Jump to content

Kan en jernstang skade løpet til rifle?


Northman

Recommended Posts

Det har jeg ikke hørt om eller opplevd.

Det er en klar fare for skader på våpenet, og slik praksis kan ikke begrunnes på noen måte.

Regler for visitering av våpen finnes i alle forbund som driver skyting, og skal følges som en del av skyteprogrammet ved stenver og organisert trening.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men da er saken klar. Skal si ifra til dem at dem skal slutte med det. Det er jo kjedelig å få ødelagt løpet pga av d, særlig hvis man har rifle til 50 000. :evil:

Men hvor skjer dette?

 

 

Se litt lengre opp i tråden du... ;)

 

For enkelthetsskyld: sitat:"Opplevde det i kautokeino. Det er en metallisk stang som dem bruker å stikke inn å ut av løpet, ha lenge tenkt på om det heldig å bruke sånn redskap til d."

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Ser at dette er en veldig gammel tråd, men drar den opp for å svare til trådstarter og andre;

Jeg er en av de som stikker "Jernstangen" inn i løpet til storvilt jegere i Kautokeino.

"Jernstangen" som det refereres til, er en pussestokk av typen Parker Hale, med rødt håndtak. Denne skyves gjennom løpet, før skyting, for skytterens og andres sikkerhet. Vi har opplevd mye rart under treningsskuddene til storviltjegere. Dette kan være bla. pusselapper som ligger igjen i løpene.

Dette praktiseres den dag i dag.

Etter skyting visiteres våpen på samme måte som under stevner.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vedkommende kommet draksende med noe slikt for å sjekke et av mine til dels kostbare våpen så hadde jeg konfirmert vedkommende.

 

Klarer ikke vedkommende å se dagslyset gjennom pipa, når våpen er brukket eller uten sluttstykke, så ser vedkommende så dårlig at han ikke bør være skyteleder.

 

Ingenting ergrer meg mer enn at folk tar med seg militær drill ut i det sivile samfunn...

 

I dette tilfellet bør man ha i bakhodet at det er forskjell på en skranglete AG3 laget for å skade folk, og ultrapresise jakt og konkurransevåpen med matchkroning verdt noen månedslønner....!

 

Jeg hadde den blandede fornøyelsen av å skyte på Kråkstad skytebane en gang. Her var det en klovn av en skyteleder som ledet skytingen. Det var 5 skudd mot skivene, hver gang, uten noe som helst hensyn til de aller ferskeste. De jeg så lærte i alle fall å nappe i avtrekkeren og tømme patronesken... Det var komplett idiotisk trening som ikke hjalp til annet enn stridsmessig ildgivning. Jeg skjøt 3 og 3 og fikk kjeft for det.... Denne personen var tydeligvis ikke ferdig med Forsvaret til tross for at han var grå i hyssingen.

 

Man går på jegerskytetrening for å lære våpen, kropp og samspillet dem i mellom å kjenne best mulig, for å bli god slik at man praktiserer sikker og human jakt, ikke for å bli soldat....

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe å hisse seg opp over, jeg for min del hadde bare nektet. Du skal selvsagt få sjekke at kammeret mitt er tomt, det gjøres enkelt med øynene, ev. hjulpet av lommelykt eller lillefinger. Jeg kan også gjerne ta ut bolten, ikke noe problem for meg det heller. Men å stikke ting inn i løpet. Nei, bare nei.

Link to comment
Share on other sites

bare for å gjøre en ting klinkende klart for dere som hele tiden refererer til forsvaret her

 

-vi bruker ikke pussestokk(eller annen type stang) for å sjekke at det ikke er patron i kammeret!

 

grunn til at vi drar gjennom løpene før skyting er fordi vi ofte befinner oss nedi lyngen med børsa, og drar da gjennom løpet for å få vekk evt rask og møkk som har funnet veien inn!

 

våpen blir kontrollert med sluttstykket i bakre stilling, visuell sjekk av kammer(noe som ikke er så lett på HK416, MEN det går) og til slutt finger opp på sluttstykkehodet/kammer for siste sjekk!

Link to comment
Share on other sites

En glatt stang av stål. eksempelvis sølvstål etter rustfritt er det beste du kan pusse børsa med. Plastbelagt,hel stang er ikke så bra, delbar plaststang er ille, forsvarets sammenrullbare (finnes den ennå ?) er reine drepen. Årsaken er at stålstanga kan en holde rein, plaststenger av ulik type har lett for å fange opp urenheter, harde fremmedlegemer som sand og smergelkorn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...