningen ikke får WD-40 på seg, den bryter ned gummien.

 

Vakumpakking var også nevnt, det er tydligvis litt blandede meninger om dette er smart. Tok meg ikke tid til å oversette, men sakset dette fra et annet forum (ThisBlueMarble.com):

Ought Six:

I would never vaccum seal ammo. At the moment vaccum is applied, the pressure inside the case will seek to find escape. If the ammo has a lacquer seal (as all the best milsurp ammo does), it will blow through it at the weakest point, destroying the ammo's waterproofing. It will then create a slight vaccum inside the case of each individual round as pressure equalizes. When you unseal the vaccum pack, the pressure will seek to equalize again. To do this, air must must flow back into the case through the breach in the waterproofing. If this happens in a moist atmosphere, moisture will be sucked into the case, and the powder will absorb it and being to degrade. This is why vaccum packing ammo is a really bad idea.

..kommer kanskje litt an på hvor sterkt vakum man lager også, uten at jeg har noen teknisk innsikt i emnet.

Link to comment
Share on other sites

Angående vakum pakking. Et vakum er ikke det samme som undertrykk, hvilket er hva vi ønsker.

Etter hva jeg har lært, så er vakum et undertrykk tilsvarende hva som kreves for å løfte 9mvs.

Dette undertrykket ønsker vi nok ikke, hverken i ammokasser eller i poser.

Korriger meg gjerne dersom jeg sliter under vranglære! :)

Link to comment
Share on other sites

Og jeg må korrigere meg selv.

Det finnes vist flere definisjoner på vakum, hvorav jeg har blitt lært at vakum var tilsvarende undertrykk for å løfte 9mvs.

Min tidligere sjef har lært meg vranglære, men jeg skjønner hvorfor! Vi jobbet med sugekrefter tilsvarende 9mvs, og han hadde nok fått for seg at dette var den 'riktige' definisjonen på vakum.

Jeg beklager på det sterkeste at jeg videreformidler vranglære til kammerets medlemmer. :(

Link to comment
Share on other sites

Vakuum i atmosfærisk forbindelse er -1Bar. Det vil si omlag 1 Bar (atmosfære) lavere enn det du befinner deg i nå. Vakuum er i prakis ingen ting, det er ingen luft tilstede. Alt med høyere trykk enn dette, men fremdeles under 1 Bars trykk, er undertrykk under atmosfæriske forhold. Når jeg i denne sammenhengen ønsker vakuum, er det fordi verken luft eller vann er til stede i denne tilstanden - og det fordrer vakuum, og ikke bare undertrykk. Alternativt ville jeg valgt et lite overtrykk med en inert gass.

 

Men om hensikten bare er å kunne lagre ammunisjon noen tiår, ville jeg brukt ei tett kasse og pakket ammoen i tørr og kald luft med silicagel oppi.

Link to comment
Share on other sites

Vakuum i atmosfærisk forbindelse er -1Bar. Det vil si omlag 1 Bar (atmosfære) lavere enn det du befinner deg i nå. Vakuum er i prakis ingen ting, det er ingen luft tilstede

Man har faktisk grader av vakuum. Det er praktisk umulig å nå absolutt null, niks og ingenting, så spørsmålet er hvor mye "forurensing" man tillater før man definerer "ingenting".

 

Wikipedia[/url]"] :arrow: Atmospheric pressure [101.3 kPa] is variable but standardized at 101.325 kPa (760 torr)

:arrow: Low vacuum [100 to 3 kPa], also called rough vacuum or coarse vacuum, is vacuum that can be achieved or measured with rudimentary equipment such as a vacuum cleaner and a liquid column manometer.

:arrow: Medium vacuum [3 kPa to 100 mPa] is vacuum that can be achieved with a single pump, but is too low to measure with a liquid or mechanical manometer. It can be measured with a McLeod gauge, thermal gauge or a capacitive gauge.

:arrow: High vacuum [100 mPa to 100 nPa] is vacuum where the MFP of residual gases is longer than the size of the chamber or of the object under test. High vacuum usually requires multi-stage pumping and ion gauge measurement. Some texts differentiate between high vacuum and very high vacuum.

:arrow: Ultra high vacuum [100 nPa to 100 pPa] requires baking the chamber to remove trace gases, and other special procedures. British and German standards define ultra high vacuum as pressures below 10−6 Pa (10−8 torr).[29][30]

:arrow: Deep space [100 µPa to <3fPa] is generally much more empty than any artificial vacuum. It may or may not meet the definition of high vacuum above, depending on what region of space and astronomical bodies are being considered. For example, the MFP of interplanetary space is smaller than the size of the solar system, but larger than small planets and moons. As a result, solar winds exhibit continuum flow on the scale of the solar system, but must be considered as a bombardment of particles with respect to the Earth and Moon.

:arrow:Perfect vacuum [0 Pa] is an ideal state that cannot be obtained in a laboratory, nor can it be found or obtained anywhere else in the universe, apart from possibly the singularity of a black hole, or the (potentially large) spaces between atoms in lesser vacuums.

 

...og siden jeg har skutt snesevis av patroner fra femtitallet uten en eneste klikk eller etterbrenner, tror jeg vi skal høre litt nøyere på Per-S' uttalelser. Ammunisjonen er designet for å lagres i normal luftfuktighet, og hvis man holder seg til dette samt moderat/kjølig og jevn temperatur, bør ammoen holde Lenge Nok™ for alle praktiske formål ;)

Link to comment
Share on other sites

Man har faktisk grader av vakuum. Det er praktisk umulig å nå absolutt null, niks og ingenting, så spørsmålet er hvor mye "forurensing" man tillater før man definerer "ingenting".

 

Strengt tatt kan det vel utledes av Heisenbergs usikkerhetsrelasjoner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Uncertainty_principle

 

Jepp, jeg kan ting ingen har bruk for .... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

*urk*

 

[failsafemode]For alle praktiske formål kan vi si at ingen verdens ting er absolutt, bortsett fra døden. Med vakuum mener jeg fravær av fremmedlegemer (bortsett fra de vi ønsker å ha der) i en slik grad at det kun er snakk om spormengder. Altså i en slik grad at det vi ønsker å ta vare på ikke påvirkes i betydelig grad. Undertrykk (altså litt vakuum* i følge Wikien din ;-) ) vil ikke fjerne nok vann og luft til at primærobjektet vårt ikke påvirkes.[/failsafemode]

 

Det var lizzom poenget.

 

* Hvilket i grunnen stiller litt i klasse med Litt Død - eller i varierende grad død. Vi bør ikke benytte begrepet vakuum så lenge det kun er en teoretisk størrelse, men vi gjør nå engang det. Undertrykket man klarer med en støvsuger har fint lite med vakuum å gjøre - det er og blir et undertrykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...